Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 09 mei 2022 07:13 #1389546

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 750
Ik vermoed dat de vraag van Mitz is of ter plekke van de valstopper slechts de kern (met een extra kern ter verdikking) zit of dat op die plek je een mantel + kern + extra kern hebt zitten. 't Zal dat laatste zijn.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2022 12:22 #1389611

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5892
De vraag is of de kale kern door een aantal schijven en de valstopper loopt zonder buitenmante.
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 09 mei 2022 15:47 #1389645

Nee. Het verjongde stuk zit bij gehesen zeil in de mast. Alles wat uit de mast komt onderaan is altijd met mantel. Enkel waar de mantel geen functie heeft, of het gebruiksgemak verminderd, is deze weggenomen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2022 15:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 mei 2023 12:10 #1480241

De Coppelia is aan haar 11e zeilzomer begonnen. Deze winter doorgezeild in de wintercompetitie. Zelfs de Dazy heeft nog een paar keer gestaan!





Team Coppelia heeft de eerste plaats weten te behalen B) (de trofee, online besteld, "leek op het plaatje veel groter":laugh:)
Het was een prachtig winterseizoen met mooi weer bij de wedstrijden.



De een na laatste wedstrijd zat de spi uphaul ineens vast naast het blokje bij de mastuitvoer. Gek, hebben we vast wat vreemds gedaan. Even de mast in een vrij maken

De wedstrijd er na weer. Misschien is het beslag na 41 jaar dan toch wat uitgelubberd. Even losschroeven en het schijfje naar het einde van de lijn laten glijden. De shackle zit er aan gesplitst, dus er af was even niet mogelijk. Goed gefotografeerd en de steek opgemeten.

Na flink wat speuren op het internet vond ik zowaar het exacte model. En nog voor weinig ook!


Muislijntje en een snelle actie en daar zat weer een verse schijf in de mast!
Laatst bewerkt: 18 mei 2023 12:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 mei 2023 12:26 #1480243

En dan de Diesel. Die is natuurlijk helemaal gereviseerd en heeft een nieuw motorpaneel gekregen. Maar er bleven elektrische problemen. De dynamo laadt slecht en er is een lekstroom. De dynamo al eens helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, geen resultaat. 10x mijn prutswerk met het paneel gecontroleerd.

Al eens schakelaar gemonteerd om de accu los te koppelen, maar ja die vergeet je wel eens.

Na verschillende wedstrijden en het ij-toren weekend praktisch alles met de handstart gedaan te hebben, en alles doorgemeten te hebben had ik maar één overgebleven conclusie; de dynamo is de bron van de lekstroom.

Maar ja, yanmar dynamo's zijn onbespreekbaar duur. Nu was er voor de 2gm wel een aftermarket vervangingsdynamo, maar heel duidelijk of die ook op de YSM pastte was het me niet.

Uiteindelijk een site gevonden die beweerde dat het pastte.

Toen met nummers aan de slag. Het is dan wel een LR35-31, maar er zijn meer nummercoderingen.

Na wat speuren uiteindelijk een dynamo voor een oud type mazda gevonden voor €104,- waarvan ik eigenlijk wel het vertrouwen had dat het om het zelfde ding ging.

Afgelopen vrijdag besteld bij een site die de garantie had om binnen 24 uur te leveren (en waar hij een beetje duurder was) en jawel, woensdagochtend was ie er.

Gisteren iets vroeger naar de boot, er moest even een andere stekker aan de kabelboom gefrunnikt worden, maar de rest is gewoon sleutelen. Bootsleutelen wel te verstaan; in onmogelijke hoeken. De kabelboom is nét lang genoeg, dus de electra aansluiten moet in gemonteerde positie en dat is dan vrijwel blinde montage.

En jawel, het past. Lekstroom is weg en hij laadt als een malle!


Laatst bewerkt: 18 mei 2023 12:42 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 mei 2023 12:29 #1480244

boarderbas schreef :

Team Coppelia heeft de eerste plaats weten te behalen B)

De een na laatste wedstrijd zat de spi uphaul ineens vast naast het blokje bij de mastuitvoer. Gek, hebben we vast wat vreemds gedaan. Even de mast in een vrij maken

De wedstrijd er na weer. Misschien is het beslag na 41 jaar dan toch wat uitgelubberd. Even losschroeven en het schijfje naar het einde van de lijn laten glijden. De shackle zit er aan gesplitst, dus er af was even niet mogelijk. Goed gefotografeerd en de steek opgemeten.

Na flink wat speuren op het internet vond ik zowaar het exacte model. En nog voor weinig ook!


Muislijntje en een snelle actie en daar zat weer een verse schijf in de mast!

Gefeliciteerd !

Goede link, die kende ik nog niet. Bedankt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 mei 2023 22:11 #1480309

Gefeliciteerd.

Fijn dat Mazda een zelfde type dynamo heeft.
Ga ik onthouden ik heb ook een yanmar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 21 mei 2023 13:13 #1480798

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi werk!

Scheelt ook mooi dat een Mazda dynamo past!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 20 mrt 2024 16:11 #1547794

Na de vele bezorgde reacties op mijn beunwerk, kan ik nog melden dat nu na 2 winters, verscheidene sopjes en zelfs shipclean er over (sterk zuur), er geen spoor van corrosie is te bemerken is.
Het paneel ziet er uit zoals het er in is gegaan.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 16:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.726 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl