Al ruim een jaar volg ik met veel plezier het wel en wee van de vele zeil- en klusfanaten op dit forum. De vele tips, trucs en “do’s-and-don’ts” die ik op dit forum ben tegengekomen zijn enorm behulpzaam geweest bij de klussen die wij (mijn vrouw en ik) de afgelopen winter aan ons schip hebben gedaan. Ik weet het, dat is alweer een hele tijd geleden en ik vond het dan ook de hoogste tijd worden om zelf ook eens een wat uitgebreider bericht achter te laten (beter laat dan nooit, niet waar?

). Bij deze.
Vorig voorjaar zijn wij in het bezit gekomen van onze Orsina (ze heette toen nog Bouke), een Contest 36 uit 1980. Omdat we stonden te trappelen om met haar te gaan zeilen, hebben we toen het verblijf op de kant (i.v.m. de aankoopkeuring) tot een minimum beperkt en alleen een “seizoenslaagje” antifouling gesmeerd. Wel hebben we toen al de beslissing genomen om tijdens de winterstalling wat groter onderhoud te plegen. Zo gezegd zo gedaan en na een heerlijk eerste vaarseizoen ging het schip in oktober vorig jaar op de kant.
We hadden onszelf het volgende voorgenomen (in willekeurige volgorde):
• Onderwaterschip kaalhalen tot op de gelcoat en vervolgens opnieuw opzetten met epoxyprimer + harde AF
• Oude huiddoorvoeren verwijderen en nieuwe huiddoorvoeren (brons) plaatsen
• Waterlijn en bies schilderen
• Nieuwe letters plakken (scheepsnaam & thuishaven)
• Nieuwe stootlijst (teak) laten maken
• Electra (12V) aanpakken
• Nieuwe kussens en gordijnen
• Romp poetsen en waxen
Allereerst zijn we begonnen met het kaalhalen van het onderwaterschip, zoals verwacht na de vele eerdere posts over dit onderwerp te hebben gelezen, een arbeidsintensief karwei: krabben, krabben, krabben, schuren, schuren, schuren, etc. De kiel hebben we later kaalgehaald met een Tercoo schijf, helemaal geweldig zo’n ding! Op de foto is het resultaat van ons ellebogenstoom zichtbaar.
Ook zijn op de foto de gaten zichtbaar waar de oude huiddoorvoeren van de in- en uitlaat van het toilet en de wasbakafvoer hebben gezeten. Overigens was het weghalen van de oude huiddoorvoeren (10 in totaal) niet overal even makkelijk, aangezien er een aantal in de romp ingelamineerd zaten... Uiteindelijk waren ze er dan toch allemaal uit en was het onderwaterschip klaar voor de epoxybehandeling. Maar toen werd het koud... Heel koud... En het bleef koud... Dus de epoxyplannen moesten even worden uitgesteld. Gelukkig was er nog voldoende ander werk te doen, dus we hoefden ons niet te vervelen!
We stortten ons vol overgave op het vervangen van het ietwat vooroorlogse paneeltje en de daarachter verscholen spaghetti aan draden.
Aangezien we niet beschikten over een aansluitschema, begonnen we met draadje voor draadje uit te zoeken waar alles voor diende. Het resultaat: een compleet en kloppend schema én een flinke handvol draden die ooit waarschijnlijk een functie hadden, maar er inmiddels werkloos bij hingen. De zekeringhouders en de bus bar gingen we hergebruiken, de rest werd rigoureus naar de prullenbak verwezen.
Het op de computer gemaakte ontwerp van het nieuwe paneel is door JNS PCB Design (
www.zeilersforum.nl/index.php/...ektra-stoffel#102614) omgezet in een prachtig gegraveerde aluminium frontplaat welke vervolgens door onszelf werd voorzien van de nodige knopjes en LEDjes.
Voor de navigatieverlichting een printplaat en schakeling gefabriceerd zoals in
www.zeilersforum.nl/index.php/...schakelpaneel#180602, zodat binnen te zien is of de lichten buiten ook daadwerkelijk branden. Tenslotte hebben we het paneel verdiept in een klapdeurtje gemonteerd en daarmee kwam het er zo uit te zien:
Achter het klapdeurtje bevindt zich de nieuw aangelegde bedrading.
Aangezien het buiten nog steeds bitter koud was, hadden we tijd om ons bezig te houden met het maken van nieuwe gordijnen. Nieuwe bootkussens hadden we inmiddels laten maken. Na ons een aantal avondjes flink uitgeleefd te hebben met de naaimachine, hadden we een complete set nieuwe gordijnen klaar om opgehangen te worden.
De situatie zoals die was:
En de situatie zoals die nu is (de gordijntjes zijn links- en rechtsboven nog nét te zien...):
Gelukkig begon de buitentemperatuur inmiddels weer langzaam boven het vriespunt te komen, dus onze aandacht kon weer uitgaan naar het onderwaterschip.
Kiel in de primer...
...een paar lagen epoxy...
...en tenslotte de harde AF (inderdaad, het was laat geworden...

).
Ook kregen de waterlijn en de bies het hun beloofde nieuwe laklaagje en plakten we nieuwe bootletters op de spiegel.
Vervolgens monteerden we de nieuwe bronzen huiddoorvoeren en afsluiters. De vakmensen van Jachtwerf Rexwinkel hadden in de tussentijd hard hun best gedaan om de oude stootlijst te verwijderen, om zo plaats te maken voor een prachtige nieuwe. Tenslotte werd door ons de romp gepoetst en gewaxed en toen stond ze er zo bij:
Klaar voor een heerlijk nieuw vaarseizoen!