Hallo Allemaal,
Op de valreep heb ik in 2013 mijn Impala openkielboot verruild voor een Hunter F1. Al enige tijd was ik aan het kijken naar en snel kajuitjacht(je) niet te groot, zeker wel snel en ik moest in iedergeval met 2 mensen kunnen overnachten (meer is een plus). Een Tirion 21 was voor mij wel de maatstaf, maar te duur.
Het is dus de F1 geworden, een mooi schip al zeg ik het zelf. De diepgang van 1,45 is wat beperkend als ik naar bijv. Friesland of de Randmeren ga, echter ik vaar op de maas en de maasplassen in de omgeving van Nijmegen, dus tja...komt wel goed denk ik.
Om alles naar mijn zin te krijgen moet er wel wat gebeuren, onderstaand een overzicht:
1. AF verwijderen en onderwaterschip klaar maken voor nieuwe laag
2. VC17m erop (heb ik op vorige boten ook gebruikt ben er fan van, nadeel is dat je er niet zo makkelijk vanaf kan.
3. Speedlog vervangen door een Diepte + snelheidsmeter (NASA komt spoedig binnen)
4. Dekbeslag nalopen en waar nodig opnieuw kitten er is hier en daar wat water naar binnen gekomen, lastig te zeggen of het condens of lekkage is.
5. Maststrijkinstalatie aanbrengen, momenteel kan deze niet varend worden gestreken op de maas wel nodig omdat de bruggen tussen de 7,5 en 10,3 meter toch wel te laag zijn
6. Kiel behandelen, hier en daar wat roestdoorslag, ook op de loodbulb is er wat epoxy los (schade veroorzaakt door traileren), zal waarschijnlijk volgen jaar worden.....
7. Zonnenpaneel welke ik als druppellader ga gebruiken aansluiten.
8. Fokroller plaatsen, moet gaan kijken wat past, wil de zeilen niet vermaken en met 30 cm ruimte kom ik op een systeem van bartels, op boot Dusseldorf maar eens mijn ogen openhouden
Verder nog een rij met niet noodzakkelijke dingen als toilet, verlichting, AB op de motor etc.....eens zien of daar wat van komt deze winter
.
Zo......dat was de intro..
Stap 1 Anti Fouling verwijderen:
Waarom ik de AF wil strippen:
- Slechte AF op de boot, sommige stukken zitten los
- niet mooi vlak
- onzeker wat de onderlaag is zelf slijpend of niet
- VC17m is glad, alleen als de onderlaag dat ook is
Doelstelling: Goede werklaag om de AF op te zetten, niet perse kaal.
Tja wat een klus is dit toch altijd weer, de boot staat op een trailer en niet op een bok...ergo je kunt eigenlijk nergens echt lekker bij zonder als de geboggelde van de Notredam onder de boot vandaan te komen...maar goed.
Ik heb een vergelijkend warenonderzoek uitgevoerd tussen Intersttrip en Starbrite AF verwijderaar, niet heel uitgebreidt maar t geeft een beeld.
Wezenlijke info: het weer: temperatuur rond de 8 - 12 graden en weinig wind, dit heeft als resultaat een lange(re) verwerkingstijd.
ten 1e Interstrip van International
- Inwerktijd: 10 minuten
- Geur: Bijzonder sterk, je kunt er behoorlijk high van worden
- Werking: Lijkt mij op basis van oplosmiddel dus meer een weekmaker
Resultaat:
Goed, ik heb elke keer 1-2 m2 ingesmeerd en dit afgedekt met plastic folie, dit heeft als voordeel dat de verdamping mider snel verloopt en de AF beter oplost / week zal worden. Ook kun je op deze manier meer m2 er keer behandelen zonder dat het weer hard zal worden.
De AF kun makkelijk met een driehoek verfkrabber worden afgehaald, resultaat was dat ik de oude koperlaag goed zichtbaar kreeg. Ik had het vermoeden dat het een Coppercoat was, momenteel twijfel ik daarover gezien de resultaten met de andere AF verwijderaar.
ten 2e Starbrite Anti Fouling verwijderaar
- Inwerktijd 2 - 6 uur
- Geur: Weinig, ruikt naar schuurmiddel als je het mij vraagt.
- Werking: Lijkt op basis van zuur / base, dit omdat het koper groen
kleurt
Resultaat:
Goed / redelijk (zie uitleg)
Het verwijderen van de AF heb ik op dezelfde wijze gedaan, dus afdekken met plastic en nu een uur of 4 laten intrekken. de resultaten zijn wisselend, ik vermoed doordat ik op sommige plekken te dun heb aangebracht...ites om op te letten dus...
Met de Interstrip kwam ik dus mooi op de koperlaag uit, deze loste niet op in de Interstrip, echter wel in de starbrite AF verwijderaar, ik vermoed omdat dit op zuur of base werkt. Op sommige plekken kmwa ik dus op de primer uit, soms zelfs op de gelcoat (hier zat geen koperlaag)
Kortom de werking van de starbrite is heel behoorlijk en wbt verwerking wel prettiger dan de interstrip, ik voelde me na een uurtje of 4 in de interstrip damp toch niet heel prettig. Voor mijn project had ik echter gewenst dat de starbrite de koperlaag in ere zou houden, helaas. Ook lijkt starbrite beter te werken als er geen koper in de lagen zit, dit merkte ik op mijn roer, helaas geen foto van.
Vraag die me dus wel rest is wat doe ik....schoon tot op de gelcoat of een nette primacon laag end de VC17 erop. Als ik het systeem van international volg kan ik of primacon gebruiken of VC TAR-2 echter is dit 2C dus vrees dat de onderlaag er dan echt helemaal af moet.