Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hunter F1 vaarklaar maken

Hunter F1 vaarklaar maken 14 jan 2014 18:45 #476453

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Hallo Allemaal,

Op de valreep heb ik in 2013 mijn Impala openkielboot verruild voor een Hunter F1. Al enige tijd was ik aan het kijken naar en snel kajuitjacht(je) niet te groot, zeker wel snel en ik moest in iedergeval met 2 mensen kunnen overnachten (meer is een plus). Een Tirion 21 was voor mij wel de maatstaf, maar te duur.

Het is dus de F1 geworden, een mooi schip al zeg ik het zelf. De diepgang van 1,45 is wat beperkend als ik naar bijv. Friesland of de Randmeren ga, echter ik vaar op de maas en de maasplassen in de omgeving van Nijmegen, dus tja...komt wel goed denk ik.

Om alles naar mijn zin te krijgen moet er wel wat gebeuren, onderstaand een overzicht:

1. AF verwijderen en onderwaterschip klaar maken voor nieuwe laag
2. VC17m erop (heb ik op vorige boten ook gebruikt ben er fan van, nadeel is dat je er niet zo makkelijk vanaf kan.
3. Speedlog vervangen door een Diepte + snelheidsmeter (NASA komt spoedig binnen)
4. Dekbeslag nalopen en waar nodig opnieuw kitten er is hier en daar wat water naar binnen gekomen, lastig te zeggen of het condens of lekkage is.
5. Maststrijkinstalatie aanbrengen, momenteel kan deze niet varend worden gestreken op de maas wel nodig omdat de bruggen tussen de 7,5 en 10,3 meter toch wel te laag zijn
6. Kiel behandelen, hier en daar wat roestdoorslag, ook op de loodbulb is er wat epoxy los (schade veroorzaakt door traileren), zal waarschijnlijk volgen jaar worden.....
7. Zonnenpaneel welke ik als druppellader ga gebruiken aansluiten.
8. Fokroller plaatsen, moet gaan kijken wat past, wil de zeilen niet vermaken en met 30 cm ruimte kom ik op een systeem van bartels, op boot Dusseldorf maar eens mijn ogen openhouden

Verder nog een rij met niet noodzakkelijke dingen als toilet, verlichting, AB op de motor etc.....eens zien of daar wat van komt deze winter :-).

Zo......dat was de intro..

Stap 1 Anti Fouling verwijderen:

Waarom ik de AF wil strippen:
- Slechte AF op de boot, sommige stukken zitten los
- niet mooi vlak
- onzeker wat de onderlaag is zelf slijpend of niet
- VC17m is glad, alleen als de onderlaag dat ook is

Doelstelling: Goede werklaag om de AF op te zetten, niet perse kaal.

Tja wat een klus is dit toch altijd weer, de boot staat op een trailer en niet op een bok...ergo je kunt eigenlijk nergens echt lekker bij zonder als de geboggelde van de Notredam onder de boot vandaan te komen...maar goed.

Ik heb een vergelijkend warenonderzoek uitgevoerd tussen Intersttrip en Starbrite AF verwijderaar, niet heel uitgebreidt maar t geeft een beeld.

Wezenlijke info: het weer: temperatuur rond de 8 - 12 graden en weinig wind, dit heeft als resultaat een lange(re) verwerkingstijd.

ten 1e Interstrip van International
- Inwerktijd: 10 minuten
- Geur: Bijzonder sterk, je kunt er behoorlijk high van worden
- Werking: Lijkt mij op basis van oplosmiddel dus meer een weekmaker

Resultaat:
Goed, ik heb elke keer 1-2 m2 ingesmeerd en dit afgedekt met plastic folie, dit heeft als voordeel dat de verdamping mider snel verloopt en de AF beter oplost / week zal worden. Ook kun je op deze manier meer m2 er keer behandelen zonder dat het weer hard zal worden.

De AF kun makkelijk met een driehoek verfkrabber worden afgehaald, resultaat was dat ik de oude koperlaag goed zichtbaar kreeg. Ik had het vermoeden dat het een Coppercoat was, momenteel twijfel ik daarover gezien de resultaten met de andere AF verwijderaar.


ten 2e Starbrite Anti Fouling verwijderaar
- Inwerktijd 2 - 6 uur
- Geur: Weinig, ruikt naar schuurmiddel als je het mij vraagt.
- Werking: Lijkt op basis van zuur / base, dit omdat het koper groen
kleurt

Resultaat:

Goed / redelijk (zie uitleg)
Het verwijderen van de AF heb ik op dezelfde wijze gedaan, dus afdekken met plastic en nu een uur of 4 laten intrekken. de resultaten zijn wisselend, ik vermoed doordat ik op sommige plekken te dun heb aangebracht...ites om op te letten dus...
Met de Interstrip kwam ik dus mooi op de koperlaag uit, deze loste niet op in de Interstrip, echter wel in de starbrite AF verwijderaar, ik vermoed omdat dit op zuur of base werkt. Op sommige plekken kmwa ik dus op de primer uit, soms zelfs op de gelcoat (hier zat geen koperlaag)

Kortom de werking van de starbrite is heel behoorlijk en wbt verwerking wel prettiger dan de interstrip, ik voelde me na een uurtje of 4 in de interstrip damp toch niet heel prettig. Voor mijn project had ik echter gewenst dat de starbrite de koperlaag in ere zou houden, helaas. Ook lijkt starbrite beter te werken als er geen koper in de lagen zit, dit merkte ik op mijn roer, helaas geen foto van.

Vraag die me dus wel rest is wat doe ik....schoon tot op de gelcoat of een nette primacon laag end de VC17 erop. Als ik het systeem van international volg kan ik of primacon gebruiken of VC TAR-2 echter is dit 2C dus vrees dat de onderlaag er dan echt helemaal af moet.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 19:44 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 14 jan 2014 21:05 #476546

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Mooi bootje hoor, leuk voor op de plassen maar ook om verdere tochten mee te maken naar Zeeland bijvoorbeeld. Trouwens, met een trailer kom je eigenlijk overal.

Fijn ook deze uitgebreide beschrijving van je ervaringen met de AF removers. Daar hebben we wat aan!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 07:13 #476620

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Leuke bootjes! Vaar wel eens een wedstrijdje mee op een F1. Erg rappe bootjes, ook bij lichte wind. Omdat ze vrij ligt zijn dobberen ze wel vrij tuitelig. Als je erop gaat staan trek je ook meteen de boot scheef. Ik zou zelf zo min mogelijk gewicht mee aan boord nemenToilet is toch alleen maar luxe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 08:43 #476644

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
ilCigno: Trouwens, met een trailer kom je eigenlijk overal.

Inderdaad, hij staat op de trailer, met vrienden al gesproken over een lang weekend varen, eens kijken wat de bestemming gaat worden
BenK: Leuke bootjes! Vaar wel eens een wedstrijdje mee op een F1

Zou graag willen weten welke boot dat is, altijd handig om wat details over trim en tuning te horen.

Wie kan me verder adviseren over het hoe verder te gaan met de AF behandeling.

Wie heeft er een vermoeden wat de koperlaag is, ik dacht eerst Coppercoat maar de starbrite vrat er dwarsdoorheen (de interstrip deed dit niet), moet dus iets anders zijn.

Opties die ik zie:

1. Netjes nat schuren om alles mooi glad te maken (dus niet kaal), primacon en VC17 erop

2. Helemaal kaal strippen (zit ik niet echt op te wachten en zie niet zo goed wat het als extra toevoegd) VC tar-2 erop (3-5 lagen) en dan de VC17m erop.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 11:06 #476684

Persoonlijk vind ik het niet bij het bootje passen dat je er een roller op zet. Zo'n klein lapje is in een wip gewisseld met wat oefening en op zo'n kort voorlijkje zo veel moeten missen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 11:39 #476689

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Hoi Boarderbas,

Ik moet je gelijk geven, wel vaar ik veel solo (op klein water) en zit niet te wachten op fok of genua die het water in waait. Dus snel naar beneden is de wens. 2-dens de latjes in de HA rollen ook niet echt best :side:

Oplossing die ik eerst ga uitproberen is een strijklijn in combinatie met de kruislijntjes op de zeerailing (zie foto 2009) + een paar bindlijntjes op de zeerailing om het zeil netjes op te binden voor als er veel wind is.

Ook vergeet ik af en toe dat ik geen vliegende zeilen meer heb (zonder leuvers) zoals op mijn impala :silly: . Op de Impala was de fokroller daarom wel een uitkomst, best heftig zo'n losse lap met een 4-5 solo binnenhalen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 11:53 #476693

Probeer het anders eerst een tijdje zonder roller. Op mijn Loper krijgt ik zelfs de genua makkelijk naar beneden, ook zonder strijklijn. Door net binnen de wind te zeilen, grootzeil strak, dan genuaval los. Genua valt dan vanzelf al in het gangboord, voor de andere helft even naar voren om mee te helpen.
Zeilwissels solo is een ander verhaal natuurlijk, maar dat geldt des te meer voor een folroller waar je een vlakker/boller zeil op wilt zetten...

Leuke boot overigens - wist niet dat Hunter ook mooie dingen heeft gemaakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 14:19 #476745

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Nachtvlinder schreef :
Leuke boot overigens - wist niet dat Hunter ook mooie dingen heeft gemaakt!

Er zijn naar ik weet bouwers welke Hunter heten

1. De Amerikaan: Hunter_Marine

2. De Engelsman: britishhunter/ , welke de werf van de F1 is, persoonlijk verkies ik de Engelse werf over de US werf, maar goed dat is mijn persoonlijke mening :woohoo:

Maar ehh als iemand nog ideeen heeft mbt de Anti fouling, deze zijn meer dan welkom!!
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 15 jan 2014 14:25 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 14:28 #476747

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Kijk ook eens naar Nautix A4. Hoor ik zeer enthousiaste reacties over van de "snelle jongens".
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 14:34 #476749

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12543
Heeft jouw F1 niet een doorgestoken mast?
Er ligt er bij ons een op de vereniging,meen dat ik dat ooit eens gezien heb.

Voor de naam van de eigenaar, neem maar contact via PB op.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 14:34 #476750

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Koezt schreef :
Kijk ook eens naar Nautix A4. Hoor ik zeer enthousiaste reacties over van de "snelle jongens".

Dat is zeker leuk spul, wel wat duurder dan de VC17m die ik al op de plank heb staan. Het wat erop komt heb ik al besloten, ook ken ik de uitdaging van de overstap naar andere AF.

Feitelijke vraag is:

1. Netjes nat schuren om alles mooi glad te maken (dus niet kaal), primacon en VC17 erop volgens infobladen van International een prima optie.

2. Helemaal kaal strippen (zit ik niet echt op te wachten en zie niet zo goed wat het als extra toevoegd) VC tar-2 erop (3-5 lagen) en dan de VC17m erop.

Hoor het graag, de foto's moeten wel een goed beeld geven van de ondergrond.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 15 jan 2014 14:39 #476754

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Heeft jouw F1 niet een doorgestoken mast?
Er ligt er bij ons een op de vereniging,meen dat ik dat ooit eens gezien heb.

De mast van de F1 is niet doorgestoken, de kiel wel, die trek je op tot het plafond, resultaat is ongeveer 50cm diepgang.

Bijgaand nog wat foto's van de binnenkant, prima uitrusting voor een weekendje kamperen en kruipen door de kajuit.
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 15 jan 2014 14:42 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 16 feb 2014 17:55 #487026

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Van het weekend aan de elektra gewerkt, wat fijne handigheidjes opgepikt op de workshop. Nogmaals Hulde voor het organiseren.

stap 1 dat prut ding van een stripper/tang weg, vroeg me altijd al af hoe iemand fatsoenlijk met zo'n stuk speelgoed kon werken :evil:

Ook de 1,5mm2 voedingskabel vervangen, accumeter ging van 90% naar 100%..das pure winst!

Ik moet nog wel opzoek naar een afdichtingsring voor mijn CANRA dakluik, die lekt een beetje, er zit een rubberseal in van 3mm breed 6 mm hoog en is afgerond. Iemand nog een adresje voor dit soort onderdelen?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 16 feb 2014 17:58 door fer2nand. Reden: merk toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 18:53 #500067

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Laatste tijd veel gedaan:

Onderwater schip geschilderd
- Mistral Fondo primer aangebracht
- Torpedo had een deuk opgelopen tijdens het traileren, mooi glad gemaakt
- Kiel in 3 lagen Mistral Fondo gezet
- Roer glad getrokken en in de epoxy (helaas geen foto van)
- Cupron Plus Antifouling aangebracht

Elektra nagelopen en slechte stukken vervangen, ook de accu verplaats voor een betere gewichtsverdeling. Ook een nieuwe kabel in de mast getrokken, we zijn toch bezig :-), daarna een nieuw Toplicht + driekleur geplaatst, geen Led maar een AAA lamp, heeft het 30 jaar goed gedaan, dus zal de komende 30 jaar ook prima zijn :-)

Log vervangen, nu een Clipper Duet, basic echter prima voor wat ik zoek, ik weet nu dat mijn box 5,6 meter diep is :-)

Hier en daar wat lekkende schroeven en bouten opnieuw gekit, alles weer mooi droog. Kussens gewassen, binnen en buiten kant gepoetst, verstaging nagelopen...kortom genoeg gedaan...tijd om te gaan zeilen!!
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 28 mrt 2014 18:55 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 19:14 #500073

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Nog wel de volgende problemen gevonden:

Af en toe komt er druppeltje water langs de boutjes van het roerbeslag naar binnen (aangehangen roer, echter het roerbeslag is lastig op nieuw te lijmen als de boot in het water ligt. Ik heb besloten het maar eens aan te kijken, ik voel geen spelling dus alles zit wel goed vast.

Tweede punt is denk ik wel een probleem waar ik iets aan moet doen. Het schot waar de puttingen in zijn aangebracht vertoont een scheurtje, niet door maar. Erg vreemd aangezien dit een multiplexplaat is.

Ik zie de volgende opties om dit aan te pakken (nadat ik de verstaging wat losser heb gezet uiteraard).

1. Glasmat over de scheur heen (echter dat is alleen zo sterk als de hechting..
2. Metalen versteviging aanbrengen in de hoogte richting (geschroefd)
3. Multiplex plaat ruim over de scheur aanbrengen, verlijmen en schroeven

Hoor graag wat jullie de beste optie achten.
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 28 mrt 2014 19:15 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 19:56 #500102

Tja, dat is wel een lastig hoekje dat blijkbaar niet opgewassen is tegen de flex die er inzit. Ik kan niet goed zien hoeveel materiaal er nog onder het scheurtje zit om bijvoorbeeld een rvs stripje aan te bouten die verbinding maakt met de binnenste putting.

Ik denk dat mijn voorkeur zou uitgaan om het polyester te versterken met UD weefsel (90% van het glas daarvan loopt in de 0 richting) maar dat moet je wel voldoende ver naar onderen door kunnen zetten om enig effect te sorteren.

Vergeet glasmat en gebruik epoxy als je met UD aan de gang gaat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 20:14 #500114

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Noballast schreef :
Tja, dat is wel een lastig hoekje dat blijkbaar niet opgewassen is tegen de flex die er inzit. Ik kan niet goed zien hoeveel materiaal er nog onder het scheurtje zit om bijvoorbeeld een rvs stripje aan te bouten die verbinding maakt met de binnenste putting.

Ik denk dat mijn voorkeur zou uitgaan om het polyester te versterken met UD weefsel (90% van het glas daarvan loopt in de 0 richting) maar dat moet je wel voldoende ver naar onderen door kunnen zetten om enig effect te sorteren.

Vergeet glasmat en gebruik epoxy als je met UD aan de gang gaat.


Ik ga morgen maar even onder de bank kijken wat er nog aan opties verstopt liggen onder de vloer. Wat me opviel bij verstaging is dat ze gekruist zijn. Het hoofdwant staat aan de binnenkant, gevoelsmatig zorgt dit voor extra flex tegenover het hoofdwant op de buitenste putting.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 20:52 #500142

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mooi beschreven projekt! Heb je nog kunnen achterhalen wat voor AF die koperkleurige was, die tevoorschijn kwam?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 28 mrt 2014 21:06 #500157

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Faran schreef :
Mooi beschreven projekt! Heb je nog kunnen achterhalen wat voor AF die koperkleurige was, die tevoorschijn kwam?

Nee helaas, Starbrite AF verwijderaar vreet ook nogal eens Epoxy gedragen lagen weg (bron verkoper op de Rai), echter de primer die eronder zat had een sterke teer geur, doet me vermoeden dat het een 1 Comp Coppercoat was, 60- 70 procent is gebleven en zit nu onder een nieuw opgebouwd AF systeem van Cupron plus.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 07 apr 2014 19:55 #503087

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Vandaag de eerste vaart gemaakt, beetje lafjes begonnen alleen de Genua gezet, dit om eens rustig te kijken hoe de boel reageert.

Mooi weertje, 20 graden windkracht 2-3, mooie nederlandse wolkenlucht.

Alles verliep zeer goed, het roer reageert zeer goed zelfs met alleen de genua erop, ik had verwacht veel te moeten corrigeren in vlagen maar dit alles was niet nodig, nu steekt het roer ook 1 meter diep.

Tot mijn verrassing zag ik op het log dat ik 5 knopen op een hoge koers liep....dat had ik dus niet verwacht.

Klusjes die ik nog moet doen:
- 20 cm Lijn aan de onderkant van de genua, minder hinder van de railing
- Maindrop op de giek zetten
- Zonnenpaneel aansluiten
- Binnenverlichting (Ikea) aansluiten
- 12v / USB stopkontakt plaatsen
- Maststrijkinstallatie
- en nog tig andere tweaks :-)

Tot zover zeer tevreden met mijn F1
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 08 apr 2014 02:19 #503129

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Leuke bootjes, schiet al aardig op is te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hunter F1 "Omnivore" 02 mei 2014 15:55 #511338

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Kan iemand me vertellen wat het voordeel is van de hieronder zichtbare staaldraadjes op mijn giek?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je minder schoot nodig hebt....verder niks? Die draad is ook wat scherp dus denk er hard over deze weg te halen.
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 02 mei 2014 15:58 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 vaarklaar maken 02 mei 2014 16:23 #511343

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Is inderdaad om schootlengte te beperken. Je zou ze ook kunnen vervangen voor dyneema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 "Omnivore" 02 mei 2014 17:32 #511365

  • JHa
  • JHa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Die had ik ook op mijn bootje. Ik vond het maar wat onhandig,ookomdat ik de grootschoot gebruik om de mast te strijken (via de strijkinstallatie). Zodra je de schoot even wilt verplaatsen zit het al snel in deknoop. Bij mij dus snel vervangen...

vr,gr,
J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hunter F1 "Omnivore" 02 mei 2014 17:40 #511369

als je ze weghaalt heb je 2 maal zoveel schoot nodig. Allemaal rommel in de kuip.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl