wat voor een materiaal je gebruikt is een afhankelijk van je filosofie: wil je dat de sterkte uit het hout komt en dan afwerken met een laagje verf, of wil je dat de sterkte mede uit het laminaat komt en dan moet je er dus een weefsel omheen doen.
ik heb nu 7 roeren gebouwd volgens de laatste manier van denken.
Als je werkt met een weefsel dan krijg je een vrijwel ondoordingbare laag om het multiplex heen. Stenen, grondberoeringen, de schroef van de BB motor; de antifouling gaat er af maar de epoxylaag blijft intact. Dan hoeft het hout dus niet van een hele dure kwaliteit te zijn. Wel multiplex, want MDF breekt erg gemakkelijk 9en kan helemáál niet tegen vocht)
Als je het hout nog wilt blijven zien, dan gewoon afwerken met een polyurethaan lak. let wel op, de hechting tussen epoxy en lak is mij nooit echt goed gelukt. Ik schilder de boel altijd, dan heb je er dus jarenlang geen omkijken naar. En antifouling hecht niet op epoxy, daar moet een schakellaag tussen.
Hier een foto van een roer met twee lagen weefsel:
Over het weefsel ligt een wittige laag, omdat ik er al even een schuurpapiertje overheen getrokken had. Als je het weefsel echt niet meer wilt zien dan kan je dat als volgt doen:
bij het aanbrengen van de laatste laag weefsel het roer plat op één kant leggen. Weefsel lamineren en wachten tot de epoxy nog een beetje plakkerig is, zo na een uur of 4. Dan nog een dun laagje epoxy aanbrengen met een plamuur-plastic (zo één uit de automaterialenzaak)
Zo krijg je een gladde afwerking en is het weefsel nauwelijks zichtbaar. Na droging de andere kant 'uitvlakken'.
Als je opziet tegen het werken met weefsel kom maar een middag langs. Ik heb nog wat over van de workshop; plakken we er zo op.
Lees ik nu goed dat je nog na moet denken over het profiel? Ook daarvoor geld: gewoon in één keer goed doen. Blijkt vreselijk makkelijk en je hebt er echt veel plezier van.
Gr Rob