@zeehaasje: stay tuned.. het krachtenverhaal kan wat anders zitten dan je dacht
@Jack Bijster: moet ik mijn hele preekstoel gaan vervangen terwijl ik al een ankerrol heb, en daarna zit ik met een permanent langer schip.. geen optie voor mij.
Goed, gaan we verder.
De onderdelen van de boegspriet
Een demontabele boegspriet bestaat uit 3 onderdelen: een spriet, een ring op de boeg waardoor je de spriet steekt, en een oog op het dek waarin het uiteinde van de spriet gelocked wordt.
Door de ring die op de punt ergens bevestigd wordt voorkom je dat de boegspriet naar alle kanten gaat zwabberen. Het zeil dat je aan de punt van de spriet hangt gaat de paal omhoog trekken, naar voren en opzij. Als de ring goed vast zit zal deze fungeren als de as van een wip: de paal aan de bootzijde gaat bijna de tegenovergestelde beweging maken. Met andere woorden: aan de kant van het dek gaat de paal duwen in je dek, trekken aan het oog naar voren en naar loef. Dit stelt behoorlijke eisen aan de onderdelen ring en dek (deze wordt ingedrukt), in mindere mate ook het dekoog.
De spriet
Materiaal voor de spriet uitdenken was niet eenvoudig. Ik heb een vrij beperkte ruimte tussen de staanders van de preekstoel en de voorstag/foktrommel waardoor ik voor een dun geval (diameter-wise) wilde gaan.
Ga ik voor de dunste optie, dan zou ik naar een RVS pijp van 3-4mm dik moeten gaan kijken. Deze weegt dan zo rond de 5-6 kilo en wordt daarmee eigenlijk behoorlijk zwaar. Aluminium kan ik zelf niet zoveel mee, zou ik naar Seldén moeten kijken en zit ik aan 72mm vast.
De spiboom heb ik ook getest op bruikbaarheid en direct afgeschreven. Als ik die 80 cm voor de boeg uitsteek dan kan ik hem met de hand omvouwen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Carbon is ook al langs gekomen als mogelijk materiaal. En waar worden carbon pijpen veelvuldig gebruikt? Juist, de surferswereld. Via Marktplaats in notime een 30% carbon mastje gescoord die bedoeld is voor zwaar weer en zeesurfen. De mast weegt net iets meer dan 2kg, absurd weinig dus.
Deze zal straks stevig verbouwd gaan worden, later meer.
De lengte van de spriet
Twee dingen zijn hier van belang: hoever wil je de spriet laten uitsteken en waar zit een goed punt op het dek om het dekoog te bevestigen. Ik heb dit gemeten met de spiboom: op z'n plek gelegd, zeil eraan en de spriet naar buiten getrokken naar de gewenste uitsteeklengte. Gemeten van de punt van de spriet naar waar het uiteinde bevestigd gaat worden kwam ik op 1,60 meter. Dat is mooi, achter de ring komt straks dus evenveel pijp als daarvoor en dat verdeelt de krachten weer wat beter.
Bouw van de spriet deel 1
De surfmast loopt taps toe, is deelbaar en heeft een totale lengte van 430 cm. Ik heb echter maar 160 cm nodig! De wanddikte van de mast is op het blote oog ongeveer anderhalve mm en dat vind ik wat weinig. Ik neem daarom de bovenste 160 cm van het onderste deel, en de onderste 160 cm van het bovenste deel. Straks schuif ik die met wat extra glasmat en epoxy in elkaar, lekker de ruimte laten vollopen met nog meer epoxy en dan mag het setje gaan uitharden. Ik zal hier ongeveer 250ml epoxy voor nodig hebben dus het totaal wordt niet ineens veel zwaarder.
Eerst maar eens de pijpen inkorten. Dat doe ik met een gewone verstekzaag, is eigenlijk een houtzaag maar het blijkt prima te gaan. NB doe even iets slimmer dan ik en trek handschoenen hierbij aan, tenzij je het leuk vindt om nog dagenlang splintertjes in je vingers te voelen...
Bij het controleren of de pijpen wel in elkaar passen kom ik een kleine verrassing tegen: er zit iets in de mast. Met een oversized bezemsteel druk ik het eruit.
Het is een dopje dat ervoor zorgt dat de mast niet volloopt als ie in het water komt; iets wat bij surfers natuurlijk vaker voorkomt dan bij de zeilboten (hoop ik
).
De pijpjes blijken te passen, er is een ruimte van iets minder dan 3,5 mm tussen de binnen- en buitenpijp. Zaterdag ga ik het verbouwde zeil ophalen, alsmede glasmat en epoxy voor de vulling.
De volgende aflevering gaat dus over het lamineren van de twee pijpen. Daarna gaan we passen en meten om de definitieve plek voor de bevestiging aan dek te bepalen. Vervolgens gaan we terug naar de schuur (of liever de verwarmde kamer in huis) om de eindstukjes aan de pijp te maken. Het zeil moet tenslotte gehesen en de spriet moet aan het dek bevestigd, nietwaar?