In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Onderwerp: Stapsgewijs opknappen van de Next! (Maxi 77)
Stapsgewijs opknappen van de Next! (Maxi 77)
02 feb 2014 12:49 #482389
2 jaar geleden kocht ik voor de tweede maal in mijn leven een Maxi 77. De eerste, Shift genaamd, heb ik ivm persoonlijke omstandigheden moeten verkopen. Toen ik enige jaren later in mijn werkgebied met de auto steevast langs een te koop liggende Maxi 77 reed, werd het mij te machtig. Ik ben gaan kijken en was onmiddellijk verkocht. De Maxi 77 trouwens ook! Het was een oudere dame, met groene verf ipv blauwe, maar wel met een inboard Volvo Penta MD7a, 2 cilinder Diesel. Ik besloot haar Next! te noemen.
De eerste uitdaging was haar vanuit Reeuwijk (daar lag ze) naar Aalsmeer te krijgen. Ik had daar een ligplaats gehuurd omdat de Westeinderplassen veel ruimer en dieper zijn dan de Reeuwijkse plassen, en omdat het IJsselmeer daarvandaan snel bereikbaar is. De tocht verliep redelijk, de Penta liep goed, alleen in Gouda in de Karnemelksloot hebben we een uurtje muurvast gezeten! Dankzij de brugwachter en enkele andere behulpzame gemeentewerkers hebben we haar met vereende krachten los kunnen trekken, waarna de tocht verder snel verlopen is.
Na een vaarseizoen ontstonden echter de problemen. Na de te waterlating in april 2013 startte ik de motor voor de eerste maal weer. Hij sloeg tot mijn tevredenheid vrij snel aan, maar toen ik even later in de motorruimte keek bleek er veel water uit te spuiten! Om zinken te voorkomen snel de motor uitgezet en naar een monteur gebeld. Die gaf aan dat er waarschijnlijk vorstschade was, en dat het plaatsen van een nieuwe diesel de enige optie was. Dat liet mijn budget helaas niet toe.
Resultaat: De Next! heeft een heel vaarseizoen stilletjes in haar Box liggen drijven en is zonder enig vertier in november 2013 weer op de wal geplaatst.
In een gesprek met mijn vriend Dick hierover (hij is in een grijs verleden automonteur geweest) gaf hij aan een blik op de diesel te willen werpen omdat hij dacht dat het allemaal best wel eens mee zou kunnen vallen.
Zo gezegd, zo gedaan en wat bleek? Er was een vriesplaatje achter het vliegwiel afgesprongen, waardoor het koelwater dat uit de ontstane opening kwam precies op het draaiende vliegwiel terecht kwam, hetgeen de illusie wekte dat uit alle hoeken en gaten van de motor water spoot!
Hij besloot mij te helpen met het oplossen van dat probleem.
De beschrijving van deze actie zal ik in mijn volgende bericht geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Stapsgewijs opknappen van de Next! (Maxi 77)
02 feb 2014 13:07 #482394
Toxiq
Fijne monteur (die eerste dan) een nieuwe motor willen verkopen vanwege 1 plaatje (die mag je van mij aan de schandpaal nagelen) zo zie je maar weer, aan vrienden heb je in veel gevallen veel meer (die zijn tenminste eerlijk)
Ga verder (en natuurlijk ook foto's er bij)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Stapsgewijs opknappen van de Next! (Maxi 77)
02 feb 2014 13:10 #482395
Het volgende stuk is geschreven door mijn vriend Dick, die verslag doet van de daadwerkelijke actie:
Ergens in 2012 zat ik met maat Harm in zijn achtertuin herinneringen op te halen aan onze gezellige dagen op zijn zeilboot. In de eerste jaren een Piwiet van zijn ouders en later een Maxi77 van hem zelf.
Helaas moest die verkocht worden. Echter nu vertelde hij dat er een Maxi77 te koop lag op de route naar zijn werk. Ik heb niet zo heel veel met boten, ik vind het leuk en kan erg genieten van mensen die er enthousiast over kunnen praten maar geef mij maar mijn BMW motorfiets, een tentje en wat kronkelende Franse deparmentale wegen en ik ben happy.
Tot mijn vreugde kreeg ik echter een telefoontje van maat Harm dat hij de Maxi had kunnen kopen. “Ja er moet wel wat aan opgeknapt worden, maar dat vind ik niet erg.” Was de strekking van zijn verhaal. Dat vind ik dan wel weer erg leuk…. Iemand die weer lekker aan zijn hobby kan- en gaat beginnen. Tot dat hij me na de eerste winter teleurgesteld belde dat hij ernstige motorschade had. “Het water spuit aan alle kanten uit de motor” was het bericht. “Ik heb een monteur gebeld en er moet een nieuwe motor in.” Dat was geen klein bericht. De motor bleek een Volvo Penta 2 cylinder diesel te zijn. Nu ben ik in mijn jonge jaren automonteur geweest en gebruik ik mijn gereedschap nog regelmatig bij het sleutelen aan de BMW dus wilde ik eerst wel eens zien wat er nu echt aan de hand was. Eerst gevraagd of de motor nog wel liep. “Ja, dat wel maar het water spuit er uit, tot aan het plafond toe…..” was de reactie van Harm. Hoe gek het hem ook in de oren klonk, dat was wel goed bericht, als de motor loopt is de kans groot dat het meevalt. Ik had intussen al wat zitten googelen op Volvo Penta en ook plaatjes bekeken. Ik vroeg Harm om foto’s van het blok te maken en door te mailen. Op die foto’s zag ik het probleem al….. vriesplaatje er uit …. Hierdoor lekt het koelwater op het vliegwiel en dat slingert het dan vrolijk in de rondte. Ja dat wil wel een bende geven. Samen met Harm ben ik naar de boot gegaan die nog in het water lag. In de kajuit de ombouw van de motor weg gehaald en … ja hoor ….. het vriesplaatje achter het vliegwiel lag eruit. Meestal vallen die dingen naar beneden dus even met mijn hand onder de motor en daar was de boosdoener…. Nieuwsgierig als ik ben heb ik Harm de motor laten starten om me ervan te overtuigen dat er niet meer aan de hand was. Gelukkig kon ik de (voorlopige) conclusie trekken dat er verder niets was om je druk over te maken. Motor kwam onder enig protest tot leven, spoot lustig water uit het gat en het vliegwiel deed waar ie de laatste tijd zo goed in was…. Water rond slingeren. Harm was duidelijk opgelucht.
Op een druilerige vrijdag heb ik een dag vrij genomen en zijn we naar de boot gegaan, Kist gereedschap mee, een investering gedaan van 0,60 euro, de Westlandse buurtsuper bezocht en proviant ingeslagen. We konden er tegenaan! Van de zaak een poelietrekker meegenomen dus … fluitje van een cent …. Dacht ik ……
Zo langs mijn neus weg eens geïnformeerd naar de leeftijd van de motor. En die bleek een respectabele 29 jaar te zijn. Het vliegwiel was in al die jaren NOOIT gedemonteerd. Waarom zou je ook??? Als eerste de dynamo stelbout los gedraaid waardoor je de dynamo richting blok kan bewegen en hierdoor de v-snaren wat ruimte gegeven om ze eraf te kunnen halen. Vervolgens de centrale moer van het vliegwiel een paar slagen losgedraaid. Maar wel zodanig dat het wel op de schroefdraad blijft zitten!! Hierdoor valt het vliegwiel er niet af als hij los komt. De as waar een vliegwiel op zit is vaak conisch met een spiebaan om te voorkomen dat het vliegwiel doorslipt. Dat conische vereenvoudigd het demonteren, ook na 29 jaar…. Het vliegwiel bleek nogal vast te zitten. De poelietrekker bleek niet te passen. Klauwen te groot, armen te kort. Ellende alom. Dan moet het anders maar er af zal ie want komend jaar dient er gevaren te worden. Al draaiend aan het vliegwiel heb ik niet te harde tikken met een zware rubberhamer op de zijkant van het vliegwiel gegeven. Geen beweging …. Ja, wat wil je? 30 jaar in een vochtige omgeving…. Dat wil wel vast gaan zitten. Je kan ook niet te hard slaan anders beschadig je het lager. Je komt er op zo’n moment ook achter dat je 35 jaar geleden een stuk soepeler was als nu ….. Na met veel geduld tikken, wrikken en “lief” toespreken kwam het vliegwiel los. Net op het moment dat mijn vingers aan de onderzijde zaten. Het vliegwiel weegt een kilo of 25. Ik hoef niet uit te leggen dat de verbale uiting een mengeling van vreugde en pijn was. Door het draaien aan het vliegwiel was de centrale moer los gekomen. Doordat de ervaring me even in de steek liet heb ik niet in de gaten gehad dat hij er af viel …… Let daar dus op als je ooit zelf aan de slag gaat.
Het is natuurlijk helemaal S_ _T als het niet snel lukt. Zeker omdat je weet dat het wel op deze manier moet. Toch moet je niet je geduld verliezen. De verleiding is erg groot om er een paar vreselijk harde klappen op te geven. Het risico dat je daarmee je krukaslager en/of je –kering naar de eeuwige jachtvelden jaagt is onaanvaardbaar groot. Doe iets wat je afleidt, laat je nijd zakken zet rustgevende muziek op (Guns ’n Roses – Frank Zappa – Golden Earring) en blijf vooral rustig. Ga desnoods naar huis als je je echt niet kan beheersen. Op mijn gereedschapskar staat een door mijn vroegere collega’s geschreven spreuk “in deze kist zit van alles…. Behalve geduld” Hebben we toch mooi weer een voordeel ontdekt van het ouder worden! Geduld gevonden!!!
Staalwol heb ik gebruikt om het gat waar het vriesplaatje in moet zuiver schoon te maken en met een doek het ruwste vuil er uit gehaald en vervolgens lucht gebruikt om het schoon te blazen. De rand van het gat ingesmeerd met vloeibare pakking (koelwaterbestendig) en daarna het vriesplaatje geplaatst.
Met een passende dop het vriesplaatje goed in zijn rand getikt, niet in één keer een grote klap want dan is de kans groot dat het fout gaat maar voorzichtig gelijkmatig er ingetikt. Je hebt 2 type’s vriesplaatjes bolle kant naar buiten of bolle kant naar binnen. Volvo heeft het type met de bolle kant naar buiten. Als het plaatje op z’n plek zit geef je met een plastic hamer een ferme tik in het midden. Het plaatje zet zich dan aan de rand uit waardoor het goed vast komt te zitten.
Die vloeibare pakking zou niet nodig moeten zijn. Als je het gat goed schoonmaakt, het plaatje goed plaatst en op de juiste manier een tik op de kop geeft zou het ook goed moeten zijn.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik onvoldoende ervaring heb met het plaatsen van vriesplaatjes in z’n algemeen en achter vliegwielen in het bijzonder. Ook een boot is dan toch weer anders want met peddels is het wat lastig aan de kant komen vanaf het midden van het IJsselmeer als de wind toevallig wegvalt. Je hebt die motor gewoon nodig. En om nou een dompelpomp te plaatsen om het water uit de kajuit te pompen is ook mijn eer te na. Ik ging dus voor veiligheid/zekerheid.
Ik heb geen loctite lijm gebruikt omdat het vriesplaatje dan muur vast zit en zijn werk evt. niet meer kan doen.
Toen was het een kwestie van het vliegwiel terugplaatsen, V-snaren monteren en spannen ( die staan nu nog niet op spanning maar dat weet Harm nog niet. Dat doe ik wel voor we gaan proefvaren want ook de onderste bout van de dynamo zat een beetje vast en ik had mijn ijzer niet bij me om hem te stellen …. Stom he?!)
Omdat de motor niet helemaal lekker liep tijdens mijn ‘inspectie’ enkele weken eerder, wilde ik hem wel even horen lopen. Accu aangesloten en starten maar. Voordeel van die motoren met ervaring is dat er legio stelmogelijkheden op zitten en de stekker van een computer ontbreekt. Dus…. Beetje stellen en het Volvo-Penta blok liep als een … eh …. Volvo-Penta. Uit dat ding, Pils drinken, toilet bezoeken, gereedschap schoonmaken en opruimen, nog ff zitten en genieten van het succes en natuurlijk afspreken voor een proefvaart.
Zoals Harm al tegen me had gezegd, “Er zit wel wat werk aan” Maar ik vind het een mooi model boot, Prima afmetingen, kan me goed voorstellen dat mensen er plezier aan hebben.
Ik zal vanaf nu ook wel wat meer op de jachthaven te vinden zijn. Samen klussen is leuker als alleen!
De volgende klus staat al gepland. Het onderwatergedeelte heeft een flinke beurt nodig. Op het forum heb ik wel een idee gezien hoe dat aangepakt kan worden ……
Leuk forum …. Ook voor een motorrijder. Want mensen die met hun hobby bezig zijn en hun kennis delen…. Geweldig toch?!
Er is door mij een filmpje gemaakt op het moment dat de motor weer behoorlijk liep. Daarop staat o.a. een dolblije eigenaar en een lekker draaiende motor. Ik was alleen zo bijdehand om de camera op z’n zijkant te houden….. dus ALS Harm hem plaatst …. Moet je ff je monitor 90o draaien.
EN… ik ga zelf een Poelietrekker maken. Hoeft niet mooi te zijn… als ie maar past. Het idee heb ik al. Zodra hij klaar is zal ik jullie op de hoogte brengen. ( en je mag hem natuurlijk altijd lenen )
Zo, ’t heeft even geduurd maar hier is dan het vervolg van de reddingsoperatie “NEXT!”
De Volvo draaide dus weer…. Niet te lang want zonder het benodigde koelwater is dat niet raadzaam. Tevens gaat zich bij kortstondig draaien condens ophopen in de cilinders en dat is ook niet echt bevorderlijk. Uit dat ding dus. Zodra hij weer in het water lag zijn we verder gaan testen. Hij startte weer in de kortst mogelijke tijd en er kwam geen water uit op punten dat het ook niet zou moeten. Fijn, daar lag het dus niet aan. Hij liep eigenlijk wel aardig ….. maar niet naar mijn zin. Zaak om verder te zoeken. Brandstoffliter vervangen, luchtfliter vervangen, kleppen gesteld, olie en oliefilter vervangen en steeds verbeterde het een stukje. Het was mij niet bekend hoe lang de diesel al in de tank zat en of de verstuivers waren vervuild. Dus diesel vervangen en voor er nieuwe diesel in ging eerst een flesje reinigingsvloeistof in de tank gegooid. Het geheel ging steeds beter lopen en het schommelen van het toerental was nagenoeg over. Nadat de motor ruim een uur probleemloos had gedraaid was het tijd voor de eerste proefvaart …….
Dat ging prima, wel was het toerental niet wat ik wilde maar dat zou nog aan de vervuilde verstuivers kunnen liggen…… dacht ik toen nog….
Na een 5 kwartier varen kreeg de motor het benauwd … en stopte er mee … midden op de Westeinderplassen. Ach zonder risico geen avontuur zeg ik maar. Hij startte ook weer direct maar stopte er na 5 minuten weer mee. De Volvo had het slecht. Het kon maar 1 ding zijn, brandstof tekort. Zou het groffilter verstopt zijn??? Op het zeil maar naar de haven teruggekeerd. De laatste meters maar handmatig voortbewogen. Volgens de handleiding zou het groffilter op de brandstofpomp zitten. Dat was echter niet het geval. Daarom de glazen vochtafscheider er afgehaald, ook al op zo’n makkelijk bereikbare plek, en daar uiteindelijk het groffilter gevonden. Vol bewondering zag ik dat op het gaas een drablaag van ongeveer 3 mm lag!!!! Nog verwonderlijk dat hij zolang heeft gelopen. Getracht om het zeefje uit te spoelen maar dat was geen succes. Ik wist dat Harm op alcohol kookt aan boord dus vroeg ik, nadat ik het gaasje met een tang had beetgepakt, of hij een beetje alcohol had en dat op het gaasje wilde gooien. Zonder er bij na te denken voldeed hij aan het verzoek. De goedzak. vervolgens met de aanwezige aansteker getest of alcohol echt fikt en … dat doet het !! Joeppie! De drap borrelde en spetterde dat het een lust was en nadat het was uitgefikt en Harm weer wat kleur op z’n gezicht had heb ik hem het resultaat getoond. Een mooi schoon (koperen) gaasje. Even rustig laten afkoelen en daarna terug plaatsen. Brandstofsysteem ontluchten, starten en ….. (na warm draaien) 2500 toeren, waar het eerder max. 2000 was. Geen schommelingen meer in het toerental en een motor die nu liep zoals ik hem graag hoor.
Tijd voor de 2e proefvaart! Zoals verwacht geen enkel probleem meer! Een aantal uren gevaren met wisselend toerental zonder enig hikje.
In de weken daarna hebben we de mast uit het mastenrek gehaald, voorzien van een windex en de handel rechtop gezet. Daar had ik wel weer wat ervaring mee opgedaan bij een oud collega met een Dehler (vergeef me een evt. spelfout) Harm had nog wat bedenkingen maar vertrouwde toch op mijn ‘kennis’ Voor mij was de voorwaarde dat het nagenoeg windstil moest zijn, geen afleidende personen in de buurt en gáán ook echt gáán zou zijn. Het wrikken van een mast in een mastvoet is dodelijk dus. Achterstag vast, zijstagen vast, Harm trekken aan de touwen met de maststijkinstallatie en ik de mast begeleiden en recht is recht. Dan direct het voorstag vast, afstellen (spannen) en klaar. In minder dan een kwartier. Toch maar weer mooi gefixt. Tevreden gevoel. Harm heeft heerlijk kunnen varen met de NEXT! En uiteraard ben ik diverse keren mee geweest. Inmiddels is het seizoen ook weer afgelopen en hebben we de mast weer laten zakken. Die ligt niet, zoals andere jaren, in het mastenrek maar er zijn mooie houten steunen gemaakt en hij ligt heerlijk op de boot. Scheelt een hoop gesjouw door de haven en hij kan mooi als nokligger voor het tentzeil dienen zodat we komende winter fijn droog kunnen klussen.
Voor de volledigheid hebben we ook even de kosten op een rijtje gezet:
Brandstoffilter € 5.25
Luchtfilter € 10.--
Motorolie €30.--
Oliefilter € 4.95
Nieuw vriesplaatje € 0.60
Vloeibare pakking € 5.95
Dieselreiniger € 8.75
Staalwol gepikt bij mijn vrouw uit de poetsdoos
• Dankbaar gebruik gemaakt van de korting die ik nog steeds krijg bij AKRO-automaterialen in ’s-Gravenzande.
Niet vermeld zijn de kosten van de antieaanbaklaag die kennelijk onder elk vaartuig moet (dat was voor mij dan weer ff schrikken voor een litertje ……………) en de overige kosten die niets met de motor te maken hebben.
Dacht ik toch dat we aardig onder de prijs van de “monteur” gebleven zijn.
Ik wens iedereen veel plezier bij het onderhoud van jullie vaartuigen!
Dat zal bij ons nu ook wel lukken