Hallo Allen zoals al heb laten weten in het topic wat heb jij als laatste aangeschaft, een waarschip 710 dus.!
Echter dit waarscheepje was verre van geschikt om te zeilen.
Ik kocht de boot op 24 mei jongstleden, als geadverteerd Waarschip 725 kwarttonner.
Bij aankomst de boot geïnspecteerd, en tot mijn verbazing geen houtrot te bekennen, wel verf heel veel verf.
Vooral op het OWS een dikke koek van harde antifaulingen die er al spontaan af knapten bij het aantikken ervan.
Zoals bekend, ben ik niet vies van wat opknap cq restauratiewerk.
Dus de boot gekocht en naar Zutphen gehaald om hem hier op de jachtwerf te gaan refitten, opknappen is het niet maar een restauratie ook niet echt.
Ik heb de boot dus gekocht als zijnde een waarschip 725 kwarttonner, en hier voor de rest ook nog niet echt aandacht aan besteed.
Bij nader onderzoek blijkt het dus te gaan om een waarschip 710.
7.10 mtr lang en 2.25 mtr breed. wel een diepgang van 1.25 mtr?
Goed genoeg over de aanschaf, de klussenlijst werd langer hoe meer ik naar de boot aan het kijken was.
De antifauling was te veel en gecraqueleerd en viel dus op de meeste plekken gewoon spontaan van de boot af, dit moet er dus af wil ik een goede basis hebben voor een nieuw systeem.
Dit is dus stap 1 van de refit zoals ik het maar noem.
op de foto ben ik bezig met schaven van de onderkant dat wat vast zit laat ik vast zitten alles wat los zit moet eraf tot t kale hout.
Nadat ik nog vele uurtjes heb liggen krabben onder de boot, was het afgelopen dinsdag eindelijk zo ver dat de epoxy primer op de kale plekken kon worden aangebracht.
Vervolgens zag de boot er dus zo uit
van voren gezien
Al resterende antifauling en primer zit zo goed vast dat ik het besloten heb te laten zitten en daar gewoon weer nieuwe antifauling op te zetten.
Gisteren tijdens 35 graden Celsius in de hal dus met masker de antifauling erop gerold.
2,5 liter hempel bloedrood koperhoudende harde antifauling.
Dat is dus klus 1 van de zoveel die al gebeurt is.
wat moet ik nog doen:
Stootrand en berghout kaalkrabben en schuren-lakken dit is nu donkerblauw
en afgrijselijk om te zien. (echt eeuwig zonde van het teakhouten stootrandje en voetlijst)
De kajuit wat donkerblauw is blank maken en lakken.
Kuiprand kaal maken en ook blank lakken.
Mast en giek kaalmaken en opnieuw lakken.
schroefgaten aan dek opnieuw vullen (met epoxy) en daarna het dek schilderen.
De romp schilderen, dit glimt nog wel maar ik ben nu toch bezig.
En er zal vast nog wel iets het pad kruisen wat ook 'effe' moet gebeuren.
De stootrand en berghout ben ik vandaag mee begonnen met krabben (met de verffohn) dit is een monikkenwerk omdat ik het dus weer in de lak wil hebben moet alles brandschoon zijn.!
De vorderingen worden bijgehouden, iedere dag ben ik zeker 4 uur aan het klussen dus er is iedere dag weer nieuws.
Als laatste heb ik nog een vraag aan de kenners.
de boot is gebouwd van suprahecht mahonie, ik neem aan dat dat in de tijd normaal was.
nou zou ik toch graag willen weten welk bouwnummer dit scheepje heeft, waar zou ik die kunnen vinden?
En in het grootzeil vond ik in de halshoek een nummer.
zie de foto:
Is dit een startnummer? een zeilnummer heb ik niet gezien in het grootzeil enkel een W van waarschip.
op al mijn zeilzakken staat ook waarschip 710 aangegeven, plus de houten mast geeft mij sterk het vermoeden dat ik een waarschip 710 in bezit heb.
voor iemand die het schip mischien herkent, ze heete zeemeeuw en er staat Texel op de spiegel in een sierlijke vorm.
Groeten Dyon.