Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 'grote' buitenbeurt MacWester 27

'grote' buitenbeurt MacWester 27 07 sept 2014 11:15 #549290

Dag allen,

Nadat de boot in de zomer ruim zeven weken non-stop is gebruikt, rijpte (reep?) bij mij de behoefte om de buitenkant van onze MacWester 27 eens grondig te gaan aanpakken. Nadat de afgelopen twee jaar een nieuwe motor zijn ingebouwd (Yanmar 2GM20), en dit voorjaar een nieuwe watergesmeerde schroefas is geplaatst, nieuwe log- dieptemeter geplaatst (incl. nieuwe through-hull transponders), en een nieuwe watertank is ingebouwd. Vind ik het nu tijd om in een aantal fasen het schip - in plaats van een beetje 'bijhouden' - een grondigere 'refit' te geven. Het schip, hoewel kwalitatief goed, is van 1971 en is een aantal jaren wat te weinig onderhouden. De klussen voor dit naseizoen:

- Omdat de stootrand deels rot is wil ik die vervangen
- Daarnaast zitten er vele lagen anti-fouling op het schip en weet ik niets van het verfsysteem eronder. Dat willen we dus kaal halen en opnieuw opbouwen (zowel de kiel - gietijzer? - als het polyester onderwaterschip). Ik ben van plan een 'verstandig' opgebouwd twee-componenten systeem aan te brengen.
- Op de neus en de rand van de spiegel hebben we een klap gemaakt tegen een metalen kaderand (hoek). Op de spiegel is het vooral de gelcoat die er af is (tot op het polyester). Op de punt zullen we eerst met fibre-filler (of een epoxy equivalent) werken. Beide plekken zullen we afwerken met epoxy plamuur.
- Omdat toch het onderwaterschip kaal is, de stootrand eraf en we aan het plamuren zijn, lijkt het ook een goed moment om de romp (bovenwater) te verven. We denken nog na over de kleur.
- Daarnaast moeten de scepterpotten etc. aan dek los en opnieuw gekit, omdat ze lekken, de kit is uitgewerkt en veel bouten wat los zijn gaan zitten, waardoor er beweging in scepterpotten en een aantal bolders zit.
- Tot slot wil ik de nog oorspronkelijke huiddoorvoeren loshebben, nalopen, eventueel vervangen en opnieuw verkitten (ook omdat ik de oude kit niet meer vertrouw).

Nadat ik in het voorjaar heb ondervonden hoe snel het gaat met rekeningen, als je professionals aan het werk zet, heb ik radicaal besloten dat het een do-it-yourself schip moet worden :). Misschien betalen we daar soms leergeld voor, maar dit oude schip lijkt me een geschikt oefen object.

Ik zal hier regelmatig foto's, plannen en vragen posten, om jullie input te vragen.
Laatst bewerkt: 07 sept 2014 11:15 door gerhardstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 'grote' buitenbeurt MacWester 27 07 sept 2014 11:36 #549293

De stootrand bestaat nu uit 2 lagen (elk 15mm bij 60 mm), die overnaads zijn verlijmd en in het midden met een scheef verband in twee helften zijn gedeeld. Materiaal is teak.

Ik heb getwijfeld over een pvc teak variant (makkelijk te verwerken), maar hecht toch te veel aan echt hout. Teak vind ik te duur.

Fijnhout.nl suggereert: Iroko, Eiken, Mahonie. Ik ben van plan de stootrand met dd-lak te behandelen.

De oude gaten wil ik eerst met plamuur dichten. En ik wil een niet lijmende kit gebruiken om tussen de huid en de stootrand aan te brengen (zodat ie later ook los kan).

Ik zoek dus eigenlijk een houtsoort dat geschikt is om in één stuk over een lengte van iets meer dan acht meter gekromd te worden. Eventueel kan het in twee lagen, of kan de dikte (3 cm) iets dunner...

Vragen:
- welke houtsoort raden jullie aan.
- verschroeven of met bouten vastzetten.
- laten zagen of zelf doen?

In het attachment vind je een paar foto's van de huidige situatie. Aan de achterkant heeft het hout helemaal losgelaten.

Bijlage IMG_20140906_202247.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20140906_202255.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20140906_202301.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20140906_202525.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20140906_202609.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20140906_202616.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 07 sept 2014 11:42 door gerhardstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 'grote' buitenbeurt MacWester 27 07 sept 2014 12:16 #549297

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Hoi Gerhard,

Op mijn boot hetzelfde probleem met het potdeksel gehad, was teak en behoorlijk stukgevaren in de loop der tijd. Ook ik wilde goedkoop uit zijn en heb 28mm bankirai vlonder planken gehaald. Op breedte gezaagd [2 stuks uit 1 plank] en de antislip ribbel met de schaafbank verwijderd. Achteraf ben ik niet erg tevreden, ik heb het niet behandeld en het krijg niet de mooie grijze teakkleur maar wordt grauwig. Daarnaast splintert en scheurt het makkelijk.
Het is wel goedkoop maar ik ben later nog een adv op mp tegengekomen waar voor heel redelijke prijzen teak wordt aangeboden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 'grote' buitenbeurt MacWester 27 07 sept 2014 17:57 #549336

Dank voor de tip. Ik vind het ook wel belangrijk dat het goed hout is en vooral dat de hardheid hoog is. Inderdaad een goede tip om niet te zeer op hout te bezuinigen.

Eén van de redenen om niet voor teak te kiezen is dat ik het in epoxy-lak wil zetten en teak volgens mij minder geschikt is voor lak.

Het buigvermogen en de dikte is voor mij het centrale punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 09:58 #1216935

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Voor mij een nieuw hoofdstuk dit..

Het eerste seizoen met mijn 'nieuwe' Shipman 28 zit er zo goed als op. Voor het onderhoud heb ik wat vraagtekens bij het onderwaterschip.

Op dit moment zitten er aardig wat lagen antifouling op. Tot zover strekt mijn kennis van het onderwaterschip... bij de aankoop zag het er allemaal strak en netjes uit (geen blaasjes oid)

Wat zijn mijn opties als het gaat om het onderhoud van het onderwaterschip. uitgaande van;
- meerdere lagen aanwezig
- geen verdere mankementen (osmose oid)

ook ben ik nieuwsgierig naar een kostenindicatie voor het benodigde materiaal. Zelf ben ik 27 jaar dus kan prima zelf het werk uitvoeren.

Mocht iemand de ultimate guide voorhanden hebben dan heel graag :)

Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 10:07 #1216939

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Robj schreef :
Mocht iemand de ultimate guide voorhanden hebben dan heel graag :)

Laten we het vooralsnog even niet ingewikkelder maken dan nodig is.

Ik neem aan dat de boot wordt afgespoten als ie de wal op gaat. Meestal doet men dat met een hogedrukspuit. Eigenlijk wordt dan pas duidelijk wat de conditie is van de bestaande lagen antifouling.
Als er veel wordt afgeblazen en er blijkt na het opdrogen nog steeds een neiging tot bladderen te zijn, zou ik de boel volledig kaal halen en de antifouling er vanaf de gelcoat of de primerlaag die er eventueel op zit opnieuw opbouwen. Als de boot eenmaal kaal is, kan ook Coppercoat worden overwogen, de ultieme AF wat mij betreft. Maar dat kost een paar centen. Is wel een investering waar je vele jaren plezier van hebt.

Blijken er osmoseblaasjes aanwezig, dan praten we later even verder. Onthoud voor nu maar dat het niet het eind van de wereld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 10:36 #1216944

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6991
Als er na het afspuiten nog steeds antifouling op het onderwaterschip zit hoef je er geen nieuwe laag overheen te zetten. Kennelijk heeft de vorige eigenaar ieder jaar behoorlijk staan kwasten/rollen. Je kunt je geld en tijd beter aan andere zaken besteden. Een ander verhaal is als je wilt gaan wedstrijdvaren. In dat geval is het beter de oude antifouling geheel te verwijderen en een nieuwe, supergladde laag aan te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 11:00 #1216948

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
jerry schreef :
Als er na het afspuiten nog steeds antifouling op het onderwaterschip zit hoef je er geen nieuwe laag overheen te zetten.

Of nog aanwezige antifouling nog werkt is maar helemaal de vraag. Harde AF's logen uit. De werkzame stof (koperoxide o.i.d.) verdwijnt en de harde 'drager' blijft achter.
Zachte AF werkt wat anders. Als het zachte AF blijkt zijn en de boel hecht nog goed, dan kan je de zaak met een nat schuursponsje opschuren (zeiltje eronder). Komt er een verse laag boven.

Wat ook van belang is: ligt de boot op zoet of op zout water?
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 12:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 12:20 #1216969

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Wadloper schreef :
jerry schreef :
Als er na het afspuiten nog steeds antifouling op het onderwaterschip zit hoef je er geen nieuwe laag overheen te zetten.

Of nog aanwezige antifouling nog werkt is maar helemaal de vraag. Harde AF's logen uit. De werkzame stof (koperoxide o.i.d.) verdwijnt en de harde 'drager' blijft achter.
Zachte AF werkt wat anders. Als het zachte AF blijkt zijn en de boel hecht nog goed, dan kan je de zaak met een nat schuursponsje opschuren (zeiltje eronder). Komt er een verse laag boven.

Wat ook van belang is: ligt de boot op zoet of op zout water?

Zoet !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 12 okt 2020 13:12 #1216980

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6991
Ook ik vaar uitsluitend op zoet water. Moet bij jou dus wel zachte ( dus zelfslijpende) antifouling zijn. Mijn Victoire25 zag er vorig jaar net zo uit en na het afspuiten was het onderwaterschip nog steeds zwart en gaf af. Ik heb er dus geen tijd en geld aan besteed. Zaterdag j.l. weer op de wal en afgespoten. Nu begint het op de kiel wat rood ( oude antifouling) te worden. Ik moet nog beslissen wat ik zal doen dit jaar. Op het onderwaterschip zit nog steeds een laag zwart en dat is geen harde antifouling.
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 13:13 door jerry. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 13 okt 2020 20:22 #1217525

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
De vraag is niet echt zoet of zout, maar "komt ie er schoon uit of niet".
Als er nog antifouling op zit en de boot had geen of weinig aangroei, lekker zo laten.
Als je kale plekken, bladders of significant aangroei hebt, dan wat aan gaan doen.
Als er een strakke laag op zit en je begint aangroei te krijgen kun je nog proberen het een keer licht op te schuren, maar hoogstwaarschijnlijk ben je dan (bijna) toe aan een nieuwe laag. Je kunt dat echter best een (half) seizoen afwachten, zeker als je regelmatig vaart.

Antifouling is zooi (gif). Gebruik dus zo min mogelijk en laat het er op zitten als
het nog werkt. Als je toch gaat vervangen, gebruik goede bescherming (handschoenen, bril,
stofmasker). Het komt overal, inclusief je neus en oren, en dus ook binnen als je niet uitkijkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'grote' buitenbeurt MacWester 27 13 okt 2020 21:08 #1217547

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Waarbij aangetekend moet worden dat zelfslijpende antifouling wat mij betreft niet meer van deze tijd is. Harde antifouling kan je tenminste nog opvangen en gecontroleerd afvoeren na gebruik in plaats van in het water te lozen. Dit nog los van het feit dat de snelheden van monohulls eigenlijk te laag zijn om het goed zijn werk te laten doen.

Helaas is het niet mogelijk om over zelfslijpende antifouling iets anders dan wederom zelfslijpende antifouling aan te brengen. Dan rest niets anders dan de restanten er helemaal af te halen. Zit er daarentegen harde antifouling op (en zit goed vast) dan kan je daar rustig een nieuw laagje overheen zetten. Laat je vooral niet verleiden tot meerdere lagen aanbrengen, daar doe je alleen de watersportzaak en de verffabrikant een plezier mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 21:09 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl