Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Jouw Winterklussen 2014

Jouw Winterklussen 2014 15 apr 2015 21:01 #616748

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Deze week bezig geweest met het inbouwen van een nieuwe acculader en nieuwe accu's.

Hieronder de oude situatie.



Kwam er al gauw achter dat de elektrische aansluitingen niet geheel klopten met het schema.
Zo staan er op het schema bv 2 diode scheiders met elk 2 uitgangen, in de praktijk bleek dat er dus maar 1 te zijn met twee uitgangen.
Het heeft me toch nogal wat tijd gekost om e.e.a uit te zoeken.
En dat valt niet mee met al die "French connections" :(



Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat de boegschroef accu's parallel stonden met de service accu's. :ohmy:
De service accu's waren "gewone"lood zuur accu's (2x 140Ah) terwijl de boegschroef accu's van het type AGM waren (2x 50Ah) :huh:
Dat verklaart ook het afsterven van de service accu's nadat ik problemen had gehad met een van de boegschroef accu's.
Die moest ik na terugkeer uit Lowesoft vorig jaar een nachtje op de steiger zetten om af te koelen, was loei heet. Daar kwam ik weer achter door een zeer penetrante rotte eieren lucht. :sick:

Nu dus nieuwe service accu's geplaatst, type AGM 260 Ah (2x) en nieuwe boegschroef accu's AGM 75 AH (2x).

Hieronder een foto van de nieuwe service accu's (zwaaaar) ergens halverwege de "ombouw".



In de nieuwe situatie wordt de start accu alleen geladen als de motor draait.
De boegschroef accu's staan nu echt apart en worden geladen als de motor draait en voor de kant door de 2e uitgang van de lader, 4 Ampère continue.
De service accu's worden gelden als de motor draait en voor de kant door de acculader.
In motor bedrijf wordt het geheel gescheiden door een Argofet van Victron met 3 uitgangen.

De lader heb in in een kast ingebouwd vlak naast boven de accu's.
Meteen naast de accu's had misschien nog net gekund maar dan had ik de acculader liggend moeten monteren en dat is niet ideaal i.v.m de koeling.



Verder heb ik ook nog een accumonitor geïnstalleerd deze is aangesloten op de service accu's.
Er is nog een 2e ingang beschikbaar op deze accumonitor (alleen spanning uitlezing) deze ga ik in een later stadium nog aansluiten op de boegschroef accu's.



Zo morgen kan ik dan eindelijk beginnen met het inbouwen van de Sterling regelaar.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 15 apr 2015 21:33 #616752

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Volgens de manual kan je die BM-1 alleen voor Lood-accus gebruiken.
Dit gaat geen problemen geven.

Een BM-1 kan met gel en AGM overweg?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 15 apr 2015 22:19 #616760

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Staat alleen in de manual dat gewone lood accu's kunnen gassen als je ze overlaad.
Nergens dat de monitor niet geschikt is voor AGM.

Bij opstart is er een leercurve, als de monitor de eerste keer aangesloten is mag je niet laden, alleen ontladen. dus wat belasting aanzetten.
Hiermee "leert" de monitor de accu karakteristiek.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 16 apr 2015 05:04 #616769

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8137
Vinni schreef :
Volgens de manual kan je die BM-1 alleen voor Lood-accus gebruiken.
Dit gaat geen problemen geven.

Een BM-1 kan met gel en AGM overweg?

Vinni
AGM en Gel ZIJN lood accu's.
Laatst bewerkt: 16 apr 2015 05:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 16 apr 2015 07:34 #616805

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Waar staat de andere 260Ah accu? En was het noodzakelijk de lader te vernieuwen of alleen beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 16 apr 2015 10:21 #616860

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
De andere accu staat in de bb hut, daar was nog een loze ruimte vrij.
Acculader was nog goed maar 25 A, met 2 x 260 Ah schiet dat niet op... :whistle:
Nu 70 A lader met inverter.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 16 apr 2015 16:14 #616953

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Philip schreef :
Vinni schreef :
Volgens de manual kan je die BM-1 alleen voor Lood-accus gebruiken.
Dit gaat geen problemen geven.

Een BM-1 kan met gel en AGM overweg?

Vinni
AGM en Gel ZIJN lood accu's.

Oh?.....wist ik niet.
Weer wat geleerd. :blush:
Specifiek type loodaccu dus.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 18 apr 2015 19:58 #617592

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Vandaag de Sterling Pro reg D ingebouwd.
Heb de regelaar op afstandsbusjes gezet zodat er lucht achterlangs kan ivm de koeling.



De dynamo gedemonteerd en 2 draden op de koolborstel contacten gesoldeerd.
Hier zag ik best wel een beetje tegenop, was bang dat de dynamo moeilijk uit elkaar te halen zou zijn. :unsure:
Maar dat viel reuze mee, even het huis merken hoe het t.o.v elkaar zit, had de dynamo snel uit elkaar. :)
En weer in elkaar toen ik de draden erin gesoldeerd had.
Wel goed opletten dat de "nieuwe" draden niet ergens tegenaan lopen of klem komen te zitten.
Was trouwens goed dat ik de dynamo eraf moest halen want het bleek dat de v snaar veel te slap stond.

De aansluitingen voor de witte (contact) en gele (draaiende motor) kon ik eenvoudig "aftakken" van de aansluitingen op de dynamo, zie foto.



Heb er ook een schakelaar tussen gezet waarmee ik de Sterling eventueel uit kan zetten. In dat geval neemt de bestaande "regeling" het weer over.
Eerste resultaat;
De accu was bijna vol.
Motor gestart en eerst op de bestaande regelaar laten draaien.
Laden begon met ongeveer 20 A maar liep daarna meteen snel terug naar zo'n 5 ampere.
De Sterling aangezet. laadstroom liep op naar 19 A en liep toen langzaam terug naar ~14 A.
Zoals gezegd, de accu's waren vrijwel vol.

Hieronder het uiteindelijke resultaat.




Alles bij elkaar is me de inbouw erg meegevallen.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 18 apr 2015 19:59 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 18 apr 2015 20:01 #617595

Je moet m eigenlijk een kwartslag draaien ivm koelprofiel.
Krijg je koele lucht erlangs
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 18 apr 2015 20:08 #617598

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Zou kunnen maar er zit een ventilatortje op, dus denk dat dat wel goed komt. ;)
En als ik em op z'n kant monteer moet ik de tekst ook op z'n kant lezen... :dry:
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 18 apr 2015 23:06 #617642

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik had hem niet aangekondigd als winterklus maar tijdens de Grevelingencup werd de noodzaak voor een buitenspeaker voor de marifoon toch wel erg duidelijk. Dus vandaag maar eens ingebouwd.
Het enige rechte/vlakke stuk in de kuip, waar ik dus met goed fatsoen een speaker kan plaatsen zonder al te veel fratsen, is BB achteraan bij de motorbediening in de kuiprand. Dat betekent dat er een draad getrokken moest worden vanaf het paneel, naar onder, onder het bed door (de gehele bodem moest eruit), langs de motor (zit een mooie dikke kabelgoot), onder de vloerdelen van de kajuit om naar SB over te steken, de navigatiezithoek-kist in (helemaal leeggehaald), omhoog naar het schakelpaneel (wat is die trekveer toch handig), daar linksaf door een kastje, om dan te eindigen vlak onder de marifoon. Kortom, de hele boot overhoop voor 1 draadje.

Morgen gaan we de boel schoonmaken en het beschermkapje weer monteren, dan maak ik nog wel een foto van het resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 19 apr 2015 06:37 #617654

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
"Kortom, de hele boot overhoop voor een draadje."

Ken het gevoel, been there, done that. ;)
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 23 apr 2015 07:15 #618908

Nachtvlinder schreef :
Van het stuk vóór "TEWATER" resteert inmiddels alleen nog "hydrauliek kielen (5.5 h)". De revisie is slecht werk geweest, weggegooid geld met een toezegging "ja er is gestest maar er is geen testrapport bij" die me al niet veel vertrouwen gaf (is via een tussenbedrijf verlopen). Tijdens het ontluchten waarbij de cilinders nog los lagen popte een van de schraappakkingen er al uit. Misschien heeft er eens 20 bar op gestaan, werkdruk is minimaal 180 bar. Ik ga er nog mee terug maar heb parallel hieraan nieuwe besteld (slaglengte en inbouwmaat bleek redelijk standaard). Even wachten dus - is het kritisch pad opeens anders gebleken ;)

Onderdekse stuurautomaat is ook ingebouwd en roeren lopen een stuk lichter met nieuw lagerblok incl taatsfunctie voor de as aangedreven door de helmstok. Zal binnenkort wat foto's posten daarvan. Hier alvast hoe de grijze striping met verhoogde waterlijn en gepoetste romp is geworden. Sinds gisteren is het hele ows klaar (heel glad geworden die Nautix - polijsten ga ik niet meer doen). Kielen kaalhalen (Perago) is geen klusje wat je vaak wilt doen, maar het grijze gietstaal staat nu in 3 lagen epoxy en is mooi glad geplamuurd.





Laatst bewerkt: 23 apr 2015 07:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 11 mei 2015 18:45 #624349

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Nog even mijn winterproject dat inmiddels een zomerproject wordt.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 11 mei 2015 19:08 #624354

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Vooral doorgaan!

Dan heb je in het topic "Jouw winterklussen 2015" weer wat te melden. :P

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Jouw Winterklussen 2014 12 mei 2015 19:23 #624670

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ergens oktober gepost :laugh:

Waar beginnen is de vraag...

- Onze 3 speed "race" lieren vervangen door selftailing lieren, vanwege de opvarenden -> nog altijd op zoek naar Lewmar 44ST lieren (maken ze niet meer blijkbaar) we kunnen er 45ST opzetten, maar dan moeten de gaten weer anders en nog meer werk... Wie ooit Lewmar 44ST lieren van de hand wil doen, contact me!

- navigatielichten nakijken, die van de boeg is de stroomkabel afgebroken, dus zal nog prutsen worden onderdeks om die te vinden. Nog niet van gekomen

- blokken en schijven aan dek en in de mast nakijken en indien nodig vervangen Nagekeken en eigenlijk aan vervanging toe. Vermits de mast wat ouder is, blijken de schijven niet meer te bestellen in de juiste afmetingen gatmaat 10mm en omtrek 83mm.

- nieuw grootzeil blokken systeem (zit nu een met dubbele schoot op en vinden we niet handig)Zal dit seizoen er toch opblijven, uiteinedelijk niets mis mee, kwestie van wennen
- genua rolreef installatie installeren Keuze is gevallen op een facnor FD 210, nu nog een afspraak vast krijgen voor installatie. Die tuigers hebben het allemaal o zo druk blijkbaar :sick:

- staand want vervangen gelijk met installatie rolreef eens laten nakijken en indien aangewezen maar meteen laten uitvoeren

- zeereling is aan vervanging toe eigelijk niet, is de plastic coating die niet meer mooi is, twijfel nog om die er af te halen en bloot staalkabel te laten

- zeilen laten wassen, nakijken en aanpassen (genua ivm rolreef)zeilen wassen is me afgeraden door de zeilmaker (genua is nog goed en netjes, maar grootzeil is van 2005 en hoewel nog niet helemaal afgeragd en uitgezeild, ook niet meer de moeite om te wassen en opnieuw te coaten

- onze 2 achtercabines moeten opnieuw bekleed wordenja dat klopt...

- GPS repeater voor buiten aankopen is makkelijk, dus die is er. Nu nog installeren

- dekwas installatie installerenIk heb hem mobiel gemaakt op een houten plank. Al gebruikt zo (pomp en batterij op de steiger laten staan) werkt goed, maar moet nog ingebouwd worden

- vloer opnieuw vernissenDone en blinkt als een spiegel. Hoogglans vernis is niet de beste keuze, dus volgende winter nog maar eens een satijnglasje over zetten

- lazy jack makenMeer plannen dan tijd, maar moet nog eens gebeuren

- touwwerk wassen/vervangenDone! lijken nieuw en hoeven nog niet vervangen te worden

- romp opkuisen en bijwerken en nadien in de wasJa maar als je tijdens de winter in het water blijft is dat niet handig, zal dus voor een windloze dag zijn vanop te stijger

- eigenlijk willen we ons dek schilderen, maar zal er niet meer van komen vrees ik. Het is al bijna zomer :lol:Dat had ik dus al goed gezien

In elk geval veel plannen, nu de tijd nog vinden, want eigenlijk willen we zolang het kan en gezellig blijft, blijven varen

Maar wat hebben we dan wel gedaan...

- Nieuwe start accu en leef accu geplaatst. Start is een redtop 50Ah Optima geworden, de leef accu een AGM 180Ah onder een bed van de achterkajuit. Batterijschakelaar er uit en zo'n automaat er tussen gestoken. Dit heeft wel een nieuw extra project meegebracht-> batterij monitor plaatsen.

- Grootzeilval terug ingescheerd nadat de wachtlijn deze winter was doorgeschavield en naar beneden was gekomen. (met dank aan vrouw en kind om me helemaal tot in de masttop te hijsen.)

- koelkast ondieper gemaakt, zodat de koelruimte minder diep is en normaal te gebruiken. Zo springt de compressor ook minder op en verbruiken we minder stroom.

- kleine aanpassingen/verbeteringen aan interieur (aanpassen slotjes op deuren die niet goed sloten)

- nieuwe 100L waterzak geïnstalleerd. De vorige eigenaar begreep niet dat er steeds water in het schip stond... :unsure: ikke wel en dat is nu opgelost. nu kurkdroge bilge!! B)

- teak kuipvloer helemaal opgekuist en teakbanken zien er terug wat nieuwer uit.

- houder voor de tablet op de stuurstand gemonteerd

- houder voor vlaggenstok geplaatst, zo hoeft die niet meer in de stag en komt die niet in mijn nek hangen bij achterlijke wind...

- hier en daar een lampje vervangen door led

- hele dag dek schuren na de winter en dat ziet er nu weer een stuk beter uit. Nog wel in de wax te zetten)

- ow ja, we zijn ook al gaan zeilen... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 09:12 #642380

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Vinni schreef :
Vooral doorgaan!

Dan heb je in het topic "Jouw winterklussen 2015" weer wat te melden. :P

Vinni

De winterklus die een zomerklus werd...
Er staat inmiddels een motor in!


Geen plaats meer voor een mast :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 09:32 #642389

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ach, je bent van de straat en je weet waar je geld is gebleven, maar wel een mooi stukje werk hoor ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 09:37 #642394

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zou er maar Winterklussen 2015 van maken. 2014 is al lang passé. :whistle:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 10:56 #642424

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Dus jij zegt dat een uitgestelde klus van 2014 automatisch 2015 wordt. Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen ? :)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 12:43 #642468

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
svalk schreef :
Dus jij zegt dat een uitgestelde klus van 2014 automatisch 2015 wordt. Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen ? :)


Voer jij de klus maar uit in 2014 dan. Meer wetenschap nodig?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 09 juli 2015 14:02 #642489

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
svalk schreef :
een uitgestelde klus van 2014

Voor de goede orde en van belang voor een eventuele verdere wetenschappelijke onderbouwing:
deze klus uit 2014 is niet uitgesteld, maar loopt nog steeds en vordert gestaag.
Laatst bewerkt: 09 juli 2015 14:03 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 10 juli 2015 14:09 #642752

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Brinta schreef :
Er staat inmiddels een motor in!

En... ja, het is een Timray.
Uitstekende service daar! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jouw Winterklussen 2014 30 juli 2015 19:14 #647892

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Vandaag de Navtex antenne op een "mast" van 2 mtr achterop geplaatst.
Deze zat in eerste instantie binnen achter net onder het dek gemonteerd.(zie dit topic onder 2 april)
Maar alle berichten waren nauwelijks leesbaar, veel tekens werden gemist bv, Survey werd getoond als S***ey.

Nu komen de berichten goed door.
De binnen geplaatste GPS antenne voldoet uitstekend, dus die blijft daar lekker zitten.

Tevens de Wifi antenne geplaatst, een Bullet M2 met ethernet connectie en daarachter een router zodat ik m'n eigen netwerk heb.
Die werkt ook goed, zit nu bijvoorbeeld op het internet van de volgende jachthaven.
Hier is KPN, op zich goed maar wordt er telkens weer uitgegooid, moet dan weer opnieuw de voorwaarden accepteren, zeer irritant. Dus de verbinding blijft wel aanwezig maar geen internet toegang totdat je opnieuw de voorwaarden hebt geaccepteerd.



Maar goed dat is hier nu verleden tijd.
Gekozen voor een mini zwanehals voor de kabeldoorvoer, verschillende doorvoeren bekeken maar dit leek mij de beste optie. Mede ook ivm de lengte van de kabel.

Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl