Van verschillende kanten krijg ik verzoeken om wat over mijn scheepje te vertellen. Wil dit gelijk maar koppelen met plannen en ideen van anderen. De ideale boot bestaat niet natuurlijk, maar ideen uitwisselen is altijd leuk.
Eerst even over mijn achtergrond. Van beroep ben ik zeeman (kapitein). En beroepsmatig veel jachten getransporteerd (meestal als lading) en ook bekeken.
Zodoende een idee gekregen van wat ik wel zou willen en wat zeker niet. Verder jarenlang op een oud binnenschip gewoond, en het onderhoud daarvan wel een beetje "gezien".
Mijn eisen pakket voor het ideale schip.
1 Groot genoeg om goed op te kunnen wonen. (niet kamperen)
2 Ik hou niet van drukte dus ik wil overal kunnen komen waar niemand anders kan komen.
2a Dit houd in weinig diepgang (is 45 cm)
2b lage kruiplijn (2,3 m) (kan niet lager ivm 1 dus riant stahoogte.
3 Moet goed alleen te zeilen / varen zijn.
4 Zoveel mogelijk self-supporting.
Met dit in m'n achterhoofd ben ik gaan tekenen op achterkanten van zeekaarten. Met het resultaat hiervan naar een ontwerpburo gestapt met de vraag of ze dit voor me in de computer kunnen zetten en door rekenen.
Na een paar kleine aanpassingen had ik een lijnenplan, wat verder uitgewerkt kon worden tot bouwtekeningen.
Wat is het geworden:
Een aluminium knikspant kasko. (Scheepje is nu 15 jaar en buitenom nog nul aan onderhoud gedaan). Nog getwijfeld over staal, maar als je meerekend dat je een stalen kasko laat stralen en in een 2 kompnenten verfsysteem zet, dan maakt het in prijs nauwelijks nog verschil.
Rondom een dikke rubber stoot rand. Kan ook in de sluis een keer een fendertje verkeerd hangen.
Geen verf. Ook onderwater niet. Ja dat groeit inderdaad wel aan, maar een keertje naar zout water en het is zo weg. En het scheelt een hoop centjes. Hellingen?kranen schilderen. Bovendien ben ik van mening dat je als liefhebber van het water niet datzelfde water moet lopen vergiftigen met antifouling.
Elekrische aandrijving. Mag je ook in gebieden komen die gesloten zijn voor motorschepen.
Twee motoren. Manoevreerd gemakkelijker en vanwege diepgang kan ik ook maar kleine schroeven kwijt, maar dan 2 stuks
Twee lage masten. 11.5 m boven water. Kan onder de hoge vaste bruggen door. Ook de rivieren op is mogelijk. De masten zijn gemakkelijk strijkbaar. Voor voldoende zeiloppervlak lange gaffels die boven de masten uitseken. zoals bij een valk.
Geen voorzeilen. Lekker makkelijk overstag gaan.
Twee midzwaarden in tandem. In principe heeft iedere mast z'n eigen zwaard. Kan zo ook perfect trimmen.
Het grootste voordeel van dit tuig/onderwater plan zie je pas binnen. In m'n woonkamer geen maststeun of zwaardkast te zien. Een grote ruimte.
Beperkingen:
Vanwege beperkt motovermogen (was 2 x 5pk nu 2x 12 pk (op 16 mtr lengte)) valt veel wind niet mee. zeker met nog geen halve meter diepgang is het nogal een waaibak. Gelukkig is varen m'n vak, en dor lange verlof periodes geen haast om weer optijd 'terug' te zijn.
Wat zou ik nu anders doen:
Eigenlijk erg weinig. Misschien 5 cm meer diepgang. Dan met een lichte V bodem. Kunnen de schroeven ook 2 Inch groter. En dus wat meer vermogen.
Bijlage OutOfTheBox.jpg niet gevonden
Dirk