Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Roer Beneteau First 1981

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 13:41 #574338

Twee jaar geleden merkte ik dat er over de as van mij roer een scheur liep. Deze heb ik toen opgevuld met epoxy, geplamuurd, gecoat en in de antifouling gezet. Nadat ik dit had gedaan merkte ik dat aan de onderkant een bobbel ontstond. De boot is twee weken geleden uit het water gegaan en deze bobbel was opengeknapt en hier kwam water uit.

Kortom het roer moet onder handen genomen worden.

Gisteren hieraan gewerkt. Roer verwijderen was nog een pittige klus maar wel gelukt. De as ziet er goed uit dwz geen slijtage. Deze staat nu binnen (rechtop) op kamer temperatuur en woog gisteren 44kg, onderaan loopt er langzaam water uit.

Hoe nu verder?

- Onderin een paar gaten boren?
- Helemaal ontdoen van AF, pre-coact?
- Hele winter laten drogen?

Wie heeft tips?


Bijlage 20141123_133207776_iOS.jpg niet gevonden




Bijlage 20141123_133154599_iOS.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 13:46 #574340

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
kan je een detailfoto geven van de beschadiging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 14:11 #574349

Ik zal vanavond even een foto maken van de onderkant. Beschadiging zelf zit nu onder de pre-coat en AF dus dit moet ik eerst verwijderen voordat dit zichtbaar wordt. De scheur liep langs de stuuras van boven naar beneden.

Weet iemand waaruit het roer is opgebouwd van de First?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 14:27 #574354

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8136
Als je veel werk verwacht aan het roer, kun je overwegen een nieuw blad te maken. Zeker als de zeil / stuureigenschappen voor je gevoel beter moeten kunnen.
Ik heb dit afgelopen winter gedaan en kan niet gelukkiger zijn met de verbetering die dit met zich meebracht. Veel meer controle, minder roerdruk, langer vol tuig kunnen dragen, minder snel uit het roer lopen. Dit bij een Dehler Duetta 94.
Kijk ook eens bij de info aangaande het bouwen van een nieuw roerblad door IlCigno en Roblisto.
www.zeilersforum.nl/index.php/...ar-2013?limitstart=0
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 14:44 #574357

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Koezt schreef :
Als je veel werk verwacht aan het roer, kun je overwegen een nieuw blad te maken. Zeker als de zeil / stuureigenschappen voor je gevoel beter moeten kunnen.
Ik heb dit afgelopen winter gedaan en kan niet gelukkiger zijn met de verbetering die dit met zich meebracht. Veel meer controle, minder roerdruk, langer vol tuig kunnen dragen, minder snel uit het roer lopen. Dit bij een Dehler Duetta 94.

Dit roer is geen vrijhangend balansroer; er zit een scheg voor. De hydrodynamische kwaliteit wordt dus bepaald door de combinatie van van scheg en roer. Tenzij je de scheg ook meemeent in een 'profielverbeteringoperatie' heeft het wijzigen van het profiel van het roer niet veel zin.
Zoals het roer er nu uitziet kan het samen met de scheg heel aardig een NACA-profiel benaderen, trouwens.

Desondanks is het volledig vernieuwen van het roer (vervangen door een roer van massief multiplex met epoxy-weefselbescherming o.i.d.) mogelijk wel de beste oplossing van dit probleem.
Maar als intermediaire maatregel werkt zo veel mogelijk opvullen van de holle ruimtes in het roer en het injecteren van openstaande naad met dunne epoxyhars, gevolgd door een of twee lagen dun glasweefsel op de scheurnaad ook soelaas bieden. Dit laatste als daar ruimte voor is tussen scheg en roer. Hoogteverschillen uitvlakken met epoxyplamuur en gladschuren tot het profiel weer 'vloeiend' is.

Voorafgaand daaraan zou ik het hele roer wel even kaalmaken tot de gelcoat. Dan kun je tenminste wat zien. De rest van de winter laten drogen lijkt me ook goed. Voor de reparatie moet het vocht er zoveel mogelijk uit.

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 14:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 14:53 #574358

Gezien het feit dat er nogal wat water ui loopt is er eigenlijk maar een goede oplossing.Tenminste , als je er voortaan vanaf wilt zijn.
Probleem is dat je nooit al het water eruit krijgt en dat water bij bevriezing (in de winterstalling) uitzet en zo het vulmiddel (schuim of zo) steeds verder verpulvert.
Roer openmaken wat vaak opvallend makkelijk gaat , opnieuw schuim aanbrengen ( maar dan wel divinicell, Sicomin epoxy schuim of iets dergelijks en géén PU) en weer sluiten.
Of . naar gelang of de eerste oplossing lukt inderdaad een geheel nieuw roer.
Er is in het verleden nl van alles en nog wat gebruikt als opvulling van roeren. Variërend van pu schuim via een soort spaanplaat tot oude kranten :ohmy:
Polyester boten werden (en worden?) nu eenmaal niet voor de eeuwigheid gebouwd. Men had vroeger al helemaal geen idee hoe lang polyester überhaupt zou meegaan.
Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 14:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 14:55 #574359

Yellow Boat schreef :
oude kranten :ohmy:

Süddeutsche Zeitung? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 15:03 #574365

Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
oude kranten :ohmy:

Süddeutsche Zeitung? :woohoo:

Hoezo dat dan , Beneteau is toch Frans :huh:
Was trouwens meer in de vorm van een soort papier maché . Of bedóél je dat soms ;) .
Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 15:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 15:46 #574382

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Die boten met oude krant vulling in het roer stuurden als een natte krant toen de roeren gingen lekken ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 16:40 #574396

Wat je eventueel zou kunnen doen is een paar lange gaten boren vanaf de basis van het roer tot bijna aan de top. Deze dan op zolder te drogen hangen (rechtop) zolders zijn vaak warmer en droger als elders in woningen. Het boiler hok indien aanwezig kan natuurlijk ook.

De hele winter laten drogen, dan op zijn kop zetten en de gaten vol met ingedikte epoxy gieten en de onderkant weer dicht lamineren. Dan even wegen en er weer een seizoen mee zeilen. Als het roer ongeveer hetzelfde gewicht heeft na een seizoen ondergedompeld te zijn geweest, dan is de reparatie redelijk effectief geweest.

Als je tijdens het boren van de gaten een hoop pulp tegenkomt, dan zou ik aan reparatie gaan denken, zo niet, dan is het schuim hoogst waarschijnlijk nog niet aangetast. Als het schuim nog van een normale structuur is, dan is alleen waterdicht maken afdoende. Of het echt waterdicht is kun je meten door het gewichtsverschil bij te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 nov 2014 16:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 19:44 #574469

Alright, heb nog even wat foto's gemaakt en ben benieuwd naar jullie oordeel.

Gisteren voor het eerst gewogen;
23-11 = 43,7kg
24-11 = 37,8kg

Blijf dit nu doen en kijk hoe het verloop is, ik vindt het verschil wel erg groot maargoed dit is ook pas de 2e meting. Ik heb in de onderkant van het roer drie proefboringen gedaan. Het gruis wat eruit komt is droog (zie laatste foto).

Wat ik nu wil doen is eerst kijken hoe het vochtgehalte afneemt, zodra dit stabiliseert ga ik 'm kaal maken en kijken wat de schade is. Dan plaats ik vanzelfsprekend weer even wat foto's maar sta ook in de tussentijd open voor input.

Bijlage 20141124_183132744_iOS.jpg niet gevonden



Bijlage 20141124_183142895_iOS.jpg niet gevonden



Bijlage 20141124_183152045_iOS.jpg niet gevonden



Bijlage 20141124_183200547_iOS.jpg niet gevonden



Bijlage 20141124_184201795_iOS.jpg niet gevonden



Bijlage 20141124_184302669_iOS.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 19:56 #574475

Boor ook even een (klein) gaatje waar je roerkoning in het roer zit en check de smanestelling van het schuim daar ook. Daar waar een metalen staf door een glas constructie gaat treden ook zeer vaak lekken op. Het kan dus zijn dat je roer zowel van boven als van onder lekt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 20:07 #574476

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb het zelf ook een keer aan de hand gehad. 1 ding heb ik wel geleerd en dat was dat slechte heelmeesters stinkende wonden maakt.Dus pak het in 1x goed aan en geen ¨pruts¨ oplossingen gebruiken.

Zoals eerder gemeld, schuur je hele roer kaal dus alle verf en gelcoat en zie wat je dan aantreft. :ohmy:
Slijp desnoods 1 zijwand er deels uit zodat je ook binnen in kunt kijken en als je alles gezien hebt begin je weer met opbouwen. Je zult versteld staan hoe wienig moeite en ook tijd iets dergelijks kost en ook qua geld valt het reuze mee. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de exacte maten waar het roer aan moet blijven voldoen zoals ruimte bij de skeg en lagering. B) B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 24 nov 2014 21:42 #574513

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Eens met Stegman dat een nieuw roerblad in dit geval erg weinig zal veranderen aan de vaareigenschappen. Het profiel van het blad ziet er helemaal niet zo slecht uit, dus eventuele verbeteringen zullen marginaal zijn. Alleen als je specifieke problemen hebt ervaren met de roerwerking zou ik iets aan de geometrie veranderen. Maar met een scheg zijn de mogelijkheden sowieso beperkt.

Verder zijn er al goede tips gegeven. Wees heel zeker van je zaak als je het roer weer dichtmaakt, want hoewel het werken met glasweefsel en epoxy op zich niet vreselijk moeilijk is, is het al met al toch een hele klus voordat het roer weer werkend aan de boot hangt. Zonde van de moeite als blijkt dat de gekozen oplossing het toch net niet helemáál was!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 25 nov 2014 08:14 #574543

Bedankt voor alle input, ik ga hiermee aan de slag!

Nog twee gaten geboord, overal kom ik het droge gruis tegen. Voor zover ik nu kan zien is er m.i. intern geen vocht ingetrokken. Ik ga het roer laten drogen en dan kaalschuren. Zodra ik weer een update heb post ik deze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 25 nov 2014 10:20 #574572

kijk je wel even goed naar die scheur in de voorkant?
die kan leiden tot het verliezen van een van de twee zijkanten van het blad.
alleen de scheur vullen met epoxy is niet voldoende, waarschijnlijk.

scheur kan gekomen zijn door:
- water in het roer en uit elkaar vriezen
- buigen van het blad (aan de wind met veel kracht op de helmstok)
- slechte verbinding tussen de bladen van begin af aan.

met slechts 1 zijkant aan de roeras kan je nog wel sturen, maar leuk is het niet :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 nov 2014 10:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer Beneteau First 1981 26 nov 2014 20:50 #575082

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Misschien niet verkeerd om het roer volledig tot op de gelcoat vrij te maken van antifauling en te schuren, dan zie je snel genoeg of er stress plekken in zitten. kan je m in ieder geval ook goed sealen met eventueel een laagje epoxy en weefsel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl