Koezt schreef :
Als je veel werk verwacht aan het roer, kun je overwegen een nieuw blad te maken. Zeker als de zeil / stuureigenschappen voor je gevoel beter moeten kunnen.
Ik heb dit afgelopen winter gedaan en kan niet gelukkiger zijn met de verbetering die dit met zich meebracht. Veel meer controle, minder roerdruk, langer vol tuig kunnen dragen, minder snel uit het roer lopen. Dit bij een Dehler Duetta 94.
Dit roer is geen vrijhangend balansroer; er zit een scheg voor. De hydrodynamische kwaliteit wordt dus bepaald door de combinatie van van scheg en roer. Tenzij je de scheg ook meemeent in een 'profielverbeteringoperatie' heeft het wijzigen van het profiel van het roer niet veel zin.
Zoals het roer er nu uitziet kan het samen met de scheg heel aardig een NACA-profiel benaderen, trouwens.
Desondanks is het volledig vernieuwen van het roer (vervangen door een roer van massief multiplex met epoxy-weefselbescherming o.i.d.) mogelijk wel de beste oplossing van dit probleem.
Maar als intermediaire maatregel werkt zo veel mogelijk opvullen van de holle ruimtes in het roer en het injecteren van openstaande naad met dunne epoxyhars, gevolgd door een of twee lagen dun glasweefsel op de scheurnaad ook soelaas bieden. Dit laatste als daar ruimte voor is tussen scheg en roer. Hoogteverschillen uitvlakken met epoxyplamuur en gladschuren tot het profiel weer 'vloeiend' is.
Voorafgaand daaraan zou ik het hele roer wel even kaalmaken tot de gelcoat. Dan kun je tenminste wat zien. De rest van de winter laten drogen lijkt me ook goed. Voor de reparatie moet het vocht er zoveel mogelijk uit.
--
stegman