Hallo allemaal,
Pff wat een seizoen, Ik zag net dat ik de sagitta foto's en foto's van de Snobber onder zeil nooit heb gepost
We hebben veel meegemaakt met ons geliefde tanker, Van vast zitten tot motorpech naar bijna in aanvaring met de "Tiger" Veel geleerd dus
Laten we bij het begin beginnen, De HT-race, met ongeveer 8 man zijn we voor het eerst echt uitgevaren, slenk uit de Meep in en de HT sloepen opzoeken, nou die waren snel voorbij dus konden we het hele stuk terug kloten omdat het schuitengat was afgesloten.. Gelukkig stond er een mooi windje en konden wij ons mengen in een optocht van zeeklippers en aken. Veel bekijks en duimpjes omhoog, toch wel leuk die positiefe reacties.
De Sagitta:
De volgende dag was het ons beurt, De avond voor de Sagitta nog snel overleg gepleegd aangezien het hard gaat waaien en we wel wat extra mankracht kunnen gebruiken, wie is er nog nuchter en een zeiler. Gelukkig iemand gevonden die mee wilde, nu een bemanning van 9 man, moet toch goed komen. We gaan slapen, De volgende ochtendik kijk ik uit het raam, pittig windje, schuimkoppen staan op de golven. We hebben een vliegende start dus tussen 8 en 9:30 mogen we over de lijn. Het is half 9 hoog water op west en 9 uur bij de "riepelton" in het oosterom die we moeten ronden. We zorgen dat we rond kwart voor 8 op het water zijn. Allebeide gaffeltuigen een rif, we kennen het schip nog nauwelijks. In de veerhaven gooien we de lappen omhoog, we zeilen tussen de havenhoofden de slenk in om wat in te zeilen. Al snel komen we tot het besluit dat de riffen er wel uit kunnen. Kop in de wind riffen eruit en de lappen weer omhoog. Het is 8:10 we besluiten de lijn over te gaan, plat voor het lappie knallen we het start schip voorbij (6kn)
We knallen richting de Riepel die we moeten ronden met een gijp, We zeilen half aan de wind en het helmhout begint toch wel zwaar te worden, beetje meer druk voorop zou fijn zijn, en daarbij worden we opgelopen door het zeilsloep het "veertje". Ik geef het roer aan een medestudent en begin met twee anderen de kluivert gereed te maken.
Voor en halve wind knallen we lekker door met de kluivert erop, de roerdruk wordt ook iets minder
, en ja hoor daar ligt de riepelton al. We gijpen om de ton heen en maken ons gereed voor het lastigste stuk, het kruisen terug naar de finish.. In eerste instantie hielden we de kluivert erop wat resulteerde in hoogteverlies, nadat we met 4 man aan de kluivert en 3 man aan de fok de lappen niet meer konden houden hebben we de kluivert eraf gehaald, enja we begonnen een beetje hoogte te lopen. De lucht trok helemaal dicht met mist en het begon ook nog te regenen, GEWELDIG! Wat een plezier hebben wij beleeft, Die hele wedstrijd kon (mij in ieder geval) gestolen worden, WAT EEN SCHIP. Volle bak een dikke 6-7 knopen op het log, kim uit het water, 3 man aan de fok, 2 grootzeil, 2 bezaan en 2 roergangers! En dan nog zeer manoevreerbaar, we konden op centimeters langs prikken en boeien sturen. Maar goed we waren met een wedstrijd bezig, We waren steeds in strijd met twee andere sloepen de nabij ons voeren, de "splitcase" en de "zeefier" Sinds de kluivert eraf was liepen we sneller en hoger dan onze twee nabije tegestanders, dus met een paar slagen waren we er zo voorbij! enja daar was het finish schip ook al!! Door een winddraaiing konden we het laatste stuk naar de finish in een keer bezeilen, Na de finish zijn we de haven binnen gezeild en konden we met volle trots naar de naborrel van "WV het wakend oog" De uitslag volgde en het bleek dat we, mede door een k*t-rating en het niet aan de regels houden van anderen, laatste waren
Die hele uitslag kon ons allemaal gestolen worden, we hebben zoveel plezier gehad en we waren zo trots dat we uberhaupt mee konden doen. Het vlaggenschip van ons vereniging was weer terug in de vaart, en zeilde beter dan ooit! ik kan nog pagina's vol schrijven over hoe goed en mooi en geweldig dit schip is, maar dat ga ik niet doen, eerst foto's!
Na de sagitta hebben we de zeilen eraf gehaald en heeft ze een tijdje in de haven gelegen, voor de vakantie hebben we nog een paar keer gezeild. Ze kon wel wat trim gebruiken dus daar zijn we vooral mee bezig geweest. Van mijn vader en een leraar hebben we oude huiken gekregen zodat de zeilen erop konden blijven. Ook vonden we voor de vakantie nog een nieuwe kluivert die bijzonder goed bleek te passen en iets groter was dan die we al hadden.
Nu, na de vakantie wilden we proberen eerste jaars studenten ook enthousiast te krijgen voor de Snobber, dus we hebben haar weer opgetuigd en zijn eerst zelf maar weer eens gaan zeilen. Het was een mooie nazomers dag en we kregen direct bij het verlaten van de haven alweer een duimpje omhoog en er werd een foto gemaakt! We konden zo de haven uit zeilen. Er stond een mooi windje, 4-5 bft. We zijn eerst een stuk het oosterom in opgekruist waarna we de trimaran "20+" tegen kwamen die voor de wind, richting Terschelling ging, we zijn achter ze langs gedraaid en hebben ze tevergeefs geprobeerd bij te houden
Dan maar half aan de wind terug kruisen zodat we zoveel mogelijk konden zeilen! Ging heerlijk, halve wind, volle bak, trim was perfect, het roer was met één vinger te bedienen. Het was druk op het water, eerst kwamen we ons ICT leraar en organisator van de Sagitta Sjoerd Hibma tegen met zijn optima 800 en daarna nog 2 roeisloepen van ons studentenvereniging wat resulteerde in de volgende foto's. We konden zo volle bak de veerhaven binnen varen, wat een mooi gevoel, geweldige snelheid, zon die achter de Brandaris zakte, wat wil een mens nog meer.. een buitenboordmotor die het doet.. ter hoogte van de bruine vloot schepen wilden we de motor starten omdat we met de kop in de wind lagen. Maar alles zal ook eens meezitten.. dus daar lagen we te drijven, zo onder de kluivertboom van het "wapen van Fryslan". Lekker bezig. maarja dat mocht de pret niet drukken, Heerlijk gezeild wat een schip!
Al aardig wat eerste jaars zeebiggen enthousiast gekregen om mee te zeilen, dus dat moet goed komen. Dat word de nieuwe groep die ons gaan opvolgen dus ik denk dat het volgende bericht van de nieuwe zeilcommissie zal komen
Nog eentje om het af te leren
Gegroet,
Herman Zweering
Voorzitter Zeilcommissie Willem Barentsz studentenvereniging