Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Roer bouwen 2.0

Roer bouwen 2.0 02 mei 2015 16:14 #621542

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
ilCigno schreef :
Welk zaagje is dat dan Noballast?
Ik gebruik de T141, zie nu dat die bij Hornbach € 15,30 kost. Das niet duur.
Je kunt ook nog meer dan het dubbele uitgeven aan een T108.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 03 mei 2015 13:04 #621769

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


Het roerschot steekt door de middelste spiegel traptrede heen. Dan is het wel handig om in dit stadium alvast de flenzen te lamineren waarop de traptrede komt te liggen. Dit maakt de latere montage een stuk makkelijker. Op deze foto de mal voor het flensje. Straks (na de koffie) gaat het laminaat er op.



Ondertussen staat de DD-lak op de roercassette te drogen. Aanvankelijk was ik niet van plan de roercassette eerst te schilderen maar bij nader inzien (en een terloopse opmerking van 3Noreen) doe ik dat toch maar wel. De cassette wordt immers weer als mal gebruikt voor de andere helft van deze roerconstructie en een perfecte passing is wel cruciaal.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 03 mei 2015 15:47 #621828

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


Flensjes zijn aan beide zijden gelamineerd en voorlopig nog afgewerkt met peelply.



Die flensjes zijn eigenlijk te weinig werk om daar kwast en handschoenen aan te besteden dus spaar ik andere lamineerklusjes op voor zo'n gelegenheid om efficient met de materialen om te gaan. Zo moet ik nog twee buisjes maken voor de ontluchting van de waterballast tank. Dit is even een mooi moment daarvoor. Als mal gebruik ik een 125mm pvc pijp waarop een 3/4 buis wordt gelamineerd. In feite heb ik maar 1/4 buis nodig omdat de ontluchting in een hoek van spiegel en romp gaat lopen. Maar elders heb ik ook nog wel wat ronde stukken nodig vandaar wat overmaat.



Het buisje in de "poor mans vacuum bag"
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 16:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 06:51 #622268

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


Het roerschot staat gesteld om te worden vastgelijmd in de spiegel. Dit is wel weer een mijlpaal voor mij. Afgezien van de beams (uithouders) is dit het laatste constructieve en preciezie werkje aan de middenromp. Montage een beetje in het midden en rechtop is wel zo fijn.



De tweede helft van de roercassette in wording.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 13:19 #622448

Hoeveel gaat er nou nog van die achterkant af? Of komt er nog een extra schot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 13:31 #622457

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8833
Ja, Ik zit ook al de hele tijd te kijken...het is een cat ....toch? Een romp is anders dan de andere en de besturing van het roer zit maar op een romp? Zie ik dat goed?

Grz,
Holtere
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 13:39 #622460

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3848
is geen cat, maar een Tri.
Middelste romp is anders dan de buitenste twee ;)
Efsix 1323, Effugio
Efsix 1100, Red Baron
Ligplaats Enschede :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 14:57 #622487

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8833
Ja een tri, dus toch? Lijkt of de buitenste twee anders zijn? Tri's hebben vaak het roer in het midden :S


"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 05 mei 2015 16:32 #622524

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
It Paradyske schreef :
Hoeveel gaat er nou nog van die achterkant af? Of komt er nog een extra schot?
Ja er komt nog een schot waarachter het roerschotje zal verdwijnen. Alleen de vingerlingen steken dan nog naar buiten.

In de lengte gaat er nauwelijks nog iets vanaf. Ik wil proberen het aangehangen roer binnen de romplengte te houden. Wel Gaat er nog wat van de hoogte af maar de uiteindelijke vorm is nog nader te bepalen. En uiteraard nog een V- vormige hap uit de bodem om het roer te kunnen laten draaien.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 08 mei 2015 19:52 #623412

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Naar aanleiding van de vorige post heb ik toch maar eens een tekeningetje gemaakt van hoe ik denk dat de spiegel beindigd gaat worden. Of het allemaal gaat lukken en passen is een tweede, maar dit is vooralsnog het idee. Ter vergelijk heb ik er ook het oorspronkelijke ontwerp bijgezet, zie ook bovenstaande foto van 3Noreen.

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 14 mei 2015 10:08 #625010

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Prachtig! Mooi dat het Farrier project zijn voltooiing nadert. Helemaal bijzonder als je bedenkt dat je ook nog tijd weet te vinden voor het helpen van collega zeilers. Ik ben nog steeds erg blij met mijn nieuwe roerblad en de high-tech afwerking daarvan. Succes met de afbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 21 juni 2015 12:12 #637636

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
In vervolg op mijn vaderdagverwenochtend (armchair sailing) en naar aanleiding van een mail over twee gebroken roeren op de Wahoo catemaran stuitte ik toch op zeer interessant leesvoer.

Meer dan 50 paginas op het Cruiserforum
Blog opstapper
Reactie bouwer
Reactie schipper

Ik ben inmiddels op de helft van dat epos maar voordat ik mijn hele vrije zondag daar aan opoffer heb ik vanmiddag ook nog wat carbon laminaat werk aan mijn eigen roer te doen. Hmm, met bovenstaande verhalen in het achterhoofd mijn eigen zorgvuldigheid en oplossingen nog maar eens goed tegen het licht houden.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 21 juni 2015 13:18 #637645

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Zo, ontworsteld aan de huiselijke gezelligheid ben ik na een half uurtje in de auto weer klaar om deze tweede helft van de Zondag nuttig te besteden met 36 lapjes koolstof die vanmiddag nog allemaal een plekje op de roercassette gaan krijgen :)



Off topic @Stadjer Hier nog een paar fotos hoe simpel een precies passende bouwbok te maken nu je romp nog op zijn kop ligt.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2015 13:33 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 04 juli 2015 13:22 #641210

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
21 lagen koolstoflaminaat. Dat is dan weer een voordeel van deze tropische temperaturen. Ik kan bijna achter elkaar door lamineren met 3 batches van 7 lagen, slechts een uurtje tussen pauze :)

Op deze foto zijn de (2x) roerarmen of zo je wilt, helmstokjes, in de maak. Dank aan Hen3 voor het RVS pijpje (zit in de punt). Uitgebreider verslag volgt binnenkort.



It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2015 13:27 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 11 juli 2015 21:41 #642972

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Roerbeslag maken. Nou ja, geen beslag maar integraal koolstof werk.

De beide roercassettes zijn zover gereed dat de scharnierconstructie voor de roerpin kan worden gemaakt. Deze RVS pin loopt door een glasvezelbuis die ter plaatse van de vingerlingen wordt voorzien van een Iglid glijlager.



De glasvezelbuis wordt eerst op een stukje massief koolstof laminaat gelijmd dat weer enigszins schuin op de roercassette gelijmd wordt zodat het roerblad schuin naar voren komt te staan. Hiermee wordt dus het balansdeel gerealiseerd. Helaas blijkt dat de inwendige maat van de glasvezelbuis net iets te klein is voor de passing van de glijlagers. Dat is lastig. Omdat ik niet de glijlagers dunner wil maken blijft niets anders over dan de glasbuis inwendig op te ruimen. Met de mij beschikbare middelen kan ik dat alleen met korte stukjes buis doen hetgeen alsnog een lastig klusje is geworden.



Daar waar de glijlagers komen is het buisje opgeruimd. Voor de overige lengtes is dat niet nodig omdat de RVS roerpen daar ruim doorheen past. Door al die korte stukjes is de uitlijning van het geheel wel wat lastiger geworden.



Nu de buisjes klaas zijn kunnen ze op de roercassette worden gelijmd. Op bovenstaande foto op de reserve cassette. Met wat hulpmiddelen en een timmermansoog heb ik het buisje zo goed mogelijk gecentreerd op het midden van de roercassette.



En hetzelfde nog een keer op de scharnierende cassette.



Het koolstof plaatje waar het buisje op zit gelijmd is uiteraard veel dunner dan de roercassette. Deze ruimte moet worden uitgevuld met massief koolstof laminaat zodat de buitenkant van het buisje gaat stroken met de buitenzijde van de roercassette. Voor gewichtsbesparing is in het midden een uitvulling met schuim aangebracht.



Er is inmiddels flink wat extra koolstof laminaat omheen gekomen (zie 2 posten terug) en de scharnierende cassette krijgt in de scharnierflens nog een RVS buisje (dank Hen3 voor het buisje) Het buisje is eerst gewikkeld in een glaslaminaat om het zodoende te scheiden van het koolstof. Op de foto hierboven is eerst het buisje in de middenflens gelijmd zodat in tweede instantie de twee buisjes in de buitenflens daar op uitgelijnd kunnen worden.



Hier het inlijmen van de twee buitenste buisjes. Als dit is uitgehard gaat er een ijzerzaag doorheen omdat door de uitpuilende epoxy de boel aan elkaar vast zit.



En dan nog even een spannend moment, het inzagen van de inkrozingen voor de vingerlingen die uit de spiegel steken.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 11 juli 2015 21:55 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 09:50 #643023

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Roerarm maken.

Nu de roercassettes in grove lijnen klaar zijn kunnen de roerarmen ( korte helmstokjes voor de bevestiging van de Jefa stuurstang) gemonteerd worden. Dan moeten die nog wel eerst gemaakt worden. Ze bestaan uit een schuimkern waarvan de omtrek wordt omwikkeld met vele lagen (ruim 6kg/m2) koolstof unidirectioneel weefsel, kortweg UD weefsel. Dat is een weefsel waarvan alle draden in de lengterichting lopen. Ook de platte zijde wordt voorzien van een koolstof laminaat om er één stijf geheel van te maken.



De schuimkern wordt samengesteld uit 3 lagen van 15mm Corecell schuim, het deel dat op de roercassette komt is gewoon schuim (80 kg/m3) en wat naar voren steekt is high density (HD) schuim (200 kg/m3). Vanuit de beams had ik nog wat stukjes 3 lagen schuim over maar het HD gedeelte moest ik nog maken, te zien in de foto hierboven waar de drie lagen op elkaar geplakt worden.



Hier zijn de voor-en achterzijde aan elkaar gelijmd en terug geschaafd naar een dikte van 32 mm.



In de punt komt een 16mm RVS pin waarmee de bevestiging aan de stuurstang wordt gemaakt. Ten behoeve van deze pin wordt een RVS buisje ingelamineerd. Het buisje is eerst omwikkeld met glasvezel om een elektrische verbinding met het koolstof te voorkomen.



De eerste 40 mm achter het buisje moet een high density vulling krijgen van glasvezelversterkt epoxy. Dit doe ik in twee stappen. Eerst heb ik aan één zijde het schuim weggefreesd zodat er een soort bakje is ontstaan dat gevuld kan worden.



De vulling met losse glasvezels verdikte epoxy.



En nogmaals maar nu de andere zijde.



Nu op de juiste buitenmaat gezaagd is de samengestelde kern van het roerarmpje klaar en kunnen de verschillende koolstof laminaten worden aangebracht.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 juli 2015 10:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 11:20 #643042

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13886
Wat is zo'n boot bouwen toch eigenlijk ongeloofelijk complex. Zelfs voor dit relatief kleine onderdeel heb je zomaar een stuk of acht verschillende materialen nodig, nog los van alle hulpstukken, gereedschap en machines die je gebruikt.
Keep up the good work Henny!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 13:21 #643067

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Ja het is inderdaad heel bewerkelijk allemaal. En maar bijzonder weinig "zichtwerk" de laatste tijd. En dan die zwarte stof bende. Uiteindelijk wordt alles zwart en je krijgt het er niet meer vanaf. Nou ja, af en toe verstand maar op oneindig en gewoon doorgaan :laugh: :laugh:

(En dan te bedenken dat sommige mensen hele boten in koolstof bouwen, ik moet er niet aan denken)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 17:00 #643117

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Noballast schreef :
Ja het is inderdaad heel bewerkelijk allemaal. En maar bijzonder weinig "zichtwerk" de laatste tijd. En dan die zwarte stof bende. Uiteindelijk wordt alles zwart en je krijgt het er niet meer vanaf. Nou ja, af en toe verstand maar op oneindig en gewoon doorgaan :laugh: :laugh:

(En dan te bedenken dat sommige mensen hele boten in koolstof bouwen, ik moet er niet aan denken)

Ik voel herkenning. Een paar jaar geleden toen ik klaagde over het irriterende karakter van het zwarte goedje keek je me aan alsof ik me aanstelde. Tegenwoordig als ik maar het kleinste dingetje van het spul moet maken draag ik alle bescherming die ik ter beschikking heb. Even 5 minuten iets schuren van het spul en je ligt de halve nacht te rochelen in bed.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 17:58 #643145

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Jij bent er al te lang uit en niet meer vezel gestabiliseerd. Ik zit nog in het permanente jeuk stadium. Gek genoeg went dat wel :silly:
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 12 juli 2015 18:31 #643157

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


Het basis koolstof laminaat dat rondom de schuimkern gaat zit hier in de vacuum zak.



Na dit basis laminaat kan het UD rond de omtrek aangebracht worden. Vanwege de laagdikte doe ik dit in drie stappen van telkens 7 lagen UD.



Opschonen van alles is nog het meest vervelende werk. Veel stof en alles wordt zwart.



Het laatste UD laminaat gaat dwars over om het roerarmpje ook in de breedte voldoende sterkte mee te geven. Omdat het UD van zichzelf slecht de hoek om wil heb ik het peelply verzwaard met een gewicht in de vorm van een houten balkje dat er onder hangt. Zo blijft het UD mooi strak langs de rand zitten.



De roerarmpjes gereed voor de montage aan de voorkant van de roercassette.



Schematisch overzichtje hoe e.e.a. aan elkaar gekoppeld zit. Op de tekening is het roerarmpje zonder roercassette getekend. Door maatvoering en positieverschuiving van de assen ontstaat een soort stuurbekrachtiging. In de middenstand is het stuurgedrag nog heel direct maar naar mate de roeruitslag toe neemt wordt ook de kracht van de stuurbeweging groter en indirecter.



Op de scharnierende roercassette gelijmd .....



..... En op de tweede (reserve) roercassette gelijmd. De afstand van hart roerpin tot hart pinnetje roerarm is 20 cm



Vanmiddag heb ik De verlijming afgemaakt met een koolstoflaminaat over roerarm en cassette. Hier eerst de onderzijde.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 juli 2015 21:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 13 juli 2015 11:00 #643306

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3809
Noballast schreef :
Ja het is inderdaad heel bewerkelijk allemaal. En maar bijzonder weinig "zichtwerk" de laatste tijd. En dan die zwarte stof bende. Uiteindelijk wordt alles zwart en je krijgt het er niet meer vanaf. Nou ja, af en toe verstand maar op oneindig en gewoon doorgaan :laugh: :laugh:

(En dan te bedenken dat sommige mensen hele boten in koolstof bouwen, ik moet er niet aan denken)

Ach, het jeukt lang niet zo hard als glasvezel :P
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 19 aug 2015 20:02 #653315

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Goed uitgewaaid na die mooie Azorenreis ben ik deze week begonnen aan het leukere deel van het roerproject, de installatie in de boot. Er is een hoop denkwerk aan vooraf gegaan en dan is het altijd weer fijn om te zien dat het gaat werken zoals bedacht.



Eerst nog even de RVS buisjes in de roerarm tevoorschijn schuren. RVS en koolstof gaan slecht samen. Het buisje is rondom voorzien van glas voor de scheiding. Nu de boven- en onderkant nog. Daarvoor lijm ik een stukje glasvezelplaat op het buisje.







Na een hele dag passen, meten, zagen en schuren hangt dan eindelijk de roercassette aan de spiegel. Weliswaar nog zonder de juiste roerpin en lagers maar voor de passing is dat minder belangrijk. De lagers gaan er pas op het allerlaatste moment in als alles klaar en geschilderd is. Op de foto boven de passing van de transmissiebox en verbinding met roerarm. Dat valt helemaal niet tegen.



Halverwege de opgaande as uit de transmissie box vindt door middel van een tussenvloertje de scheiding tussen binnen en buiten plaats. In dit tussenvloertje komt een (hopelijk) waterdicht steunlager. Het schuim in het ronde gat voor het lager is gedeeltelijk verwijderd zodat rondom het lager een harde rand van verdikte epoxy aangebracht kan worden. Het lager is van Jefa (wordt bij veel doorgestoken roeren onderaan de roerkoning toegepast) en staat ontvet en geschuurd klaar voor verlijming in het gat van het tussenvloertje.



Nadat het lager op de juiste hoogte staat gesteld …



… is deze vastgelijmd in het (nog losse) tussenvloertje dat overigens flink op afschot ligt. Dit is zoals ik het vandaag heb achtergelaten. Morgen volgt meer laminaat rondom het lager en daarna pas kan het tussenvloertje definitief worden vastgezet.

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 07:36 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 20 aug 2015 08:11 #653449

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


Flink afschot dus.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 20 aug 2015 11:18 #653512

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313


En stevig ingep(l)akt.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 14:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl