Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Roer bouwen 2.0

Roer bouwen 2.0 04 okt 2015 07:51 #669210

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Vandaag de laatste fijntuning aan de roerconstructie. Het past allemaal erg mooi en ik ben dik tevreden. Op onderstaande foto staat het roerblad maximaal (= 36 graden) naar BB en met een beetje ingedikte epoxy achter het roerblad en tegen (en in) de kopse kant van de romp krijgt zo de V-vormige beeindiging van de romp precies de vorm van het roerblad. Vandaag de SB zijde nog. Het bruine spul dat nog boven en onder de roercassette uitsteekt is een watervaste vloerbedekking die het roerrblad makkelijk (en zacht) door de cassette laat glijden.

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 08:24 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 04 okt 2015 17:43 #669305

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13886
Mooi dat het nu allemaal bij elkaar komt. Zie ik het goed dat je nu ook de achterkant van de romp nog wat verder in model gezaagd hebt? Of lijkt dat maar zo?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 04 okt 2015 19:35 #669350

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Nee , het model zit er nog niet in, wel de V-uitsnede voor het roerblad en de treden in de spiegel. De rompdelen die als een scoop uit de spiegel lopen moeten ook nog gedubbeld worden. Daarna ga ik het definitieve model bepalen.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 17 okt 2015 10:02 #673383

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Houston we have a problem :(

Op een ochtend afgelopen week werd ik wakker met het idee dat er iets niet ging passen. Hoe is het mogelijk. Op de PD knutsel je lekker verder zonder in de gaten te hebben dat er iets niet gaat passen. Blijkbaar werken je hersens tijdens de slaap ook door want ik werd wel met een onverwacht probleem(pje) wakker. En inderdaad, had iets over het hoofd gezien.



Hier past het allemaal nog. Alleen het tussenvloertje ontbreekt nog.



Hier is de boel gereed om voor eeuwig in de dichte spiegeltrede te verdwijnen. Nu alleen nog de koppelbout van onderaf in de roerrarm steken. Helaas, dat gaat niet, de hoogte tussen vloertje en onderzijde roerarm is te weinig voor de 105mm lange M16 bout. Wat nu ?



Van buitenaf insteken lukt echt niet. Gat groter maken zie ik niet zitten. Een draadeind met moer ipv bout ook niet. Daarbij is de speling aan de onderzijde passend gemaakt voor de boutkop en niet voor de dikkere moer en draad. Een putje dan, waarin de bout kan zakken om de montage mogelijk te maken. Let wel, dit moet vanuit de achterkajuit via een inspectie luikje uitgevoerd kunnen worden. OK dan, we maken maar een putje, er is ruimte voor aan de onderzijde van het vloertje. De boutkop past ruim binnen het karton van een WC rol, dus dat gaat als mal dienen voor het glasfiber buisje dat het putje moet gaan vormen.







Zo dan maar. Op deze foto nog niet vastgelijmd, dat gaan we straks doen. Ik ben er weer tevreden mee.

Nog een paar details. De as zit nu passend in het lager dat ook voorzien is van twee waterkeringen. Daar bovenop een nauw passende afdekking met overstek. Het idee hierrbij is dat binnendringend water (langszij de roerarm) niet direct bij de as en haar afdichtingen komt. Kan wel, maar daar is veel water voor nodig. Uiteraard heeft deze ruimte wel twee afwateringsgaten naar buiten. Op deze manier hoop ik de waterbelasting op het lager zoveel mogelijk beperkt te hebben. Overigens is de holle aluminium as geheel gevuld met PUR schuim en afgedekt met een laagje epoxy. Het eveneens waterdichte putje wordt na montage van de roerarmbout opgevuld met een wegneembare plug zodat er niet alsmaar water in blijft staan.

Zo he he, na dit ongeplande interrmezzo weer verder met de laatste werkjes aan de spiegel waaronder er een mooi model/scoop in maken.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 okt 2015 10:54 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 17 okt 2015 18:48 #673482

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13886
Dat zijn wel de klassieke ontwerpfouten. De constructie is op zich perfect, maar helaas niet te monteren. Daar zou jij toch alles van af moeten weten :)
Mooi opgelost.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 17 okt 2015 21:17 #673520

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Ja beetje dom. Als ik het mij eerder had gerealiseerd had ik gezorgd voor wat meer ruimte aan de onderzijde voor een draadeind met zelfborgende moer. Maar goed, zo gaat het ook.

Inmiddels zit de boel dicht en begint het ergens op te lijken. De contouren van de scoop zijn afgetekend en morgen gaat de zaag erin.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 18 okt 2015 09:41 #673612

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
Zo, de scoop er af gezaagd (of er aan gezaagd ?) Een heel ander gezicht ineens.



It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 20 juni 2016 07:53 #746490

Noballast schreef :
Ja het is inderdaad heel bewerkelijk allemaal. En maar bijzonder weinig "zichtwerk" de laatste tijd. En dan die zwarte stof bende. Uiteindelijk wordt alles zwart en je krijgt het er niet meer vanaf. Nou ja, af en toe verstand maar op oneindig en gewoon doorgaan :laugh: :laugh:

(En dan te bedenken dat sommige mensen hele boten in koolstof bouwen, ik moet er niet aan denken)

Ik ben zo'n idioot die de hele boot in het zwarte spul aan het bouwen is B) Hij wordt op het moment al minder zwart door alle plamuur, een voordeel van de carbon is dat de overgangen van het laminaat niet zo dik zijn en er daardoor minder plamuur nodig is om de overgangen weg te werken.

f32thriller.blogspot.nl/





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 20 juni 2016 10:13 #746566

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
F32thriller schreef :
Noballast schreef :
Ja het is inderdaad heel bewerkelijk allemaal. En maar bijzonder weinig "zichtwerk" de laatste tijd. En dan die zwarte stof bende. Uiteindelijk wordt alles zwart en je krijgt het er niet meer vanaf. Nou ja, af en toe verstand maar op oneindig en gewoon doorgaan :laugh: :laugh:

(En dan te bedenken dat sommige mensen hele boten in koolstof bouwen, ik moet er niet aan denken)

Ik ben zo'n idioot die de hele boot in het zwarte spul aan het bouwen is B) Hij wordt op het moment al minder zwart door alle plamuur, een voordeel van de carbon is dat de overgangen van het laminaat niet zo dik zijn en er daardoor minder plamuur nodig is om de overgangen weg te werken.

Hoi Arno, welkom op dit mooie forum.
Diep respect voor wat jullie presteren en ook het tempo wat je erin houdt.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 26 juni 2016 19:33 #747979

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11686
Gaan jullie ons nu vertellen er twee mensen bezig zijn om zelf hun trimaran te bouwen? En allebei vacuum injectie?
Wow, ..............WOW.
Respect heren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 26 juni 2016 19:52 #747991

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8313
koko schreef :
Gaan jullie ons nu vertellen er twee mensen bezig zijn om zelf hun trimaran te bouwen? En allebei vacuum injectie?
Wow, ..............WOW.
Respect heren

Nou nee, niet helemaal.

Voor zover ik weet zijn er momenteel nog 5 trimaran bouwers aan het bouwen.

Mijn F39 met vacuüm injectie
Nog een F39 met vacuüm injectie op mijn advies en methoden
Een F32, ik dacht vrij traditioneel
Een F32SR geheel in koolstof met vacuüm bagging
Een F85SR eveneens met vacuüm bagging

Maar er zijn nog meer bouwers in NL, o.a. een grote Schionning catamaran ook met vacuüm injectie (die hebben mijn "oude" vacuüm pomp overgenomen)

Het verschil tussen vacuüm injectie en vacuüm bagging is dat bij de eerste methode een droog laminaat door middel van vacuüm wordt geïnjecteerd met hars en bij de tweede methode wordt een hand-lay-up laminaat geoptimaliseerd onder vacuüm.

Die multihullers zijn toch maar een voortvarend ambachtelijk volkje ;)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 21:26 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 27 juni 2016 08:08 #748086

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3809
Volgend jaar nog een kleine catamaran er bij ;)
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roer bouwen 2.0 28 juni 2016 07:31 #748372

Voor zover ik weet zijn er momenteel nog 5 trimaran bouwers aan het bouwen.

Mijn F39 met vacuüm injectie
Nog een F39 met vacuüm injectie op mijn advies en methoden
Een F32, ik dacht vrij traditioneel
Een F32SR geheel in koolstof met vacuüm bagging
Een F85SR eveneens met vacuüm bagging


Het zijn er zelfs nog wat meer, ik heb gehoord van de F85 bouwer dat er er ook iemand een F82 project gestart is van tekeningen die niet gebruikt waren. Er is ook nog een F32A die deels in vacuum injectie en deels in bagging bouwd.
Ik bouw een F32R die ik gecombineerd heb met SR tekeningen en daarom heb ik er RS achter gezet met de S van Special

Je roer bladen zien er mooi uit en je gewicht is ok hoor, ik heb wel eens lichter gemaakt maar dan was hij ook wel een stuk kleiner
Laatst bewerkt: 28 juni 2016 08:50 door ilCigno. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl