Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tweede leven Beneteau First 22

Tweede leven Beneteau First 22 22 okt 2016 20:08 #777788

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jodocus,

Ben als eigenaar van een geheel houten boot niet echt een kenner maar lijkt mij dat wanneer bij zo'n dubbelschalige boot met hout er tussen, het hout er tussen kan gaan rotten bij lekkage aan de bovenkant / schroeven dak. Dit kan je veel werk bezorgen om te repareren want dan moet vaak een kant (het dek of dak) eraf anders kun je het hout niet repareren. Lijkt mij slim het dak en dek te inspecteren op stevigheid (niet stevige, verende, plekken kan rot balsa onder zitten).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 20:09 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweede leven Beneteau First 22 24 okt 2016 13:39 #778215

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Hi Jodocus,

Wat betreft de kiel: Ik heb een vaste kiel, maar de ophaalbare kiel is een ontwerp wat al lang bestaat en nog steeds gebruikt wordt in de nieuwere Beneteau's. Ik ben niet bekend met grote problemen daarmee, wel schijnt er door slijtage wat speling op te kunnen komen, maar hiervan heb ik eigenlijk alleen bij de First 210 gelezen. Deze is wat nieuwer dus het ontwerp kan afwijken.http://first210.org/technotes/keelliftdesign.html

Wat betreft de lekkages: De First 22 heeft op vrijwel alle plaatsen van het dekbeslag massief polyester. In ieder geval bij de lieren en bij mij ook bij de (originele) valstoppers. Ook bij de wantputtings is het laminaat massief.

Vooral bij de wantputtings kan het wel gaan lekken, dat heeft dan vooral gevolgen voor het hoofschot wat in gelamineerd is en dus kan gaan rotten. In mijn First is dat hoofschot door een vorige eigenaar vervangen vanwege rot bij de stuurboord wantputting.

Op de plaats van de genuarail hetzelfde verhaal: massief laminaat en dus geen balsa core.

De scepterpotten zitten op de voetrail en ook daar is geen balsa te vinden.

Eigenlijk is er dus best goed nagedacht op de plaatsen waar het beslag gemonteerd zit en kan daar niet veel misgaan. Verder is het dek wel uitgevoerd met balsa tussen het laminaat.

De binnenbekleding kan gaan loslaten, deze is bij mij al eerder verwijderd en ik heb de boot afgewerkt met Topcoat aan de binnenkant, ik kon dus goed inspecteren en heb geen inwatering kunnen ontdekken.

Van diverse bootjes van deze leeftijd denk ik dat inwatering bij het beslag bij de Beneteau First niet heel snel zal voorkomen, er vanuit gaande dat ze allen zo gebouwd zijn... :).

De plexiglas ramen zijn als een aandachtspunt maar eenvoudig te verhelpen als deze lekken.

Ik ben nog altijd erg tevreden over het scheepje en de zeileigenschappen, voor zijn lengte is het een vrij stabiek en vlot scheepje. Ik zou persoonlijk wel wat groter willen (25 - 28 voet), maar dat heeft te maken met ruimte en (romp)snelheid en niet zozeer met zeileigenschappen.

Overigens had ik zelf graag de ophaalbare kielvariant gehad ;)
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:43 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweede leven Beneteau First 22 10 mei 2017 10:07 #833792

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Na de afgelopen jaren vooral varen heb ik dit jaar besloten nog wat jaartjes met de First te blijven varen. De afgelopen weken wat leuke klussen aan de boot gedaan:
- Onderwatertoilet verwijderd
- Romp wat opgeknapt door te polijsten.
- Roerbeslag door een RVS lasser laten aanpassen/vernieuwen
- Nasa Duet er uit en vervangen voor "nieuw" Raymarine log en dieptemeter
- Nieuwe kussens voor binnen besteld
- Nieuwe kussen voor in de kuip besteld
- Binnenwerk geschilderd
- nieuwe polycarbonaat ramen besteld

Fotootjes:


Log en diepte instrumenten ingebouwd.. luikje moet nog even goed onderhanden genomen worden ;)


Het onderwater toilet zat op een onhandige plaats. En werd weinig gebruikt... begon ook nog eens te lekken. Ik heb hem verwijderd, genoeg alternatieven mogelijk. (dus als iemand nog een oud RM69 toilet wil hebben ;)) Het gat iets groter geboord een een mooie plaats voor de nieuwe loggever. Het gat van de water inlaat heb ik dicht gelamineerd met epoxy en glasweefsel.


Nieuw gat geboord voor de dieptemeter in de 4cm dikke romp. Dieptemeter moet ik nog inbouwen, dat gebeurt als ik de kit binnen hebt.


Het originele roerbeslag was zonder lager en had veel speling erg irritant, ook voor de stuurautomaat. Ik heb een metaalbewerker gevraagd het aan te passen zodat er bronsen flensbussen inzitten. Een hele grote verbetering. De dikke pinnen had de metaalbewerker meegegeven, die kan ik nog vervangen voor splitpennen of ombuigen en afknippen.



De MS Polymeerkit was iets sneller hard dan ik had verwacht, dus afstrijken werd wat lastig ;).. moet nog wat restjes van het RVS afhalen. Vanwege de kosten heb ik het RVS niet laten polijsten, maar dat was het sowieso al niet.


Nieuwe waterlijn er op. Iets hoger dan de vorge. De romp is schoongemaakt en gespoeld met schoon water. Hier kan de nieuwe antifouling op. Klusje voor volgend jaar is misschien alle oude antifouling er af, maar dat zien we dan wel weer.


Nog een foto van de stuurboordzijde, hier is beter te zien dat de gelcoat nog wel is opgeknapt.

Veder heb ik nieuwe ramen besteld, als die binnen zijn ga ik ze monteren met EPDM band en laat dan wat ruimte over voor een kitnaad met Ropabond 2 aan de buitenkant. Hopelijk zijn de raampjes snel binnen en kan de boot weer varen :).

Oh.. en een nieuwe naar natuurlijk! Het was de JaJa toen ik de boot kocht. Besloten een nieuwe naam te verzinnen en dat is Kyma geworden samenvoeging van de voornamen van mijn kinderen (en grieks voor Golf).

Nu ik met de Raymarine spulletjes ook een seatalk netwerk kan maken staat de aanschaf van een multiplexer en misschien windmeter op de agenda, beetje afhankelijk van het budget.

Zodra de kussens binnen zijn en de binnenkant is opgeruimd zal ik daarvan foto's plaatsen.

De complete status van de ooit verzonnen klussenlijst:
Wat staat er op het klussenlijstje voor en tijdens het komende zeilseizoen:
- Zeilen inspecteren zijn nieuwe zeilen geworden
- Nieuwe naam verzinnen :)
- Buitenboordmotor nakijken en deels opnieuw spuiten (lak is hier en daar slecht (oxodatie)
- Waterkraan met pomp inbouwen
- Elektra bedrading vervangen en een 'fatsoenlijk' instrumentenpaneel maken
- Walstroom aanleggen en de acculader inbouwen
- Alle lijnen naar de kuip via valgeleiders en stoppers
- Vervangen touwwerk, deels gedaan
- Paar plekjes op het dek bijwerken
- Nieuwe valstopper voor de vallen
- Lieren schoonmaken en nakijken/vervangen
- Beslag voor de spinnaker in orde maken
- Ankerlicht in de mast
- Vaste marifoon inbouwen
- Romp polijsten of tenzij dat niet het gewenste resultaat oplevert schilderen
- Ramen vervangen, work in progress
- Luik Vervangen, niet echt nodig achteraf gezien. Glas zou wel vervangen kunnen worden.
- Binnenkant bekleden, is net jes geschilderd met topcoat.. ik laat het zo
- Rolfreef installatie en zeil aanschaffen (twijfel ik nog over)
- Nieuwe kussens voor binnen
- Nieuwe kussens voor kuip
- AIS (als voorbereiding voor de Small Ships Race
- Windmeter
- Multiplexer (Roosmux)
- GPS (combineren met roosmux)
- GPS aansluiten op DSC marifoon
- Handmarifoon
- roer beslag verbeteren
- Nieuwe log en dieptemeter met NMEA0184/Seatalk
Laatst bewerkt: 10 mei 2017 11:00 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl