Na 5 jaar klussen en zeilen met de Akka, een hechthouten Van de Stadt Delta uit 1961 heb ik de stap gemaakt naar plastic
. Het onderhoud werd mij echt te veel en de klussen steeds groter stukken romp vervangen en schilderwerk, tuigage, mast-maken etc. was allemaal leuk en leerzaam, maar de wens om meer langer van het zeilen te genieten en het feit dat ik vrij snel een serieuze koper had zorgden er voor dat Akka heel snel een nieuwe 'verzorger' heeft gekregen.
De oude Akka, nu naar een nieuwe eigenaar in Friesland:
Vanwege ontbreken van een spectaculair budget waren de eisen voor de nieuwe uitdaging niet uitbundig:
- moet passen in de huidige box
- een goede basis
- moet een overzichtelijk project zijn en blijven
- minder onderhoud, als in minder schilderwerk en geen hak-breek werk nodig
- een kajuitjachtje voor dagtochten en eventueel een overnachting (1 volwassen en 2 jonge kids)
Toevallig liep ik tegen een Beneteau First 22 aan die al eventjes op de kant stond en na het inspecteren van het scheepje besloten tot aanschaf over te gaan. De First stond bij een werf en omdat het staartstuk van de Yamaha 2-takt 8PK buitenboord voor een reparatie bij de dealer lag mocht ik op de werf waar ik heb gekocht had nog wat klussen. Daar de tijd genomen om alle afsluiters na te zien en te vervangen of opnieuw te monteren. Ook meteen wat schoonmaakwerk en de romp en kiel goed geïnspecteerd. De nasa dieptemeter en het log bleken nog prima te werken wat niet in de verwachting lag en de stuurautomaat (ST1000+) doet het ook nog prima.
Zo stond ze er bij:
Inmiddels ligt de First op zijn plekje in de haven. Ik heb besloten eerst de onderstaande zaken aan te pakken en er dan lekker een seizoen mee te gaan varen. eind 2015 kan ze dan binnen gestald worden zodat er verdergeklust kan worden.. uiteraard zal er het nodig gedaan worden in de loop van het komende zeilseizoen aan klussen die ook in de haven kunnen
.
Wat staat er op het klussenlijstje voor en tijdens het komende zeilseizoen:
-
Zeilen inspecteren
- Nieuwe naam verzinnen
-
Buitenboordmotor nakijken en deels opnieuw spuiten (lak is hier en daar slecht (oxodatie)
-
Waterkraan met pomp inbouwen
-
Elektra bedrading vervangen en een 'fatsoenlijk' instrumentenpaneel maken
- Walstroom aanleggen en de acculader inbouwen
- Alle lijnen naar de kuip via valgeleiders en stoppers
- Vervangen touwwerk
- Paar plekjes op het dek bijwerken
- Nieuwe valstopper voor de vallen
- Lieren schoonmaken en nakijken/vervangen
- Beslag voor de spinnaker in orde maken
- Ankerlicht in de mast
- Vaste marifoon inbouwen
- ...
Ook afhankelijk wat ik tijdens het seizoen tegenkom, maar voor na het seizoen de volgende klussen:
- Romp polijsten of tenzij dat niet het gewenste resultaat oplevert schilderen
- Ramen vervangen
- Luik Vervangen
- Binnenkant bekleden
- Rolfreef installatie en zeil aanschaffen
- ...
Voor nu nog wat foto's van de First en wat er allemaal gebeurt:
Plaats bepalen Valgeleiders en stoppers:
Kastjes bakboord vervangen voor een paneel met schakelaars, stopcontacten en GPS. Hier kan evt. nog wat extra apparatuur zoals de marifoon komen.
Bedrading nog iets netter vastmaken, maar al een goed begin al zeg ik het zelf