De meeste zaken zijn al gedaan maar misschien toch even leuk om te posten..
Jaren geleden was ik een actief ZF gebruiker (Dennis ken ik nog en Wallaby, Erik, heeft me weleens geholpen de mast te zetten) maar door een verhuizing naar de UK was dat verwaterd en inmiddels zijn we na 5 jaar Brighton al weer 2 jaar terug in NL.
5 jaar geleden in de UK begon het bootjes virus toch weer te kriebelen en konden we een Seaglass 24 kopen in Eastbourne, voor weinig.. Bekend verhaal: eigenaar in scheiding en het jaar contract met de marina (a 2700 pond moest verlengd worden).. Bootje gekocht...
En toen begon het... we wilden hem omzeilen naar Brighton maar hadden wat haast ivm een kerend tide en ik ging te kort langs Beachy Head, rare 'valwinden' deden het grootzeil onmiddellijk scheuren en het bootje was niet meer te houden liep volledig uit het roer.. Vrienden aan boord in paniek en wilde terug.. Ik was zo stom om op de motor tegen de wind en tij terug te varen.. Poelie van de waterpomp was er afgelopen (niets van gemerkt, het was wild buiten en de koelwateruitgang zit onder water).. Resultaat rokende motor en een mayday om vervolgens gered te worden door Engelse reddingdienst.
De motor, Mini Petter Twin, had een gescheurde cilinder kop en water in de cilinders.. Oops... Cilinder kop was niet te vinden maar vond een oude engineer (man van 72) die wel een nieuwe wilde maken van aluminium, duurde alleen wel 8 maanden.. Dat gaf ons de reden om de kajuit volledig te strippen van alle oude vinyl (verkleurd, liet los etc..) en het alles 'kaal' te schuren en opnieuw te doen.. Na 3 maanden was ze als nieuw van binnen! Aan het eind van het seizoen was de motor revisie voltooid voor het schamele bedrag van 3300 pond.. pff als ik dat had geweten had ik wel een nieuwe gekocht..
Na onze verhuizing terug de boot op een trailer meegenomen naar NL, wat een gedoe nooit meer.. Vorig seizoen heerlijk gevaren op de Friese meren... maar de vorige eigenaar had alles in huis/tuin verf gedaan en de romp begon te bladeren.. zag er niet meer uit... Op dat moment konden we een knappe Wibo 945 kopen voor redelijk geld.. Dacht de vrouw en dochter een plezier te doen met groter maar die wilde alle liefde, transport en energie die we in Sonnet hadden gestoken niet vaarwel zeggen..
Dus afgelopen winter door IT's Polyester, de boot van buiten een volledige refit laten geven. Een luxe maar kostbare oplossing.. En ook maar nieuwe zeilen en een hoop gadgets... Dek en romp zijn helemaal kaal gehaald en opnieuw opgebouwd met de IJssel 2 comp in een compleet nieuwe kleurstelling, onderwaterschip ook kaal en opnieuw opgebouwd en de opbouw en kuip is nieuw geworden middels Nitocoat (fantastisch resultaat).
Ik heb wat foto's toegevoegd, blauw is de oude situatie en grijs de nieuwe... En oh ja, we hebben nog zoveel plannen...