In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Klein genoeg om aan de small ships race mee te kunnen doen, maar dat weekend is de ZF meeting in Ipswich al, dus ja, dan moet je prioriteiten stellen
Na een laten we zeggen 'enerverende' zoektocht naar een leuke nieuwe boot, met o.a. een klassieke schoonheid als de carter 37, een Scandinavisch scheermes (Granada 34 (bakstagen/hoge mast versie)), een Frans 'Tour de France a voile' scheurpolyester (ijzer zit er niet echt in ), maar ook een Kohler catamaran; met natuurlijk altijd een te grote wensenlijst.., moet je op een gegeven moment aan wat wensen consessie's doen. In dit geval is dat o.a. ruimte (in de (hoofd)romp) geworden, want snelheid versus comfort wilde ik niet op toeleggen.
Zeileigenschappen en funfactor uiteindelijk toch doorslaggevend, naast stabiel varen (net als de meeste vrouwen, is Helga van het weinig schuin gaan erg gecharmeerd), want na echt talloze boten bezocht te hebben de laatste maanden waren al die mooie interieurs wel fraai (en Helga blij), maar ik werd er steeds minder blij van... Aangezien het mijn hobby sis gaat er dan iets niet goed en moet er even worden bijgesteld
1 ding is duidelijk: qua 'fun' factor zit het wel snor met dit type bootje Dat comfort voor 'moeders' maak ik er in door elk week-end te koken en de afwas te doen (dat wordt dus vaak uit eten ); dat deze boot het niet gaat evenaren met bijvoorbeeld de Carter 37 op dit vlak moge duidelijk zijn, maar goed, zoals gezegd: je kunt niet alles hebben..
(niet mijn boot; maar vergelijkbare)
Uiteraard gaat er aan deze boot ook het nodige veranderd worden. Ik start met upgrades in de elektronica (o.a. de ST2000+ stuurautomaat wordt een evo versie, eS75 plotter, 'Roos mux'), de zeilen (uitbreiding met name: zowel voor hoog aan de wind als ruime koersen gaat er een mooi groot zeil op een roller op een (lange) boegspriet komen), dekbeslag upgraden (incl 2 extra lieren voor de extra zeilen vanaf de boegspriet), blokjes/stoppers/dyneema lijntjes (o.a. in de giek, voor de onderlijkstrekker)), zonnepaneel, Li-iOn accu (gewicht is belangrijk om dat toch zo laag mogelijk te houden). LED verlichting rondom, ais transponder, etc.
(er staat al een leuk lijstje upgrades in de bestelling bij Kniest in elk geval )
Tenzij het weer het niet toe laat, komt de boot Zaterdag de 27e naar Nederland. Ligplaats is al geregeld: mijn oude plekje aan de H stijger (Lelystad-Haven) met mega uitzicht over het Markermeer wordt de thuisplek voor "Calypso". Die naam heeft ze al, en ga ik niet veranderen.
Met en beetje mazzel is de complete verbouwing klaar voordat de trip naar Ipswich van start gaat. Maar ook zonder de hele lijst afgewerkt te hebben, gaat de trip met deze boot gebeuren, want ze verkeerd in hele goede staat.
Het is wel een 'bevalling' geworden, maar het resultaat mag er ook zijn Tot ziens op het water, of in de haven (als je het leuk vindt een keer met flinke snelheid over het Markeer/IJsselmeer te scheuren: dan kan dat!)
Dat laatste ziet er dan ongeveer zo uit (met koud cola'tje in je had, en wat te knabbelen op de kuipbank naast je )
Van een bootje dat echt zeilt,
Rondjes vaart om al het andere op het water
Met een zee van ruimte aan dek
Diepgang 30cm dus makkelijk droogvallen en op voor andere onbereikbare plekjes komen
Voor wie een oversteekje Engeland een dagtochtje is
Die je achter je auto overal mee naar toe kan nemen
En ook nog eens een waardevaste investering is.
Goed gedaan Aernoudt, en nou ff vasthouden en gaan zeilen
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
...
Van een bootje dat echt zeilt,
Rondjes vaart om al het andere op het water
Met een zee van ruimte aan dek
Diepgang 30cm dus makkelijk droogvallen en op voor andere onbereikbare plekjes komen
Voor wie een oversteekje Engeland een dagtochtje is
Die je achter je auto overal mee naar toe kan nemen
En ook nog eens een waardevaste investering is.
Goed gedaan Aernoudt, en nou ff vasthouden en gaan zeilen
Da's een mooie korte samenvatting van de gedachte er achter inderdaad
Thx! Yes sir De afspraak (met thuisfront) is tenminste 3 jaar, dus we gaan er voor
gefeliciteerd man! Was al beetje bang dat je naar mono was overgegaan. Dan zou je de eerste zijn die ik ken... Ken veel multihullers die de overstap naar multi gemaakt hebben, geen enkele die terug naar mono is gegaan, hahaha!
Maar je springen liggen nog aan de bolders voor je!
(ps, heb ook nog een precies passende tri voor je in die springen..)
Mooi Aernoudt!
En dan nu, daarin velen volgend-:
NU zeilen, en meer dan een pààr maanden.
Niet te veel lullen, niet teveel rotzooi erin en erop kopen, maar eerst gewoon intensief een volle zomer ZEILEN!
Verdomme!
Hmmm, het interieur van een F24 een vrouwending ...... Ik vrees , ik vrees
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Mooi! Ben benieuwd naar de overige foto's (ook van het interieur, dat zal wel een vrouwending zijn).
Heel iets anders dan de vorige "bijna-aankopen", maar heel gaaf!
Het interieur is vooral praktisch, maar: ik ga er nieuwe kussens in laten maken van wat dikker koudschuim, en met hele mooie stof er op; dan ziet het er een stuk fraaier uit en zit het ook lekkerder.
@Groom: deze tri is veel handelbaarder (smaller (scheelt 2 meter!), als ook lagere opbouw dus vangt minder zijwind (invloed voor het opzij gezet worden bij lage snelheid), en een motor die bijna 360 graden rond kan, dus makkelijker sturen bij afmeren), en als laatste: in verhouding een veel groter zwaard. En daarnaast voor mij vooral ook: geen hout meer, maar polyester...
Verder heeft deze trimaran een mast zoals die hoort bij een sportieve trimaran; op de Zwaluw zat een 'toer' mast+giek: veel te zwaar (de mast (75) + giek (25) wogen samen 100 kilo..)
In de toekomst wil ik de mast ombouwen naar de mk2 mast: die roteert (en is nog iets hoger zodat er nog meer zeil gevoerd kan worden) voor de ultieme windflow naar het grootzeil
Dat dichtbij klussen is zeker een voordeel (gezien de ervaring met klussen in Makkum..)!
Wat heel leuk was: had gisteren een mailtje gestuurd naar Ian Farrier (de ontwerper; wereldberoemd man) met de vraag over wat er qua boegspriet mogelijk was op mijn bootje, omdat er nu niets op zit. Kreeg binnen een half uur (!!) al mail terug met wat de maximale maat boegspriet is om verantwoord mee te zeilen, en tevens de bouwtekening hoe dat er dan uit moet zijn, incl aangrijppunten voor de screacher, reacher (en de aanpassingen om er op diepe koersen beter te kunnen varen) etc.
Had op Sailing Anarchy al gelezen dat hij heel 'responsive' was in beantwoording op vragen, maar dit is toch echt wel super service!
Hmmm, het interieur van een F24 een vrouwending ...... Ik vrees , ik vrees
Eens, en samen met de eerdere trimaran lijkt Aernoudt's scheepskeuze eerder in cirkels te gaan dan te convergeren. Ik hoop dat het ruim en leefbaar genoeg blijkt voor z'n partner, anders is dit ook geen blijvertje, hoe lekker iemand ook kan koken.
Gave boot verder en droogvallen geeft een hele leuke uitbereiding van vaargebied en aktiviteiten daarin!
Mocht het niet gaan werken (wat ik niet hoop) dan zet ik vast in op "platbodem" als volgende verkenning
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 09:02 door Nachtvlinder.
Je bent welkom! Of wat dacht je van: de ZF pinkstertrip
Ik kan het mij voorstellen dat, als je niet alle overwegingen kent en alle gesprekken thuis, het best lastig te volgen is soms Maarten. Dat geeft ook niet want de enige voor wie dat telt zijn mijn vrouw en ondergetekende. Omdat Helga geen zeilfan is, probeer ik het haar zoveel mogelijk naar haar zin te maken zodat ze zo vaak mogelijk mee wil gaan. Dat is best lastig te combineren zonder mijzelf daarbij te verliezen.. (zie bijlage)
Deze tri is zoveel makkelijker in gebruik dan de vorige, en zoveel minder onderhoud nodig (ivm geen hout, en geen aparte constructie's..), dat we nu een compromis hebben dat voldoende recht doet aan ons beide (maar het blijft een compromis, dus niet perfect). Met het andere interieur er straks in (en de navigatiehoek) ziet de boot er echt een stuk beter uit van binnen
Droogvallen bij de Butt&Oyster zou wat zijn (maar iets te veel drek daar naar mijn liking )