Wat nu te doen?
Het is me opgevallen dat bij veel 2e hands boten het kaalschuren fout gaat.
Je bent zo door het fineer heen en dan is er geen redden meer aan.
Het is en blijft lelijk en het wordt nooit meer wat.
Alternatief is met een brander kaal halen en opnieuw opbouwen. Nadeel daarvan is dat er altijd plekken zijn die te heet zijn geworden en dus lichtjes verbranden. Nu kun je dat wel weer lichtjes opschuren, maar dan moet je eigenlijk alles weer opschuren en aangezien er geen lak meer zit is ook hier het risico dat je door het fineer gaat.
Nu heeft de vorige eigenaar sinds de 1e bezichtiging de trap als experiment onder handen genomen.
Hij heeft deze met een brander kaal gehaald, deze 1 laag met teakkleurige beits gerold:
en vervolgens met diverse lagen zijdeglanslak afgelakt.
Dat zag er goed uit!
Maar het was wel wat donkerder geworden.
Nu zit er best veel hout in zo'n boot en ik zag mijn geest al dwalen en mijn portemonnee protesteerde ook hevig.
We besloten als volgt te doen:
De vloerdelen, het keukenblad, de kajuitingang, de kajuittafel en het houtwerk tussen de vloer en de bank halen we kaal en behandelen zoals het experiment van de trap.
De overigen delen schuren we licht op en geven we een paar zijdeglanslaklagen.
Zo wordt niet alles donker en de rest krijgt de bescherming zodat het weer een paar decennia mee kan.
Ik wilde eigenlijk de natte cel ook kaal halen maar uiteindelijk dit maar niet gedaan. Uiteindelijk is alles een compromis en mijn portemonnee vond dit een goed idee. Die gaan we schuren en laklagen geven.
Maar mijn inschatting is dat dit voor een boot van 30 jaar best goed genoeg.
Als ik later mocht besluiten dat ik de natte cel zo onacceptabel vind, kan dit later, wanneer er weer gespaard is, alsnog...