Wat een fantastische dag zaterdag!
Toch wel meer wind dan voorspeld (maar goed ook, anders had ik denk niet gestart)
Voor het eerst sinds hele lange tijd solo weg. Zoveel mogelijk in de haven voorbereid.
Toen de voorbereidingen klaar waren nog eens goed diep ademen en wegvaren.
Grootzeil in de haven gezet, op motor naar buiten en: hey: witte koppen op het water. Goede keus om de HA te zetten dus.
Ha erbij gezet en flink aanpoten... Zou een rif niet handig zijn... Ja, maar het is een klein stukje aan de wind en dan helemaal van Stellendam langs tiengemeten voor de wind en dan zou ie er weer uit moeten... Nou ik overleef het wel even.
nog even een half uurtje heen en weer gezeild en gesetteld en oen klaargemaakt voor de start.
Ik lag bij de pin end en zou normaal gezien stuurboord willen starten (pin lag hoger dan het startschip), maar omdat ik solo was daarvan afgezien en bij de pin meegeklapt met de grote jongens, even doorbijten en daarna snel achterlangs over stuurboord naar vrij wind.
bij de bovenboei afvallen en bedenken wat ik ging doen. Wel met spi ingeschreven, maar toch wel veel wind.
Nadat de Ha een tijdje nutteloos slap hing achter het grootzeil (het was vrijwel precies voor de wind), stoute schoenen aan getrokken en de spi aangeslagen.
ook daarna weer een keer diep ademhalen, nog even een krentenbol en wat water en hijsen maar.
Spi erop, 1,5 knoop erbij! Dat is gaaf!
Vrij snel werd duidelijk dat ik 2-3 keer een gijp moest maken, dus even goed plannen, stuurmachien erop en gijpen.
Nu heb ik zo'n prachtig IOR kontje, maar dus ook een rollende boot onder spi waar je snel voor moet sturen. Precies wat de automaat niet doet.... Eerste gijp ging dus ook mis en lag vrij snel halve wind ... snel naar achter, corrigeren en gijp afmaken. Gelukkig niets kapot.
Bij Middelharnis werd de wind wat minder en was er eigenlijk niet zoveel meer aan de hand. De volgende 2 gijpen gingen dan ok vlekkeloos.
Na tiengemeten (op de baan stond tiengemeten BB) zag ik geen boei meer op de lijst staan, dus bedacht ik: mooi voordeel voor de kleinere boten die dan iets over de ondiepte kunnen afsteken. Zo kwam ik dus weer ongeveer gelijktijdig met een x-40 in het kruisrak terug aan.
enkele verbaasde blikken verder kwam ik lekker in het ritme van het opkruisen en was wederom erg blij met de HA. Hoefde de lierhendel bijna niet te gebruiken.
Voor hellevoet nog even om een boei en richting finish. Aldaar al enthousiaste reacties dat ik zo goed gevaren had. Toen snel Ha naar beneden en e haven in. opruimen en nagenieten.
toen ik op het voordek bezig was kwam het startschip langs en complimenteerde me nog eens met mijn goede dag. Ik was zelfs tweede geworden. Dus ik leg het verhaal van de ondiepte uit...
Zegt de wedstrijdleider: maar je hebt toch wel die splitsingston gehaald?...
Snel nog eens de baan bekeken: ja hoor, stond er dus nog een ton bij de haringvlietbrug op die ik helemaal gemist had (was ongeveer 3 mijl extra varen denk ik). Heb me toen direct teruggetrokken uit de uitslag, wat uiteraard jammer was maar uiteindelijk een prachtige dag gehad, m'n eigen kunde weer uit kunnen breiden en weer net even wat enthousiaster geworden over solo zeilen!
Nu is het tijd om de boot verder af te tuigen, mast eraf en over 2 weken gaat ze alweer de wal op. Dan kan het klussen weer beginnen en poetsen we het nieuwe jasje van 5 jaar geleden weer wat op
.
Groeten,
Johnnie