Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een buitenkans? Restauratie 16m2

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 20:39 #759923

  • Harm91
  • Harm91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Drie maanden geleden heb ik voor een gunstige prijs (€250,-) deze houten 16m2 gekocht. Sindsdien heeft hij staan drogen op de wal. Nu ik twee weken vakantie heb wil ik er een goed begin mee maken, waarna ik de komende winter zoveel mogelijk in de weekenden en wellicht avonduren eraan wil werken.

Bovenstaande foto's geven een beeld van een selectie van de belangrijkste klussen: De kielbalk vertoont
rotte delen aan de binnenkant, de liggende delen van een aantal spanten zijn rot en de spiegel moet vervangen worden. Ook is het rompdeel onder de waterlijn bekleed met polyester matten (doodskleedje; jammer maar voor deze prijs wilde ik hem niet laten staan).
Ik ben vandaag begonnen met de lak verwijderen, waarbij twee zaken opvallen: Veel latten sluiten goed aan, maar er zijn ook veel kieren, waarvan ik me afvraag of deze enkel komen doordat het hout krimpt op de wal? Daarnaast komen de polyester matten aan de rand los als ik met de verfföhn in de buurt kom.

Wat lijkt jullie het verstandigst om te doen met dit doodskleedje? In eerste instantie wilde ik het laten zitten, wellicht afkrabben zover het loslaat en dan nieuwe matten erop zetten. Dit omdat het mijn eerste boot is en ik er ook graag mee wil zeilen in de nabije toekomst. Maar nu het zo gemakkelijk los lijkt te komen, wordt het verleidelijk om het er helemaal af te halen... Overigens voer ik het uit op een erf/in een schuur. Ik weet niet hoe men normaliter zo'n boot omkeert, maar ik heb er vermoedelijk niet de middelen voor.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 20:43 door Harm91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 20:48 #759926

kaal maken en goed in de epoxy denk ik :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 20:53 #759929

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
idd kaal halen, kieren vullen met een epoxy filet van schuursel van het hout uit de (band) schuurmachine en rotte delen er uit halen met de bijtel en vullen met nieuw hout wat je er in lijmt met wederom epoxy en daarna af schaaft/schuurt.

daarna een matje er omheen met epoxy. afhankelijk van hoe netjes dat is gedaan kiezen voor aflakken met blanke 2k lak of de romp in een mooie kleur dd lak zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 20:53 #759930

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Harm, je zult heel veel werk hebben aan deze boot. Je had beter een exemplaar kunnen kopen met een polyester romp, maar dat is wijsheid achteraf. Om te beginnen: zorg dat de boot zijn vorm behoudt: vervang eerst de spanten en de spiegel en herstel de kiel. De gietijzeren kiel is er waarschijnlijk al af.
Als dit klaar is kun je de boot omkeren. Bij onze vereniging doen we dat met 8 man: kantelen op oude matrassen en omkeren.
De huid is te herstellen. Eerst de polyester matten er af met de föhn, daarna verrotte latten vervangen en de boot geheel kaal maken. Om hem weer waterdicht te krijgen zou ik niet vertrouwen op het uitzetten van de latten van de romp. Je kunt er met epoxy en glasvlies een onzichtbare dichting aanbrengen. Zo heb ik het bij mijn O-jol gedaan.
Ik dat je er wel een maand of 5 mee bezig zult zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 21:54 #759946

  • Harm91
  • Harm91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt voor de snelle reacties! Als ik binnen 5 maanden klaar ben, ben ik blij, maar ik vind de charme van een houten boot nu eenmaal groter dan van polyester ;). Het lijkt erop dat de eerdere eigenaar de tussenruimten ook heeft gevuld met epoxy-zaagsel mengsel (zie foto). Maar epoxy en matten er omheen zetten nadat ik hem helemaal kaal heb gehaald, dan zet ik er toch weer een doodskleed omheen. Kan ik hem dan niet beter kaal laten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 22:03 #759947

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
Een doodskleed is een laag dampdicht materiaal aan beide zijden van het hout.
Dat zie ik niet, of is t zo in t hout getrokken?

Als t houtwerk gedaan is is er niets op tegen om de buitenkant in de epoxy te zetten en de binnenkant kaal te laten, dan kan t hout blijven dampen.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 22:03 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 22:05 #759948

ik verwacht dat zeker het onderwater schip je precies de reden van het polyester gaat vertellen, het hoe en waarom als je het er helemaal af hebt :unsure:

Als je zoveel mogelijk boven de waterlijn hout kan behouden zou ik dat waarschijnlijk ook doen.

Ik denk dat je met wat werk, handigheid en wat geld een leuke 16m2 kan zeilen voor paar jaartjes
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 22:06 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 16 aug 2016 22:18 #759950

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Ik hoop dat je een handige klusser bent en wat ervaring hebt met boten. Ongeveer zo'n 16m2 had ik ook, er was wel mee te varen, en die is na één seizoen in de vuurkorf beland. Ik moet wel zeggen dat ik met boten nul ervaring had.
Alles is te repareren, deze ook, het zal gruwelijk veel werk zijn maar als hij klaar is heb je een fijne boot. In ieder geval die van ons zeilde als een speer. :woohoo:
Succes er mee. Verstaging, zeilen, gaffel en roer van onze 16m2 heb ik nog, als je wat nodig hebt hoor ik het wel.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 22:19 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 06:52 #759973

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
De fotos zijn niet heel duidelijk maar als ik het goed inschat zit er geen glasweefsel op maar CSM mat. Een CSM mat bestaat uit allemaal korte glas stukjes die bij elkaar gehouden worden door een bindmiddel wat oplost in polyester. Dit is een waardeloze mat voor restauratie. Mijn advies: kiel demonteren, boot omdraaien en goed afsteunen op een goede werkhoogte en alles verwijderen. Daarna de status beoordelen en kijken of je het geld wilt investeren in de restauratie. Alles met epoxy doen is erg kostbaar maar waarschijnlijk wel het beste op de lange duur. Bij boten gebouwd volgens de lattenbouw methode zal op den duur de boot niet meer dicht krimpen. Wil je dit oplossen zonder glasmat moeten alle gangen onderwater uit gefreesd worden en met een lat en epoxy verlijmd worden. Door de verlijming krijg je een dicht onderwaterschip. Deze methode is veel moeilijker dan het vullen met epoxy en afwerken met een glas mat. Wat mits goed gedaan een zelfde resultaat oplevert namelijk een goed geconserveerde dichte romp. En bij beide kan je een blank gelakte romp houden. De glas mat zou ik over de hele romp trekken zodat je in een gang de gehele romp kan behandelen
Succes met het het project.
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 06:52 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 06:56 #759974

Je kan ook voor minder dan 1000e een puntgave 16m2 kopen... Ga drie weken een klus doen ergens en koop dan een puntgaaf exemplaar. Scheelt je al minimaal 4 maanden klussen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 16:36 #760110

Respect hoor voor je ambities om dit weer zeilklaar te maken. Als je denkt hiermee een voordelig koopje te hebben gedaan moet je niet verslikken in de komende materiaal kosten voor de restauratie. Dat gaat met kleine beetjes toch ook best heel hard.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 17:58 #760116

Voor 300e een 16m2 met polyester romp:
link.marktplaats.nl/m1078106321

Voor 750e een nette houten zonder kluswerk:
link.marktplaats.nl/m1076789614

Het kan zelfs voor 500e:
link.marktplaats.nl/m1064106727

Dat geld ben je straks al kwijt aan klussen. Laat staan alle uren die je erin steekt zonder te kunnen zeilen..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 18:00 #760117

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
bwernsen schreef :
Je kan ook voor minder dan 1000e een puntgave 16m2 kopen... Ga drie weken een klus doen ergens en koop dan een puntgaaf exemplaar. Scheelt je al minimaal 4 maanden klussen.
goede suggestie. Was voor die €250 ook de trailer inbegrepen? Dan heb je de boot voor niets, want een bruikbare trailer is dat bedrag wel waard.
Aan hout, epoxy, glasvlies en verf ben je zeker nog €1000 kwijt.
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 18:02 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 17 aug 2016 18:18 #760124

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
bwernsen schreef :
Voor 300e een 16m2 met polyester romp:
link.marktplaats.nl/m1078106321
en die wil ik wel samen met je kopen.

Ik de trailer en jij de romp :) jammer alleen dat ze die trailer als optie bieden voor 500...
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 18:19 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 06:53 #760202

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik denk dat dit een boot is waar je zo weinig mogelijk in moet investeren. Als hij drijft en niet meer lekt dan één keer hozen per dag: gewoon ermee gaan zeilen.
Verder vrees ik dat het een weinig levensvatbaar project is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 07:30 #760209

  • Harm91
  • Harm91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik waardeer jullie eerlijkheid, het is me nu wel duidelijk dat het een groter project is dan ik voor ogen had. De titel van dit topic is misschien een beetje misleidend, maar geld is eerlijk gezegd niet echt een issue. Ik had ook een volledig vaarklare boot kunnen kopen, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe ver ik kom met dit project en wat ik ervan kan leren. Doordat er steeds meer matige reparaties aan het licht komen, zie ik af van een volledige restauratie. In plaats daarvan wil ik hem deze winter oplappen waar nodig, zoals jullie ook al aangeven, en hopelijk volgende zomer weer te water laten. Als hij drijft en zeilt, top. Anders, jammer maar helaas, dan heb ik er in ieder geval ervaring mee opgedaan.

Om nog even wat specifieke opmerkingen te behandelen: de prijs is inderdaad inclusief trailer, 2 sets zeilen en al het staand en lopend want. En de onderste plank van de kiel bestaat voor de helft uit een gietijzeren ballastdeel. Ik weet niet in hoeverre dat de normale opbouw is.
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 07:30 door Harm91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 08:21 #760222

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Normaal is dat een 16Kwadraat een vaste kiel heeft van gietijzer met boven minstens 4 draadeinden die door de kielbalk gaan en met moeren en ringen worden vastgezet. Het zwaard weegt plm 80 kg (?) en heeft onderaan een verbreding /verdikking. Forumlid Brinta weet verder alles van de 16Kwadraat omdat hij er een nieuw heeft gebouwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 08:37 #760227

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
er zijn 2 verschillende kielversies, dit zal de oude kielversie zijn
je kan het aan het zeilteken zien, met of zonder streep onder de halve boog
met streep is (volgens mij) de nieuwe versie
en imo, niet teveel aan verspijkeren, varen tot hij uit elkaar valt en dan de zaag erin
alleen de trailer, mast en tuig is die 250 wel waard, dus who cares?
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 10:14 #760251

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Harm91 schreef :
En de onderste plank van de kiel bestaat voor de helft uit een gietijzeren ballastdeel. Ik weet niet in hoeverre dat de normale opbouw is.

Zo ziet een normale kiel er uit


waarbij het deel boven de balast van hout is uiteraard
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 10:15 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 10:39 #760261

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Grappig, dat detail kende ik nog niet. Bij onze vereniging halen we ieder jaar wel 6 zestienkwadraten uit het water en daar moet , omdat ze in de loods worden opgeslagen, de gehele gietijzeren kiel van af. In het voorjaar worden ze er met kit weer onder gehangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 10:57 #760264

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7618
Als ik zo de foto's bekijk, dan een houtkachel aanschaffen. Dan heb je er deze winter al plezier van.

16m2 vallen veelal uit elkaar. Dan moet je de latten romp weer aanspannen en voorzien van nieuwe spanten. De basis moet eerst goed zijn en dan kun je een epoxie bekleding overwegen, nadat uiteraard het hout geheel is uitgedroogd. Maar of dat allemaal de moeite en de kosten loont ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 12:45 #760290

  • hardhout
  • hardhout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
ben ook ooit voor een bm gevallen voor de klassieke uitstraling. mijn bm zag er van buiten nog strak uit helemaal blank met lattendek en kreeg daarom een goede opfrisbeurt. nieuwe spanten, alles kaal, epoxy hier en daar heel veel werk en idd duurder dan een fastoenlijke kopen.
veel lol van gehad maar zoals je al zegt je moet voor de uitdaging gaan. zeilen en klussen waren bijna 50/50 verdeeld.

om lekkerder te zeilen is het leuk om oude wedstrijdzeilen te kopen.
niet duur 100 tot 200 euro en dat staat er veel mooier op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 15:15 #760309

jerry schreef :
Grappig, dat detail kende ik nog niet. Bij onze vereniging halen we ieder jaar wel 6 zestienkwadraten uit het water en daar moet , omdat ze in de loods worden opgeslagen, de gehele gietijzeren kiel van af. In het voorjaar worden ze er met kit weer onder gehangen.

Er zijn zeker 4 soorten kielen:
- de 16m2 punt-klasse (zonder het streepje onder de halve cirkel in het zeil): hout met een beetje lood. Punt-klasse schepen zijn zeldzaam inmiddels....
- de 16m2 streep-klasse: zoals op de tekening van Brinta. Gietijzeren onderkant.
- een geheel gietijzeren kiel (dunner dan de officiele planken)
- en dan natuurlijk de betonnen kielen die Ottenhome vroeger onder de huurschepen hing. Toen Ottenhome nog heel groot was (700+ huur-kwadraten) bouwden ze elke winter 100 nieuwe schepen (en gingen er ook 100 de kachel in). Daar kwam een kiel onder met een beetje hout bovenaan en een brok beton eronder. Veel goedkoper en makkelijker dan ijzer gieten.....

Maar welke kiel er ook onder zit, een 16m2 is nooit een 'buitenkans'.
Er zijn er ontzettend veel gemaakt (100.000 ?), ze zeilen in vergelijking met bijvoorbeeld een (poly)Valk of Fly-tour uiterst beroerd en je wordt er erg nat in van het buiswater.

Ik zou in dit geval eens een serieuze begroting maken van alle kosten (veel nieuw hout, veel glas en epoxy, veel lak) en van alle uren (zomaar 500).

Dan schrik je vanzelf en ga je een betere boot zoeken. Doe dan gelijk een polyester Valk, liefst met aangehangen roer en houten mast giek en gaffel. Meer ruimte, meer plezier, veel prettiger zeilen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 15:38 #760320

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ach, het is maar wat je wilt en ermee kunt.
Je kunt prima en heerlijk met een 16m2 zeilen hoor!

Laatst bewerkt: 18 aug 2016 15:41 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een buitenkans? Restauratie 16m2 18 aug 2016 21:34 #760417

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
DE eerste 16m2 hadden het roer direct achter aan de kiel. Noemden ze de toerklasse. Konje zien aan de schuine roerkoning. Daarna puntklasse met lood deel aan de kiel en uiteindelijk de streepklasse mer een gietijzer ballast uit een gestandardiseerde gietmal. Die plaatkiel en betonkiel lullen we maar niet over. Dat waren boten zonder meetbrief


En deze spuit er ook aardig door, sneller als een Polyvalk of een Flytour.Een echte Valk is wel sneller

Bijlagen:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 21:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl