Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: gebroken mast top

gebroken mast top 30 aug 2016 11:23 #763635

  • Jappa
  • Jappa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Beste mede zeilers,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Polyvalkje. Ik heb niet veel ervaring met zeilen(CWO1 Laser vago en weekje zeilen op een kleine catamaran) en ben van plan om ervaring op dit valkje. Na een aantal heerlijke dagen zeilen op het Braasemermeer en de Kaag besloten we een wat langere reis te maken om te gaan zeilen op het Gooimeer. Echter is er onderweg door een ongelukje de top van de mast afgebroken(zie foto).
Mijn eerste idee was het zoeken van een tweedehands mast, dit is (nog) niet gelukt.

Zelf ben ik laatste jaar werktuigbouwkunde student, en mijn eerste gedachte was om het stuk mast beslag te verlengen door er een stuk RVS pijp op te laten lassen. Bij deze optie zal totale mastlengte niet korter worden.
Ook heb ik het advies gekregen om alleen de mast te prepareren en te leven met een iets kortere mast. Dit zou eventueel gewoon kunnen aangezien het zeil een gaffel heeft.
Zelf neig ik nog steeds naar mijn eerste plan omdat dit in mijn ogen het makkelijkste is.
Het lassen is voor mij geen probleem, en bij de tweede optie zullen de stagen ingekort moeten worden en de piekenval ook weet ik niet of het dan nog wel mogelijk is om de fok strak te spannen.
Wat raden jullie mij aan?



Laatst bewerkt: 30 aug 2016 11:24 door Jappa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 11:43 #763642

hoeveel van de top ontbreekt er nu ? als het een kort stukje is zou ik er van hout weer een top opzetten verankerd met een RVS pen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 11:51 #763647

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6992
Niet lassen, maar het afgebroken stuk er weer op lijmen met epoxy, de plaats van de breuk over 20 cm goed kaal maken en daarna omwikkelen met zeker 4 lagen glasweefselband en goed afwerken met epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 12:25 #763658

  • Jappa
  • Jappa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Bedankt voor de reacties!!

Het afgebroken stuk is alleen het stuk wat in de koker is achter gebleven. Waarschijnlijk is het bovenste topje niet goed mee gelakt waardoor het er rot uit ziet. Het topje terug plaatsen is dus geen optie.





Met epoxy werken is voor mij gelukkig geen probleem, heb een paarjaar geleden een auto voor de shell-ecomarathon gebouwd van carbon. Wel zal het veel werk worden om een nieuw stuk hout te maken en dit te monteren met glas. Met hout werken heb ik helaas minder ervaring.
Ik neem aan dat ik de mast dan moet inboren voor de staaf, vervolgens schuin afzagen en daar een nieuw stuk mast op lijmen gevolgd door dunner schuren/schaven voor de glasvezel afwerking.

Ongelukje was inderdaad met een brug, mast lag naar beneden en had er niet aan gedacht dat er nog een stuk RVS uitstak waardoor het toch net niet past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 13:44 #763679

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Jappa,
Zo te zien is het topje aardig door spint aangetast. Sommige houtsorten zijn daar erg gevoelig voor. Zeker niet weer gebruiken. Royaal wegzagen aan de mast zelf. Het beslag dicht lassen aan de onderkant, en een busje (stukje RVS pijp) aan de onderkant er tegen aan lassen. Eventueel nog een aanslag erin om op de juiste hoogte komen. Hout pasmaken en vooral de bovenkant behandelen met een anti houtrotmiddel.

De mast pasmaken en zo het beslag er weer op brengt wel een hele heisa met pasmaken van de stagen mee. Zit het tegen dan moet je alle stagen vervangen.

Tenminste, zo zou ik het zelf oplossen, maar wie ben ik. Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 14:04 #763683

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Hoever zitten eventuele spanners in je verstaging uitgedraaid?

Dat stukje hout lijkt me nou niet meer dan een 10 cm, kun je dat terugwinnen door andere spanners?
Dan gewoon topbeslag terugplaatsen en spanners vervangen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 14:35 #763687

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Jappa schreef :
........ mijn eerste gedachte was om het stuk mast beslag te verlengen door er een stuk RVS pijp op te laten lassen. Bij deze optie zal totale mastlengte niet korter worden.

Het lassen is voor mij geen probleem.

Dan zou ik zo doen en na bevestiging de oude stukken weer in de kop lijmen. Daarbij niet te zuinig zijn met epoxy. Eventueel de brokstukken nog wat verder uit elkaar peuteren zodat ook de kleinste delen in de epoxy zitten.
Hoewel epoxy voor oregonpine niet de beste lijm is zijn de brokstukken zo schraal dat het in dit geval goed te gebruiken is.
Doe, op het moment dat je de aangelaste bus op de mast schuift, wat ingedikte epoxy op de mast en in de bus. Na het uitharden heb je dan geen speling tussen mast en bus.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 30 aug 2016 14:51 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 15:23 #763699

Kan je het stukje dat je boven kwijt bent, die 10 cm ongeveer, niet aan de onderkant toevoegen?

Dus, het top beslag bevestigen op wat nu hebt, een nieuw gat voor de mastbout boren (ongeveer 10cm lager) en met epoxy of schroeven/lijm een blok van ongeveer 10cm aan de onderkant maken. Voordeel is dat je aan onderkant meer materiaal hebt en dat het stuk onder de mastbout niet of alleen op druk wordt belast. Over dat laatste zijn de geleerden het volgens mij nog niet eens. Moet de mast van een van een Valk op de mastbout staan of op de romp? Volgens mij staan de meeste masten gewoon op de bout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 15:32 #763701

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Gewoon een bus op de mast met de oren er aan gelast.
Prima oplossing voor een paar jaar!
in het verleden heb ik dat meerdere keren op charterschepen gedaan met gieken, gaffels, kluiverbomen etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 30 aug 2016 16:27 #763714

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6992
De foto's gezien trek ik mijn suggestie van terugplaatsen en lijmen met epoxy in. Voor een werktuigkundige moet de oplossing van WadnWind zeker uitvoerbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 09:12 #766430

  • Jappa
  • Jappa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik denk dat ik toch voor de las reparatie ga, ik heb al een stuk RVS. De juiste buismaat was niet te vinden dus ik zal met de draaibank aan de slag gaan. Misschien dat ik de twee delen wel niet aan elkaar las maar bout, dan kan ik eventueel nog terug mocht het niet de oplossing zijn.

De stagen hebben geen spanners. Het laatste stuk van de stagen bestaat uit een kettinkje met van 6 cm. Toen ik de boot kocht vond ik de stagen wel heel erg los staan, heb er toen voor gekozen om ze één schakel strakker te zetten maar dat was weer te strak. Is het aan te raden om de kettinkjes te vervangen voor snel-spanners?

Verder vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben om de mast te bewerken zodat het beslag er weer op kan?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 09:27 #766435

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Als je toch bezig bent.

Mast van de boot halen al het beslag er af kaal maken en opnieuw lakken. Daarna je aangepaste masttop en andere beslag weer plaatsen.

Dit is typisch een probleem voor houten masten bij valken. Het stukje steekt meestal net uit onder de dektent en watert zo in. Denk dat voor een toer boot het geen probleem is om de mast top te verlengen. Zorg er wel voor dat je verlengde beslag weer af steunt op goed hout. Dus in het oude beslag een striplassen die ook weer door verbonden is naar de top. alternatief zou kunnen zijn om het verlengde beslag bij het terug plaatsen deels vullen met verdikte epoxy zodat er een goede prop ontstaat om op af te steunen. Dit zou natuurlijk ook hout kunnen zijn wat je er ingelijmd hebt. Scheelt een hoop epoxy. Tevens is de boven kan dan goed geconserveerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 09:38 #766438

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Ik zou de kettinkjes toch vervangen door wantspanners. Zoals je zelf al gemerkt hebt is de wantspanning eigenlijk niet goed te regelen met een kettinkje, de instelling is te grof. Het verschil tussen 5% (heel slap) en 15% wantspanning (prima) is millimeterwerk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 11:15 #766456

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zou de mast gewoon iets korter laten.
De stagen inkorten moet niet duur zijn.
Je praat dan over 3 x een nieuw oogje eraan laten knijpen of 3x een walsterminal. (Hangt ervan af hoe het nu zit.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 13:56 #766486

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
ilCigno schreef :
Ik zou de kettinkjes toch vervangen door wantspanners. Zoals je zelf al gemerkt hebt is de wantspanning eigenlijk niet goed te regelen met een kettinkje, de instelling is te grof. Het verschil tussen 5% (heel slap) en 15% wantspanning (prima) is millimeterwerk.

We hebben het hier over een polyvalk!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 14:27 #766492

  • Jappa
  • Jappa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
La Mavare schreef :
ilCigno schreef :
Ik zou de kettinkjes toch vervangen door wantspanners. Zoals je zelf al gemerkt hebt is de wantspanning eigenlijk niet goed te regelen met een kettinkje, de instelling is te grof. Het verschil tussen 5% (heel slap) en 15% wantspanning (prima) is millimeterwerk.

We hebben het hier over een polyvalk!

Wat bedoel je hiermee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 15:47 #766508

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
Dat je zeker geen strakke wanten wil hebben. Dan krijg je de mast niet meer omlaag.
Beetje doorbuigen van de mast kan echt geen kwaad, het is een toerboot.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 16:09 #766514

geen ketting, geen spanners, maar gewoon een stel talreepjes.



en verder: de hele mast iets omhoog tot op oude hoogte van de top.
Dus nieuw gat voor de mastbout boren, en onderop de mast een klosje (schuin) maken om de mast weer in de mastkoker te laten steunen (ipv alleen op de bout te hangen).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 sept 2016 16:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 17:12 #766525

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Baasklusje schreef :
geen ketting, geen spanners, maar gewoon een stel talreepjes.
Ook goed, met een dyneema lijntje zelfs prima!

@Lamavare: waarom zou je je stagspanning op een polyvalk niet goed mogen zetten? Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar een kettinkje hoort daar nou net niet bij. De stappen per schakel zijn te groot.

Meer over het spannen van de stagen van een Valk vind je bijvoorbeeld hier: pvabnzeil.e-captain.nl/file.php?id=31
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 17:19 #766526

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Bij de zijstagen zijn de stappen groot maar bij de voorstag zijn de stappen veel kleiner. Ik denk dat als je de zijstagen op lengte zet met een kettinkje en de mast staat in een goede positie dan kun je de voorstag ook wel met een kettinkje goed zetten.
Jappa schreef :
Toen ik de boot kocht vond ik de stagen wel heel erg los staan, heb er toen voor gekozen om ze één schakel strakker te zetten maar dat was weer te strak?
Dan zijn spanners wel handig natuurlijk ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 09 sept 2016 17:26 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 09 sept 2016 18:29 #766549

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Is dit het jaar van de gebroken masten???
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 12 sept 2016 19:34 #767205

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
ilCigno schreef :
Meer over het spannen van de stagen van een Valk vind je bijvoorbeeld hier: pvabnzeil.e-captain.nl/file.php?id=31
Als ik het goed zie gebruiken zij voor de afstelling alleen grotere of kleinere harpjes.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebroken mast top 29 sept 2016 15:15 #771695

  • Jappa
  • Jappa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik ben weer even bezig geweest. Ik ben al een heel eind met de mast bewerken zodat het beslag er weer op kan. Verder is het beslag verlengt. Wel heb ik nog wat vragen.
Hoe kan ik het kale hout het beste bedekken. Lak of epoxy of eventueel iets met anti hout rot? Ik heb helaas geen foto's.

Verder is het beslag verlengt met een stuk pijp, hierdoor zal de mast niet meer tot boven in door lopen. Ik twijfel of ik het beslag laat rusten op het dikkere deel van de mast of dat ik hem vast schroef.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl