Toen ik dertig jaar terug de boot net zover gerestaureerd had dat ermee gevaren kon worden heb ik voor het eind van de boegspriet een soort Wykeham rolrever zelf gebouwd. Een originele topwartel had ik, de trommel waar het reeftouw op gerold word had ik uit roestvrijstaal en plexiglas gebouwd. Compleet met druklagers. Ik gebruikte die roller met een stormfok die een staalkabel in het voorlijk ingenaaid had.
Twee keer is dat oprollen fout gegaan. Omdat er geen voorstagprofiel was ( de boegspriet was in die tijd nog opklapbaar ) kreeg je met harde wind een probleem. Bij het oprollen bleef boven een deel van de fok openstaan. Harde wind maakt het dan niet bepaald leuk om ergens aan te meren. Die openstaande zak fok daar boven kan ongelooflijke klappen uitdelen.
Twee keer was genoeg, heb dan maar gekozen voor een fabrieks rolreef installatie met voorstagprofiel. Betekende gelijk het eind van het boegspriet opklappen.
Begrijpelijk dat ik nu met een veel groter zeil dat ook nog een keer verder buitenboord gevoerd word zeer voorzichtig wil zijn. Enkele dagen terug lag ik in een klein baaitje vast met vier ( Jawel ) ankers en een lijn naar een jaren oude mooring. Er stond nul wind en ik dacht het moment te hebben om de grote lichte genua eens ze hijsen. Kwestie van eens te kijken hoe dat zo uitkwam.
Had ik het zeil net gehesen kwam wind. Echt slechts een zuchtje dat over de heuvel kwam.
Ik leerde daar in ontzettend korte tijd dat een rolsysteem absoluut nodig is. In één ruk verlegde dat zeil de boot enkele meters, naar ik later snorkelend vond ook de mooring. Slechts met erg veel moeite heb ik het zeil weer beneden gekregen voor het schade maakte.
Bij het zeilen nu bij weinig en achterlijke wind boom ik de kluiver naar loef uit. Word de wind sterker of draait halve wind moet die boom weggehaald worden wat vaak een link manoeuvre is. Ik zeil meestal solo. Bedoeling is om in de toekomst kluiver, fok en grootzeil te strijken en enkel met die grote genua ( Heet hij dan nog zo ? ) een de lugdruil te zeilen.
Een Franse bekende van me heeft sinds twee jaar een gennaker met soortgelijk rolsysteem aangeschaft en zegt dat het zijn zeilen stukken eenvoudiger maakt en dat de boot ook bij weinig wind blijft lopen. Moderne techniek. Vooruitgang, ook op een oud scheepje.
De “Conduite Zero” van m´n Franse bekende.