Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: 2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu?

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 15:51 #771958

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Het volgende is aan de hand. Ik heb voorop de boeg een prachtige ankerlier staan, maar die
heeft minimaal 12v + 80 Amp nodig om te werken. Voor het starten van de motor heb ik een start accu maar dat is een grote autoaccu (die ik wat later graag ook wil gaan vervangen), maar hij is nog wel nieuw en verder in goede staat.

De accu voorin was kaduuk (waren twee gechakelde 12v 48 amp) dus ik heb nu één nieuwe mooie boot accu van Dekker gekocht de 12v 102 Amp versie. Die moet voorin mijn ankerlier van kracht gaan voorzien.

Het probleem: Mijn volvo Penta dynamo levert slechts +/- 13,8 volt, wat perfect is voor die grote autoaccu die ik als startaccu gebruik voor de motor op te laden. Echter de nieuwe bootaccu heeft 14,4 of 14,6 volt nodig om echt helemaal op te laden.

Op zich staan de accu's geheel los van elkaar (niet serieel geschakeld ofzo) ik heb (aan de consumptie kant) wel zo'n grote schakelaar waar ik kan kiezen ofwel accu 1, 2 of beide te gebruiken.

Iemand een goede tip hoe ik dit handig in kan delen/wat ik kan doen om de nieuwe accu ook goed vol te laden en te kunnen gebruiken. Uiteindelijk wil ik deze 2e accu middels zonnepanelen gaan laden, maar het zal nog even duren voordat dat hele systeem staat en het is op zich natuurlijk ook beter om tijdens het gebruik van de ankerlier te zorgen dat de accu support krijgt van het dynamo of later zonnepanelen.

Een beetje een puzzel dus :) Ik hoop dat jullie me wat goede tips kunnen geven om dit (op een beetje zuinige manier) op te lossen :). Ik zat zelf te denken of het bijvoorbeeld mogelijk is
iets te maken zodat ik kan kiezen/switchen naar welke accu het dynamo laad en of ik middels een laadregelaar de spanning kan boosten naar 14,4/6 als ik naar de tweede accu laad.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en advies! :)
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 17:27 #771977

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Simpel en goedkoop: ladertje op walstroom voor de dikke ankerlier accu. Houdt de startaccu apart voor het starten. Die hoef je meestal niet te laden (hoeft bij een auto ook niet).
Iets minder simpel: sluit achter het startslot een klein DC-DC convertertje aan. Indien de motor draait (dan heb je spanning op het contactslot anders werken toerenteller en oliedrukmeter etc. niet) zorgt deze voor het bijladen van de dikke ankerlier accu. Je kunt dit systeem blijven gebruiken als je zonnepanelen aanschaft.
Duur, ingewikkeld en vatbaar voor fouten: gebruik een 1 - 2 - both schakelaar. Vergeet het ding ooit in of uit te schakelen en je molt één of twee accu's.

Nu nog 1 vraag: Welke accu is je service accu?

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 18:48 #771998

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik weet niet hoe groot je boot is, maar ik zou geen aparte accu voor de ankerlier installeren, maar er voor kiezen de ankerlier te voeden uit de start accu.

Volgens je opgave trekt je ankerlier zo'n 80A, Bij een kabellengte van 10mtr en een 70mm2 kabel levert dit een spannings verlies van 0,4V op over de kabel.

Verder weegt de kabel (zo'n 25kg) een stuk minder dan een accu, plus dat het gewicht op een beter plaats staat/ligt. (en je bespaart de laadkabels uit)

Het nadeel is, dat je je startaccu belast met iets anders dan het starten van de motor, maar dit is te ondervangen door eerst je motor te starten voordat je je anker ophaalt.

Afhankelijk van je dynamo zal de benodigde energie van de ankerlier voor het overgrote deel door de dynamo worden geleverd, dus de belasting van je startaccu is beperkt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 19:00 #772003

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Flo schreef :
Het volgende is aan de hand. Ik heb voorop de boeg een prachtige ankerlier staan, maar die
heeft minimaal 12v + 80 Amp nodig om te werken. Voor het starten van de motor heb ik een start accu maar dat is een grote autoaccu (die ik wat later graag ook wil gaan vervangen), maar hij is nog wel nieuw en verder in goede staat.

De accu voorin was kaduuk (waren twee gechakelde 12v 48 amp 48Ah) dus ik heb nu één nieuwe mooie boot accu van Dekker gekocht de 12v 102 Amp 102Ah versie. Die moet voorin mijn ankerlier van kracht gaan voorzien.

Het probleem: Mijn volvo Penta dynamo levert slechts +/- 13,8 volt, wat perfect is voor die grote autoaccu die ik als startaccu gebruik voor de motor op te laden. Echter de nieuwe bootaccu heeft 14,4 of 14,6 volt nodig om echt helemaal op te laden.

8-- snip
Ik heb de eenheden bij de capaciteit van de accu's verbeterd.
Je stelt dat de dynamo ( alternator ) slechts 13,8V levert ?
Hoe weet je dat ? Heb je dat gemeten ? hoe wanneer ?
Is het een dynamo of een alternator ? Wat is het type ?
Een iets of wat modernere alternator levert een spanning op van ongeveer 14,4 V,
Let wel deze spanning wordt pas bereikt als de laadstroom laag is, einde van de lading van de accu.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 30 sept 2016 19:01 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 19:06 #772005

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Een iets of wat moderne alternator kan indien nodig ook nog worden voorzien van een extra laadregelaar waardoor de laadspanning hoger kan worden opgevoerd.
Maar het belangrijkste is om te weten wat voor een stroomopwekker het nu is, een alternator, een dynamo, of een dynastart. Het typenummer en of het typenummer van de motor kan daarbij helpen.

Ik weet het, het lijkt er soms op dat sommigen onder ons overdreven doordrammen over het gebruiken van de juiste benamingen voor technische zaken, maar door de verkeerde of onvolledige informatie kunnen we op het verkeerde been gezet, een totaal ongepast advies gaan geven, en daar heb jij niets aan. Dus gelieve zover mogelijk de zo juist mogelijke afkortingen en benamingen te gebruiken.
Dat helpt met het formuleren van een zo juist mogelijk advies.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 19:38 #772012

Helemaal eens met Wat PVO stelt.
En wat darbij ook wel handig is, je kunt het relais wat de draairichting omschakelt bij de rest van de bekabeling zetten, op een mooie droge en schone plaats kort bij de kajuit ingang en helmstok.

Dat relais kun je dan bedienen met een miniscuul klein schakelaartje van minder dan een €uro, met eventueel een 3 aderig luidsprekersnoertje eraan, ipv van zo´n lompe en dure keuze schakelaar die er doorgaans bij geleverd wordt en in de ankerbak moet worden aangesloten.

Je kunt dan anker op/neer gaan zonder bij je helmstok vandaan te komen.
Je mag er van uitgaan dat bij anker op/neer de motor draait.
De ankerlier goed gebruikt, neemt lang niet z´n maximale vermogen bij alleen de vrij hangende ketting op halen.
Zodra je er belasting op hoort/voelt komen afschakelen en anker overvaren tot het loskomt, daarna weer inlieren.
De Amperes komen dan voor het overgrote deel uit de generator
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 30 sept 2016 20:00 #772018

PvO schreef :
Ik weet niet hoe groot je boot is, maar ik zou geen aparte accu voor de ankerlier installeren, maar er voor kiezen de ankerlier te voeden uit de start accu.

Volgens je opgave trekt je ankerlier zo'n 80A, Bij een kabellengte van 10mtr en een 70mm2 kabel levert dit een spannings verlies van 0,4V op over de kabel.

Verder weegt de kabel (zo'n 25kg) een stuk minder dan een accu, plus dat het gewicht op een beter plaats staat/ligt. (en je bespaart de laadkabels uit)

Het nadeel is, dat je je startaccu belast met iets anders dan het starten van de motor, maar dit is te ondervangen door eerst je motor te starten voordat je je anker ophaalt.

Afhankelijk van je dynamo zal de benodigde energie van de ankerlier voor het overgrote deel door de dynamo worden geleverd, dus de belasting van je startaccu is beperkt.

Dit lijkt mij ook een hele mooie oplossing!! :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 01 okt 2016 10:21 #772086

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Wow bedankt allen tot zo ver! Een hoop om te proberen/over na te denken.

1: Mijn startaccu heeft maar 70AH dus vandaar dat het geen optie is om de ankerlier daarop
aan te sluiten. Wat ik wel zou kunnen proberen is de nieuwe accu als startaccu plaatsen
en dan motor en lier beide erop aansluiten. En dan idd alleen met draaiende motor lieren. Enkel dan laat hij dus niet helemaal op :(

2: Ik heb de laadstroom van mijn alternator (is trouwens een volvo penta 25 pk) gemeten ja en daar
kwam bij max touren 13,X uit.

3: Ik zag wel on-line ook al zeer betaalbare 14,4/7 (calcium) druppel laders dus ik zit ook wel te denken om de ankerlier misschien voorlopig gewoon via walstroom goed te laden. De reden dat ik hem het liefst los wil hebben van de startaccu is omdat ik op termijn nog twee van dezelfde 102AH's wil bijplaatsen met zonnepanelen etc + evt een windgenerator. + dan een losse, iets kleinere nieuwe onderhoudsvrije accu als startaccu voor de motor.

En dan idd met een moderne aan/uit/emergency switch want die isoleren de accu's automatisch van elkaar.
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 01 okt 2016 11:04 #772093

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Flo schreef :
Wow bedankt allen tot zo ver! Een hoop om te proberen/over na te denken.

1: Mijn startaccu heeft maar 70AH dus vandaar dat het geen optie is om de ankerlier daarop
aan te sluiten. Wat ik wel zou kunnen proberen is de nieuwe accu als startaccu plaatsen
en dan motor en lier beide erop aansluiten. En dan idd alleen met draaiende motor lieren. Enkel dan laat hij dus niet helemaal op :(

2: Ik heb de laadstroom van mijn alternator (is trouwens een volvo penta 25 pk) gemeten ja en daar
kwam bij max touren 13,X uit.

3: Ik zag wel on-line ook al zeer betaalbare 14,4/7 (calcium) druppel laders dus ik zit ook wel te denken om de ankerlier misschien voorlopig gewoon via walstroom goed te laden. De reden dat ik hem het liefst los wil hebben van de startaccu is omdat ik op termijn nog twee van dezelfde 102AH's wil bijplaatsen met zonnepanelen etc + evt een windgenerator. + dan een losse, iets kleinere nieuwe onderhoudsvrije accu als startaccu voor de motor.

En dan idd met een moderne aan/uit/emergency switch want die isoleren de accu's automatisch van elkaar.
je redenering dat 70ah te weinig is, volg ik niet.
Je kan met deze accu je ankerlier bij vollast (80a) 12 minuten gebruiken voordat de ladingstoestand onder 80% duikt.
Als je dynamo van die 80a er nu eens 40a voor zijn rekening neemt, kun je al bijna een half uur op vollast je lier gebruiken. Ik weet niet hoelang je ketting is.....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 01 okt 2016 17:02 #772152

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Flo,

Ik vermoed dat dat je toch nog een en ander over het hoofd ziet.

De Alternator zal ongetwijfeld ook voorzien zijn van een spanningsregelaar en een vorm van laadkarakteristiek hebben. Gevolg is dat afhankelijk van de laadtoestand van je accu zowel de spanning als de laadstroom variëren.

Als je de mogelijkheid hebt ontlaad de accu eens goed en meet dan eens tot de accu weer vol is en noteer de verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 02 okt 2016 14:17 #772345

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Ik ben morgen bij de boot en zal dan e.a. gaan testen. Ik vond intussen ook dit filmpje. En dat
beschrijft volgens mij mijn ideale streefsituatie :)

Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Laatst bewerkt: 02 okt 2016 14:18 door Flo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 03 okt 2016 07:42 #772506

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Flo schreef :
1: Mijn startaccu heeft maar 70AH dus vandaar dat het geen optie is om de ankerlier daarop aan te sluiten.

Door het gebruik van de verkeerde eenheden haal je denk ik e.e.a. door elkaar. Je schreef dat je lier minimaal 80A nodig heeft om te kunnen werken, dat zal volgens opgave zijn.
Dat is de stroom die de accu tijdens het gebruik van de lier moet leveren. Dat is echt heel wat anders dan de opgegeven 70Ah die je startaccu aan capaciteit heeft. 70Ah betekent dat je accu gedurende 1 uur 70A stroom kan leveren. Dat is wel een theoretische waarde, want als je dat probeert is je accu stuk, je kunt slechts een deel van die capaciteit gebruiken. Bij een startaccu is dat ca. 20%, dieper kun je hem beter niet ontladen.

Die accu kan echter met gemak de 80A stroom leveren die je lier kortstondig nodig heeft.
Als je je lier 1 minuut laat draaien, dan kost je dat 80A * 1/60 uur = 1.33 Ah aan capaciteit. Per minuut kost het je dus ca. 2% aan accucapaciteit.

Valt dus allemaal best mee, tenzij je de lier vele minuten laat draaien. Wel is voor die 80A een dikke kabel nodig om spanningsverlies te voorkomen, zoals hierboven al eerder geschreven.

Lijkt muggenziften, maar consequent gebruik van de juiste eenheden maakt alles een stuk begrijpelijker.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 07:50 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 accu's, 2 verschillende laadsterkten. Wat nu? 03 okt 2016 18:29 #772708

Deze 12V-12V lader van Ctek kan wellicht uitkomst bieden. In mijn situatie laadt deze mijn serviceaccu's op bij draaiende motor. Voorheen stonden de startaccu en de serviceaccu's parallel tijdens motorvaren. De serviceaccu's werden toen niet voller dan 85%. Nu laadt de dynamo alleen de startaccu en worden de serviceaccu's via de D250s door de startaccu geladen. Nu worden ook de serviceaccu's tijdens motorvaren 100% geladen. Dit voorbeeld is niet helemaal de vraag van TS maar de D250s kan ook de accu van de ankerlier laden.
Groet, Ronald
Flits 967, Laser 60074, Finn H-571, Schakel 2202, 16m2 4293, Edel 4, Compromis 777, Jeanneau 29.2, Beusichemse Jol, Vrijheid 125, .......
www.facebook.com/MissFreedom1952/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl