Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Whitbread 30 refit

Whitbread 30 refit 12 nov 2016 19:26 #783700

3 november was de overdracht, 4 november met Stef van Werkendam naar Ijmuiden, zaterdag naar Lemmer.Zondag alle zeilen in 2x naar huis gebracht, een garage vol natte zeilen, 3 grootzeilen, 3 voorzeilen, en genaker en een spi. Ook alle water hier en daar verwijderd, oorzaak een lekkende slang van filter naar waterpomp.
2 slangklemmen van de buurboot geleend, goede bekende!






vanmorgen ok 9.00 de boot naar Grou gevaren, ijs op dek en wat was het koud! compliment voor de bruggenwippers ging supersnel. was 12.00 uur in Grou. alles alvast voorbereid om op de kant en de mast eraf.
dan doen we komende week als de temperaturen wat beter zijn.

eind oktober was de refit al een beetje gestart, boot stond in Drimmelen op de kant. Alle blaasjes door vocht en losse plamuur waren al opengehaald, en dus onbeschermd.heb in 3 dagen 2/3 kaal geschuurd, mijn armen wilden niet meer! tot slot een laag interprotect op het onderwaterschip.

eerste werkzaamheden zullen bestaan uit het restant OW te schuren.
dan de romp en dek schuren, met de kerst gaat de boot de loods in, en kan plamuren en schilderen beginnen. verder moet de apparatuur werkbaar gemaakt, en geüpdatet worden.
een slaap/ bergplaats aan stuurboord, zit nu niets.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 22:35 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 20 refit 12 nov 2016 19:43 #783706

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Dit project ga ik volgen. Wat een potentie heeft dit schip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 13 nov 2016 07:46 #783806

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken! Leuk schip :)
Succes met het klussen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 15 nov 2016 13:13 #784464

Na 10 dagen dobberen weer op het droge, nu lekker dichtbij.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 15 nov 2016 13:42 #784472

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Ah, dan kom ik binnenkort eens buurten. Gaaf bootje!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 18 nov 2016 21:56 #785514

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Helmsman,

Planeermeel :laugh:

Mooie boot! Ben benieuwd!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 18 nov 2016 22:43 #785519

ga morgen aan het schuren, vandaag de mast van de boot gehaald. kan er een kleedje over.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 19 nov 2016 22:08 #785730

vandaag paar uurtje geschuurd. eerst wat steigertjes organiseren.
bovenhands blijft lastig, en gaat nooit snel genoeg.



zijkantje is prettiger, en gaat veel sneller!


korrel 40 onder de waterlijn, 80 er boven. romp moet lichtjes geplamuurd, je ziet de Cedar latten een beetje.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 13:07 #785897

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
De ceder latten zul je ook na plamuren uiteindelijk weer terug gaan zien, zij het waarschijnlijk in wat mindere mate. Mocht je dit storend vinden kies dan in ieder geval voor een lichte kleur romp om te voorkomen dat de romp erg warm wordt (in ieder geval warmer dan deze tot nu toe geweest is), anders 'bakt' de romp nog wat verder na en zie je de latten zeker weer terug, en niet alleen met strijklicht.
Vind het overigens wel wat hebben dat elk bouwmateriaal zijn specifieke opbouw en eigenschappen laat zien, maar ik kan me voortellen dat dit niet overdreven hoeft worden B)

Leuk scheepje trouwens!
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 17:33 #785959

alles boven de waterlijn wordt wit, antislip wordt licht grijs, en op de romp een erg brede rode streep.
en inderdaad met strijklicht valt het op.
bij mijn zelfgebouwde Baltic 37, romp van Oregon latten, waren de latten ook zichtbaar bij strijklicht.

anti slip weet ik nog niet wat het wordt, Kiwi grip zou ik wel eens op een boot willen zien,en Koetz is ook erg tevreden over zijn keuze. Ik gebruikte tot nu toe zijdeglans DD met antislip poeder.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 18:19 #785972

Zit er geen weefsel over de latjes op die hoogte?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 18:23 #785974

aramide weefsel, binnenzijde een glasmat
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 19:00 #785980

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Opvallende keuze om juist aan buitenzijde aramideweefsel aan te brengen en aan de binnenzijde glasweefsel.
Wanneer we op de werf waar ik jaren geleden betrokken was bij de bouw van woodcore jachten slechts eenzijdig aramideweefsel toepasten, dan was dat juist aan de binnenzijde van de romp. Op die manier kon het aramideweefsel maximaal bijdragen aan het opvangen van een impact van buitenaf, waarbij het hout naar binnen buigt of zelfs breekt.
Aramide aan de buitenzijde vangt kleine beschadigingen (hoekje van de steiger etc.) natuurlijk wel mooi mee op, dus zeker niet zinloos (naast uiteraard de gewichtsbesparing die sowieso al geboekt wordt).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 20:00 #785992

Inderdaad, zo had ik het ook begrepen, buitenkant kun je ook gewoon glasweefsel doen (of zelfs dioleen als je bang bent voor rek/ uitzetting) en aramide levert aan de binnenkant de grootste bijdrage aan impact sterkte/ -veiligheid. Desalniettemin waardevol, zo'n vliesje... :)
Edit, zou esthetiek een reden kunnen zijn? Glasweefsel epoxy kan mooi transparant worden, maar of dat met aramide ook lukt?

Ben toch benieuwd hoe het komt dat de latjes zichtbaar zijn. Is het weefsel erg dun, of is de zichtbaarheid het gevolg van minuscuul krimpen en uitzetten van het hout agv vocht en temperatuur?

Evengoed hele leuke boot en ik vind die latjesstructuur ook wel chic. B)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 20:27 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 20 nov 2016 21:10 #786016

op een paar plekjes schuurde ik door de plamuurlagen, en kwam iets geels tegen.
en binnen zie je de Ceder latten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 16:06 #786225

Dan denk ik dat het een bewuste en weloverwogen keuze is geweest. Klein beetje impact sterkte opofferen voor een mooi interieur klinkt mij logisch in de oren :cheer:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 17:12 #786252

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
helmsman 38 schreef :
alles boven de waterlijn wordt wit, antislip wordt licht grijs, en op de romp een erg brede rode streep.
en inderdaad met strijklicht valt het op.
bij mijn zelfgebouwde Baltic 37, romp van Oregon latten, waren de latten ook zichtbaar bij strijklicht.

anti slip weet ik nog niet wat het wordt, Kiwi grip zou ik wel eens op een boot willen zien,en Koetz is ook erg tevreden over zijn keuze. Ik gebruikte tot nu toe zijdeglans DD met antislip poeder.
Koezt is tevreden over de Sicomin Deckline. Je bent welkom om dat te komen bekijken hoor.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 17:14 #786254

waar koop je dat, en wat kost het?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 17:18 #786259

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Kijk eens bij Timeout Compostites.
www.timeout.de/oberflachenfinish/lacke?cat=2350

Ik had aan een 2kg set voldoende volgens mij.

Heb overigens begrepen dat ook Brandt Compostites (Herman op dit forum) het heeft. Weet niet of hij hier nog actief is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 18:15 #786287

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is Herman momenteel betrokken polyestershoppen.nl
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 18:20 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 20:50 #786320

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Het is (was) Brands composites, maar tegenwoordig MC-technics.
Die leveren ook Sicomin idd. Wij kochten ooit veel epoxy-schuim van Sicomin.... bij Time-out ;)

Succes!
Arent

Ps, coole boot! Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 20:52 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 20:54 #786322

captain koek schreef :
Inderdaad, zo had ik het ook begrepen, buitenkant kun je ook gewoon glasweefsel doen (of zelfs dioleen als je bang bent voor rek/ uitzetting) en aramide levert aan de binnenkant de grootste bijdrage aan impact sterkte/ -veiligheid. Desalniettemin waardevol, zo'n vliesje... :)
Edit, zou esthetiek een reden kunnen zijn? Glasweefsel epoxy kan mooi transparant worden, maar of dat met aramide ook lukt?

Ben toch benieuwd hoe het komt dat de latjes zichtbaar zijn. Is het weefsel erg dun, of is de zichtbaarheid het gevolg van minuscuul krimpen en uitzetten van het hout agv vocht en temperatuur?

Evengoed hele leuke boot en ik vind die latjesstructuur ook wel chic. B)

Aramide, waarom zou je dat aan de binnenkant willen? okay als je binnen iets laat vallen heeft het zin ;)

Aramide neemt bijna geen epoxy op , of in elk geval heel moeilijk in de kern, dus het zal nooit het effect geven van een polyester of epoxy weefsel, en er zal altijd dus een dergelijke laag overheen gezet moeten worden.

Laat ik me er net in verdiept hebben en besteld voor de Pion :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 20:55 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 21:17 #786328

Bij breuk na aanvaring wordt de binnenkant vnl op trek belast, dat kan aramide uitstekend aan. Buitenkant vnl op druk en slijtage dus wordt daar vaker glasweefsel toegepast.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 21:38 #786332

er zit wel 3/4 mm plamuur op de romp, dus de aramide is goed ingepakt.
zal binnenkort ook een plaatje van de binnenkant maken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Whitbread 30 refit 21 nov 2016 23:10 #786350

Kan het niet laten (ben 2 x eigenaar geweest vd Cetus )

Ter aanvulling voor de forumleden, voor zover mijn kennis gaat, en info van 2 vorige eigenaren:

De boot is qua dek, kuip en opbouw een schuimsandwichlaminaat met zowel epoxy glasweefsel, maar hier hebben we aan de binnenzijde ook exclusievere weefsels op bepaalde plekken gezien.

De romp:
Red cedar met epoxy glasweefsel binnen en buitenzijde, echter hier ook aan buitenzijde aramide weefsel aangetroffen , o.a. In het kielvlak. Voor mij onduidelijk hoe ver dat loopt. Romp verder afgewerkt met plamuur.

E.e.a. heeft geresulteerd in een voor mijn begrippen zeer stijve boot. Stukken stijver dan de Bennies Jennies en Bavjes.

Hout binnenzijde wat je ziet is overigens meubel/interieur plaat , in de kajuit zie je zeg maar niet de romp zoals ergens in de reacties wordt gesuggereerd.

Over zichtbaarheid cedar, zie je idd alleen bij bepaald strijklicht, oftewel best knap voor een woodcore, In het water liggende zie je het zelfs eigenlijk helemaal niet. (Van boven naar beneden kijkende.

Ben zeer benieuwd hoe mooi hij wordt en ga dit topic zeker volgen, en dan nog dat spreekwoord: driemaal is scheepsrecht :-)
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 23:12 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl