Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: voetlijst richten

voetlijst richten 18 nov 2016 18:43 #785416

Wat voor soort voetlijst hebben we het over? Ik heb het vermoeden dat als het een t-profiel betreft wat met de staande poot op het dek geschroeft zit (gebruikelijk op polyester boten) dat het nog wel eens flink kan tegenvallen en dat lekkage vrijwel gegarandeerd is omdat je aan de bouten moet gaan trekken om het recht te krijgen.

Het zou mogelijk kunnen zijn om hulpstukken te laten fabriceren en dan met wiggen de boel voorzichtig recht te slaan.
Opzich zin er best mogelijkheden, maar het hangt even af van de constructie en de gebruikte materialen van de voetlijst, het dek en de topzij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 18:49 #785419

Hoi Erik
het is een alu lijst "L "ovalen gaten
gaan lekken kan haast niet, de constructie (breehorn) is dek op romp vastgelamineerd voetlijst er op en doorgebout! en vervolgens de te lange boutjes afgeslepen, en het geheel weer ingelamineerd..
er zal met wrikken etc wel wat ruimte ontstaan maar bij die paar boutjes kunnen we komen
Het zal niet zo makkelijk gaan..
maar het richten zal het lastigste zijn, maar hij staat op de kant straks en kan er met lange hefbomen worden gewerkt..
heb al gedacht aan een uitdeuker??
Laatst bewerkt: 18 nov 2016 18:51 door de-verleiding. Reden: schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 18:58 #785432

Een uitdeuker weet ik niet, je hebt echt vel kracht nodig. Ik denk dat je wat hulpstukken moet (laten) maken en dan met een stalen wig tussen nylon plaatjes de boel proberen recht te slaan, maar dat zal zeker niet meevallen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 20:04 #785470

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zit te denken aan een soort van 'tang' die afsteunt op de buitenrand en de binnenflens en dan met een passende matrijs de opstaande rand hefboomt. Maar dan blijft er het probleem over dat de lijst 'opgerekt' is en dus op de een of andere manier weer moet 'krimpen'. Al kan dat bij alu meevallen, een fietsvelg heb ik wel eens met wiggen langzaam weer in vorm getikt waarna de overgebleven 'ruimte' alleen nog in een richtbank zichtbaar was, niet in de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 20:25 #785480

Zelf zit ik ook in die richting te denken.. het zal nooit helemaal weer het oude worden voor mij zeker niet, ik zal het altijd zien maar heb er toch moed op dat het behoorlijk voorzichting terug gezet kan worden..
Het lastigste punt is niet dat de opstaande rand naar binnen is gekomen, maar ook het gedeelte wat plat ligt is op de lijn van de bouten wat geknikt..
maar ik denk dat ik zowieso iets passend ga maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 20:36 #785482

Het is verbogen volgens de weg van de minste weerstand. Mits je de juiste kracht gecontroleerd uitoefend in tegenovergestelde richting, dan zal de lijst min of meer op dezelfde plek weer terug willen buigen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 18 nov 2016 21:37 #785509

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zorg in ieder geval voor een tegenkracht op de buitenhoek. Het deel dat op dek zit is inderdaad lastiger. Als de lijst weer in vorm is zou je met een heel goed passende matrijs de hele lijst kunnen verbuigen.

Wel bizar dat de lijst niet gewoon vervangen kan. Bij enkele verguisde merken kan je er gewoon over de hele lengte keurig bij via inspectieluikjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 19 nov 2016 12:45 #785601

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
De-verleiding,
Best werk je met een pulleytrekker achtige opstelling (zo'n platte met 2 poten) waarmee je kleine stukjes tegelijk terug drukt. Misschien moet je de vorm van de haken een beetje aanpassen aan de rail en een drukstukje onder de bout maken, maar op die manier kun je extreem veel kracht zetten, terwijl je heel goed in de hand hebt hoever er gebogen wordt. Het buigen verticaal is lastig omdat je geen houvast naar de huid toehebt. Ik heb dat wel eens opgelost door de rail over enige lengte van dek los te maken en een beetje te lichten, kon ik er met de klauwen van de pulleytrekker toch onder. Later trek je met de boutjes de rail weer terug aan dek. In ieder geval succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 19 nov 2016 13:17 #785611

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Ik heb het hier elders ook al eens aangegeven. Als de beschadiging plaatselijk is, de voetrail bij de ernstigste beschadiging losnemen. Doorzagen en dan de delen richten en eventueel de beschadigingen aan de romp repareren.

Ter plekke van de ergste beschadiging, de beschadiging vervangen door een alu verhaalklamp te monteren en dan voor de symmetrie ook aan de andere kant er een aanbrengen.

Met het gedeeltelijk losnemen van de rail is het richten beter uit te voeren.

Het vervangen van de gehele rail is een moeilijk zaak in veel gevallen. Afgezien van het feit of dezelfde rail nog te krijgen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 19 nov 2016 13:21 #785614

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 19 nov 2016 14:36 #785629

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Oh ja, zo'n spul heb ik ook nog liggen. Handpompen en vijzels/cilnders tot 20 ton of daaromtrent. Overgebleven uit een ver en duister verleden. Maar dat leek me voor een voetrail toch wat overdone. Maar het kan, gemak dient de mens. Ik trek er broekstukken en wortels van omgezaagde bomen mee uit de grond aan een zware driepoot.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 19 nov 2016 15:44 #785655

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7375
de-verleiding schreef :
Hoi
Wij zijn een maand geleden onverwacht in een bui aan lagerwal komen te liggen (geen wegkomen meer aan)
in een heel flinke bui..
Uiteindelijk van de kant weggesleept door de reddingsboot etc

Méén je niet, net 15000 mijl+ achter de kiezen en dan dit!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 09:49 #785818

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
@Petervdw en Brambo: als ik het goed heb begrepen is het probleem hier juist dat de voetrail NIET losgenomen kan worden. Jullie voorgestelde aanpak zal dus niet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 10:36 #785836

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Ik zou het ook zeker proberen zonder de rail los te maken.
Daarbij komt het aan op het maken van de juiste hulpstukken. Kun je daarbij gebruik maken van zo'n set als op de foto, dan kun je heel veel kracht zetten zonder aan het hulpstuk te wringen (maar het kan zonder, denk ik, ook wel).
Een paar foto's zijn eigenlijk onmisbaar om dat te beoordelen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 10:44 #785839

Ik heb mijn voetrail over een kleinere lengte weer recht gekregen, door aan de buitenzijde een zware voorhamer te houden en met een vuist met rubber opzet stuk eerst zo veel mogelijk recht geslagen.
Hierna met een grote(re) kunststof hamer het geheel recht kunnen krijgen.
Het is het proberen waard he??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 10:58 #785851

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Aan Apae,
Een paar foto's van de schade zou veel verduidelijken, vandaar de nogal ruime suggesties. TS zegt zelf dat er wellicht een beperkt aantal boutjes los kunnen. Lezen!
Verder draagt jouw bericht al helemaal niets bij.

Aan FS,
Kijk uit met hamers als tegenhouder (om het zo maar even te noemen). Als je per ongeluk met een andere hamer de contra-hamer raakt kunnen er stukjes uit het geharde oppervlak losspringen die met enorme snelheid tot achterin de oogkas kunnen doordringen. Echt heel gevaarlijk; gebruik als het te pas komt een zwaar stuk as of een officiële "dolly¨.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 11:01 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 11:20 #785861

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Volgens mij moet je gewoon een old-school plaatwerker zoeken, zo iemand is ervaren in het handmatig rechtmaken van allerlei verbogen materialen.
Laatst bewerkt: 20 nov 2016 11:21 door marin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 20 nov 2016 13:28 #785906

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Je moet de voetrail alleen losmaken op de plaats van de beschadiging. Doorzagen en daarna beide uiteinden richten. Dan weer terug buigen en mogelijk na reparatie van de beschadigingen weer monteren.

Zoals ik heb aangegeven kun dan het zwaarst beschadigde stukje vervangen door een verhaalklamp waarmee je tegelijk de doorgezaagde rail weer fixeert.

Je kunt gewoon de oude boutgaten weer opnieuw gebruiken.

Richten met de rail op zijn plaats kan beperkt ook wel. Er is echter altijd ook nog wel een beschadiging aan het polyester en ook de kitlaag moet weer opnieuw aangebracht worden.

In de praktijk heb ik deze methode vele malen geadviseerd. Want alternatieven zijn er amper en vervangen met een andere rail is een veelal een hopeloze zaak.

En als je dat dan ook doet aan de niet beschadigde zijde dan lijkt het weer origineel. En je hebt er twee handige verhaalklampen bij.

Voorstel was dan, als de reparatie er toch minder goed uitzag een waardevermindering toe passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 24 nov 2016 11:23 #787080

Peter,

Als je goed leest, lees je dat ik een "rubber" opzetstuk heb gebruikt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 24 nov 2016 12:30 #787102

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
FS,
Ok. Was me even ontgaan dloor mijn gedachten over "tegenhouden". Overigens lijkt me het herstellen van zo'n voetrail behoorlijk lastig.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 25 nov 2016 05:49 #787271

Hoi Allemaal, bedankt allen voor het meedenken, als je de doorsnee antwoorden leest komen ze allemaal op een zelfde lijn..
Er zijn verschillende mogelijkheden, doorzagen is wel het allerlaatste wat ik ga doen! de gedachte nu is om aan de buitenkant een passende stevige plaat te plaatsen (vast) en daar tegen de rail te gaan persen (even stabieler dan met twee hamers..
Ook een passende "U"maken met een lange pijp die "U"over de rail te plaatsen en dan met handkracht en ons eigen gewicht zachtjes gaan richten..
afwachtend wat de onderplaat (liggende gedeelte) gaat doen de boutjes zullen wel los komen en op dat gedeelte zal het open moeten..
Als de onderkant wat los komt maak ik hem misschien verder los zodat we er wat onder kunnen schuiven en zo de onderkant kunnen platten!! maar dat zien we wel ter plekke.

Ik heb nu een oud baasje gevonden (zo'n eentje met een peukie in zijn mond) en komt die wel effe kieken zeun!!
Ik zal wel even een paar dichtbij foto's hier neerzetten..
Een extra verhaalklam plaatsen doen we niet want die hebben we al genoeg aan boord en er zit er eentje in het kromme gedeelte die ook moet worden vervangen..

JeePee, ja dat zeiden we ook al 100 keer tegen ons zelf... heb je een 16000 mijl achter de rug en heb je dit....ik was de eerste paar dagen ook even niet aanspreekbaar..
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 05:53 door de-verleiding. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 25 nov 2016 09:06 #787317

Het voorstel is van je verzekering.

Laat de offerte opmaken om de rail te vangen en alles weer in oude staat terug te brengen. Stel de verzekering voor dat zij mogen proberen iemand te vinden die het kan richten. Bij een acceptabel resultaat delen jullie het verschil, ofwel ze keren nog een bedrag uit omdat jij accoord gaat met een suboptimaal resultaat. Lukt het niet naar het zin, dan alsnog de boel vervangen op kosten van de verzekering!

Jij zit per slot van rekening wel met een eventuele waardevermindering van je boot doot zichtbare aanvaringsschade! Die schade moet jij vergoed krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 25 nov 2016 09:21 #787325

Zover waren we al, de verzekering kan wel iemand sturen, maar zelf kan je dat beter
Maar we hebben het over een Duitse verzekering!
En wordt zoiets nog lastiger.
Niemand wil dit gaan repareren (ook de werf niet) omdat de halve betimmering gesloopt moet worden, en om het origineel weer netjes te krijgen word een probleem. En gaat de gehele boot overhoop. En kregen we de vraag wil je dat! De verzekering is niet degene die dat trouwens tegenhoud.
En ben tot overeenstemmingvgekomen.
Nu aan mij dus de taak om het e.e.a. Te gaan regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 21 dec 2016 20:25 #793733

Ben benieuwd
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voetlijst richten 21 dec 2016 21:01 #793742

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Ik kan de werf goed begrijpen. Want het is soms een hopeloze zaak om een voetrail geheel te vervangen, als deze ook nog te krijgen is. Anders moet er een andere op, past de steek van de gaten niet meer en moet je voor het gezicht ook nog de andere zijde gaan vervangen.

Soms is de zaak van binnen ook nog afgelamineerd.

Proberen te richten of slechts een stuk vervangen met als verbindend element een verhaalklamp.

Heb die procedure hiervoor al eens beschrijven. Het wordt er niet mooier op. Daarbij is een bedrag voor waarde vermindering redelijk. Maar dit is de beste oplossing. Aluminium laat zich in algemeen aardig richten.

De binnenkant gaan slopen, beslist niet doen of alles moet goed bereikbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl