Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vieze diesel, hele maatregelen

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 18:25 #793934

Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Die tank BELUCHTING is tevens ook de ONTLUCHTING.
Plaats je dan een extra leiding met zo'n bal die de andere richting op werkt?

nee waarom??? gemiddelde 30 60 90 liter tank wordt met 38mm minimaal gevuld, over overdone gesproken, maar dat is nu het systeem en de aansluitingen.

|En vaak ook nog low volume getankt dus valt allemaal erg mee. of je moet high speed gaan tanken bij een truck pomp met 60liter p/m dan wordt het een ander verhaal :whistle:

Als de vuldop erop zit en als het goed is luchtdicht is dan, begint het probleem als de beluchting niet goed werkt.

Dus nee plaats voor een pruts tankje niet een extra leiding
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 18:28 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 19:55 #793945

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 19:55 #793946

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Als elektrovaarder heb ik natuurlijk geen gedonder met bacteriegroei. :whistle:

Als beroepstechneut heb ik echter wel een gedachtengang hierover : ;)
  • de lekkage langs de vuldop en/of condensatie in een grote brandstoftank is volgens mij de oorzaak van het probleem
  • de meeste zeilers verstoken op een zeildag per dag hooguit een paar liter diesel
  • veel zeilboten hebben een tank voor tientallen liters brandstof (of meer), dat is handig als het windstil is en/of als je een grote reis maakt
  • sluit een tweede klein,draagbaar, buitenboordmotortankje, via bbm snelkoppeling en driewegkraan aan op het voorfilter
  • op een gewone zeildag vanuit de thuishaven gebruik je het kleine tankje wat je na elke zeildag bijvult
  • voor de grote reis vul je de schone grote tank en gebruik je die
  • met de driewegkraan selecteer je de tank die je wilt gebruiken

Voor een goede tank ont/beluchter zou ik naar een (Mercedes) garage gaan en een ont/beleuchtingsunit van een personenauto kopen.
(wel even op een handige plaats verbinden met de buitenlucht)
Als ervaren km-vreter per auto weet ik dat die dingen eigenlijk nooit vervangen hoeven te worden (ook niet na 25 jaar)
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 20:42 #793966

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij.
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 20:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 22:16 #794010

De rubberen pakking bij de tankdop was idd versleten, dus die is ook vervangen. Verder scheelt het perjaar wat ik verbruik, afgelopen jaar niet veel, nog geen 70 liter en de tank is 120. T is een zeilboot he, en geen lange reis gemaakt. De laatste tankbeurt was in oktober. 70 liter GTL.
Het geluk is dat de drab nooit mijn tank verlaten heeft, alle filters waren schoon. Maar ik denk dat het bij flinke zeegang en een beetje lege tank wel een keer fout zou zijn gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 22:22 #794012

Nee hoe ze die gaten hebben gemaakt weet ik niet. Ik heb het door Waterman Jachtservice in Monnickendam laten doen. Ik ken mijn eigen linker handen inmiddels 50 jaar:-)
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 22:23 door slotbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 22 dec 2016 22:46 #794019

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Poemy schreef :
slotbeumer schreef :
. Daarom heb ik drie mangaten laten maken zodat ik het snel en vaak kan checken.

Je hebt ze laten maken, heb je een idee hoe ze de gaten erin gemaakt hebben. Ik heb een mangat liggen van Vetus de ILT 120. er moet een gat in de RVS tank van 159mm Bijbehorende gatenzaag van Vetus geprobeerd maar helaas........ iemand suggesties?
Met een haakse slijper.
Eerst een veelhoek uitslijpen. Dan met een afbraamschijf netjes rond uitslijpen.


je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 22 dec 2016 23:05 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 00:28 #794031

lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 08:42 #794061

[quote="Jeroen-pion" post=793934]Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Die tank BELUCHTING is tevens ook de ONTLUCHTING.
Plaats je dan een extra leiding met zo'n bal die de andere richting op werkt?

nee waarom??? gemiddelde 30 60 90 liter tank wordt met 38mm minimaal gevuld, over overdone gesproken, maar dat is nu het systeem en de aansluitingen.

|En vaak ook nog low volume getankt dus valt allemaal erg mee. of je moet high speed gaan tanken bij een truck pomp met 60liter p/m dan wordt het een ander verhaal :whistle:

Als de vuldop erop zit en als het goed is luchtdicht is dan, begint het probleem als de beluchting niet goed werkt.

Dus nee plaats voor een pruts tankje niet een extra leiding[/quote]


Jeroen,

Een goed aangesloten vulleiding komt ONDER in de tank uit! Dus GEEN ontluchting terug via de vulleiding. Heeft met schuimvorming te maken en de tegenstroom van lucht door de vulpijp zou de diesel of welke andere vloeistof weer langs het vulpistool naarbuiten kunnen blazen.
Kijk eens wat beter hoe auto tanks zijn aangesloten, vullen onder het tank niveau terwijl de Be- ontluchtingsslang vlak bij de tankdop uitkomt, HOGER dan waar de vulpistoolmonding eindigt.

Bij mijn tanks, zowel in auto's als schepen is het altijd zo uitgevoerd geweest door de fabrikant!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 09:06 #794063

allemaal waar wat je zegt, ooit wel een een jerrycan gevuld wat was dat een avontuur he :woohoo:

Toch wil ik wel weten waarom een goede vul opening tot de bodem gaat..............?dus dat hoor ik graag van je :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 09:10 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 12:40 #794129

Jeroen,
Wanneer je goed leest kun je alle redenen vinden in de reeds geplaatste reactie.
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 13:43 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 12:55 #794134

Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Wanneer je goed leest kun je alle redenen vonfen in de reeds geplaatste reactie









zo even wat random...............

ben je nu nog zo zeker van je eigen bedachte aanname ???

En dan is er nog een groot verschil tussen een benzine tank en een diesel tank.

Bij benzine onstaat iets onwenselijks, namelijk benzine damp, bij een lege of half volle benzine tank is

deze damp is zowel schadelijk voor het milieu ook potentieel gevaarlijk.

Daar is wat op bedacht, namelijk damp retour, daarom en alleen daarom zit de ontluchting bij de vul opening en nergens andersom

Lees dit maar even :

klik

De afzuiging van dampen uit de benzinetanks van voertuigen geschiedt middels een pompsysteem in de brandstofpompen op de tankstations. In het vulpistool is naast de aanvoer van vloeibare benzine ook een leiding voor de afvoer van dampen aanwezig.


Misschien heb ik over deze materie vroeger wat meer gelezen dan jij nu denkt dan ik heb :laugh: :laugh: :laugh: :evil: :evil:

Dat geeft niet leg het graag uit, maar val me niet zo aan met een aanname ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 13:20 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 13:41 #794144

Mijn vulopening komt iig niet op de bodem uit, maar gewoon boven in de tank.

Kan me ook niet voorstellen dat dat meer schuimt dan een flinke zeiltocht met half lege tank...
:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 14:40 #794162

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
slotbeumer schreef :
Voor het tweede achtereenvolgende jaar zat er prut in de dieseltank. Daarom heb ik drie mangaten laten maken zodat ik het snel en vaak kan checken. Alsof dat zo leuk is:-)

De prut die op de foto te zien is volgens mij niet van bacteriën maar iets anders. Bacterie snot is zwart tot donker bruin. enne mangaten zijn om mensen doorheen te laten kruipen dit lijken mij handgaten B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 15:08 #794171

svalk schreef :
slotbeumer schreef :
Voor het tweede achtereenvolgende jaar zat er prut in de dieseltank. Daarom heb ik drie mangaten laten maken zodat ik het snel en vaak kan checken. Alsof dat zo leuk is:-)

De prut die op de foto te zien is volgens mij niet van bacteriën maar iets anders. Bacterie snot is zwart tot donker bruin. enne mangaten zijn om mensen doorheen te laten kruipen dit lijken mij handgaten B)

Oh, ik dacht dat hij gewoon een heeeeele grote tank had...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 15:28 #794180

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bas van Dijk schreef :
svalk schreef :
slotbeumer schreef :
Voor het tweede achtereenvolgende jaar zat er prut in de dieseltank. Daarom heb ik drie mangaten laten maken zodat ik het snel en vaak kan checken. Alsof dat zo leuk is:-)

De prut die op de foto te zien is volgens mij niet van bacteriën maar iets anders. Bacterie snot is zwart tot donker bruin. enne mangaten zijn om mensen doorheen te laten kruipen dit lijken mij handgaten B)

Oh, ik dacht dat hij gewoon een heeeeele grote tank had...

Precies, daarom dacht ik om het om maar even te zeggen, niet iedereen snapt alles direct :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 19:19 #794245

Jeroen-pion schreef :
Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Wanneer je goed leest kun je alle redenen vonfen in de reeds geplaatste reactie









zo even wat random...............

ben je nu nog zo zeker van je eigen bedachte aanname ???

En dan is er nog een groot verschil tussen een benzine tank en een diesel tank.

Bij benzine onstaat iets onwenselijks, namelijk benzine damp, bij een lege of half volle benzine tank is

deze damp is zowel schadelijk voor het milieu ook potentieel gevaarlijk.

Daar is wat op bedacht, namelijk damp retour, daarom en alleen daarom zit de ontluchting bij de vul opening en nergens andersom

Lees dit maar even :

klik

De afzuiging van dampen uit de benzinetanks van voertuigen geschiedt middels een pompsysteem in de brandstofpompen op de tankstations. In het vulpistool is naast de aanvoer van vloeibare benzine ook een leiding voor de afvoer van dampen aanwezig.


Misschien heb ik over deze materie vroeger wat meer gelezen dan jij nu denkt dan ik heb :laugh: :laugh: :laugh: :evil: :evil:

Dat geeft niet leg het graag uit, maar val me niet zo aan met een aanname ;)




Jeroen,

Je staat wel erg op scherp, wat heb ik verkeerd gedaan dat je je zo aangevallen voelt?

In je antwoord bevestig je precies wat ik stelde. En je legt het ook nog heel wat uitgebreider uit dan ik deed.

De ene pomp schuimt wat sterker dan het andere, ik heb wel eens gezien dat het schuim al uit de ontluchting kwam lang voor de tank vol was, terwijl die ontluchting 50cm hoger zat dan de vuldop.
Een krachtige pomp waar ook de vissers tankten.

Wanneer je onder het vloeistof niveau brandstof toevoert heb je geen schuim. En geen terugstromende lucht langs de instromende brandstof.

Jerrycans (en die tankjes van motorzaagjes en zo) hebben geen slang, dus de lucht verlaat de can/tank hoger dan de mond van het tankpistool. Kijk eens hoe het in die kan schuimt bij het vullen, en schudt een half volle can eens zoals de tank aan boord zou bewegen, géén schuim hoor. Dat schuim is wordt veroorzaakt door de lucht die met de brandstof meekomt.
Die lucht dient om de toevoer van brandstof te stoppen wanneer de vloeistof te dicht bij de monding van het spuitpistool komt.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, dat heb je vast wel ergens gelezen.
Dat niet iedere fabrikant het toepast zal wel zijn omdat het een geringe prijs heeft die gespaard kan worden.
Het zal een beetje met de kwaliteit van het fabricaat horen denk ik.

En jezelf niet meer zo snel aangevallen voelen hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 21:10 #794274

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:

Wedden.... Om hoe veel wil je wedden? Dan zal ik daarna :laugh: :laugh: :laugh:

Je moet cloudpoint en pour point niet door elkaar gooien trouwens.

Ik heb dagelijks met de meuk te maken. Als je bijv. in de zomer in Zeebrugge gaat bunkeren en je gaat vervolgens door naar Sabetta voor een project, dan kom je er wel achter wat je cloudpoint kan doen. Cloudpoint brandstof 17 graden, Sabetta (en gelukkig was het daar zomer) zo'n 5 graden.
Als je de boel niet warm kan houden, slaat elk filter in je hele systeem dicht (ook met een feederdruk van 4 bar en een boosterdruk van 9 bar). Hoe op te lossen? Zorgen dat je temperatuur krijgt (ventilatie af etc, separator op 45 graden laten draaien enzovoort).

Wordt je fuel dan niet getest? Ja zeker wel, elke bunkering gaan er samples naar Maritec of VPS. Daar wordt o.a. cloudpoint getest. Dus stuur ook ff gezamelijk met je collega's een mailtje naar: www.v-p-s.com/index.html of www.maritec.com.sg/content/fuel.html

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 23 dec 2016 21:21 #794278

O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:

Wedden.... Om hoe veel wil je wedden? Dan zal ik daarna :laugh: :laugh: :laugh:

Je moet cloudpoint en pour point niet door elkaar gooien trouwens.

Ik heb dagelijks met de meuk te maken. Als je bijv. in de zomer in Zeebrugge gaat bunkeren en je gaat vervolgens door naar Sabetta voor een project, dan kom je er wel achter wat je cloudpoint kan doen. Cloudpoint brandstof 17 graden, Sabetta (en gelukkig was het daar zomer) zo'n 5 graden.
Als je de boel niet warm kan houden, slaat elk filter in je hele systeem dicht (ook met een feederdruk van 4 bar en een boosterdruk van 9 bar). Hoe op te lossen? Zorgen dat je temperatuur krijgt (ventilatie af etc, separator op 45 graden laten draaien enzovoort).

Wordt je fuel dan niet getest? Ja zeker wel, elke bunkering gaan er samples naar Maritec of VPS. Daar wordt o.a. cloudpoint getest. Dus stuur ook ff gezamelijk met je collega's een mailtje naar: www.v-p-s.com/index.html of www.maritec.com.sg/content/fuel.html

;)

ik wens je veel plezier met de temperatuur schommelingen hier in Nederland, dat kan in 24 uur maar zo een graad of 30 zijn.

En waarom moet ik martec.com mailen? ik bunker staks maar 60 liter, daar hoeft geen sample van genomen te worden.

Mocht ik op de Pion gaan uitbreiden naar >50tons bunker, zal ik ze zeker mailen en een sample sturen, voor ik de rekening van de bunkeraar betaal
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 09:03 #794317

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Jeroen-pion schreef :
O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:

Wedden.... Om hoe veel wil je wedden? Dan zal ik daarna :laugh: :laugh: :laugh:

Je moet cloudpoint en pour point niet door elkaar gooien trouwens.

Ik heb dagelijks met de meuk te maken. Als je bijv. in de zomer in Zeebrugge gaat bunkeren en je gaat vervolgens door naar Sabetta voor een project, dan kom je er wel achter wat je cloudpoint kan doen. Cloudpoint brandstof 17 graden, Sabetta (en gelukkig was het daar zomer) zo'n 5 graden.
Als je de boel niet warm kan houden, slaat elk filter in je hele systeem dicht (ook met een feederdruk van 4 bar en een boosterdruk van 9 bar). Hoe op te lossen? Zorgen dat je temperatuur krijgt (ventilatie af etc, separator op 45 graden laten draaien enzovoort).

Wordt je fuel dan niet getest? Ja zeker wel, elke bunkering gaan er samples naar Maritec of VPS. Daar wordt o.a. cloudpoint getest. Dus stuur ook ff gezamelijk met je collega's een mailtje naar: www.v-p-s.com/index.html of www.maritec.com.sg/content/fuel.html

;)

ik wens je veel plezier met de temperatuur schommelingen hier in Nederland, dat kan in 24 uur maar zo een graad of 30 zijn.

En waarom moet ik martec.com mailen? ik bunker staks maar 60 liter, daar hoeft geen sample van genomen te worden.

Mocht ik op de Pion gaan uitbreiden naar >50tons bunker, zal ik ze zeker mailen en een sample sturen, voor ik de rekening van de bunkeraar betaal

Wat je zegt slaat nergens op. Als je terug leest, zie je dat ik gevraagd heb wanneer TS het laatst getankt heeft. Mss was dat wel (einde) zomer. Dan zijn die temperatuursverschillen wel relevant.

Wat ik schreef betreffende Maritec o.i.d. was omdat jij schreef dat cloudpoint niet bestaat en dat jij daar smakelijk met je collegas om zou lachen. Om je te helpen gaf ik je wat adressen om na te vragen wat het is.

Tot slot, en dat weet jij ook wel, een 50 tons bunkertank bestaat niet. Tanks zijn in M3...

Nb: dit draadje gaat er over TS smurrie in zijn tank heeft, dus laten we nou maar proberen om hem te helpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 09:08 #794319

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
slotbeumer schreef :
.......Waterman Jachtservice in Monnickendam....
Ff voor de duidelijkheid; ik ben vanwege mijn sterrenbeeld Waterman ♒ en woon in NW Overijssel.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 09:30 #794325

O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:

Wedden.... Om hoe veel wil je wedden? Dan zal ik daarna :laugh: :laugh: :laugh:

Je moet cloudpoint en pour point niet door elkaar gooien trouwens.

Ik heb dagelijks met de meuk te maken. Als je bijv. in de zomer in Zeebrugge gaat bunkeren en je gaat vervolgens door naar Sabetta voor een project, dan kom je er wel achter wat je cloudpoint kan doen. Cloudpoint brandstof 17 graden, Sabetta (en gelukkig was het daar zomer) zo'n 5 graden.
Als je de boel niet warm kan houden, slaat elk filter in je hele systeem dicht (ook met een feederdruk van 4 bar en een boosterdruk van 9 bar). Hoe op te lossen? Zorgen dat je temperatuur krijgt (ventilatie af etc, separator op 45 graden laten draaien enzovoort).

Wordt je fuel dan niet getest? Ja zeker wel, elke bunkering gaan er samples naar Maritec of VPS. Daar wordt o.a. cloudpoint getest. Dus stuur ook ff gezamelijk met je collega's een mailtje naar: www.v-p-s.com/index.html of www.maritec.com.sg/content/fuel.html

;)

ik wens je veel plezier met de temperatuur schommelingen hier in Nederland, dat kan in 24 uur maar zo een graad of 30 zijn.

En waarom moet ik martec.com mailen? ik bunker staks maar 60 liter, daar hoeft geen sample van genomen te worden.

Mocht ik op de Pion gaan uitbreiden naar >50tons bunker, zal ik ze zeker mailen en een sample sturen, voor ik de rekening van de bunkeraar betaal

Wat je zegt slaat nergens op. Als je terug leest, zie je dat ik gevraagd heb wanneer TS het laatst getankt heeft. Mss was dat wel (einde) zomer. Dan zijn die temperatuursverschillen wel relevant.

Wat ik schreef betreffende Maritec o.i.d. was omdat jij schreef dat cloudpoint niet bestaat en dat jij daar smakelijk met je collegas om zou lachen. Om je te helpen gaf ik je wat adressen om na te vragen wat het is.

Tot slot, en dat weet jij ook wel, een 50 tons bunkertank bestaat niet. Tanks zijn in M3...

Nb: dit draadje gaat er over TS smurrie in zijn tank heeft, dus laten we nou maar proberen om hem te helpen...

Nee hoor ik heb nooit gezegdt dat het woord cloudpoint niet bestaat :evil:

Ik zei wel bij reactie op lodewijk stegman dat diesel die gevoelig is voor 20 graden, niet bestaat, deze diesel is in Nederland compleet onbruikbaar.

Maar je mag me even quoten waar ik zeg dat het niet bestaat :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Wel weer mooi hoe om te zien hoe een gemiddeld forum werkt, half lezen tot niet lezen, en vervolgens alle aannames die je kunt bedenken vol inzetten :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 09:34 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 11:40 #794351

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jeroen-pion schreef :
O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
O.E.B. schreef :
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
lodewijk stegman schreef :
O.E.B. schreef :
Zijn het echt bacterien? Vraag me af wat het 'cloudpoint' van je brandstof was. Als het cloudpoint (niet pour point) bijvoorbeeld 17 graden is en het is -zoals nu- veel kouder, krijg je ook allemaal prut. Ik zou vooral 's zomers eens kijken wat er allemaal in je tank zit.

Voor vlokkende diesel moet het naar mijn idee nog wel wat kouder worden dan het deze winter tot nu toe is geweest. Ik denk dat we dat effect in dit geval gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Ja dat hangt dus van je cloudpoint af.... En die kan makkelijk een graad of 20 zijn. Wanneer en waar had TS voor het laatst getankt?

Het is inderdaad een bekend gegeven dat er winter- en zomerdiesel bestaat. Maar zelfs zomerdiesel blijft bruikbaar bij temperaturen beneden 0 graden, soms tot 10 graden onder het vriespunt toe. Zie: www.wegenwiki.nl/Winterdiesel

Zelfs in mei of september komt wel eens een nachtje met een beetje nachtvorst voor. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als je dan al problemen kreeg met vlokkende diesel. Bovendien verdwijnen de vlokken weer zodra de temperatuur stijgt en denk ik dat tijdens de nachtvorstjes van de afgelopen weken de tank van TS niet, of slechts heel kort, beneden de 0 graden is geweest.

Van diesel die bij 20 graden al gaat vlokken heeft nog geen blanke gehoord. Dat bestaat helemaal niet volgens mij
.

Ik weet het wel zeker dat dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.

Wel weer een leuk woord geleerd :cloudpoint, morgen rondje langs de collega's doen en eens checken hoe het met hun "cloudpoint" zit zo op vrijdag :laugh: :laugh: :laugh:

Wedden.... Om hoe veel wil je wedden? Dan zal ik daarna :laugh: :laugh: :laugh:

Je moet cloudpoint en pour point niet door elkaar gooien trouwens.

Ik heb dagelijks met de meuk te maken. Als je bijv. in de zomer in Zeebrugge gaat bunkeren en je gaat vervolgens door naar Sabetta voor een project, dan kom je er wel achter wat je cloudpoint kan doen. Cloudpoint brandstof 17 graden, Sabetta (en gelukkig was het daar zomer) zo'n 5 graden.
Als je de boel niet warm kan houden, slaat elk filter in je hele systeem dicht (ook met een feederdruk van 4 bar en een boosterdruk van 9 bar). Hoe op te lossen? Zorgen dat je temperatuur krijgt (ventilatie af etc, separator op 45 graden laten draaien enzovoort).

Wordt je fuel dan niet getest? Ja zeker wel, elke bunkering gaan er samples naar Maritec of VPS. Daar wordt o.a. cloudpoint getest. Dus stuur ook ff gezamelijk met je collega's een mailtje naar: www.v-p-s.com/index.html of www.maritec.com.sg/content/fuel.html

;)

ik wens je veel plezier met de temperatuur schommelingen hier in Nederland, dat kan in 24 uur maar zo een graad of 30 zijn.

En waarom moet ik martec.com mailen? ik bunker staks maar 60 liter, daar hoeft geen sample van genomen te worden.

Mocht ik op de Pion gaan uitbreiden naar >50tons bunker, zal ik ze zeker mailen en een sample sturen, voor ik de rekening van de bunkeraar betaal

Wat je zegt slaat nergens op. Als je terug leest, zie je dat ik gevraagd heb wanneer TS het laatst getankt heeft. Mss was dat wel (einde) zomer. Dan zijn die temperatuursverschillen wel relevant.

Wat ik schreef betreffende Maritec o.i.d. was omdat jij schreef dat cloudpoint niet bestaat en dat jij daar smakelijk met je collegas om zou lachen. Om je te helpen gaf ik je wat adressen om na te vragen wat het is.

Tot slot, en dat weet jij ook wel, een 50 tons bunkertank bestaat niet. Tanks zijn in M3...

Nb: dit draadje gaat er over TS smurrie in zijn tank heeft, dus laten we nou maar proberen om hem te helpen...

Nee hoor ik heb nooit gezegdt dat het woord cloudpoint niet bestaat :evil:

Ik zei wel bij reactie op lodewijk stegman dat diesel die gevoelig is voor 20 graden, niet bestaat, deze diesel is in Nederland compleet onbruikbaar.

Maar je mag me even quoten waar ik zeg dat het niet bestaat :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Wel weer mooi hoe om te zien hoe een gemiddeld forum werkt, half lezen tot niet lezen, en vervolgens alle aannames die je kunt bedenken vol inzetten :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Beste Jeroen. Hier ergens boven nog beweert dat je het leuke woord 'Cloudpoint' net geleerd hebt.En iets hoe het met het cloudpoint van je collegas is. Dus je eigen teksten nog maar ff herlezen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 11:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 12:14 #794362

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja idd , komt een beetje over als het gel.l van een dronken aardbei. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 24 dec 2016 12:15 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vieze diesel, hele maatregelen 24 dec 2016 12:27 #794370

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Hoe is het met jullie cloudpoint heren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl