Jeroen-pion schreef :
Saeftinghe schreef :
Jeroen,
Wanneer je goed leest kun je alle redenen vonfen in de reeds geplaatste reactie
zo even wat random...............
ben je nu nog zo zeker van je eigen bedachte aanname ???
En dan is er nog een groot verschil tussen een benzine tank en een diesel tank.
Bij benzine onstaat iets onwenselijks, namelijk benzine damp, bij een lege of half volle benzine tank is
deze damp is zowel schadelijk voor het milieu ook potentieel gevaarlijk.
Daar is wat op bedacht, namelijk damp retour, daarom en alleen daarom zit de ontluchting bij de vul opening en nergens andersom
Lees dit maar even :
klik
De afzuiging van dampen uit de benzinetanks van voertuigen geschiedt middels een pompsysteem in de brandstofpompen op de tankstations. In het vulpistool is naast de aanvoer van vloeibare benzine ook een leiding voor de afvoer van dampen aanwezig.
Misschien heb ik over deze materie vroeger wat meer gelezen dan jij nu denkt dan ik heb
Dat geeft niet leg het graag uit, maar val me niet zo aan met een aanname
Jeroen,
Je staat wel erg op scherp, wat heb ik verkeerd gedaan dat je je zo aangevallen voelt?
In je antwoord bevestig je precies wat ik stelde. En je legt het ook nog heel wat uitgebreider uit dan ik deed.
De ene pomp schuimt wat sterker dan het andere, ik heb wel eens gezien dat het schuim al uit de ontluchting kwam lang voor de tank vol was, terwijl die ontluchting 50cm hoger zat dan de vuldop.
Een krachtige pomp waar ook de vissers tankten.
Wanneer je onder het vloeistof niveau brandstof toevoert heb je geen schuim. En geen terugstromende lucht langs de instromende brandstof.
Jerrycans (en die tankjes van motorzaagjes en zo) hebben geen slang, dus de lucht verlaat de can/tank hoger dan de mond van het tankpistool. Kijk eens hoe het in die kan schuimt bij het vullen, en schudt een half volle can eens zoals de tank aan boord zou bewegen, géén schuim hoor. Dat schuim is wordt veroorzaakt door de lucht die met de brandstof meekomt.
Die lucht dient om de toevoer van brandstof te stoppen wanneer de vloeistof te dicht bij de monding van het spuitpistool komt.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, dat heb je vast wel ergens gelezen.
Dat niet iedere fabrikant het toepast zal wel zijn omdat het een geringe prijs heeft die gespaard kan worden.
Het zal een beetje met de kwaliteit van het fabricaat horen denk ik.
En jezelf niet meer zo snel aangevallen voelen hoor.