Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouw van de motor.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 21:13 #887998

In plaats van een uitlaatbocht of zwanenhals heb ik een water/gasafscheider gemaakt. Super eenvoudig zelf te maken. Voordeel is minder tegendruk in de uitlaat waardoor je meer vermogen en schonere verbranding hebt, betere geluidsdemping en het koelwater komt niet meer met kracht uit de romp gespoten en is dus heel erg veel stiller. De buren zullen niet weten dat je motor (nog) aan staat en zelf zul je de motor ook niet meer horen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 21:21 #888001

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3338
Dwarsdoorsnede / schets ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 22:26 #888012

Dit is er eentje die je standaard kunt kopen.
www.centekindustries.com/products/5-x-5-x-3-gen-sep/

klik even op het andere plaatje en dan zie je een doorsnede. Het is niet meer dan een polyester box met en schotje in het midden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 22:31 #888016

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
Dank voor jullie bevestiging.

@Erik dat is interessant. Ga morgen eens kijken of dat ook een optie is. Geluidisolatie staat hoog op het lijstje. Helaas is de bouwruimte wel heel beperkt, een doorgang naar achteren aan de ene kant, hondekooi aan de andere kant en geen bakskisten. Eens zien of ik morgen nog wat creatiefs kan bedenken.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 22:32 #888017

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13872
Maar hebben we het nu niet over twee verschillende functies? Een zwanehals is om te voorkomen dat water van buiten via de uitlaat bij het blok komt. De waterafscheider zoals Erikdejong toont is om het koelwater weer te scheiden van de uitlaatgassen, om genoemde redenen. Maar dan heb je toch nog steeds een zwanehals nodig toch?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 22:36 #888018

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
Je zou kunnen zeggen het is een zwanehals waarin het water weer van het gas wordt gescheiden.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 nov 2017 22:48 #888020

Precies, het is een beetje een alles in een box: geluidsdemper, afscheider, antihevel voorziening maar ook een korter 'nat deel' van de uitlaat waardoor de tegendruk minder is en de motor dus meer vermogen kan leveren en/of efficienter met brandstof om kan gaan.

Dit voorjaar heb ik er bij mijn boot eentje ingebouwd, dat nam uiteindelijk minder ruimte in dan een zwanenhals, zeker als je alleen een slang wilt gebruiken, de radius is nogal behoorlijk. Deze box dient echter wel boven de waterlijn gemonteerd te worden. het aller mooiste is als je het water onder de waterlijn kan afvoeren, dan hoor je helemaal niets meer. Het is dan echter ook wat lastiger om te controleren of er voldoende koelwater uit de uitlaat komt.

Ik ben heel blij dat ik deze functionaliteit heb toegevoegd.

Hier nog wat meer inbouw informatie:

Bijlage:

Bestandsnaam: GenSep(Die...v7A).pdf
Bestandsgrootte:1,240 KB
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 22:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 00:01 #888025

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13872
Het roept bij mij wel wat vragen op. Niet óf het werkt (Erik laat zien dat dat zo is) maar hoe het werkt. Ik was altijd in de veronderstelling dat het koelwater dat gemixed wordt met de uitlaatgassen van de motor twee dingen doet:
1) het koelen van de uitlaatslang zodat deze ongeïsoleerd door de boot kan lopen;
2) het verder dempen van het plof geluid van de motor zodat de uitlaatdemper compact kan blijven.

Nu lees ik echter dat:

1) De uitlaatslang kennelijk maar een heel kort stukje gekoeld hoeft te worden, na de seperator is dat blijkbaar niet meer nodig. Worden de uitlaatgassen zó sterk afgekoeld in dat eerste korte stukje dat verdere koeling niet meer nodig is of moet je het stuk van de uitlaat na de seperator toch weer helemaal inpakken omdat dat bloedheet wordt?

2) De uitlaat juist stiller is zonder water dan met water. Moet je nu een veel grotere uitlaatdemper gaan toepassen? Of is het geluidsdempend vermogen van het koelwater een fabeltje?

Afgezien van deze vragen vind ik het ontbreken van visuele en/of auditieve controle op de loop van het koelwater wel een fors risico. Een temperatuursensor op het natte deel van de uitlaat met alarm wordt dan haast noodzakelijk.

NB: in het manual wat Erikdejong toont staat expliciet dat dat type afscheider niet geschikt is voor dieselmotoren. Ik neem aan dat andere (grotere?) types dat wel zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 nov 2017 00:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 00:37 #888029

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Het systeem wat Erik beschrijft, scheidt volgens mij niet het water van de uitlaatgassen maar mengt het juist.
Bij mij zit er (denk ik) ook zo'n systeem in, gemaakt door de vorige eigenaar. Ze zijn ter grootte van een cv- expantievaatje echter van dikwandig staal. daarachter zit 4 mrt pijp die 30cm boven de waterlijn door de spiegel gaat.
Dat vaatje zit zo'n 80cm boven de waterlijn, best veel afschot dus.

Ik verbaas mij er telkens weer over, dat de gehele uitlaat niet meer dan lauw wordt en het uitlaatgeluid aan dek, niet of nauwelijks hoorbaar is.


Het koelwater komt dus samen met de uitlaatgassen naar buiten.
Laatst bewerkt: 04 nov 2017 00:40 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 07:12 #888036

Capri Ahoy schreef :
Het koelwater komt dus samen met de uitlaatgassen naar buiten.
Niet bij de versie die ik laat zien. Daar komen ze gescheiden uit twee verschillende uitlaten. Het is echt een afscheider.

@IlCigno:
1) Inderdaad, het dempen van het geluid en het koelen van de uitlaat heeft nauwlijks nog effect als het natte deel meer dan een meter tot anderhalf is. Alle uitlaat die daarna komt voegt alleen maar weerstand en dus tegendruk toe. Het stuk uitlaat na de separator is gewoon koud. de 20 graden haalt het nog niet op mijn boot, al zal dat deels door de buiten temperatuur bepaald worden.

2) Het maakt de motor zelf niet stiller, maar je hoort het spugende water niet meer uit de uitlaat komen. In plaats daarvan is het een langzame trickle die nauwlijks hoorbaar is. De water uitlaat kn je zelfs onderwater doen en dan hoor je helemaal niets meer. Het gat waar de lucht itkomt bij mijn boot kun je helemaal niet horen, zelfs niet als je je oor er bijna tgenaan houd.
Ik heb de koelwater afvoer nog steeds bovenwater zitten, je hebt dus nog steeds dezelfde hoeveelheid water uit de uitlaat komen, je hebt echter twee uitlaten, eentje voor lucht en eentje voor water. Door deze bovenwater te monteren heb je dus nog steeds je visuele controle of er voldoende koelwater uit komt of niet.

Wat betreft je NB, ik heb niet goed gekeken welk type ik gelinkd heb, ze maken ze zeker ook voor diesel motoren. Het grootste verschil zit hem in de uitlaat druk, die is bij een diesel hoger. Even op dezelfde site kijken, dan vind je de juiste wel. Sory voor de verwarring.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 07:24 #888039

Op onze vorige boot een scheider op de uitlaat van de generator. Bladstil, uitlaatgas boven de waterlijn zonder enig geluid, koelwater onder de waterlijn.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 07:58 #888040

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1098
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 08:13 #888045

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 08:25 #888050

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1098
Yellow Boat schreef :
Ouch!
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 11:49 #888076

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3338
37south schreef :
Yellow Boat schreef :
Ouch!

Sinds Vetus door Yanmar is overgenomen, zijn de prijzen niet er vriendelijker op geworden. Maar waterafscheiders zijn ook te koop in een lagere prijsklasse :
www.boottotaal.nl/alles-voor-d...der-voor-generatoren

Opmerkelijk is dat de meeste leveranciers de waterafscheiders aanprijzen voor het gebruik in combinatie met een generator. Daar is de noodzaak voor geluidsreductie waarschijnlijk het grootst.

Overigens zie ik niet alleen voordelen in een waterafscheider, maar ook nadelen bij het onder het waterniveau plaatsen van de koelwater uitloop. De belangrijkste lijkt mij het verlies aan visuele controle op de werking van de koelwaterpomp. En je moet een extra doorvoer met afsluiter en slang in de romp onder de waterlijn plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 12:11 #888080

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
CeesS schreef :
En je moet een extra doorvoer met afsluiter en slang in de romp onder de waterlijn plaatsen.

Hoeft niet, je kunt hem ook net boven water laten uitkomen. Wat dat met het geluid doet weet ik niet, misschien kan Erik dat nog beantwoorden.

Overigens vanochtend de routing van de uitlaat bepaald. Met name het soort en positie van waterlock bleek lastig, maar daar ben ik nu wel uit. De water/gas afscheider is nog in beraad. Nadeel van het niet kunnen zien van het koelwater zou ik kunnen opvangen door de afvoer van de beluchter precies boven of net naast de kuipafvoer te laten uitkomen.

Trouwens ik kan de uitlaat zowiezo niet zien. Deze zit niet in de spiegel maar in de zijkant van de romp, onder het net en verder onzichtbaar door de uitwaaiering van de romp naar boven toe.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 12:24 #888082

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
Onze opmerkelijke uitlaat.

Ik heb twee keer water op de zuigers van de motor gehad. Onze motor zit compleet onder het zeeniveau en het dek heeft achter slechts 60 cm vrijboord. Onder zeil is dat nul. Ik zeil vaak het gangboord onder water, heb dan slechts de 10 cm hoge kuiprand als waterkering.
Om het even, zeil ik urenlang over bakboord zit ook de spiegel uitlaat diep onder water. Een zwanehals tot boven de waterlijn brengen bij helling was onmogelijk. Dus tijdens lange zeildagen over dezelfde kant drong langzaam water in de uitlaat, door de (kleine ) zwanehals, door het waterlock ( Sic ) tot in de motor.

Dat is niet bepaald gezond voor een motor, je kunt ook niet meer starten, altijd leuk je boot zeilend binnen te kunnen brengen.

Ik heb dat opgelost door een horizontale bocht te maken. De uitlaatslang loopt van bb in een ruime bocht helemaal naar sb, daarna weer naar bb waar de spiegeluitlaat zit.
Zeil ik nu over bb dan zit de stuurboorkant wel ruim boven de waterlijn, ik krijg geen water meer op de motor.

Heb nu een wel heel erg lange uitlaat, maakt niet uit, heb grote diameter genomen en bovendien is onze motor zwaar overbemeten. Bijkomend voordeel is dat de diesel bij lage toeren niet te horen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 17:19 #888142

Noballast schreef :
Hoeft niet, je kunt hem ook net boven water laten uitkomen. Wat dat met het geluid doet weet ik niet, misschien kan Erik dat nog beantwoorden.
Ik moet echt over de railing hangen en oog contact met de wateruitlaat hebben om het water te kunnen horen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 17:38 #888147

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2428
Dat demper-achtige ding is wel belangrijk, voorkomt teruglopen van water naar je motor en waterslag als gevolg.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 18:20 #888162

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
Erikdejong schreef :
Ik moet echt over de railing hangen en oog contact met de wateruitlaat hebben om het water te kunnen horen.
Kijk dat is mooi, scheelt weer een onderwatergat. Eigenlijk komt het ook slecht uit, de slang van de Jetthruster zit in de weg. Net daar boven kan wel, dat zit de opening ook net boven de waterlijn.

Ik moet zeggen wordt wel steeds enthousiaster. De gas/waterscheider van Vetus kan ik moeilijk kwijt maar deze is kleiner en past beter en is ook nog eens stukken goedkoper :)
.
redshift schreef :
Dat demper-achtige ding is wel belangrijk, voorkomt teruglopen van water naar je motor en waterslag als gevolg.
Er zit wel eerst een waterlock tussen. De gas/water scheider is eigenlijk een zwanehals waarin het gas weer van het water wordt gescheiden.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 nov 2017 18:22 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 18:27 #888165

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
OldBawley schreef :
Onze opmerkelijke uitlaat.

Ik heb twee keer water op de zuigers van de motor gehad. Onze motor zit compleet onder het zeeniveau en het dek heeft achter slechts 60 cm vrijboord. Onder zeil is dat nul. Ik zeil vaak het gangboord onder water, heb dan slechts de 10 cm hoge kuiprand als waterkering.
Om het even, zeil ik urenlang over bakboord zit ook de spiegel uitlaat diep onder water. Een zwanehals tot boven de waterlijn brengen bij helling was onmogelijk. Dus tijdens lange zeildagen over dezelfde kant drong langzaam water in de uitlaat, door de (kleine ) zwanehals, door het waterlock ( Sic ) tot in de motor. .

Dat probleem heb ik gelukkig niet. Integendeel zelfs, naarmate de boot schuiner gaat komt de middenromp steeds verder omhoog uit het water.
ja wie schiet hem in ......
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 18:52 #888183

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
Tja, diverser kan al bijna niet, onze bootjes liggen bijna een eeuw uit mekaar qua bouw.
Ik heb enkele keren een grote catamaran geschipperd, ben eigenlijk een enthousiast voor snelle meerromp jachten.
Maar, niet geklaagd, mijn oude karretje heeft enkele eigenschappen die niet te versmaden zijn.
Vooral als liveaboard is ons bootje blijkbaar niet te evenaren.
Let wel, dat is mijn mening en dat telt nietwaar ?

Ik begrijp dat jouw boot dat onderwater probleem niet zal hebben, ik was echter trots op de oplossing die ik gevonden had. Een horizontale zwanenhals. Kan eigenlijk niet, of toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 19:05 #888192

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
Jij bewijst het, slimme oplossing. Mijn vorige boot was een diepe S-spant, zat meer onder dan boven water. Maar met de uitlaat ging dat wel goed. Gek genoeg kan ik mij niet meer herinneren hoe dat nou met de beluchting zat.

Hoe weet je dat er water op de cilinders staat ? (zonder te starten uiteraard)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 04 nov 2017 20:04 #888207

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
Weet je niet. Ik neem aan dat ik iedere keer geluk heb gehad. Je draait het startsleuteltje en hoort een bonk. Zo weet je het. Dan een haven inzeilen, ankeren. Ik heb dan met een echt grote pijpsleutel de krukas proberen tornen door op die sleutel te gaan staan wippen. Dat langzame tornen heeft blijkbaar het water uit de ene cilinder geperst, daarna ging het tornen makkelijk en kon ik starten.
Ik weet ook hoe het kwam dat ik het water op die manier uit de cilinder kreeg. In 1998 heb ik de motor gereviseerd en dan bleek dat de uitlaatkleppen zo erg verkoold waren dat ze heel slecht sloten. Of eigenlijk niet sloten. Dus ik perste het water door de gesloten - maar niet echt -uitlaatklep weg. Een geluk bij een ongeluk. Zonder een berg geluk kom je als zeiler niet ver.
Eigenlijk moet je de injecteurs verwijderen om zo het water kwijt te raken, bij ons kun je daar zo slecht bij dat ik eerst anders geprobeerd heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 05 nov 2017 09:02 #888284

We hebben hier in Lelystad een cat liggen met waterafscheider. Inderdaad gat onder water extra. Maar zoveel stiller, is het waard. Heel klein doosje van rvs. Wil je kijken, stuur maar even pb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.386 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl