Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouw van de motor.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 10:36 #922011

3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Vraagjes:

In de slang naar de ontluchting wordt nog een t-stukje opgenomen voor een aftakking naar de watergesmeerde schroefas.

Wat's de bedoeling daarvan ?
Aansluiting op de waterinlaat cq ontluchting the van de "volvo"seal

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 11:19 #922020

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Noballast schreef :
3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Vraagjes:

In de slang naar de ontluchting wordt nog een t-stukje opgenomen voor een aftakking naar de watergesmeerde schroefas.

Wat's de bedoeling daarvan ?
Aansluiting op de waterinlaat cq ontluchting the van de "volvo"seal

Je wilt de seal ontluchten niet beluchten ! Waar jij het slangetje wilt aansluiten kan in theorie geen lucht weg. Verder zit het uitlaat inspuit stuk ruim boven de waterlijn. Als je voor de watersmering water naar de seal wilt krijgen is het beter het slangetje onder de waterlijn aan te sluiten op iets wat met het buitenwater in verbinding staat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 11:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 15:29 #922069

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Ik neem aan dat Noballast in de leiding naar of van de beluchter een aftakking wil maken. Dat kan op zich wel en zo heb ik het nu ook. Die leiding is gevuld met vooral buitenwater want die is belucht. Als je het goed aanlegt zodat de leiding alleen omlaag gaat, belucht de motor beluchter ook de schroefas toevoer. Toch niet ideaal want in de dunne leiding blijft toch wel eens lucht hangen. De afgelopen 5 jaar heeft het echter prima gefunctioneerd. Toch heb ik een verbeterplan:

Nu (en redelijk gelijk met Noballast's idee volgens mij?):



Hoe ik het nu wil doen:



- Beluchter én koker belucht direct met één doorvoertje.
- schroefaslager krijgt toevoer van water dat normaal 'weggegooit' wordt. Er blijft dus meer over voor de uitlaat.
- Hopelijk wat minder water in de kuip omdat een deel via de schroefas zal verdwijnen. Alleen gaat er niet zo veel water door heen.

(mijn beluchter heeft bewust geen klep. Bij een beluchter met klep krijgt de koker geen water maar is wel nog belucht)
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 15:36 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 16:06 #922083

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Je tweede tekeningetje lijkt me wel een mooie oplossing!
Beter dan dat dat lekken onder de motor zoals nu bij ons het geval is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 20:01 #922197

3Noreen schreef :
Je wilt de seal ontluchten niet beluchten ! Waar jij het slangetje wilt aansluiten kan in theorie geen lucht weg. Verder zit het uitlaat inspuit stuk ruim boven de waterlijn. Als je voor de watersmering water naar de seal wilt krijgen is het beter het slangetje onder de waterlijn aan te sluiten op iets wat met het buitenwater in verbinding staat.

Ik snap je theorie niet helemaal. Lucht kan alleen vanuit de schroef richting seal gaan. Bijna op de top komt het dan het ontluchtingsslangetje tegen waar het dan infloept, in theorie weer. Watertoevoer hoeft eigenlijk niet. Het slangetje voldoende doortrekken tot boven de waterlijn en open laten voldoet als ontluchting. Maar ja, als er toch al dicht in de buurt water aankomt, waarom dan niet op elkaar aansluiten aansluiten. En inderdaad, zoals Philip al aangeeft, deze aansluiting heeft een dubbele functie, watertoevoer én ontluchting. Ik heb het tekeningetje van Philip aangepast op de situatie zoals ik die wil aansluiten. Maar zijn tweede tekeningetje lijkt ook goed. Hoeveel water komt er eigenlijk uit die beluchter ? (beluchter heeft geen klep)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 20:23 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 20:08 #922202

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Hoeveel water komt er eigenlijk uit die beluchter
Dat ligt aan de beluchter. Er zijn beluchters waar er gewoon een gaatje in zit. Anderen hebben weer een ventieltje in de vorm van een plaatje of een balletje. De hoeveelheid zal dan ook niets tot aanzienlijk zijn, zou best een liter of meer per uur kunnen zijn bij die open beluchters.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 20:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 20:25 #922210

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Wij hebben deze erin zitten. De (nieuwe) afsluiter is een balletje maar hij lekt toch wel een beetje op de een of andere manier. Een kopje vol in een paar uur. Maar goed voor 6 euro is dat wat anders dan bij een van 90,-.. :dry:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 20:27 #922211

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Bij mij zit de overloop via een slangetje aan de water lock.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 02 mrt 2018 21:14 #922227

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7798
Ik heb een beluchter die lijkt op de jouwe (net iets anders maar ook een grijs plastic vetus ding) en daar komt meer uit dan ik verwachtte. Meerdere liters per uur. Stationair niks maar met wat gas er op een straaltje dus altijd een natte kuip vloer. Dat hoop ik nu wat te minderen maar veel water lijkt niet te gaan lopen via de schroefas koker heb ik gemerkt. Anders de leiding verleggen maar dat is bij mij lastig.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2018 21:15 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 mrt 2018 08:29 #922283

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Noballast schreef :
3Noreen schreef :
Je wilt de seal ontluchten niet beluchten ! Waar jij het slangetje wilt aansluiten kan in theorie geen lucht weg. Verder zit het uitlaat inspuit stuk ruim boven de waterlijn. Als je voor de watersmering water naar de seal wilt krijgen is het beter het slangetje onder de waterlijn aan te sluiten op iets wat met het buitenwater in verbinding staat.

Ik snap je theorie niet helemaal. Lucht kan alleen vanuit de schroef richting seal gaan. Bijna op de top komt het dan het ontluchtingsslangetje tegen waar het dan infloept, in theorie weer. Watertoevoer hoeft eigenlijk niet. Het slangetje voldoende doortrekken tot boven de waterlijn en open laten voldoet als ontluchting. Maar ja, als er toch al dicht in de buurt water aankomt, waarom dan niet op elkaar aansluiten aansluiten. En inderdaad, zoals Philip al aangeeft, deze aansluiting heeft een dubbele functie, watertoevoer én ontluchting. Ik heb het tekeningetje van Philip aangepast op de situatie zoals ik die wil aansluiten. Maar zijn tweede tekeningetje lijkt ook goed. Hoeveel water komt er eigenlijk uit die beluchter ? (beluchter heeft geen klep)

Nu begrijp ik dat de Vetus beluchter een ASDH (hose) is. Gemakshalve had ik aangenomen dat het hier een ASDV (valve) betrof.
Noreen heeft helemaal geen beluchter omdat het punt waarop het koelwater in de uitlaat gaat ruim meer dan 15cm boven de waterlijn zit. Verder zal bij een tri tijdens het zeilen dit punt altijd hoger boven de waterlijn komen, nooit lager. Zelfs zover dat de gehele schroefaskoker met grote regelmaat zelf boven de waterlijn komt.
De ontluchting van de seal zit aangesloten op de afvoer slang van de kuip. Mijn idee is dat er zo weinig mogelijk tegendruk op deze ontluchting moet zitten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 08:46 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 mrt 2018 08:29 #922284

Philip schreef :
Ik heb een beluchter die lijkt op de jouwe (net iets anders maar ook een grijs plastic vetus ding) en daar komt meer uit dan ik verwachtte. Meerdere liters per uur. Stationair niks maar met wat gas er op een straaltje dus altijd een natte kuip vloer. Dat hoop ik nu wat te minderen maar veel water lijkt niet te gaan lopen via de schroefas koker heb ik gemerkt. Anders de leiding verleggen maar dat is bij mij lastig.

De eerder hier genoemde één liter per uur is ook wel erg weinig want dat is niet meer dan snel druppelen met ca. 5 druppels per seconde . Een normale waterdruppel is nl. ca. 0,05cc .
Een dun straaltje is al snel 10 liter per uur of meer.
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 08:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 03 mrt 2018 10:12 #922338

3Noreen schreef :
Noreen heeft helemaal geen beluchter omdat het punt waarop het koelwater in de uitlaat gaat ruim meer dan 15cm boven de waterlijn zit.

Dat is maar 12-13cm bij mij. Better safe than sorry denk ik dan maar.
Overigens heb ik 2 van die ontluchtingen op de schroefas. 1 op de seal en 1 op het binnenlager. Kan het ook niet helpen, die heb ik nou eenmaal. Zou de één dus voor ontluchting kunnen gerbuiken en de ander voor water.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 18:40 #925654

Hoe hoog t.o.v. de vuldop op de warmtewisselaar moet het expansietankje voor het koelwater komen. Hoogte t.o.v. dop expansietankje of min/max niveau van het tankje ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 18:46 #925655

Dat is niet zo heel kritisch, zolang het minimum niveau maar boven het hoogste punt van de motor is en het slangetje er naar toe geen 'dipjes' in zijn route heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 18:46 #925657

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Hoe hoog t.o.v. de vuldop op de warmtewisselaar moet het expansietankje voor het koelwater komen. Hoogte t.o.v. dop expansietankje of min/max niveau van het tankje ?
Wat je het gemakkelijkste vindt :huh:
Hoger, dan loopt de vloeistof uit je tank als je de dop open draait!
Bij het krimpen en uitzetten heeft het allemaal geen invloed, dat kan naar boven en naar onderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 18:50 #925659

Het leuke van de Yanmar setup (en waarschijnlijk andere motor merken ook wel) is dat je de vuldop van de motor neit meer gebruikt, vullen en ontluchten gaat via het expansie tankje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 20:23 #925677

Erikdejong schreef :
Dat is niet zo heel kritisch, zolang het minimum niveau maar boven het hoogste punt van de motor is en het slangetje er naar toe geen 'dipjes' in zijn route heeft.

Duidelijk. Dank je wel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 20:42 #925687

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Dat is niet zo heel kritisch, zolang het minimum niveau maar boven het hoogste punt van de motor is en het slangetje er naar toe geen 'dipjes' in zijn route heeft.
Dat kan en dipjes in de slang maakt niet uit. Je vult de motor tot aan de rand van de dop en nog wat in het expansievat. bij het warm worden zet de boel uit en gaat de lucht uit de slang je expansievat in. Later zuigt er alleen vloeistof weer terug. Als je het expansievat hoog zet moet je het ook af kunnen tappen voordat je de dop op je motor open kunt draaien en dat is misschien minder handig. Voor de werking maakt het niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 21:10 #925696

De vuldop van mijn expansievaatje zit ietsje boven de motor.
Als de motor warm wordt vult het zich met koelvloeistof tot ongeveer de bovenste streep. Bij het afkoelen loopt het weer terug. Volgens het principe van de communiceerde vaten.

Aanvulling: uhh mijn motor heeft kielkoeling. :)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 22:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 21:24 #925700

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Die communicerende vaten hangt er vanaf wat voor een dop er op je koelhuis zit. Bij een vp (meestal) zit de aansluiting op de dop achter een dubbel ventiel en werkt het op onder of overdruk.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 21:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 13 mrt 2018 21:26 #925702

Gregor schreef :
Bij mij zit de overloop via een slangetje aan de water lock.

Dat is een 'goede' manier om al hevelend het lock, de uitlaat en de cylinders vol water te zetten (waterslag). Ik heb dat slangetje (VP beluchter en lock) verwijderd en de aansluiting op het waterlock dichtgemaakt.

Ook een nieuwe beluchter gemonteerd (VP) die geen enkele druppel lekt. Links op de foto, rechts de oude.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 14 mrt 2018 08:14 #925760

Is dat er eecht een van VP?
Lijkt me niet: allpa.nl/johnson-pump-beluchte...eepstoilet-16mm.html
Of het is weer iets waar VP een eigen merkt op zet en dan flink duurder verkoopt.
Maar hij zal best werken hoor.
Ad
Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 08:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw van de motor. 14 mrt 2018 08:15 #925761

Hij komt van de VP dealer, zat in een doosje met VP erop en hij kostte een VP-prijs.
Heeft een VP-blauw dopje en er staat Volvo Penta op.

Dus ik denk..... dat het wel VP is.....

Hij drupt of lekt nooit, en het ventieltje (achter het dopje) is zeer eenvoudig schoon te maken en groot genoeg om niet kwijt te raken.
De aansluitingen en schroefgaten zijn identiek aan die van de oude koperen.
Ideaal.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 08:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl