Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project koolstof Beams bouwen.

Project koolstof Beams bouwen. 13 mrt 2019 22:54 #1029513

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Ik vroeg me nog af hoe ver je de float naar buiten moet drukken voordat hij vanzelf "gaat". Als dat niet al te ver is zou je inderdaad een spindel of krik achtige constructie kunnen gebruiken, maar dan tussen romp en drijver of tussen romp en beam. Misschien zelfs letterlijk een potkrikje ...

Als het wel een grotere afstand is lijkt me je idee met een interne actuator veel fraaier.

Ik steun je idee van harte om dit wel te doen: vouwen (als het makkelijk gaat) is in Nederland nog best wel eens nuttig. Wij hoeven het in de thuishaven gelukkig niet, maar op de eilanden gebeurt het toch nog wel eens. In Denemarken kwam het ook wel voor (boxen). We vouwen ook met enige regelmaat (soms 1 kant) voor een sluis. Al met al zeker de moeite waard om dat proces eenvoudig te maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 13 mrt 2019 23:13 #1029520

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als we toch suggesties mogen doen:

Een potkrik lijkt mij niet erg praktisch, bovendien beschadig je de boel makkelijk.
Ik zou dan ook voor zoiets als een luchtzak gaan.
Je hebt voor off-road voertuigen van die luchtzakken die je kan aansluiten op je uitlaat.

Zoiets: www.banggood.com/Exhaust-Pump-...tml?cur_warehouse=CN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 07:25 #1029542

Ja, die airjack dus. Ik schat de horizontale afstand tussen drijver en middenromp op een 70-100cm waarna “het vanzelf gaat”. Die airjack is dus best een serieuze optie.

Waar ik nu het meest tegenop zie is om de 25mm as in het beamschot binnen vrij te boren tot 80mm om zodoende de koppeling te kunnen maken. Het zit zo mooi nu.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 07:33 #1029544

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Is het niet vele malen eenvoudiger en foolproof om via een val de beams te bedienen? Met (electrische) lieren is dit toch een simpele exercitie en mogelijk sneller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 07:49 #1029547

Omhoog, dat is het probleem niet en kan inderdaad makkelijk met een val, mits er een mast op staat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 07:59 #1029548

En een talie 1:8 tussen de beam (waar die met de bouten aan de romp zit) en tussen het onderste scharnierpunt aan de romp?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 09:52 #1029573

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Noballast schreef :
Omhoog, dat is het probleem niet en kan inderdaad makkelijk met een val, mits er een mast op staat.

Hoe groot is de kans dat je de beams moet inklappen als de mast eraf is? Lijkt me heel klein dwz in het water.

Ik zou ook denken dat een talie tussen bovenzijde beam en het onderste scharnierpunt het meest kiss is voor uitklappen en een van de vallen voor het inklappen.

Het bevestiginspunt voor de talie kan dezelfde zijn voor in en uitklappen zou ik denken...wel wat kans op schavielen tijdens het uitklappen misschien...

Ik snap de behoefte voor een druk op de knop ook wel :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 09:58 #1029575

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
je zou eventueel nog een extra oog op de hoofdromp kunnen lamineren waar je met een klapblok (oid) naar beneden kunt trekken (met dezelfde val). Kun je alles via je lieren blijven bedienen.

Ik denk dat alles wat je inbouwd te weinig wordt gebruikt en dan vast komt te zitten. Cilinders die gaan roesten, seals die gaan lekken etc.
De tijd die je kwijt bent om dit goed te maken kun je denk ik dan beter steken in andere belangrijke zaken.

Maar goed, dit is slechts mijn mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 10:34 #1029581

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
It Paradyske schreef :
En een talie 1:8 tussen de beam (waar die met de bouten aan de romp zit) en tussen het onderste scharnierpunt aan de romp?

Lijkt me een mooie oplossing. Eventueel met een bandje over de beam heen, als je daar geen ruimte hebt voor een bevestiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 11:11 #1029590

Dat van die actuator heb ik ook niet zelf bedacht. Het is een optie die door Farrier wordt aangegeven. Wel zelf verder uit te werken, zoals wel meer opties van Farrier ;)

Dus van meet af aan heb ik hier rekening mee gehouden. De UFS is verzwaard uitgevoerd en de hefboom en koppeling heb ik laten maken. Ik heb het alleen nog niet aangebracht. Iets weerhoudt mij nog daarvan en jullie geven daarvoor allemaal goede argumenten, wat het er niet makkelijker op maakt.

Maar in deze fase van de bouw zou ik ook graag willen klappen. Dat lukt nu nog ff niet :(

Wat tijd betreft, ik maak uitsluitend zaken waar ik 100% tevreden mee ben, geen short cuts dus, kan het maar 1 keer goed doen. Is ook weer een handicap trouwens.

Na de tewaterlating is de voortgang wel bedroevend laag geweest. Dat heb je dus niet altijd zelf in de hand helaas.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 11:51 #1029596

Vanuit allerlei angsten zaken afschieten kan altijd nog.

Ik zou zelf tussen 2 opties dubben:

-Provisorisch een hydraulische cylinder met handpomp en manometer installeren om een idee te krijgen van de krachten en dan weten wat je nodig hebt en dan de keuze maken, of..

-Ik zou gewoon van die Pleagic (Wuxi Hongba) chinese actuatoren er in zetten van 12kN. Netjes IP67 en met lovende terugkoppelingen hier op het forum.

Het voordeel van hydrauliek is dat je het kan ontkoppelen dus dat je constructie de krachten overneemt, het nadeel is de beveiliging/eindstop. Wil je dat met een actuator doen word het lastiger. Dat zou pleiten voor ten minste actuatoren met een opnemer voor kalibratie. Dat kan een interne potmeter zijn, of een pulsteller met bijbehorende drive.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2019 11:52 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 17:02 #1029692

Een ontkoppeling is noodzakelijk. Een beveiliging op eindstop hoeft voor mij niet. Daarom de voorkeur voor hydraulisch ipv electrisch.

Ik dub tussen twee andere opties.
1 Hydraulisch en 2 Airjack tezamen met allerlei takels etc.

Voor optie 1 zijn geen provisorische maatregelen behalve dan met een handpompje de benodigde kracht bepalen. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid door mijn collega bouwer op zijn boot worden uitgevoerd. Maar er is dan geen weg terug. Dan wordt het hydraulisch, immers er moet een koppeling met een diameter van 80mm aangebracht worden. De hardware daarvoor ligt hier op de plank, hefboom, koppeling en glijlager, maar veel definitiever is het maken van dat gat waar nu nog de 25mm as zit. Dat gat is ook eenzijdig, ik ga de boel niet uit elkaar halen (heb ik trouwens momenteel ook helemaal de mogelijkheid niet voor) en bidden dat ik dan de UFS wel in de juiste stand heb gemonteerd om de koppelingsadaptor te kunnen ontvangen.

Onderstaand twee foto’s, de eerste is het PD (as is langer gelaten ivm actuator optie) en de tweede is een foto van de achterbeam waarbij het lager van de UFS as is versterkt met lagen glas.

Als ik besluit om toch voor optie 2 de takel en Airjack te gaan moet deze versterking alsnog ook op de PD aangebracht worden. Die heb ik bewust nog weggelaten hangende mijn besluit.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 mrt 2019 17:16 door Noballast. Reden: Fotos toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 14 mrt 2019 20:45 #1029758

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Misschien te simpel gedacht hoor maar volgens mij moet je tegen de hefboom die aan de UFS zit duwen om de drijver uit te vouwen, is er niks te beginnen met een mechanisch krikje van een T-Ford? (of iets dat er op lijkt)

Die zijn oersterk en simpel roesten niet snel vast en buiten die krik heb je alleen een ratel nodig doet geen aanslag op je accu, en mogelijk is ie na het uitdraaien van de drijver simpel uit te koppelen.

Frek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2019 20:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 18 juni 2019 10:00 #1055926

Praktijkmeting heeft opgeleverd dat de benodigde krachten aardig overeenkomen met mijn schatting. Dat is niet naar mijn zin, maar om de voortgang niet verder te frustreren heb ik besloten om er maar helemaal van af te zien. Ik ga het out-of-the-box idee van 666 tzt verder uitwerken. Voor nu kan ik dan verder met de afwerking van het interieur.

Hoewel de componenten daarvoor gereed liggen hoef ik dus ook geen ingewikkelde koppeling met de bovenste vouwarm meer te maken. De versterking van het beamschot kan daarom beperkt blijven tot het opdikken rondom de draaias met 12 lagen 600 grams biax, in ronde lapjes verlopend van 200mm naar 100mm. Dat heb ik gisteravond alvast aan bakboord aangebracht. Vanavond aan stuurboord. Vandaag overdag is te warm om al die lapjes in één keer te doen.

Fotos:


Voorbereiding, peelply verwijderd (zo mooi om dan weer tegen een schoon en vers laminaat aan te kijken)


Biax glas rondjes geknipt.


En gereed. Ook nog even een onderdeel van de beoogde koppeling laten zien. Deze is dus niet meer nodig (was wel erg mooi gemaakt met CNC frees)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2019 10:16 door Noballast. Reden: Fotos toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 19:30 #1198663

Beamfairings ofwel de spoilers aan de voorzijde van de uithouders.

Het vouw gebeuren is inmiddels wel duidelijker geworden. Daarover later meer.

Ik wil de “Beamfairings” gaan maken maar de garage staat nog vol met zooi. Wat moet je anders met al die gereedschappen en materialen die ooit hun plekje in de ruime werkplaats hadden. Met regelmaat konden we onze kont niet meer in de garage keren maar heel langzaamaan wordt het wat geordener, mede door nieuwe buitenopslag voor fietsen, tuinspullen en ander huisraad. Ik had een verrijdbare tafel van 61x244 gemaakt met ooit het idee om daar de beam spoilers op te maken maar in de tussentijd is deze weer bedolven geweest onder allerlei spullen.

Bij de eindsprint van de bouw van Fram hadden deze spoilers geen prioriteit. Wegens de verkoop van het pand waarin Fram voor een groot gedeelte is gebouwd, diende het project z.s.m. het gebouw te verlaten. Er was dus ook geen tijd meer om deze spoilers te maken. Op zich niet heel erg aangezien ze niet essentieel zijn voor het vaarklaar maken van de boot.



Een fotootje voor het idee (toch zonde :(

Fram is tewater gegaan met onafgebouwde beams. Deze zitten zelfs nog in de peelply en om het enigszins tegen UV te beschermen zit daar nog een Gamma grondverfje overheen.

Na een paar keer een valse start te hebben gemaakt is het onlangs toch gelukt om een start met de bouw van de beam spoilers te maken.

De voorkant van de rechthoekige koolstof beams worden gestroomlijnd met een, soort van, spoiler. In de ontwerp tekeningen worden dit de “Beamfairings” genoemd. Zo op het oog een best ingewikkelde maar niet minder sierlijke vorm.

Hierna een hoop fotootjes weer, die vertellen immers meer dan woorden.


De spoilers worden gemaakt met ca. 3cm brede strips van 15mm. Corecell schuim. De strips zagen levert te veel afval op en dat is zonde. Daarom heb ik ze met een Stanley mes uit een hele plaat gesneden. Geen onverdeeld genoegen trouwens, zagen zou stukken makkelijker gaan. De breedte van 3cm. Is toevallig ontstaan omdat de metalen snijlat die breedte heeft.


Aan de hand van de tekeningen van Farrier heb ik MDF frames voor de mal gezaagd en opgesteld.


Daar binnen zijn dan de strips met tijdelijke schroefjes vastgezet en aan elkaar gelijmd met microbaloons ingedikte epoxy, verder door mij aangeduid als "bog".


Omdat de strips niet heel stijf zijn gebruik ik cocktail prikkers om ze onderling strokend te houden.

Overigens maakte ik bij de eerste spoiler een heel domme fout bij het mixen van de “epoxy”. “Epoxy” tussen aanhalingstekens want wat ik gemengd had was alles behalve epoxy.
Lees er het blundertopic maar op na :blush:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 19:38 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 19:31 #1198664


Als de bog is uitgehard kunnen de tijdelijke schroeven eruit en wordt het laminaat aan de binnenzijde aangebracht. De eerste spoiler stuurboord voor is daarmee klaar om te passen. Het passend maken aan beide zijden is nog wel een dingetje, meer iets van trial&error. De spoiler is evenlang als de beam zelf. Dat terwijl dek en kajuit aan beide kanten schuin en rond weg lopen.


Bouwen in composiet is echter wat dat betreft erg vergevingsgezind. Ik “plak” er gewoon een stukje aan. Op bovenstaande foto ontbreekt alleen nog een beetje laminaat om het één geheel met de rest te laten worden. Niets bijzonders, geen nieuwe dingen nodig maar i.p.v. stukje afzagen stukje bijplakken.


De ontwerper Ian Farrier geeft twee opties aan om dit detail af te werken. Optie 1 is open laten en optie 2 is ter plaatse de romp uitbouwen.

Optie 1 vind ik niet mooi en optie 2 vind ik zonde van mijn mooie schilderwerk. Maar je bent zelfbouwer of niet dus kies ik voor optie 3, een stukje verlengen en contramallen aan de romp. Overigens wel met een speling van 6-10mm. Het moet immers wel vrij van elkaar kunnen blijven bewegen.


De finale passing doe ik heel simpel. Eerst verpakkingstape op de randen voor de lossing.


Dan de spoiler stellen en de naad tussen beam en spoiler “dichtkitten” met bog. Maar ook de beam gebruiken als geleider om de spoiler boven en onder met bog gelijk te trekken met de beam. Doordat het koolstof in de beam in het midden dikker is dan naar de einden is er nog best wat hoogteverschil tussen beam en spoiler. Om dat nu allemaal op te vullen met bog is ook zowat, daarom heb ik een extra foam strip bijgeplakt aan de bovenzijde in het midden.

Bovenstaande foto is overigens van de bakboord spoiler achter.


Om de bakboord spoilers te maken heb ik de frames op de montage tafel gewoon omgedraaid. Nu wetende dat de mal voor de bakboord spoiler aan de voorste beam te kort is kan ik daar met langere strips meteen rekening mee houden en hoef er dan niet meer iets bij te plakken. Passen wordt hierdoor wel wat lastiger maar trial&error is geduldig.


In mijn zucht naar zo min mogelijk opgeschroefde hardware had ik bedacht om op de scherpe hoek aan de voorzijde van de spoiler een glasbuisje te lamineren met sparingen om daar later het trampoline net aan te kunnen bevestigen. Ik had mij niet gerealiseerd dat er zo’n mooie sierlijke bocht in zou zitten en laat daardoor mijn idee van het buisje maar varen. Ik doe het nu eens een keer wel volgens tekening, d.w.z. een opgeschroefd RVS beugeltje aan de onderzijde van de spoiler. De gaten voor de boutjes worden in een aluminium plaatje getapt dat op zijn beurt weer aan de binnenzijde van de spoiler is gelijmd.


Aangezien het Corecell schuim van 80kg/m3 niet bestand is tegen de dan optredende compressie krachten moet dit vervangen worden door Corecell high density schuim van 200kg/m3. Dus uitfrezen met een Dremeltje en stukjes HD schuim erin lijmen.





Als laatste voordat de buitenzijde gelamineerd kan worden nog wat extra stroken schuim om de scherpe hoek aan de voorzijde te kunnen maken. Uiteraard wordt dit nog wat afgerond (3mm) zodat het laminaat wel de bocht kan volgen.

Voor nu zijn alle vier spoilers kwa ruwbouw klaar. Aluminium en RVS beugeltjes (48x) worden begin september geleverd en dan hoop ik op goed weer om de spoilers aan de beams te kunnen lijmen. Voor die tijd zal ik nog zoveel mogelijk plamuren zodat ze er bijna prefab aangezet kunnen worden.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2020 19:52 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 20:03 #1198679

Wow! Erg mooie lijn... Weer een kers op de taart in de maak
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 20:47 #1198703

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Heel fraai, deze spoilers maken de beams met de stroomlijn echt af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 21:03 #1198705

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Toch wel het betere "bog" werk!
Dat is nu al heel mooi in zijn vrij ruwe vorm, fraai!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 23 aug 2020 21:44 #1198716

Was het niet minder werk en minder gewicht geweest als de spoiler structureel onderdeel van de beam was geweest?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 aug 2020 08:50 #1198798

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Prachtig om te zien weer. Alleen al deze spoilers bouwen is een heel project.
Worden ze inwendig nog versterkt met ribben of ‘spantjes’ om de golfklappen op te vangen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 aug 2020 16:15 #1198979

ilCigno schreef :
Prachtig om te zien weer. Alleen al deze spoilers bouwen is een heel project.
Worden ze inwendig nog versterkt met ribben of ‘spantjes’ om de golfklappen op te vangen?

Nee geen verdere versterkingen. Constructief is het gelijk aan het romp materiaal. De driehoekige vorm geeft nog extra stijfheid. Ik twijfel nog over wel of niet volschuimen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 aug 2020 17:13 #1199000

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
ehhhh, kun je er geen tank inbouwen al is het maar voor reserve?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 aug 2020 17:17 #1199002

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi hoor! Maar: Maakt dat uitfrezen met een dremel niet vreselijk veel kabaal?
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 17:27 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project koolstof Beams bouwen. 24 aug 2020 17:25 #1199003

holtere schreef :
ehhhh, kun je er geen tank inbouwen al is het maar voor reserve?

Nee, ik kan nu al teveel meenemen. Maar je brengt mij wel op een idee. Het is wel een mooi verborgen bergruimte voor als de kas weer eens gespekt moet worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl