De klus is geklaard. Jullie reacties hebben me zeker geholpen!!
Eerst heb ik een multiplex plaat 18mm gekocht en op maat gezaagd. Vervolgens heb ik:
- een opening voor het slot aan de bovenzijde
- een uitsparing aan de onderzijde voor de bediening van de gummi-kleppen van de spuigaten die in het achtersteven zitten
- en twee kleine uitsparingen links en rechts aan de onderzijde waar kleine rubberen dopjes in geschroefd zijn waar de plaat op rust
gemaakt.
Door de plaat in dezelfde verfkleur te schilderen (2x) als het polyester valt hij niet uit de toon.
Aan de onderzijde heb ik een L-profiel bevestigd waar ik de plaat met de voorzijde achter plaats; en met de achterzijde rust hij tegen het polyester binnenwerk aan. Het slot aan de bovenzijde zorgt ervoor dat hij dus niet meer verwijderd kan worden. Aan de bovenzijde houdt het slot hem vast; en aan de onderzijde houdt het profiel hem tegen.
De zeilboot is voorzien van een electromotor. Omdat de accu's vastgezet moesten worden en deze de bediening van de genoemde kleppen in de weg zat heb ik een verhoging gemaakt waar de accu's op staan. Door aan de voor- en achterzijde van de plek waar de accu's staan op de verhoging een tweetal beugels te plaatsen kon ik de spanband die via de voorste beugel, onder de accubak door (er is aan de onderzijde een uitsparing), vervolgens onder de achterste beugel en tenslotte weer geheel om de accubak heen terug naar voren loopt, de accu's fixeren op deze verhoging.
De verhoging zorgt dus voor een ongehinderde bediening van de kleppen maar tevens voor de fixatie van de accu's.
Natuurlijk is er nu vrij veel gewicht aan de achterzijde van de boot. Als ik binnenkort te water zal laten zal blijken hoe erg dit is. Desnoods haal ik er één accu uit. Want dan zal het totaalgewicht al met al te vergelijken zijn met een benzinemotor met een losse benzinetank.