Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boordnet scheiden middels trafo

boordnet scheiden middels trafo 24 apr 2017 20:11 #829279

Al enige tijd ben ik bezig het elektra net op de boot aan te passen.
Naar mijn mening lukt dat Tot op heden prima met een heel bescheiden budget.
Duurt allemaal wat langer maar dan blijft het binnen de perken.
Nu heb ik via via een scheidingstransformator kunnen bemachtigen.
Er is alleen een dingetje waar ik mee zit en wat niet overeen komt met de scheidingstransformatoren die in de meeste schema's staan getekend.
Dit is een Klassen twee apparaat en er zitten dus zowel primair als secundair geen aarde aansluitingen in.
Nu is primair natuurlijk geen probleem maar secundair weet ik het niet hoe dit op te lossen.
Kan ik domweg de nul en een aarde draad aan de romp maken en van daar naar de aardlekschakelaar en dan het boordnet in of is dat een probleem?

Groetjes,Thijs.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 01:27 #829315

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Een klasse 2 apparaat is dubbel geisoleerd ter beveiliging i.p.v. een aarding aan te brengen.
Zodra je een aardingdraad naar de trafo brengt zowel primair als secundair breng je in principe een mogelijke gevaarlijke kortsluitstroom via aarde elders, naar je trafo.
Google maar eens op "klasse 2"

Huishoudapparatuur is op deze manier beveiligd en gereedschap zoals boormachines ook.
Kijk maar eens goed naar de stekker. Er zitten meestal geen aarde stripjes in de stekker.

Buiten het feit dat je een dubbel geisoleerd apparaat (klasse 2) niet mag aarden vraag ik me af of deze trafo de nominale stroom wel aan kan.
Ik kan me zo voorstellen dat er zomaar zo'n 10A tot 16A door je circuit gaat zodra je de walstroom aansluit. Ik zou dat op voorhand eerst eens goed uitzoeken.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 04:44 #829317

Wat voor vermogen (het "VA" getal)heeft deze ringkerntrafo? Je zou, op basis daarvan, de datasheet van een vergelijkbare Amplimo kunnen inzien om een idee te krijgen van de aanloopstroom die SG terecht noemt.

Mocht dat een probleem geven met de capaciteit van de walstroom, dan zet men ook wel een thermistor in de voedingsleiding. Dit is een weerstand waarvan de waarde hoger (PTC) of lager (NTC) wordt als de temperatuur toeneemt. Een hoge/scherpe inrush current piek zal dan iets over de tijd uitgesmeerd worden. Wel dien je uit te zoeken welk element je voor jou trafo nodig hebt.

Tot 300 VA heb ik het nooit nodig gehad.

en.m.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter

Mooi ding: ga je deze in een kunststof kastje monteren?

Over aarding was laatst nog een heel draadje: lees dat nog eens door ;)
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 05:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 04:59 #829319

De trafo zou volgens het plaatje 10A zijn wat neerkomt op 230Va.
Hij zit in een spatwaterdicht behuizing die wil ik eigenlijk gewoon intakt laten.
Ik ben bekend met de isolatieklasses van machines dus klasse twee zegt mij wel iets.
Dat er geen aardestrip in de steker zit klopt.
Mijn gedachte is om helemaal geen aarde naar de trafo te brengen maar nul en aarde buiten de trafo te koppelen op de huid,de aarde van de wal benut je toch al niet.
Is deze gedachte heel erg raar?
Het draadje over aarding heb ik al gelezen net zo als een aantal andere draadjes over scheiden van wal en schip.
Waar het mij om gaat is wat er gebeurd als ik het maak zoals ik beschreef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 05:04 #829322

Dat lijkt me geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 10:59 #829438

Thijsnoort schreef :
De trafo zou volgens het plaatje 10A zijn wat neerkomt op 230Va.
230 V * 10 A = 2300 VA.

Ringkern trafo's hebben IHA een hoge inrush current. Daar moet je wat aan doen om te voorkomen dat de walzekering er aan gaat. Dat kan met een NTC maar voor 2300 VA zou ik kiezen voor de oude manier: Een dikke serieweerstand (of NTC) in het primaire circuit die de stroom beperkt. De weerstand wordt even later kortgesloten door een relaiscontact van een relais dat door de secondaire spanning wordt aangestuurd.

Primair niet aarden, of alleen de kern van de trafo mits deze geïsoleerd is opgesteld. Secondair een van de trafo aansluitingen verbinden met de aardbedrading van de boot en met het motorblok, nog voor de differentiaalschakelaar (aardlekschakelaar).
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 12:49 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 12:21 #829452

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Mijn ringkern was voorzien van een PTC voor de rush in current. Werkt perfect KISS.

Wat betreft aarding, gewoon even zoeken op ZF, veel over geschreven.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 25 apr 2017 14:40 #829525

Joshua Slocum schreef :
Thijsnoort schreef :
De trafo zou volgens het plaatje 10A zijn wat neerkomt op 230Va.
230 V * 10 A = 2300 VA.

Ringkern trafo's hebben IHA een hoge inrush current. Daar moet je wat aan doen om te voorkomen dat de walzekering er aan gaat. Dat kan met een NTC maar voor 2300 VA zou ik kiezen voor de oude manier: Een dikke serieweerstand (of NTC) in het primaire circuit die de stroom beperkt. De weerstand wordt even later kortgesloten door een relaiscontact van een relais dat door de secondaire spanning wordt aangestuurd.

Primair niet aarden, of alleen de kern van de trafo mits deze geïsoleerd is opgesteld. Secondair een van de trafo aansluitingen verbinden met de aardbedrading van de boot en met het motorblok, nog voor de differentiaalschakelaar (aardlekschakelaar).

@Joshua Slocum, Ja dat bedoelde ik nulletje te weinig.
ik neem aan dat je dan bedoelt de nul van de trafo koppelen op het aardcontact?
Als ik je beschrijving begrijp maak je dan een slowstart op de primair gestuurd Door de secundair.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 14:46 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boordnet scheiden middels trafo 27 apr 2017 21:03 #830173

Inmiddels met de fabrikant van de trafo contact gehad,softstart zit al ingebouwd :laugh:
Fase of nul maakt secundair geen verschil je mag aan aarde leggen welke draad het beste uitkomt.
NU alleen nog zien of ik de aardlek en de automaten in dezelfde behuizing krijg of dat daar een apart doosje voor nodig is.
Iedereen iig bedankt voor het meedenken.

Groetjes,Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl