Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Pion Perikelen

Pion Perikelen 30 sept 2017 15:05 #877947

Pffff, net terug van 3 uur onderwaterschip schoon maken. De ankertjes van de mosselen zijn taaier dan ik dacht. Stuurboordkant is nu schoon. Nu Bakboord nog, maar dat wordt volgend weekeinde.
Moest een skandvik krabber gebruiken. Dat werkte nog het beste.

Heb nog even naar de schroef gekeken. Het blijkt toch een Gori te zijn. De bladen kunnen toch wel 1 a 2 millimeter heen en weer. Ik ga hem er eerst maar eens af halen. Heb intussen prijs van Gori en Flexofold gekregen. Dat ontloopt elkaar niet veel. Gori biedt echter een 14 x 9,5 aan en flexofold een 15x10. Heb de neiging om voor de grotere te gaan aangezien een grotere diameter beter schijnt te zijn voor het rendement.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 30 sept 2017 15:47 #877958

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
DrijfSijs schreef :
Prioriteitenlijstje voor de komende 3 weken:
afsluiters vervangen
slangen vervangen
Plee vervangen
anti fouling verversen
waterlijn verven, de Ijssel double coat
romp poetsen
as en schroef controlleren/uitlijning controlleren
Log/diepte repareren
Mast stellen
Genua 1 later repareren (slijtplekken)

Da's nogal een kluslijst voor drie weekjes…:blink:
Mooi schip, van harte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 30 sept 2017 17:00 #877976

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik zou nog maar even wachten met vervangen van de schroef. Een keertje laten balanceren lijkt me een stuk goedkoper.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 30 sept 2017 21:57 #878068

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
DrijfSijs schreef :
Pffff, net terug van 3 uur onderwaterschip schoon maken. De ankertjes van de mosselen zijn taaier dan ik dacht. Stuurboordkant is nu schoon. Nu Bakboord nog, maar dat wordt volgend weekeinde.
Moest een skandvik krabber gebruiken. Dat werkte nog het beste.

Heb nog even naar de schroef gekeken. Het blijkt toch een Gori te zijn. De bladen kunnen toch wel 1 a 2 millimeter heen en weer. Ik ga hem er eerst maar eens af halen. Heb intussen prijs van Gori en Flexofold gekregen. Dat ontloopt elkaar niet veel. Gori biedt echter een 14 x 9,5 aan en flexofold een 15x10. Heb de neiging om voor de grotere te gaan aangezien een grotere diameter beter schijnt te zijn voor het rendement.
Met die schroef ga je nog jaren voor- en achteruit. Een motor is n.l een hulpmiddel. Kunt voor dat geld ook een mooi fokje kopen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 01 okt 2017 12:26 #878186

Ha Douwe,

dat weet ik maar het is wel prettig dat je maximaal stuwkracht krijgt. Er staat maar een 10 pekaatje in en die zul je allemaal nodig hebben als het er op aan komt. Zeker op zee met een beetje golven kun je ieder kilootje stuwkracht gebruiken. Aangezien er toch behoorlijk speling op de bladen zit en er in 40 jaar toch wel wat ontwikkeld is ga ik er van uit dat een nieuwe klapschroef wel wat verbetering zal brengen, zowel qua geluid als stuwkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 01 okt 2017 13:13 #878198

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
DrijfSijs schreef :
Ha Douwe,

dat weet ik maar het is wel prettig dat je maximaal stuwkracht krijgt. Er staat maar een 10 pekaatje in en die zul je allemaal nodig hebben als het er op aan komt. Zeker op zee met een beetje golven kun je ieder kilootje stuwkracht gebruiken. Aangezien er toch behoorlijk speling op de bladen zit en er in 40 jaar toch wel wat ontwikkeld is ga ik er van uit dat een nieuwe klapschroef wel wat verbetering zal brengen, zowel qua geluid als stuwkracht.

10 pk blijft 10 pk. Dus verwacht niet teveel van een nieuwe schroef.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 10 okt 2017 06:55 #881098

Gaat goed met de prioriteitenlijst

Prioriteitenlijstje voor de komende 3 weken:
afsluiters vervangen -gecontrolleerd en (nog) niet nodig,,DONE
slangen vervangen. Toilet aanzuig en afvoer, wasbak afvoer, rest OK. DONE
Plee vervangen. Is besteld
anti fouling verversen. Onderwaterschip schoon en glad, AF nog aanbrengen ( HALF DONE)
waterlijn verven, de Ijssel double coat. Volgende keer. DONE
romp poetsen. DONE
as en schroef controlleren/uitlijning controlleren. Schroef gedemonteers, schoongemaakt, ingevet en weer gemonteerd. Speling 1 mm. We gaan het gewoon proberen. DONE
Log/diepte repareren. Mee bezig.
Mast stellen . DONE
Genua 1 later repareren (slijtplekken) Ligt bij zeilmaker, Hoop dat ie nog te redden is.

Kostte ruim 2 middagen om het onderwaterschip af te krabben en weer super glad te schuren. Het resultaat mag er weer zijn. Nu nog VC scoren in dun Belgique zodat dat er ook weer op kan.

Ook nog nieuwe fokke schoten besteld, S Cup 10mm. De oude waren redelijk versleten.

Gisteren ook eens naar de electra gekeken. Zoals gebruikelijk bij 40 jaar oude boten is het een wirwar van draadjes. Dat moet dus ook aangepakt worden. Ga daar deze winter eens lekker op inleven maar wil het wel zo simpel mogelijk houden.

Planning is dat de boot op 25 Oktober weer te water gaat, op tijd voor de winterwedstrijden.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 okt 2017 06:56 door DrijfSijs. Reden: foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 11 okt 2017 21:21 #881591

  • tpgraaf
  • tpgraaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Gefeliciteerd met je de aankoop en het redden van weer een pion!

Ik heb mijn pion 2 jaar geleden gevonden in roermond en nieuw leven ingeblazen. De eerste pionnen zijn inderdaad in 1973 gebouwd en mijn pion was de 3e opgeleverd in juli 73 samen met nr.1 Mafalda NED1942 en Festina NED1943.

Wanneer je vragen hebt over de pion en techniek stel ze maar ik heb de afgelopen 2 jaar elke centimeter onder ogen gehad. En zou het leuk vind als je lid zou willen worden van de de pion klasse www.pionklasse.nl alle leden hebben samen veel ervaring en technische kennis over de pion.

PS. Koko dankjewel voor je compliment!

Groet. Tijmen de Graaf
Pion Jelischa
Laatst bewerkt: 11 okt 2017 21:23 door tpgraaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 07:10 #881622

Hallo Tijmen,

Dank voor je bericht. Het is inderdaad een projectboot. Van buiten is ie wel goed maar van binnen moet er veel aan gedaan worden.
Ik heb met plezier naar jouw filmpjes op Youtube gekeken en dat gaf mede de doorslag om de boot te kopen.
Ons bouwnummer is 129-2 van Lewin. Schijnt bouwjaar 1976 te zijn.


De Pion website is mijns inziens een beetje ingeslapen. Er staat niet veel actueel nieuws op. Zal wel lid worden van de club.

Mocht ik vragen hebben dan hoor je het zeker.

Groeten maar weer,

M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 07:50 #881628

douwe schreef :
DrijfSijs schreef :
Ha Douwe,

dat weet ik maar het is wel prettig dat je maximaal stuwkracht krijgt. Er staat maar een 10 pekaatje in en die zul je allemaal nodig hebben als het er op aan komt. Zeker op zee met een beetje golven kun je ieder kilootje stuwkracht gebruiken. Aangezien er toch behoorlijk speling op de bladen zit en er in 40 jaar toch wel wat ontwikkeld is ga ik er van uit dat een nieuwe klapschroef wel wat verbetering zal brengen, zowel qua geluid als stuwkracht.

10 pk blijft 10 pk. Dus verwacht niet teveel van een nieuwe schroef.

Met die 10pk zul je max. 5 knopen halen op rustig water ( bij een rompsnelheid van dik 6,6 knopen.En dat dan alleen met een optimale schroef.
Maar het zal een echte "hulpmotor" blijven . Tegen wind en golven bijv. van een lager wal wegvaren kon wel eens moeilijk worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 10:25 #881663

  • SY Rose
  • SY Rose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Ja bij tegenwind de colonne bijhouden die op rompsnelheid door het Noordzeekanaal vaart zal moeilijk worden. Ik vaar zelf met een 10pk motor op een 31ft, ca 3,5ton boot en dat is eigenlijk altijd prima. Max ca 5,5kn. Mocht je een haven uit moeten met een flinke lagerwal en golven dan ga je misschien op dat moment 2kn over de grond maar je komt wel vooruit en je hijst na een half uurtje als je uit het aanloopkanaaltje bent toch de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 10:30 #881664

Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
DrijfSijs schreef :
Ha Douwe,

dat weet ik maar het is wel prettig dat je maximaal stuwkracht krijgt. Er staat maar een 10 pekaatje in en die zul je allemaal nodig hebben als het er op aan komt. Zeker op zee met een beetje golven kun je ieder kilootje stuwkracht gebruiken. Aangezien er toch behoorlijk speling op de bladen zit en er in 40 jaar toch wel wat ontwikkeld is ga ik er van uit dat een nieuwe klapschroef wel wat verbetering zal brengen, zowel qua geluid als stuwkracht.

10 pk blijft 10 pk. Dus verwacht niet teveel van een nieuwe schroef.

Met die 10pk zul je max. 5 knopen halen op rustig water ( bij een rompsnelheid van dik 6,6 knopen.En dat dan alleen met een optimale schroef.
Maar het zal een echte "hulpmotor" blijven . Tegen wind en golven bijv. van een lager wal wegvaren kon wel eens moeilijk worden.
Ad

Het is natuurlijk wel de vraag of 10 pk nog 10 pk is... er zullen in de loop van de jaren wel een paar paarden ontsnapt zijn uit het blok.? maar zolang ie het goed en veilig doet en je niet in de problemen brengt is het prima toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 15:11 #881713

Ach,

de boot vaart al 40 jaar rond met 10 PK (of minder) dus die zal dat de komende tijd nog wel blijven doen. Bovendien is het een zeilboot en houd ik niet van colonne varen. Dan maar een sluis of brug later. Ik heb een boot om te onthaasten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 19:20 #881780

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
DrijfSijs schreef :
Ach,

de boot vaart al 40 jaar rond met 10 PK (of minder) dus die zal dat de komende tijd nog wel blijven doen. Bovendien is het een zeilboot en houd ik niet van colonne varen. Dan maar een sluis of brug later. Ik heb een boot om te onthaasten :)

zelfde instelling als ik, heerlijk :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 12 okt 2017 21:09 #881827

  • tpgraaf
  • tpgraaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Kijk de filmpjes zijn dus ergens goed voor.

Je gaat zeker schik kregen van je pion, Lewin heeft verreweg de meeste pionnen gebouwd mijne is een van de stadt die er uiteindelijk maar 8 gebouwd heeft. Snel de pion meetbrief laten activeren zou ik zeggen. En op naar het NK pion volgend jaar!

De pion website is hopeloos verouderd en niet meer bij te werken, maar achter de schermen wordt druk gewerkt voor een nieuw online platform welke hopelijk snel gelanceerd wordt.

Groeten
Pion Jelischa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 22 okt 2017 08:48 #884015

Zo, die staat ook weer in de AF. Komende week te water en dan de eerste winterwedstrijd volgende week zondag. We zijn benieuwd. Heb nog nooit echt gezeild met het beestje dus dat wordt alles maar een beetje uitproberen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pion Perikelen 27 okt 2017 21:36 #885852

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Mooi, prachtige boten ook die pion's
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl