Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 29 mei 2018 10:36 #947604

3Noreen schreef :
Antwoord op vragen over de ruiten.

Ik heb de ruiten geplakt met twee lagen 19mm breed zwarte VHB tape. Omdat ik de randen van de ruiten niet heb geschilderd kan ik zien wat de tape doet. Uiteraard buigt het polycarbonaat maar in 1 richting. Mijn buiging is ± 5 mm op 30cm bij een dikte polycarbonaat van 6 mm. Voor mijn idee is dit op het randje wat kan. Na het vastplakken 2 x 24 uur wachten. In die tijd kruipt de VHB tape duidelijk naar een evenwichtstoestand. Daarna pas afkitten.

Die van 1.1mm neem ik aan?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 29 mei 2018 13:29 #947643

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
It Paradyske schreef :

Die van 1.1mm neem ik aan?

Ja. Dikker kon ik niet vinden, vandaar dat ik hem dubbel gebruik.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 03 juni 2018 16:46 #948898

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
We zijn begonnen om de verstaging te splitsen. Na de gemaakte splitsen willen we weten wat het doet onder spanning. ;)
Met twee stukken staal op de betonvloer en een kettingtakel hebben we onze eigen doe het zelf pijnbank gemaakt. Met een emmer water, 10 liter = 10 kilo kunnen we een inschatting maken hoe groot de spanning is die we er opzetten. We halen de 1 ton net niet. Voor de rekenaars onder ons 13150mm lengte stag en 35mm doorzakking van de emmer.






You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 juni 2018 16:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 03 juni 2018 17:02 #948901

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 03 juni 2018 21:59 #948960

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Nog vergeleken met de oude verstaging?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 07:46 #949001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
ilCigno schreef :
Nog vergeleken met de oude verstaging?

Behalve natuurlijk de lengte kan ik het gewicht vergelijken. Maar wat interessant zou zijn is de elasticiteit bij de te verwachten werkbelasting. Maar mijn takel is nu niet erg sterk en gaat maar tot 1000 kg. Grotere krachten durf ik ook niet zo met de opstelling die ik heb. Als er iets knapt kan dat best gevaarlijk zijn. De werklast zal voor wat ik heb kunnen achterhalen zo rond de 1750 kg zijn. Verder is de manier van meten niet zo precies dat ik verwacht zinnige resultaten te behalen. Ik vertrouw er maar op dat Gleistein de juiste specificatie voor zijn lijnen opgeeft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 08:00 #949009

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Voor onze boot nogal wat dyneema gesplitst en uiteindelijk gaat er toch veel rek in zitten nadat de boel een paar keer onder spanning is geweest.
Met rek bedoel ik dat de lijn en de splitsen op hun gemak gaan zitten na het knopen. Ik maakt iedere keer de boel nèt te lang :huh: en dan even uit elkaar en weer korter insteken.
Ik zou voor verstaging na het splitsen zeker even oprekken op de te verwachten belasting om uiteindelijk een perfecte lengte over te houden. Dikke lijnen doen weer meer dan dunne.
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 08:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 15:41 #949113

Uit ervaring weet ik dat de rek en uitrekking van dyneema heel complex is. Ik speel op dit moment met een 40tons offshorelier met een dyneemakabel er op en we proberen de energie in de kabel te voorspellen als de boel los komt (om de beveiligingen uit te rekenen).

Van mijn zeerailing weet ik dat ik het in het begin veel moet bijstellen. Ik maak daarom een "whoopy sling".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 16:54 #949126

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik moest er even op googelen maar dat is dus een verstelbare lus. Wat is er mis met een gewoon bindsel wat al eeuwen gebruikt wordt voor de zeerailing? In feite gebruikt Noreen dat ook middels het jufferblok.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 17:48 #949146

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Wat is er mis met een gewoon bindsel wat al eeuwen gebruikt wordt voor de zeerailing?
Daar is echt helemaal niets mis mee maar een lijn splitsen op een lang bindsel gaat wat tegen je gevoel in waardoor je toch weer tekort uitkomt door het zetten van de lijn en de splitsen. Het is natuurlijk een kwestie van ervaring maar op maat splitsen heb ik als lastig ervaren en lukt me nooit in een keer zonder een of twee correcties. Op zich natuurlijk ook zo gebeurd als je er van tevoren rekening meehoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 20:23 #949189

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
De stagen naar de floats gaan naar jufferblokken en komen minder op de cm. Vandaag de eerste interne verstaging gesplitst. Deze komen wél op de cm. Het is me aardig gelukt. Er zijn twee constructie rek waardes waar ik rekening mee moet houden. De eeste in de splits maar ook ondanks dat het een HS (in een oven voorgerekt) dyneema lijn is zit er ook nog enige constructie rek in de lijn zelf. De splitsen heb ik terwijl ze onder spanning stonden van een krimpkous voorzien. Ook ter plekke van de zalingen.






You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 20:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 20:35 #949195

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Mooi!
De functie van de kous tpv de zalingen is evident, maar wat is de functie van de krimpkous op de splitsen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 20:44 #949201

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
ilCigno schreef :
Mooi!
maar wat is de functie van de krimpkous op de splitsen?

Daarmee fixeer ik de splits in zijn gestrekte toestand. Anders hou ik elke keer als de stag los genomen opnieuw constructie rek.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 04 juni 2018 20:45 #949202

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Netjes, met de spanners maximaal lang. Ik ben heel benieuwd hoe ver dit uitgerekt is als het eenmaal stabiel op lengte is. Spannend!

Wat voor stagen heb je nu gebruikt? Je noemde dyneema, is het dat ook of een andere variant? Ik zie dat je geen mantel gebruikt wat UV-bestendig suggereert. Ben benieuwd, voor wanneer wij aan de bakstagen toe zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 06:31 #949244

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Nog een vraag, heb je geen antichafe overwogen i.p.v. die krimpkous te hoogte van je zalingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 18:21 #949395

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
holtere schreef :
Nog een vraag, heb je geen antichafe overwogen i.p.v. die krimpkous te hoogte van je zalingen?

Ik weet niet wat je bedoelt met antichafe. Laat staan dat ik het overwogen heb.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 18:33 #949401

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
www.liros.com/en/products/prod...ide-protect-xtr.html

www.liros.com/en/products/prod...rip-protect-xtr.html

Twee linkjes naar verschillende soorten mantel. Die schuif je om de lijn en kun je er mee vervlechten. Er is een soort die bestand is tegen slijten (dyneema) en een andere soort die gebruik je om meer grip te krijgen in stoppers bijvoorbeeld (met technora)
Op de foto een dyneema achterstag met twee maten mantel en afgetakeld.
De softshackle door de RAB daarvan is de dyneema lijn ook van een mantel voorzien.

Laatst bewerkt: 05 juni 2018 18:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 18:42 #949404

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Voor mijn verstaging gebruik ik een heat set lijn. Daar wil je zo weinig mogelijk aan peuteren / splitsen / vlechten. Dat doet de dure heat set behandeling alleen maar te niet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 19:37 #949426

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Nee, maar je wilt hem ook wel heel houden op kritische plekjes en je kunt de mantel ook vastzetten met een klein stukje krimpkous.
Evengoed zal het allemaal wel werken hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 05 juni 2018 19:56 #949433

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik ga nu het 4e jaar in met m’n volledig Dyneema verstaging.
Voorstag geheel met chavesleeve bekleed, wegens voorzeilen met (ook Dyneema) leuvers,
Onderste 1,8m van m’n hoofdwant èn ter plaatse van zalingen ook bekleed met chavesleeve.
Fixeerde de sleeve met takeling.
En: er is nog nergens beschadiging van Dyneema te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 06 juni 2018 06:38 #949517

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
De gebruikers ervaringen zijn meestal identiek aan die van Sunday. Mechanische beschadigingen zijn niet echt een probleem. Bij mij zullen eerder de POM bussen in de zalingeinden slijtage gaan vertonen dan dat het dyneema beschadigd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 06:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 06 juni 2018 15:40 #949643

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
colligo op facebook(pas op! Ze weten je te vinden!) toont een compressie-rod van titanium om daarmee Dyneema stagen te kunnen bevestigen:
Our shop manager, Ali, just made a 1 1/8” titanium thru bolt for Cheeky Tangs on a Catana 431!

#innovate #sailing #colligo #ocean #boat #cheekytangs

Laatst bewerkt: 06 juni 2018 15:41 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 06 juni 2018 17:15 #949671

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Sunday schreef :
colligo op facebook(pas op! Ze weten je te vinden!) toont een compressie-rod van titanium om daarmee Dyneema stagen te kunnen bevestigen:
Our shop manager, Ali, just made a 1 1/8” titanium thru bolt for Cheeky Tangs on a Catana 431!

#innovate #sailing #colligo #ocean #boat #cheekytangs

Ja John maakt leuke spulletjes. Bovendien lekker no nonsens in communiceren. Titanium blijft een moeilijk te draaien materiaal. Niet echt iets voor een semi amateur. De enige bewerking die ik echt mooi vind gaan is draadvonken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 17:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 06 juni 2018 17:45 #949684

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Hoe gebruik je zo'n 'compressie-rod' dan? Ik had er nog nooit van gehoord.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 06 juni 2018 18:26 #949700

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Die term introduceerde ik maar even. Komt in de mast waar zijstagen moeten worden opgehangen. Noreen maakte dat mooi van RVS, kwam dit ding tegen van Colligo.
Zo’n ding wordt toegepast bij grote zwaarbelaste masten waar de gewone t-terminal bij lange na niet meer genoeg is. (En dat is in mijn ogen eerder dan de meeste boten tegenwoordig suggereren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl