Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 19 okt 2017 14:46 #883345

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Na de tewaterlating in 2006 heeft Noreen behoorlijk wat zeemijlen afgelegd. Ze is toe aan groot onderhoud. Daarvoor is ze nu op haar schreden terug aan het keren naar mijn werkplaats waar ze gebouwd is. We hebben in Schokkerhaven de mast gestreken en zijn de IJssel opgevaren naar Arnhem.



Waar ze nu in afwachting van transport per vrachtwagen in onderdelen gedemonteerd klaar staat.





Ondanks dat wij er erg tegen op zagen is alles behoorlijk goed verlopen. Het demonteren ging ook in eerste instantie voorspoedig. Echter de laatste beam wilde met geen mogelijkheid los komen uit de float. Dinsdag tot laat in de middag met spanbanden en alle andere manieren die we konden bedenken vruchteloos bezig geweest. Woensdag morgen toch maar de “harde” aanpak begonnen. Onderin de conische vorm van de beam float aansluiting een slangpilaar aangebracht en de tuinslang er op gezet. Samen met een twintig tal wiggen onder de flens was binnen luttele minuten ook de laatste beam los. ;-)
De lijst met klussen is lang;
- Al het lakwerk en anti slip vernieuwen
- Nieuwe coppercoat. Die er nu op zit, zelf maak CC, is na 11 jaar niet meer effectief te noemen.
- schroefas lagers vervangen
- RVS verstaging vervangen voor synthetisch
- eventueel elektrische grootzeil val lier. We worden een dagje ouder. ;-)
- nieuwe ramen
- carbon wantputtingen floats
- Op één plek delaminatie repareren.
- trampoline buizen vervangen.
- vloertjes in de floats
En een lange lijst met kleinere klusjes. We gaan ons deze winter niet vervelen….Wordt vervolgd

Natuurlijk zal ook de belettering opnieuw moeten

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 okt 2017 15:28 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 19 okt 2017 14:55 #883346

Leuk Gary! Hmm nou ja ... ;)
Met deze introductie kan het niet anders of je gaat ons nauwgezet op de hoogte houden van de vorderingen. Gedeelde smart enzo ;)

Ikzelf zit al weer een paar dagen in mijn kleren te jeuken vanwege een uiterst vervelend klusje aan de 4 beambulkheads einden, schuren (op glas), peelply dat niet uit de hoekjes weg wil (vanwege ophoping epoxy) en de powervijl die zich wederom als masochistisch hulpmiddel doet gelden. Vanavond de laatste pfff.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 19 okt 2017 15:00 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 19 okt 2017 15:26 #883348

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
In 1997 besloot ik de ongehoorde stap te zetten een multihull in schuim, epoxy, composiet te gaan bouwen. In die tijd had ik nauwelijks de mogelijkheid om ervaringen te delen. Nu 20 jaar later ziet de wereld er wat dat betreft heel anders uit, veel beter. Door mijn vorderingen hier te posten en naar commentaren en meningen van anderen te luisteren hoop ik toch mijn niet meer zo jeugdige onbezonnen gedrevenheid aan te kunnen vullen.

Inderdaad gedeelde smart...
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 okt 2017 15:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 19 okt 2017 15:33 #883349

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
conische beam einden die hardnekkig in de floats vast kunnen zitten.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 19 okt 2017 15:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 okt 2017 16:54 #884160

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Hoe zit die bevestiging Gary, bouten door de flens naar de float?

Wij moeten er deze winter ook aan geloven om de float(s) te demonteren,
delaminatie van de voorbeam bij de wortel repareren. Hopelijk een stukje
minder uitgebreid dan jullie plannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 okt 2017 17:59 #884185

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik blijf het indrukwekkend vinden om te zien dat je dit schip zelf hebt gemaakt. Zeker in de wetenschap dat internet toen nog maar net een beetje van de grond kwam. Wat een klus en wat een lef.

Heb de boot van Noballast van dichtbij kunnen bewonderen, wat een helden zijn jullie beiden!

Succes met de refit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 okt 2017 18:10 #884190

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Leuk dat je verslag doet Gary van de upgrade, ik kijk er naar uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 10:38 #885619

  • fetske
  • fetske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Hoi Gary,
Hoe staat het ermee? Staat de Noreen al weer in de werkplaats?
Bij onze tri is dat al een hele klus maar bij de Noreen is dat helemaal spannend. Ben benieuwd.
Groet,
trimaran Thriller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 16:51 #885725

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
redshift schreef :
Hoe zit die bevestiging Gary, bouten door de flens naar de float?

De flens op dek is met bouten vastgezet en onderin de cone zit een M25 bout/moer.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 17:09 #885729

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
De boot is binnen ! Afgelopen week besteed aan het weer terugzetten van de toegangsdeuren die gedemonteerd moesten worden om de boot binnen te krijgen. De floats zijn samen met de mast in het schuurtje opgehangen en geplaatst. De giga bende aan spullen opgeborgen.
Het laatste wat moet gebeuren voordat we aan boot kunnen werken is een takel systeem installeren en de bok aanpassen.






You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 27 okt 2017 17:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 18:18 #885762

Geen half werk zeg, succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 20:15 #885820

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
3Noreen schreef :
redshift schreef :
Hoe zit die bevestiging Gary, bouten door de flens naar de float?

De flens op dek is met bouten vastgezet en onderin de cone zit een M25 bout/moer.

Spannend. Klinkt als een zweefvliegtuig (vroeger was ik bij winteronderhoud altijd de sjaak bij demontage klussen, als klein mannetje wat achterstevoren ondersteboven in de staart past). heb je een inspectieluik om bij die moer te komen of past er iemand in de drijver om daar bij te komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 27 okt 2017 20:47 #885831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
redshift schreef :
Spannend. Klinkt als een zweefvliegtuig (vroeger was ik bij winteronderhoud altijd de sjaak bij demontage klussen, als klein mannetje wat achterstevoren ondersteboven in de staart past). heb je een inspectieluik om bij die moer te komen of past er iemand in de drijver om daar bij te komen?

Ondergetekende "mag" op zijn buik door de sigaar. Alleen los of vast maken is wel te doen. Tijdens de bouw lamineren op die plek was andere koek. Vooral door mijn eigen lichaamswarmte ging de epoxy snel.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 02 nov 2017 16:09 #887656

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Bij het demonteren van de boot bleek het zwaard niet uit de zwaardkast te kunnen. Hoewel het prima op en neer kon bleek het te gaan klemmen als het meer dan 50cm boven het dek getakeld werd. In de hectiek van het naar huis transporteren hebben we dat maar even laten zitten. Maar natuurlijk eenmaal in de werkplaats zou hij er toch echt uit moeten. Gelukkig kon ik goed zien waar hij klem kwam bij de overgang van zwaardkast naar het dek. Na een uurtje met mijn “grote liefde” een power vijl het nodige materiaal omgezet te hebben in jeukend stof was het zwaard zover dat het bereid was uit de zwaardkast te komen. Maar ja mijn werkplaats is niet hoog genoeg voor romp + zwaard op elkaar. Door de boot aan takels voldoende te “krenken” kon uiteindelijk het zwaard er uit.

Weer een dag en een klusje verder.




You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 02 nov 2017 17:36 #887676

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
hoho...bootjes moet je niet krenken want ze hebben gevoel!
Krengen als werkwoord mag wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 10 nov 2017 16:41 #889945

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Ondertussen is zover mogelijk alle beslag gedemonteerd. Kit resten verwijderd en geheel afgenomen met water met ontvetter.
Nu is het schuren begonnen.



Verder moeten natuurlijk alle beschadigingen die in de afgelopen 11 jaar zijn ontstaan gerepareerd. Op meeste plekken is dat slechts met wat plamuur te doen. Maar op twee plaatsen, zowel aan stuurboord als bakboord, zijn door de krachten van de verstaging op de puttingen rond het einde van de ramen compressie scheuren in het laminaat ontstaan. Op deze plekken is de plamuurlaag weggeschuurd en zal ik het laminaat vernieuwen en verstreken met UD carbon.




You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 nov 2017 16:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 10 nov 2017 20:39 #890009

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Schiet al lekker op!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 20:19 #893616

  • robbie11
  • robbie11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Zijn die scheuren vanuit de hoek van het raam veroorzaaakt door trek (doordat de putting de onderkant van het raam indrukt zou je een trekbelasting in de hoek kunnen krijgen) of druk (de putting drukt de opbouw als geheel omhoog, met een spanningsconcentratie in de hoek als gevolg?

Ik vraag me af hoeveel een paar extra lagen carbon eigenlijk zouden bijdragen aan de compressiesterkte? Het is toch vooral extra dikte die dat zou oplossen? Je zou kunnen denken aan een centimeter dikke plaat rond de voorste helft van het raam, om de spanningen te verdelen. Heb je daaraan gerekend?

Als de scheuren veroorzaakt worden door trek, is het simpeler op te lossen, door te versterken met carbon, zoals je zegt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 20:36 #893623

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Dit lijkt meer op een upgrade van 1.0 naar 2.0 Gary. Goed werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 21:05 #893635

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
robbie11 schreef :
Zijn die scheuren vanuit de hoek van het raam veroorzaaakt door trek (doordat de putting de onderkant van het raam indrukt zou je een trekbelasting in de hoek kunnen krijgen) of druk (de putting drukt de opbouw als geheel omhoog, met een spanningsconcentratie in de hoek als gevolg?

Ik vraag me af hoeveel een paar extra lagen carbon eigenlijk zouden bijdragen aan de compressiesterkte? Het is toch vooral extra dikte die dat zou oplossen? Je zou kunnen denken aan een centimeter dikke plaat rond de voorste helft van het raam, om de spanningen te verdelen. Heb je daaraan gerekend?

Als de scheuren veroorzaakt worden door trek, is het simpeler op te lossen, door te versterken met carbon, zoals je zegt .

Dank voor het meedenken.

Het was duidelijk een door compressie veroorzaakte schade. Het laminaat was in elkaar gedrukt en gerimpeld.
In mijn idee is unidirectional carbon in epoxy één van de allerbeste materialen als het compressie gaat. Daar heb ik wel vertrouwen in.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 21:08 #893637

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Palomine schreef :
Dit lijkt meer op een upgrade van 1.0 naar 2.0 Gary. Goed werk!

Dank ! We houden het op 1.1 Geen draaibare en langere carbon mast. Dat kan bruin niet aan. Hoewel ik dat wel overwogen heb.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 21:27 #893646

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Tussen het schuren door de schroef en schroefas gedemonteerd.

Duidelijk ingelopen tussen lager die in de schroefas koker zit. Deze krijgt watersmering door middel van een slang binnen in het schip. Ik vermoed dat in die slang toch iets te makkelijk een luchtbel in het hoogste punt kan blijven zitten met als gevolg te weinig water bij het lager. Bij opnieuw monteren van het spul ga ik deze keer een ontluchting tot ruim boven de waterlijn vanaf het hoogste punt aanbrengen.




Ter hoogte van de uithouder is de slijtage een stuk minder. Maar uit voorzorg zit in de uithouder al een nieuw lager.





Verder de gori schroef. Dit valt tegen. De schroef mid 2016 nieuw er onder gezet. Dus slechts anderhalf seizoen mee gevaren. Echter de rubber dempers waren totaal weg. De stukjes rubber die nog in de op de foto zichtbare gaten zaten staken niet meer uit. De bladen komen direct tegen het brons van de naaf. Daar ter plekke is ook inslag schade ontstaan.
Reactie van Gori is dat die rubbers elk jaar vervangen moeten worden. Ik vraag me echter af of ze wel één seizoen mee gaan. Anderhalf jaar duidelijk niet. Ik moet wel voordat de rubbers zover weg zijn dat de bladen tegen de naaf kunnen komen ze vervangen. Daarbij een onderhoud setje met rubbers kost €100,-. Misschien toch iets anders verzinnen. Blokjes POM ?






Je ziet ook dat de bladen te ver door draaien.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 06:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 22 nov 2017 23:54 #893686

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dat is wel waardeloos van Gori zeg, een onderdeel dat zo snel slijt en ook nog eens zo duur is. Het lijkt mij echter dat dit vrij eenvoudig zelf te maken is. Bij mijn klapschroef (Flexofold) is het geen rubber, maar een kunststof blokje. Dit slijt niet of nauwelijks. Het voelt aan als hard kunststof, al zal er toch wel sprake zijn van enige demping.

Kan je niet uit een stuk hard rubber of nylon gewoon een paar cilindervormige stukjes ponsen met een diameter die past bij de holte in de schroef?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 26 nov 2017 18:02 #894858

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
ilCigno schreef :
Kan je niet uit een stuk hard rubber of nylon gewoon een paar cilindervormige stukjes ponsen met een diameter die past bij de holte in de schroef?

Inderdaad vandaag een paar blokjes uit POM (Delrin) gemaakt als vervanger voor de versleten rubber blokken.




You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud Noreen, upgrade van 1.0 naar 1.1 01 dec 2017 16:20 #896145

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
De schier oneindige klus van het schuren waar toch weinig over te vermelden is wordt afgewisseld met kleine klusjes. Voor de brood nodige afwisseling.

reserve POM blokjes voor de schroef.



Heel holland bakt. Maar dan een epoxy taart.



Wat een trede is geworden om een iets gemakkelijker opstapje te krijgen voor onze ouder wordende ledematen.



Scheurtjes bij de ramen voorzien van UD carbon met een glas afdekking.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 16:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl