Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project Volvo Penta MD2003

Project Volvo Penta MD2003 25 nov 2017 18:14 #894534

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Voor de aankoop werd ons vertelde dat de (vorige) eigenaar zijn boot een lange tijd niet goed had afgesloten. Als gevolg hiervan heeft de ingang van de boot én motor schade door inwatering. Eén van de (deel-)projecten zou dus ook de motor betreffen.





Omdat de hal waar onze boot ligt komende week helemaal vol komt te staan, was deze week de laatste mogelijkheid om de motor (met een Cat) eruit te tillen. Na volgende week is daar geen ruimte meer voor en zou ik moeten wachten totdat andere boten klaar zijn.

Tot nu toe heb ik vrijwel geen ervaring met motoren, maar wat ik niet weet, dat ga ik leren. Te beginnen met de uitbouw. Een kwestie van stap voor stap de dingen losmaken (fotograferen en noteren :)). Vrijwel alles ging redelijk makkelijk los, op de motorsteunen aan stuurboordzijde na. Die waren zwaar verroest. Uiteindelijk moest de slijptol erop.




(wordt vervolgd…)
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 18:22 door Seashore. Reden: Titel bewerkt (type motor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 25 nov 2017 18:19 #894535

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Tijdens de paar tochten die we met de boot gevaren hebben, liep de motor als een zonnetje. Daarom verwacht ik dat de motor zelf geen grote problemen zal vertonen. Maar aan de buitenkant is er heel wat werk aan de winkel. De keurmeester adviseerde om de volgende zaken aan te pakken:
  1. vervangen trillingsdempers,
  2. vervangen brandstofslangen,(verhard/uitgescheurd)
  3. vervangen beluchter (preventief),
  4. vervangen Slang uitlaatgassen,
  5. vervangen electrakabel van accu,
  6. corrosie motor en aanhangsel schoonmaken en voorzien van hitte bestendige verf.

Nu de motor eruit is, veracht ik dat dit lijstje nog wat langer ga worden. Na een eerste reinigingen met de hoge drukspuit ziet het er zo uit:









Graag eens wat adviezen m.b.t. deze aanbevelingen, alvast bedenkt.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 21:00 door Seashore. Reden: dubbele foto vervangen voor juiste
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 25 nov 2017 19:12 #894561

De mijne 29 jr oud


Gert
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 19:19 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 25 nov 2017 19:16 #894563

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Ik ben geen diesel expert dus ga vooral technisch advies ergens anders halen, maar misschien wat nuttigs toe te voegen. Ik ga er vanuit dat dit een relatief oude motor is. Als hij verder van binnen technisch OK is en goed loopt, zou ik grotendeels het advies van de keurmeester opvolgen. Bedenk hoe lang je er nog redelijkerwijs mee wilt kunnen doen, en investeer daarvoor, en niet meer. Wat van belang lijkt:

- onderdelen die voor onderhoud later nog los moeten, moeten ook los kunnen. Dus bouten niet verder laten verrotten als ze nog los kunnen, en vervangen waar nodig.

- optisch lelijk maakt niet uit, als het maar niet hard verder roest. Behandelen tegen roest en lakken (met de juiste lak!) lijkt me een prima tip. Geen zaken dicht verven die nog los moeten!

- electra en roest gaat niet lekker samen, dus ik zou zeker alle kabels met corrosie vervangen.

- Ik heb slechte ervaringen gehad met een verrot uitlaatspruitstuk van een albin O21 wat haast niet meer te repareren was (vele malen erger dan de jouwe). Ik zou daar advies halen of je er iets aan moet / kunt doen.
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 19:18 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 26 nov 2017 10:48 #894706

Goeden Morgen Seashore,
het is wellicht verstandig aan het lijstje dat de keurmeester heeft gemaakt tenminste nog drie punten toe te voegen.
Ten eerste, ga het koelsysteem goed doorspoelen met een spoelmiddel, Oxaalzuur of een zoutzuuroplossing. Dit vooral wanneer het een open koelsysteem betreft. De kans dat het koelsysteem vervuild is aan de binnenkant is groot.
Ten tweede; vervang de rubberslangen die aan de motor zijn gemonteerd. Na verloop van tijd zijn deze rubberslangen verhard, gaan scheurtjes vertonen en er ontstaat lekkage aan het koelsysteem.
Ten derde; Als de motor langere tijd niet heeft gedraaid bestaat er een grote kans dat de oliekeerringen in de motor en transmissie lekkage van olie gaan vertonen als de motor weer in bedrijf komt.
Veel succes bij het restaureren van deze Volvo/P. en laat ons horen hoe je problemen oplost, die je zeker tegenkomt bij restauratie.
Alphons B.

P.S. Kom je er zelf niet uit met deze motor, stel de vragen op dit forum en je krijgt veel antwoorden bovendien is er altijd nog de mogelijkheid eventuele hulp en advies van FER, onze dieseldokter, te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 27 nov 2017 12:50 #895086

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Hier nog een VP 2003 bezitter. Uit 1988. Sinds 2011 in ons bezit.



Wij hebben intussen een verstuiver revisie gehad. De waterpomp is gereviseerd. Er zit een nieuwe brandstofpomp op. De voorste steunen zijn vernieuwd (duur!). En de krukaskering aan de achterkant is vernieuwd (de foto is toen gemaakt).

Mijn advies: laat de compressie meten. Dat is bij ons voorafgaand aan de verstuiver revisie gebeurd, om vast te stellen hoe de conditie van de cilinders was.

Bijwerken van roestplekken op het blok heb ik gedaan met groene Hammerite, komt aardig in de buurt van de originele kleur.
Laatst bewerkt: 27 nov 2017 13:00 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 27 nov 2017 15:44 #895161

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Als je compressie test en verstuivertest wilt stuur me even pb wellicht zit ik bij je in de buurt voor een klus en kan ik het combineren.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 27 nov 2017 17:12 #895190

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Alphons B schreef :
Goeden Morgen Seashore,
het is wellicht verstandig aan het lijstje dat de keurmeester heeft gemaakt tenminste nog drie punten toe te voegen.
Ten eerste, ga het koelsysteem goed doorspoelen met een spoelmiddel, Oxaalzuur of een zoutzuuroplossing. Dit vooral wanneer het een open koelsysteem betreft. De kans dat het koelsysteem vervuild is aan de binnenkant is groot.
Ten tweede; vervang de rubberslangen die aan de motor zijn gemonteerd. Na verloop van tijd zijn deze rubberslangen verhard, gaan scheurtjes vertonen en er ontstaat lekkage aan het koelsysteem.
Ten derde; Als de motor langere tijd niet heeft gedraaid bestaat er een grote kans dat de oliekeerringen in de motor en transmissie lekkage van olie gaan vertonen als de motor weer in bedrijf komt.
Veel succes bij het restaureren van deze Volvo/P. en laat ons horen hoe je problemen oplost, die je zeker tegenkomt bij restauratie.
Alphons B.

P.S. Kom je er zelf niet uit met deze motor, stel de vragen op dit forum en je krijgt veel antwoorden bovendien is er altijd nog de mogelijkheid eventuele hulp en advies van FER, onze dieseldokter, te vragen.

Doorspoelen koelsysteem zou ik niet op het lijstje zetten want heeft totaal geen effect denk ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 28 nov 2017 14:13 #895413

Beste Sjaak Valk,
welke zijn de redenen om een motorblok en uitlaatsysteem van een Volvo/P niet tijdig en periodiek uit te spoelen wanneer een motor verschijnselen van oververhitting vertoont? Een zeilvriend van ons had zulk een spoelbeurt ongeveer 5000, Euro bespaard omdat hij nu voor dit bedrag een nieuwe motor moest aanschaffen omdat zijn oude Volvo/Penta was vastgelopen wegens oververhitting. Het had ons zeker veel tijd bespaard om het stoffelijk overschot van de " overleden " motor weer tot leven te wekken.!!
We zijn nieuwsgierig naar jouw argumenten dus laat maar eens horen!
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 28 nov 2017 15:21 #895419

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Dit is de versie met warmtewisselaar zo te zien. Dus zal hij van binnen waarschijnlijk nog prima schoon zijn. Ik denk dat Sjaak dat bedoelt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 28 nov 2017 18:58 #895444

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Alphons B schreef :
Beste Sjaak Valk,
welke zijn de redenen om een motorblok en uitlaatsysteem van een Volvo/P niet tijdig en periodiek uit te spoelen wanneer een motor verschijnselen van oververhitting vertoont? Een zeilvriend van ons had zulk een spoelbeurt ongeveer 5000, Euro bespaard omdat hij nu voor dit bedrag een nieuwe motor moest aanschaffen omdat zijn oude Volvo/Penta was vastgelopen wegens oververhitting. Het had ons zeker veel tijd bespaard om het stoffelijk overschot van de " overleden " motor weer tot leven te wekken.!!
We zijn nieuwsgierig naar jouw argumenten dus laat maar eens horen!
Vriendelijke groet,
Alphons B.

Omdat deze motor zoals je op de foto kunt zien een primair en secundair koelsysteem heeft. Het secundaire systeem is zeewater en bestaat uit een slang met een koeler die de primaire koelvloeistof koelt en niet vervuilend werkt in de motor mag ik hopen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 28 nov 2017 20:27 #895470

Beste Sjaak,
je bent een gelukkig mens wanneer je in de boot een dieselmotor hebt staan met een gescheiden koelsysteem. Verreweg de meeste watersporters echter hebben in hun scheepje een koelsysteem waar de motor zijn koeling betrekt rechtstreeks van het oppervlaktewater. En juist daar spelen de problemen waar dit draadje over gaat.
Wil je overgaan op een gescheiden koelsysteem dan moet je bij de lichte Volvo/Penta motoren toch zeker 1000 tot 1200 euro investeren afgezien nog van het feit of er voldoende plaats is in de motorruimte voor nieuwe slangen en een warmtewisselaar. Voor een motor die inmiddels bijna 40 jaar oud is, behorende bij een zeilboot die ook die leeftijd heeft, ga je een dergelijke investering niet meer doen. Afhankelijk van de koelvloeistof, die je gebruikt in het gesloten circuit, zou ik toch eens in de twee of drie jaar het systeem doorspoelen
Niet met agressieve schoonmaakmiddelen zoals oxaal- of zoutzuur maar wel met een middel met behoorlijke reinigingskracht. Je zult versteld staan over de hoeveelheid vuil welke je toch nog zien krijgt . En dit vooral met een motorblok dat nog geheel uit gietijzer of grauguss bestaat. Deze ervaring opgedaan bij de restauratie van oude Britse automotoren, die toch al 15 tot 20 jaar werden gekoeld met koelvloeistof.
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 29 nov 2017 15:54 #895667

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beste Alphons, ik begrijp je opmerking en is zeker waar alleen niet in dit topic waar het gaat om een VP2003 project met gescheiden koelsysteem dus is spoelen voor dit project niet aan de orde lijkt mij.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 29 nov 2017 20:45 #895734

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
wel de warmtewisselaar ontkalken. meestal zitten een paar kanalen goed dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 29 nov 2017 20:55 #895736

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
HPV schreef :
wel de warmtewisselaar ontkalken. meestal zitten een paar kanalen goed dicht.

Maar nooit met kalk maar met vuil :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 29 nov 2017 22:54 #895753

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Allen, wederom mijn dank.

Nadat de motor eruit was, was eerst de motorruimte (en de bilge) aan de beurt. Bij het loshalen was er veel koelvloeistof weggelekt, het was één grote vieze vette bende. Na bijna twee dagen poetsen en ontvetten waren de overgebleven bouten aan de beurt.


Van één had ik de kop eraf geslepen, de rest zat nog muur vast. Al tijdens het schoonmaken begonnen met inspuiten van de bouten (kon het alvast inweken). Helaas gaf dit voor slechts één bout resultaat. Van de rest van de bouten braken de kop op gegeven moment af.


Twee bouten kon ik nog nét m.b.v. een sokkentang, een beitel/hamer (het proberen van rondtikken van de bout) en veel geduld eruit draaien.


De vierde brak uiteindelijk bij de fundering af. Die moest ik dus uitboren. Door het nét uit het midden te beginnen hoopte ik dat ik bij de laatste boor (4mm, 6mm, 8mm) aan de rand van het schroefdraad uit te komen. Met een beetje geluk zou ik de dunne kant eruit wrikken en daarna de wat dikkere kant. Voor een deel werkte dat, maar ook nu brak de bout af. Uiteindelijk heb ik dit gat met 8,5mm verder uitgeboord en met een 10 mm tap een nieuw draad erin gedraaid.


Voor alles is een eerste keer! :woohoo: #trots
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 30 nov 2017 05:55 #895761

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
wat je wilt....vuil of kalk
Laatst bewerkt: 30 nov 2017 05:55 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Volvo Penta MD2003 30 nov 2017 07:55 #895780

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
@Seashore, goed bezig!
Als je dan toch bezig bent, kijk meteen even of het groffilter met waterafscheider op de huidige plaatst handig zit. Vaak zijn die filters matig te bereiken, laat staan te vervangen, zeker wanneer de motor warm is. Mocht je ruimte hebben dan zou je nu kunnen kijken of je het filter kunt verplaatsen, bijvoorbeeld naar net buiten de motorruimte waar je er gemakkelijker bij kunt. Scheelt vaak een hoop geknoei met diesel bij het verversen van het filter, zeker wanneer je de pech hebt dit onder schommelende omstandigheden te moeten doen.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl