Zoals elders aangegeven zeilt de Noorman wel, maar het is wel erg gemoedelijk en bovendien omslachtig om even een uurtje te gaan zeilen. Ligt aan de ligplaats aan het Wad en simpelweg omdat het een grootlomp schip is. Dus een zwaardbootje gekocht om over het Wad te scheren, de davits van de Noorman kunnen 4 meter wel hebben en een oploopzwaard leek me beter dan een steek zwaard wanneer ik een zandplaat toucheer, een OK jol polyester romp met een gerestaureerd houten dek. Beter had ik er een met een polyester dek kunnen kopen uiteraard, maar deze vind ik veeeel mooier.
Bootje lag in Aalsmeer in de schuur van een overleden oude knutselaar. En dat bedoel ik positief, de beste man heeft zo begreep ik zijn hele leven aan boten en bootjes gewerkt en deze OK jol ergens uit een sloot van een gewisse dood gered. Na één keer varen, de giek tegen zijn kop en een nat pak is de jool de schuur niet meer uit geweest. Voor zijn doel, beetje alleen op de Westeinder rondtoeren had hij de boot weer opgebouwd, voor het varen op open zee voldoet dat echter niet.
Dus een projectje.
Eerst maar een dektent geknutseld van bisonyl met een solar-ventilator ingebouwd om de vochtige lucht wat te laten bewegen, bootje staat nu en hangt straks tenslotte buiten. Gelijk ene klusblunder, met het prikken van een gaatje in het bisonyl ging ik met de punt van de schaar ook dwars door het dek heen, dat is lekker lichtgewicht iig…
Over een paar weken gaat ze naar binnen om het beslag te verwijderen, het houtwerk een paar keer extra in de lak te zetten en nieuw beslag te monteren.
Er zitten nu clamcleats op voor de trimlijnen, maar zonder beugeltje en dan ben ik na losgooien die lijnen mooi kwijt natuurlijk. Dus een rijtje ronstan clamcleats mét beugeltje er op. Ook de schootklemmen zijn niet op tot standaard en voor de overloop ontbreken ze geheel.
De verstelling van het zwaard is mij ook niet naar het zin. Op OK jollen zijn diverse systemen uitgedacht, met een doorgaande lijn, op spanning gehouden met elastiek, ophouden en zakken met een klem, maar ik ga, denk ik, voor een systeem waarbij elastiek het waard naar beneden houdt en ik het met een klem omhoog kan houden. Áls ik een zandplaat beroer moet het zwaard omhoog komen en niet in een klem vast zitten tenslotte.
Zwaard zelf moet ook beter. Het is mij wat aan de te dunne kant, ook om het bootje weer overeind te zetten. Op aanraden van forumleden alhier zet ik daar twee lagen glasweefsel op om de breeksterkte aanzienlijk te verbeteren. De ‘kop’ dik ik vervolgens op zodat het zwaard net genoeg speling heeft in de zwaardkast, wellicht in combinatie met (pom)glijplaatjes.
Roer zou eigenlijk ook een oploopblad moeten hebben, we doen het tot die tijd met het aanwezige roer met ene nieuw laklaagje, zonder borgingplaatje en mét een touwtje om in geval van verlies het roer in de buurt te houden. De houten verlenger, de oude man hield erg van hout, is al vervangen door een aluminium joystick die ik nog van de Maxi over gehouden had.
Het hermonteren van het beslag is sowieso nodig, alles zit nu met parkertjes vast, in plaats van met boutjes, ringen en moetjes of zelfs maar een versteviging onderdeks, vraag me af of dat voor de Westeinder eigenlijk wel afdoende is…