Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: multiview color preview!

multiview color preview! 09 dec 2019 08:44 #1107477

De multiview zelf heeft geen pieper intern.
Maar aansturen van een pieper kan via de seriële bus. Wil jij een sirene van 200 dB dan krijg je die.
Kleinere kan ook :)

dus in feite heeft de multiview wel een pieper!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 09:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 09:43 #1107491

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
roozeboos schreef :
De multiview zelf heeft geen pieper intern.
Maar aansturen van een pieper kan via de seriële bus. Wil jij een sirene van 200 dB dan krijg je die.
Kleinere kan ook :)

dus in feite heeft de multiview wel een pieper!
Ok, bedankt voor de info zo ver.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 09:46 #1107494

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Sydeliefde schreef :
PvO schreef :
Mijn oude raymarine gn300 gps lijkt het voor gezien te houden.
De belangrijkste funktie van die gps is bij mij momenteel de repeater funktie voor diverse boord instrumenten en ankeralarm.

De repeater funktie kan de multiview wel invullen, maar zit daar ook een ankeralarm in?

Werkt ook gewoon op je mobiel met een van de vele apps. Leg de telefoon naast je oor in je kooi en je hoort het altijd.
Bedankt voor de tip, maar misschien ben ik ouderwets, maar ik geef er de voorkeur aan om voor dergelijke toepassingen geen mobiel o.i.d. te gebruiken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 09:49 #1107495

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Wat is het verschil tussen een multiview (met aangehaakte pieperdoos) en een mobiel of tablet of boordpc in dezen?
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 09:52 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:05 #1107500

Holtere schreef het ook al, wat is het verschil?

De afgelopen zes jaar en ook tijdens ons rondje Atlantic geen enkel probleem gehad met een “ankerwachtapp”. Werkte feilloos. Er zijn er zelf waarbij je niet een cirkel afbakend, maar een door jou zelf ingevoerde vorm rond je schip. De meeste vertrekkers gebruiken gewoon een app op de mobiel. Al is het alleen maar dat je hem altijd bij je hebt en dat je ‘s nachts ook even kan controleren hoe het gaat tijdens een kentering. Hoef je niet helemaal je bed voor uit te kruipen. ;)

En als je 1 mobiel niet vertrouwd, installeer je de app toch op alle mobiele telefoons die je aan boord hebt :laugh: Kost, afhankelijk van de app die je gebruikt, niks of bijna niks.
PvO schreef :
Sydeliefde schreef :
PvO schreef :
Mijn oude raymarine gn300 gps lijkt het voor gezien te houden.
De belangrijkste funktie van die gps is bij mij momenteel de repeater funktie voor diverse boord instrumenten en ankeralarm.

De repeater funktie kan de multiview wel invullen, maar zit daar ook een ankeralarm in?

Werkt ook gewoon op je mobiel met een van de vele apps. Leg de telefoon naast je oor in je kooi en je hoort het altijd.
Bedankt voor de tip, maar misschien ben ik ouderwets, maar ik geef er de voorkeur aan om voor dergelijke toepassingen geen mobiel o.i.d. te gebruiken.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 10:06 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:07 #1107501

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
holtere schreef :
Wat is het verschil tussen een multiview (met aangehaakte pieperdoos) en een mobiel of tablet of boordpc in dezen?

Vermoedelijk bedrijfszekerheid, geen externe toestellen die eventueel niet verbonden, accu leeg, met iets andere bezig, etc etc etc, kunnen zijn. Is voor een veiligheidsalarm dat moet werken als jij niet oplet, ligt te slapen, wel zo handig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:11 #1107504

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Om een multiview te laten piepen zit er een hoop los spul aan verbonden dat allemaal stroom eet en aan moet staan om te kunnen werken.
Een tablet/gsm o.i.d. zit alles ingebouwd. Aan het sap hangen en dan raakt ie ook niet leeg.
Zuiniger en simpeler kan eigenlijk niet, lijk mij dan?
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 10:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:16 #1107508

Tony2920 schreef :
holtere schreef :
Wat is het verschil tussen een multiview (met aangehaakte pieperdoos) en een mobiel of tablet of boordpc in dezen?

Vermoedelijk bedrijfszekerheid, geen externe toestellen die eventueel niet verbonden, accu leeg, met iets andere bezig, etc etc etc, kunnen zijn. Is voor een veiligheidsalarm dat moet werken als jij niet oplet, ligt te slapen, wel zo handig.

Welke externe toestellen? Je kunt ook een mobiel alleen voor je ankeralarm gebruiken toch? Accu leeg? Van de boot? Mijn mobiel kan gewoon op een lader...... Tsja als je service-accu’s leegtrekken door een mobiele telefoon, werkt je plotter o.i.d. als ankeralarm ook niet.

Maar goed, was enkel als tipje bedoeld en niet om weer een hele discussie te starten. Ik en velen met mij zijn er blij mee en een ieder maakt zijn eigen keuze toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:22 #1107509

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Ik bedoel ook een multiview natuurlijk.
De rest of in ieder geval een deel van je ondersteunende apparatuur zal ook aan moeten staan toch?.
Een gsm/tablet kan alles alleen. Dat is juist zuinig/gemakkelijk/betrouwbaar.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 10:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 10:25 #1107510

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Sydeliefde schreef :
Maar goed, was enkel als tipje bedoeld en niet om weer een hele discussie te starten. Ik en velen met mij zijn er blij mee en een ieder maakt zijn eigen keuze toch?
Gelukkig wel.
Ik waardeer de tip, heb in het verleden ook weleens gebruik gemaakt van een dergelijke app.
En als er zfers zijn die hier een boompje over willen opzetten, stel ik voor om dit in een ander draadje te doen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 12:53 #1107547

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik heb ook interesse in de ankerwachtfunctionaliteit B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 21:27 #1107740

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Chris, de Multiview krijgt op de nieuwe boot een centrale plek in de garage buiten. Hij wordt links en rechts vergezeld door diverse st70 klokken. Ik kan dus veel data al weergeven. Als ik je goed gevolgd heb kan je met de Multiview ook andere dingen dan repeaten? Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de (led) navigatieverlichting aan/uit te zetten met de Multiview?
En bijvoorbeeld accuspanning van 3 accugroepen, of echte accumonitor?
Ik heb de barometer/temperatuur meter. Vind ik een mooie extra module. Heb je de laatste tijd nog andere modules bedacht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 09 dec 2019 21:48 #1107747

Ja dat kan.
De Tapas wordt nu al volledig door fets en multiview geschakeld.

Naast nmea in heeft hij ook een RS485 poort, dus twee richtingen data.
Deze bus kan communiceren met output bordjes, deze hebben een 4 tal zware FETS (geen relais dus!!) die bijvoorbeeld het toplicht of een koelkast kunnen schakelen. Je kan schakelen met het multiview touchscreen. Er komt een status terug, inclusief temperatuur en stroom van de FET.
De output bordjes hebben ook 4 drukschakelaartjes, zodat je zonder multview ook nog kan schakelen.

Er is een andere boot die een draadloze verbinding gebruikt tussen de multiview en de outputbordjes. dan hoef je dus alleen een plus en min draad door de boot aan te leggen en op strategische plekken een outbordje te plaatsen!

Dezelfde bus gebruik ik overigens ook voor het uitlezen van mijn motorcontroller van de elektrische aandrijving. Kan ik dus life zien wat alle gegevens daarvan zijn ( toeren ,spanning temperatuur, stroom etc ) als de motor draait en in rust.
En ook voor het BMS. 14 keer draadloos spanning en temperatuur naar een ontvangertje, zo de bus op. De multiview geeft alle waardes weer op een ander schermpje. Kan ik dus zo zien of het allemaal goed gaat.

En dan wordt diezelfde draadloze data opgevangen door een gsmkastje die de waardes elke 24 uur in een smsje naar mijn smartphone stuurt. ;)

nb: Overigens heb ik het programma van de multiview aangepast dat hij bij inschakelen meteen naar het scherm springt die opstond toen hij werd uitgezet. Had je AIS opstaan dan zie je dat bij opstarten ook meteen. Wellicht handig?
die zal ik nog even online zetten morgen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 21:49 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 10 dec 2019 22:32 #1108068

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Opstarten op zelfde scherm als waarmee je afsloot lijkt me prima.

Ik ben niet zo van draadloos, maar zeer geïnteresseerd in de mogelijkheid de navigatieverlichting te schakelen vanaf de multiview. De hele bedrading in de boot gaat op de schop, dus daar zit geen probleem. Ik begrijp 4 schakelaars per bordje? 5 zou net iets mooier zijn (3kl, anker, stoom, dek, navigatie (hek en boeg).
Verder niet perse behoefte aan een heuse bms, maar als dat is wat je hebt geen bezwaar natuurlijk. Primair is spanning voor mij voldoende monitoring, vandaar.

Kan je iets meer vertellen over hoe dat werkt? Hoe verbind je de bordjes met de multiview? Via de multiplexer? Of gaat dat anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 11 dec 2019 08:12 #1108098

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Chris, nog een vraag: zou de Multiview ook een bilge of water alarm kunnen geven? Dus als er water staat boven niveau x in beeld krijgen waar dat is?

Achtergrond: de nieuwe boot heeft een bilgeputje en hier en daar nog een paar van die vakken waar water in kan blijven staan, zoals onder de motor of bij de schroefas. In de bilge komt natuurlijk een pomp met automatische schakelaar. Maar het zit allemaal lekker weggewerkt onder de vloer, dus niet goed zicht op. Zou het best fijn vinden om dat gemonitord te krijgen en dan is jouw Multiview toch de eerste waar ik aan denk, omdat je dan buiten gelijk kan zien waar het vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 11 dec 2019 09:48 #1108118

Ja, de multiview heeft ook een RS485 aansluiting. Het voordeel van Rs485 is dat je allerlei moduultjes daarop kan aansluiten.
Plus min voeding en A/B data. De data kan in twee richtingen over dezelfde bus.

De multiview heeft een scherm met 16 knopjes, waarvan je zelf de tekst kan definïeren.
Tap je op een knopje dan gaat er een bericht naar de betreffende uitgang van het juiste kastje en schakelt deze om.
Uiteraard krijg je een terugmelding of het gelukt is.
Daarnaast zitten er op het kastje 4 knopjes waarmee je ook de uitgangen direct kan schakelen.

Voor je bilge, ik heb net toevallig een kleine brandmeldcentrale ontworpen voor een boot.
Deze heeft 4 geïsoleerde ingangen, 4 uitgangen (sirene etc) en vier bilgecontact ingangen.
En een Rs485 natuurlijk
Deze gaat in die boot naar een gsm modem met display. Bij alarm word er dan ook een sms verstuurd.
En het display geeft de locatie weer. Maar het kan ook op de multiview erbij.

De mogelijkheden zijn onbeperkt, je kent me. :) :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 11 dec 2019 10:09 #1108126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Haha, jazeker ken ik je. Dat vind ik ook zo mooi aan jouw filosofie en service: als het kan, dan kan het ook :cheer:

Heb je een idee van de kosten? Desnoods via PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 12:04 #1108342

Alles aan alles koppelen heeft ook zo zijn nadelen.....
Close Coupling en Unexpected Interaction liggen op de loer....

Lees het boek 'Normal Accidents' en huiver.

Laatste in deze reeks: Schiphol.
van de NOS:
Een losse nuldraad was de oorzaak van de grote brandstofstoring op Schiphol afgelopen juli. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO.

Een nuldraad zorgt voor de afvoer van stroom van elektrische apparaten. Doordat dat niet ging, kreeg een deel van de aangesloten systemen te maken met overspanning, Diverse voedingen en componenten zijn daardoor doorgebrand.

De fout is volgens TNO vermoedelijk ontstaan bij werkzaamheden in februari. Het bleef zonder gevolgen totdat de elektrische installatie van de brandstoftoevoer op de losse draad werd aangesloten. Dat gebeurde bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli. Het bleek vervolgens niet mogelijk de brandstoflevering voor vliegtuigen handmatig veilig te starten.

Door de storing konden vliegtuigen op Schiphol 8,5 uur niet tanken. 300 vluchten werden geannuleerd en tienduizenden reizigers liepen vertraging op.

1 los draadje....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 12:22 #1108345

Ja, je moet de draadjes wel vastzetten.
Maar dat is ook met de meeste schroefjes op je diesel, mast, verstaging, toilet, in je hoofd etc...
Goed geïnstalleerd gaat het nooit zomaar los.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 12:37 #1108346

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Neem alles modulair aan boord.

Losse componenten met meerdere opties om deze aan te sluiten. Neem voor de belangrijke taken een extra exemplaar aan boord. Denk aan GPS bijvoorbeeld.

Zo'n NMEA2000 systeem lijkt wel leuk. Echter als de kabelboom ergens weigert valt het hele netwerk uit en hebt je niets meer om te gebruiken.

Naast een vaste marifoon met een antenne op de mast, een draagbare marifoon of tenminste een noodantenne, die je direct kunt aansluiten.

Zorg dat je niet in de problemen raakt door een losgeraakt of doorgetrild draadje.

Zeker nu alles digitaal gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 12:53 #1108351

Draadjes zijn het minste probleem, hoor Bram. Nogmaals, gewoon GOED aansluiten, dan is het veel betrouwbaarder dan jou framboos.
Is echt geen rocket science.

Gaarne terug on topic, anders moet ik het weer laten opschonen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 12:54 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 12:54 #1108352

Koko, ik zal eens even kijken naar de kosten voor je.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 13:23 #1108358

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
roozeboos schreef :
Draadjes zijn het minste probleem, hoor Bram. Nogmaals, gewoon GOED aansluiten, dan is het veel betrouwbaarder dan jou framboos.
Is echt geen rocket science.

Gaarne terug on topic, anders moet ik het weer laten opschonen.

Het is algemeen bekend dat storingen voor 80% zijn te wijten aan de kabels.

Daardoor gaan je spullen naar de "maan". Over "rocket science" gesproken.

En kabels met vertinde aders, zoals het in feite hoort, kom ook ook niet tegen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 17:34 #1108406

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Eeuuhhh, bij mij aan boord 10 schermen, plotter, pc, marifoon, multiplexer, accumonitoren, 3 gps-en, navtex, ais, diepte wind log. Compas stuurautomaat. Allemaal aan elkaar gekoppeld waar nodig, prettig. Stand alone waar beter. Al 5 jaar zonder storing en 4 x logjes van 24 uur non stop. Ik denk dat ik wel weet hoe een draadje aan te sluiten.
En dat met van die knullige nmea draadjes er tussen, wagoklemietjes, mijn eigen doorlusprintje, cinch connectoren.

On topic maar weer :)

Ben benieuwd naar de kosten Chris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

multiview color preview! 12 dec 2019 18:42 #1108421

Koko,
voor wat betreft de uitkastjes:

- 12 volt in,
- RS485 databus.
- 4x automotive 12 volt uit, 10 ampere per uitgang. Kortsluitvast. (resistieve, inductieve en capacitieve belasting mogelijk)
- 4 drukknopjes voor manueel schakelen. Maat 50x90mm, 18 hoog

Schakelen via mutiview, je ziet per uitgang: status, temperatuur(FET) en stroom op het scherm.
Kastje heeft 4 leds, en dipswitch voor instellen ID. Er kunnen nu maximaal 4 kastjes op de multiview.

Op de multiview kan je zelf de tekst voor de uitgang op het knopje instellen. dus niet uit1 maar bijvoorbeeld: Koelkast.

Kosten inclusief btw: €48,60 per kastje.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl