Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Tally Ho

Tally Ho 02 feb 2018 19:16 #914075

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Het is niet mijn project, maar wel een heel bijzonder project. Waarschijnlijk ook al eens eerder ter sprake gekomen, maar Leo Sampson Goolden verdient hier een eigen draadje. Hij is bezig een historishe Gaff Cutter (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) uit 1910 van de ondergang te redden.

sampsonboat.co.uk/
en
www.youtube.com/channel/UCg-_lYeV8hBnDSay7nmphUA

Ik volg zijn vermakelijk en leerzame video's al een tijdje en heb ook maar een keer wat gedoneerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 02 feb 2018 19:39 #914082

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ja ik volg hem ook, geweldige kerel.

Ik kende hem van dit artikel: www.yachtingworld.com/features...-in-a-folkboat-67743
Waarin hij verteld over zijn volksboot en hoe hij zonder elektronica de Atlantische oceaan is overgestoken etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 02 feb 2018 19:49 #914088

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Dat artikel kende ik nog niet. Ga ik ook even lezen. Gewoon zonder motor de haven in wrikken. Fantastisch.

Wat mij zo aanspreekt is dat hij bij het restaureren van Tally Ho nergens tegen op ziet. Gewoon een kielbalk kopen van een paar duizend kilo en beginnen. Echt geweldig.
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 19:50 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 02 feb 2018 20:16 #914097

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik volg'm ook.

Forse uitdaging om de Tally Ho te herbouwen.
Mooi te zien dat hij wel beschikt over de benodige skills.
Hoe hij die twee loeizware balken tot één kiel smeedde.....petje af.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 20:16 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 02 feb 2018 20:52 #914110

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Ik volg diverse blogs zoals restoring Susanna, SV Seeker e.d. allemaal big projects in themselves.. maar wat hij aanpakt... fantastische spirit, (en een goede side job..

Petje af voor zo'n mentaliteit!

B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 02 feb 2018 21:17 #914115

Ook ik volg Tally Ho en Suzanna.
Beide respectabel qua aanpak, maar enorm uiteenlopend qua budget.

Van eindeloze discussies over een te plaatsen plank (Suzanna) tot gewoon de beuk erin (Tally Ho).
Ideaal kijkvoer voor deze dagen!.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 03 feb 2018 06:22 #914159

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Refit Suzanna volg ik toevallig ook.
Wat een vakmensen!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 03 feb 2018 08:57 #914175

Ventouxengine schreef :
Ook ik volg Tally Ho en Suzanna.
Beide respectabel qua aanpak, maar enorm uiteenlopend qua budget.

Van eindeloze discussies over een te plaatsen plank (Suzanna) tot gewoon de beuk erin (Tally Ho).
Ideaal kijkvoer voor deze dagen!.

Dit is te leuk (Tally Ho) Moet de link opslaan voor een ander keertje anders kom ik nergens meer aan toe.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 feb 2018 08:58 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tally Ho 03 feb 2018 10:46 #914198

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Ik volg Tally Ho ook. Goed gemaakte video´s door een kerel die barst van de energie en weet wat hij doet.

Een prachtige ontwikkeling is Patreon. Je kunt nu een droom verwezenlijken en er nog voor betaald worden ook. De vele zeilvlogs vind ik minder. Ook die mensen krijgen financiële steun voor het maken van video´s. Ik moet echter nog de eerste zeilvlog zien waar iets interessants getoond word.
Ze zijn er beslist, ben er nog niet tegenaan gelopen.

Ook een prachtige ontwikkeling is gewoon het net. Altijd en overal informatie.
Ik heb twee houten jachten gerestaureerd, niet zo grondig als Leo Sampson en ik had indertijd niet de informatie die je nu zo makkelijk vind. Je kon vroeger iets leren van oude rotten of zelf uitvinden. Dat laatste vaak met mager resultaat.

Om een voorbeeld te geven; bij een inspectie door de verzekerings “ expert” ( hij bracht z´n oude vader mee omdat hij zelf niks van houten jachten wist ) werd me verteld dat ik een nieuwe mast moest aanschaffen of geen verzekering. Alsof ik dat niet wist.
De mast op ons bootje is ooit samengesteld uit vier planken, beetje doosvorm en daarna in mooie mastvorm geschaafd. De lijm die de planken samenhield was na ?? jaren op. Kwam er veel kracht op de mast ging hij open als een bananeschil.
Pre internet, je had boeken en dat was het. Ik besloot de mast zelf te repareren. Eerst kaalgehaald, alle oude beslag nieuw gemaakt uit rvs. Ik werkte dan ieder avond een uurtje of twee aan de mast, had een cirkelzaag waarvan ik één tand ietske verbogen had zodat ik een 5 mm groef 25 mm diep kon zagen. Ieder avond zaagde ik de oude zichtbare lijmnaad een meter ver uit en lijmde er met epoxy een tong in. Vier naden x 11 meter = 44 dagen. Het was winter, ik had de mast in een verwarmde spuithal liggen, moest alles ieder avond zorgvuldig afdekken. Ik had de beschikking over een 15tal lijmklemmen, de hele reparatieperiode heeft onze schrijnwerker gevloekt want hij kon niet één lijmklem meer vinden.
Toen ik driekwart gedaan had merkte ik dat het fout ging. Om een of andere reden kwam torsie in de mast. Kurketrekker. Was reeds bijna 20 °.
Bij de volgende meters zette ik dan lange lijmklemmen op de mast en met gewichten probeerde ik de mast weer recht te dwingen. Bij de laatste tong had de mast nog steeds ongeveer vijf graden torsie, niks aan te doen. Heb toen de nieuwe houten zalingen zo aangepast dat die wel haaks op de boot stonden. Ook de diamantverstaging. Die 5° torsie zit nog steeds in de mast, is nooit door iemand gezien en je gelooft het niet maar nu na 22 jaar waarvan 18 in de Med begint de epoxy de geest te geven.
Tja, ik dacht dat modern spul mits goede bescherming zaligmakend was. Niet dus.

Die Leo, die zal zo´n fouten niet maken. Klassekerel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl