Ik volg Tally Ho ook. Goed gemaakte video´s door een kerel die barst van de energie en weet wat hij doet.
Een prachtige ontwikkeling is Patreon. Je kunt nu een droom verwezenlijken en er nog voor betaald worden ook. De vele zeilvlogs vind ik minder. Ook die mensen krijgen financiële steun voor het maken van video´s. Ik moet echter nog de eerste zeilvlog zien waar iets interessants getoond word.
Ze zijn er beslist, ben er nog niet tegenaan gelopen.
Ook een prachtige ontwikkeling is gewoon het net. Altijd en overal informatie.
Ik heb twee houten jachten gerestaureerd, niet zo grondig als Leo Sampson en ik had indertijd niet de informatie die je nu zo makkelijk vind. Je kon vroeger iets leren van oude rotten of zelf uitvinden. Dat laatste vaak met mager resultaat.
Om een voorbeeld te geven; bij een inspectie door de verzekerings “ expert” ( hij bracht z´n oude vader mee omdat hij zelf niks van houten jachten wist ) werd me verteld dat ik een nieuwe mast moest aanschaffen of geen verzekering. Alsof ik dat niet wist.
De mast op ons bootje is ooit samengesteld uit vier planken, beetje doosvorm en daarna in mooie mastvorm geschaafd. De lijm die de planken samenhield was na ?? jaren op. Kwam er veel kracht op de mast ging hij open als een bananeschil.
Pre internet, je had boeken en dat was het. Ik besloot de mast zelf te repareren. Eerst kaalgehaald, alle oude beslag nieuw gemaakt uit rvs. Ik werkte dan ieder avond een uurtje of twee aan de mast, had een cirkelzaag waarvan ik één tand ietske verbogen had zodat ik een 5 mm groef 25 mm diep kon zagen. Ieder avond zaagde ik de oude zichtbare lijmnaad een meter ver uit en lijmde er met epoxy een tong in. Vier naden x 11 meter = 44 dagen. Het was winter, ik had de mast in een verwarmde spuithal liggen, moest alles ieder avond zorgvuldig afdekken. Ik had de beschikking over een 15tal lijmklemmen, de hele reparatieperiode heeft onze schrijnwerker gevloekt want hij kon niet één lijmklem meer vinden.
Toen ik driekwart gedaan had merkte ik dat het fout ging. Om een of andere reden kwam torsie in de mast. Kurketrekker. Was reeds bijna 20 °.
Bij de volgende meters zette ik dan lange lijmklemmen op de mast en met gewichten probeerde ik de mast weer recht te dwingen. Bij de laatste tong had de mast nog steeds ongeveer vijf graden torsie, niks aan te doen. Heb toen de nieuwe houten zalingen zo aangepast dat die wel haaks op de boot stonden. Ook de diamantverstaging. Die 5° torsie zit nog steeds in de mast, is nooit door iemand gezien en je gelooft het niet maar nu na 22 jaar waarvan 18 in de Med begint de epoxy de geest te geven.
Tja, ik dacht dat modern spul mits goede bescherming zaligmakend was. Niet dus.
Die Leo, die zal zo´n fouten niet maken. Klassekerel.