Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Doop

Doop 15 feb 2018 16:36 #917815

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
In de vroege ochtend van Zaterdag 31 maart zal mijn boot (Fram) haar bouwbokken verruilen voor het water in de jachthaven van Huizen. Weliswaar is ze dan nog lang niet klaar, maar de werkplaats wordt verkocht en ik kan de dag niet afwachten dat ik mijn boot weer bij huis heb. Want daar zullen de resterende werkzaamheden (interieur afwerken, Beams afwerken, techniek en tuigage aanbrengen) uitgevoerd gaan worden.

Fram is dan met behulp van nog wat provisorische voorzieningen een technisch vaarklaar casco. De dieseltank kan echter nog niet aangesloten worden en daarom heb ik vorige week bij Kniest (voor veels te veel geld) een jerrycan met 20 ltr. GTL gekocht. Daar moet de nieuwe dieselmotor zich nog maar even mee behelpen.

Ik ga er vanuit dat Fram na de tewaterlating blijft drijven en dat ik de nieuwe dieselmotor aan de praat krijg. Ze kan dan zelfstandig varen maar is daarvoor nog niet echt ingericht (en niet gedoopt). Vandaar de volgboot (met heel veel dank aan Koko) en ook omdat alles nieuw is en de proefvaart wordt gecombineerd met de tocht naar haar thuishaven.

Het is immers wel zo'n prettig idee als ik onderweg van Huizen naar Lelystad bij een storing niet meteen de hulpdiensten hoef te bellen :ohmy:

Dit alles is wel onder voorwaarde dat wind en golven zich gedeist houden op die Zaterdag.

*** Uitnodiging ***

Als het allemaal is gelukt zal op maandag 2 april (2e paasdag) vanaf 15.00 een offer aan de goden van wind en water gebracht worden om bescherming te vragen tegen de golven en stormen die op Fram zullen gaan inbeuken en te zorgen voor haar en haar bemanning en dat een altijd veilige terugkeer naar de haven geboden wordt.

Dat gaat uiteraard gepaard met een hapje en drankje voor de aanwezige getuigen.

Ik nodig je van harte uit om daar ook getuige van te zijn en te komen proosten op haar behouden vaart. Als je dat wilt, meld je dan aan door mij een PB te sturen waarna ik je de verdere locatie gegevens e.d. zal doen toekomen.


Ik ben al zo'n 30 jaar trouw donateur van de KNRM en het lijkt mij heel gaaf om deze happening te gebruiken om een extra donatie aan de KNRM te realiseren. Een (kleine) financiele bijdrage ter gelegenheid van de doop van Fram hoeft niet maar wordt voor dit goede doel wel zeer gewaardeerd. Deze is dan ter plekke te deponeren in de daarvoor bestemde collecte pot van de KNRM.

Ben je niet in de gelegenheid om te komen maar wil je wel de donatie van Fram aan de KNRM mee sponseren, stuur mij dan ook een PB en je ontvangt dan mijn bankgegevens waarop je de sponsoring (onder vermelding van KNRM) kunt storten. Ik zorg er dan voor dat dit op de juiste plek terecht komt.

(ze is wel ietsje pietsje langer en breder geworden dan deze specs) :blush:
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 feb 2018 17:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 16:41 #917816

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4098
gefeliciteerd!
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 16:49 #917819

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8739
Gefeliciteerd en moge jullie vele veilige mijlen maken met dit spectaculaire zeilbeest!
Altijd genoten en veel geleerd van je post!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 17:00 #917822

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3819
Alvast heul errug veul goede zeemijlen toegewenst en een behouden vaart. Je weet het, 1 cm water onder de kiel is genoeg ! B) Sail on............ ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 17:33 #917825

Van harte vast Henny.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 18:52 #917840

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3800
Kan er helaas niet bij zijn, mag me vermaken met een ander stukje trimaran. Maar ik hoop hier veelvuldig beeldmateriaal voorbij te zien komen ;)
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 18:59 #917844

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4766
Weer een mijlpaal. Hartelijk gefeliciteerd Noballast. Behouden vaart en een voorspoedige afbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 19:06 #917846

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11221
Van niets, via allemaal losse onderdelen, tot een pracht boot! Gefeliciteerd! Ik kan niet wachten tot ze onderzeil gaat.:)
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 20:52 #917938

Wat een geweldig nieuws en wat wens ik jullie vele mooie tochten, van je uitnodiging kan ik helaas geen gebruik maken maar hoop dat het een mooie happening mag worden
Schippert met de Windfall, Hurley 800
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 20:58 #917949

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1947
Top dat het moment na al die tijd hard werken eindelijk nabij is! Echt heel knap, en wat een doorzettingsvermogen.

Heel veel plezier gewenst!!
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 21:02 #917953

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9697
Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
Yellow life mattels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 15 feb 2018 21:20 #917965

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9488
In ieder geval alvast gefeliciteerd en vele goede en veilige mijlen gewenst. Een boot is nooit af, maar het is mooi dat je nu eindelijk het water op kan!
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 16 feb 2018 06:16 #918012

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 619
Alvast een diepe buiging voor doorzettingsvermogen, kunde etc. En uiteraard veel veilige en snelle mijlen alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 16 feb 2018 09:00 #918050

Wat een prachtig vooruitzicht! Gefeliciteerd! ( en je hebt een pb)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 16 feb 2018 14:58 #918165

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wat zal het een mooi gezicht zijn als ze in het water ligt. Kan niet wachten. Gefeliciteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Doop 16 feb 2018 21:21 #918245

Spannende acties maar weer een mijlpaal.

Alvast een voorspoedige tewaterlating en behouden tocht naar Lelystad!
Laatst bewerkt: 16 feb 2018 21:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 02 apr 2018 20:41 #931980

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8271
Enigzins beneveld, maar copy/paste lukt nog net,




Raw content.

Hartelijk welkom allemaal, lieve familie, vrienden en collegas.

Wat een enorme opkomst Het lijkt wel gratis eten en drinken hier.

Maar helaas, dat is een vergissing.

Sinds ik een eigen boot heb ben ik al donateur van de KNRM. KNRM is een vrijwillegers organisatie die voor het redden van zeevarenden geheel afhankelijk is van giften Daarom grijp ik deze happening aan om om ter gelegenheid van de doop van mijn boot een extra bijdrage aan de KNRM te kunnen leveren.

Ik heb ze gelukkig nog nooit nodig gehad. Dit is natuurlijk wel een heel veeleisende boot en dat op mijn oude dag. Daar staat het collecte bootje en een bijdrage wordt door mij zeer gewaardeerd.

Was een grapje over dat gratis eten en drinken uiteraard. Maar een donatie is wel bloed serieus. Je doet daarmee mij een groot plezier.

Ik heb wel eens overwogen om een briefje in de werkplaats op te hangen met de top drie van meest impertinente vragen.

1. Wanneer is ie klaar
2. Hoe lang ben je al aan het bouwen en doe je het helemaal alleen, zonder hulp
3. Wat kost het

Nou ja, dit is wel het moment van de waarheid.

1. Wanneer klaar.
Volgend jaar. En dat is een redelijk exacte planning gebleken,

elk jaar weer.

Zoals je kunt zien is er nog genoeg te doen. Interieur nog verder afbouwen en schilderen, de Beams moeten verder afgebouwd worden en dan uiteraard nog de tuigage. Verder nog één keer schilderen waarbij ook de drijvers mintgroen zullen worden.

Waarom mintgroen? Een bjzondere boot verdient een bijzondere kleur. Maar niet iedereen is het er mee eens. Mijn collegas in Huizen dachten dat het de grondverf was. Dus een beetje controversieel is het wel.

Heerlijk is dat.

2. Hoe lang ben je al aan het bouwen.

Tja, dat is wel een dingetje geworden.

Wij voeren met onze vorige boot, de Senta, in De Middellandse Zee en gaande weg werd de wens voor deze trimaran steeds groter. Uiteindelijk ben ik begonnen in 2003, in de garage in Hilversum. Want dat was wel een voorwaarde, thuis kunnen bouwen. Uiteindelijk is dat maar voor de helft gelukt. De helft thuis in Hilversum, de andere helft van de bouwtijd in Huizen. Want in 2010 zijn we verhuist naar deze mooie Parkhaven. Dit huis met grote ligplaats aan het IJsselmeer konden we niet laten lopen.

Goed 2003 begonnen, geschatte bouwtijd 8000 uur, gemiddeld 1000 uur per jaar 50 weekenden van 20 uur nog los van vrije dagen, moet kunnen. Dus niet, haalbaar was 600-700 uur per jaar met opoffering van de meeste sociale contacten. Ik heb nog veel goed te maken wat dat betreft.

Het viel tegen.

Om te beginnen is de boot geen 39 voet maar 41 voet dwz 12,5 meter. En net als een prijs per meter is er ook een bouwtijd per meter. Inmiddels zitten er ruim 11000 uur in. En inderdaad allemaal in mijn eentje. Want wie is nou bereid 15 jaar lang elk weekend mij te komen helpen. O ja, dan was het geen 15 jaar geweest maar 7-8 jaar, mijn oorspronkelijke planning. Dus 2010 2011

Het is anders gelopen.

Met onze Senta ontmoette ik een prachtige catamaran aan de monding van de Rhone. De schipper was een Duitser en had de catamaran zelf gebouwd in 14 jaar. Uiteraard was ik vriendelijk en toonde veel tespect voor zoveel vakmanschap en uithoudingsvermogen. Tegelijkertijd dacht ik die vent is gek, 14 jaar bouwen, dan spoor je toch ook niet helemaal. Dat ga ik toch echt anders doen.

In de loop der jaren zijn er ook journalisten op bezoek geweest. Van Internet sites, van de Watersport tijdschriften. En afhankelijk van de puclicatie datum stond daar een tewaterlating in gepland in 2010 of 2012

Weet je, zonder optimisme moet je nooit aan zo'n avontuur beginnen.

Ik heb vele bezoekers gehad. Uit binnen- en buitenland. Gewoon uit nieuwsgierigheid, of proffesionals die de kunst van de vacuum injectie kwamen afkijken (dat was een soort van black magic in het begin) en aspirant amateur bouwers die ook met bouwplannen in hun hoofd lopen. Gelukkig heb ik de meesten van die potentiele amateurbouwers die zotte gedachte uit het hoofd kunnen praten. Een enkeling niet want vergis je niet, zo'n bouwavontuur ontwikkeld zich onder je hersenpan als een soort virus. Een virus dat steeds terugkomt en zich ook steeds verder ontwikkeld. Een ziekte is het waar je alleen nog maar vanaf komt met hulp van een psychiater. Of niet en drijft er na veel bloed, zweet en tranen ineens een boot achter je huis.

3. Wat kost het.

Dat is wel de grootste valkuil. Meestal is een beperkt budget de reden om zelf te bouwen. En ik beken ook dat speelde bij mij een rol. Simpelweg omdat zo'n boot als dit niet in de winkel ligt dus moet laten bouwen voor een astronomisch bedrag of zelf bouwen, uiteindelijk ook voor veel geld maar wel stukken minder, als je tenminste niet je eigen uren mee telt.

Tweede hands kopen? Helaas, deze boot is nog niet tweede hands te verkrijgen. Er varen er momenteel mischien 5 rond wereldwijd, er zijn er een heleboel in aanbouw, en jaren geleden is er een Canadese werf al er op stuk gelopen. Niet verwonderlijk gezien de uren die nodig zijn. M.a.w. zo'n boot als dit is commercieel niet interessant.

Overigens wordt de echte winnaar diegene die mijn boot ooit gaat overnemen..

Maar goed, wat kost dat nou behalve bloed zweet en tranen.

Zo'n lange bouwtijd heeft ook als voordeel dat je het financieel ook mooi kunt spreiden. Zo'n boot blijft altijd geld kosten, dat houdt nooit op.

Dus wat kost dat nou. Nou, bijna, niet helemaal, een BOATBUCK per maand. En volgens mij gaat dat nooit ophouden, of je nu bouwt of vaart.

Ik hoor jullie denken. Wat is nou weer een boatbuck. Simpel, een boatbuck is de locale munteenheid voor alles wat met boten te maken heeft. Zoek het vanavond maar eens in de Wiki op.

Het afgelopen jaar was voor mij uitermate hectisch. Vorig jaar om deze tijd ben ik hier in de garage begonnen met de bouw van de beams. Dat zijn de zwarte carbon uithouders waar de drijvers aan zitten. Toch wel het meest ingewikkelde onderdeel van de bouw, hoewel je dat zo aan de buitenkant er niet aan afziet.

Maar tegelijkertijd stond er in Huizen nog een niet afgebouwd en ongeschilderd casco.

Dus kan wel zeggen dat ik het afgelopen jaar dubbele uren heb gemaakt. Dat ook onderdruk van het feit dat de werkplaats in Huizen ontruimt moest worden. Er zijn andere plannen met dat pand maar was tegelijkertijd ook een stok achter de deur om door te zetten.

De laatste maanden heb ik af en toe hulp gekregen van mijn zeilvrienden van het Zeilersforum. Timo (il Cigno)), Erik(ErikSnel) en Koko kwamen spontaan hun hulp aan bieden.

Mannen waarvoor heel veel dank.

De operatie van de afgelopen dagen was niet mogelijk geweest zonder de hulp van Erik, Koko en Menno. Deze hebben de hele nacht van vrijdag op zaterdag doorgewerkt om dit doopfeestje mogelijk te maken.

Ik ben ze daar onwijs dankbaar voor.

En Koko heeft als moederschip de Gotcha, ze ligt hier voor mijn boot, de tocht vanuit Huizen naar Lelystad begeleid. Met bemanning Herman, Menno en Rombout (Sons).

Nogmaals dank voor jullie tijd mannen.

Dank aan Pepijn (alweereengijp) voor het lenen van de accus en bijbootje.

Dank aan Gary en Roos (3Noreen) die er voor gezorgd hebben dat ik de epoxybende af en toe achter mij kon laten om ze te vergezllen op mooie zeiltochten naar Engeland en de Azoren aan boord van Noreen. Dat is een F36, zeg maar de voorloper van deze boot.

Dank aan familie en vrienden die ik zo heb moeten verwaarlozen. Ik beloof jullie dat ik mijn leven wat dat betreft weer ga verbeteren.

Veel dank ook aan Ian Farrier, de geestelijk vader van dit mooie jacht. Ik had zo gehoopt dat hij dit nog zou mee krijgen maar helaas is Ian afgelopen december op 70 jarige leeftijd plotseling overleden. Zo jammer.

Dank aan een ieder die ik vergeten ben en dank aan de vrienden op het Zeilersforum die met hun warme reacties voor de nodige mentale ondersteunig hebben gezorgd.

Als laatste maar meest belangrijke voor hun onvoorwaardelijke trouw en steun mijn echtegenote Monique en mijn kinderen Henny en Annemarie.

Nog even.

De boot heeft nog geen anti slip en is spek glad. Binnen is er nog niet veel te zien behalve een hoop gereedschap en dozen met spullen. Dus jullie kunnen helaas nog niet binnenin kijken. Maar is wel een goede reden om gauw weer eens terug te komen. Maar wees er dan op bedacht dat je een schuurpapier in de handen gedrukt krijgt.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 apr 2018 22:08 door Noballast. Reden: Nicknames toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 02 apr 2018 21:27 #931990

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11656
Helaas moest ik de doop vandaag missen, maar ik heb met veel plezier geholpen dit mooie moment te halen. Het is bijna niet te geloven dat 1 man zo’n project kan bouwen. Geweldig!

Wat zal het een raar gezicht zijn om je ligplaats gevuld te zien en de loods juist leeg aan te treffen. Op naar de finale fase. Zet hem op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 02 apr 2018 22:30 #932000

Het was een mooi weekeind en een grote mijlpaal heb je bereikt. Er komt echt iets aan als je de Fram ziet aankomen. Veel succes met de volgende fase, nu met een reistijd van tien stappen vanuit je achterdeur zal t prettiger werken denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 02 apr 2018 23:12 #932002

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13872
Ik had helaas ook andere verplichtingen vandaag, maar was er graag bij geweest, wát een overwinning om de boot bij jou thuis in de box te zien liggen. In de loods leek het toch maar een soort walvis die hopeloos op het droge lag, maar in het water is het een zeer elegante verschijning. En om je planning voor 'volgend jaar' te halen kom ik graag nog af en toe een keertje helpen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 03 apr 2018 06:13 #932021

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1947
Gefeliciteerd met deze mijlpaal! Petje af :)
Boot bij het huis is wel zo lekker klussen ook, minde reistijd en snel tussen de bedrijven door nog wat kunnen doen; dat lijkt mij heerlijk!
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 03 apr 2018 06:52 #932029

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
+1

Fantastisch!
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 03 apr 2018 07:20 #932037

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5374
Ik liep gister nog langs "de andere FRAM", een steenworp van de doop. Niet opgelet op het forum, zullen we maar zeggen :-)

Maar.. gefeliciteerd! Wat een geweldig moment moet dit zijn, in zo'n project.
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 07:20 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 03 apr 2018 07:55 #932044

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8739
een steenworp van de doop

Krijg er vreemde gedachten van :pinch: :pinch: :pinch:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 03 apr 2018 07:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doop 03 apr 2018 14:59 #932174

  • fetske
  • fetske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Gefeliciteerd. Wat een prestatie. Helaas konden wij er niet bij zijn. Wij hadden zo onze eigen planning. Zie f32thriller.blogspot.nl/
trimaran Thriller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl