Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: roer met balansdeel en windvaan?

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 18:38 #932543

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het wil dat ik aan een tweede hands pacific light kan komen.
Echter ik denk dat het roer van mijn boot niet geschikt is om goed met een windvaan te sturen?
Ik denk dit omdat ik in het huidige roer van de kolibri met negatieve spiegel een knik heb gemaakt en ie dus een flink balansdeel heeft zie afbeelding "bestaand roer". Het roer stuurt enorm licht door het balansdeel maar ook nerveus (lees helmstok klapt gelijk om naar buiten toe wanneer je die los laat, je kan dit roer geen tel los laten). Een voordeel is dat het roer recht naar onder steekt en dat de windvaan dus dichter op de boot kan. Montage is sowieso al wat een crime het montage punt wil ik aan de achter bakskist maken want die is hoger dan het vrijboord van de boot en de windvaan is zo groot (of de boot zo klein/laag...) dat je daar uit komt.
Gaat zo'n windvaan het redden om zo'n nerveus roer te sturen?
Een ST 1000 helmstok automaat lukt het wel maar da's een heel ander ding dan een windvaan.
Is het een beter idee een nieuw roer zoals ik geschetst heb te maken? Ik kom dan uit op een roer zonder of met heel weinig balansdeel zoals in afbeelding nieuw roer? Een nadeel is dan wel dat de windvaan verder naar achter moet omdat het roer verder naar achter steekt. Dat het meer kracht kost om te sturen maakt die windvaan niks uit lijkt mij die heeft toch wel wat overcapaciteit :silly: voor deze boot.


Nieuwe situatie:

Bestaande situatie:

Hoi allemaal,


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 apr 2018 20:14 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 19:25 #932564

Hoi Freek,

Ik denk even met je mee ... Op onze 28-voeter (vinkiel, doorgestoken roer achter een scheg zonder balansdeel) hadden wij een Navik: windvaan met een pendulum aangestuurd door een trimtab. In de praktijk werkte dit op aande windse koersen fantastisch, op halve windse koersen goed, op ruime koersen matig en voor de wind niet. In principe was een goed getrimde boot nodig die neutraal op het roer lag. Hoe meer de boot 'op basis van schoot en zeiltrim' zichzelf op koers hield, des te beter deed de Navik het, door te reageren op windvlagen, golven en gewichtsverdeling van opvarenden.

Nu hebben wij ook Kolibri 560s gezeild (met een Autohelm MK2 stuurautomaat). Hier waren wij heel enthousiast over maar dit terzijde. Onze Kolibri's waren overigens met een rechte spiegel en een roer zonder balansdeel. Maar hoe dan ook, een Kolibri is meestal een tikkeltje loefgierig, genoeg om roerdruk te ervaren.

Wat mij bezig houd in het met je meedenken:

A) is een Pasific Light qua gewicht niet te zeaar voor een Kolibri 560. Onze 28-voeter van 2800 kg hing al een tikkeltje achterover onder het gewicht van een Navik.

B ) is jou 'beweeglijke' Kolibri 560 vanwege het balansroer niet te wispelturig voor windvaanstuurinrichting?

C) Zou je niet beter een (weliswaar elektriciteit nodig hebbende) elektronische stuurautomaat met fluxgate kompas toe kunnen passen. Deze stuurautomaten houden naar loef en lij het roer in bedwang, sommige zijn in te regelen op roeruitslag en reactiesnelheid. In combinatie met een goed getrimde Kolibri en wellicht een verkleinen van het balansdeel daalt daarbij het elektriciteitsgebruik.

Tot zover mijn meedenken,

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 04 apr 2018 19:31 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 19:42 #932569

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Johan,

Ik weet niet precies wat de navik vaan weegt.
De van giet aluminium vervaardigde Pacific light weegt 13 kg.
Er is een achter de Remy oceaan kolibri geplakt door de kolibri werf, hoe goed dat voldeed weet ik niet het misstond m in elk geval niet :lol:
Ik zit nog meest met de roer mock up ik denk dat zo'n roer als in "bestaand roer" tekening niet gaat voldoen en dat ik dus ook nog een roer mag bouwen met veel minder balansdeel...

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 19:53 #932576

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Freek,

Door de vaanmast niet verticaal, maar een graad of 5 (of iets meer) voorover te monteren is het pendulum blad iets verder naar achteren, waardoor een ander roerblad misschien niet nodig is.
Los daarvan staat dat zo'n iets voorover gemonteerde windvaan ook beter presteert. De vaanas hoek is nu beter aangepast bij de koers t.o.v. de wind.
Voor de wind is de vaanashoek 20+5 = 25 graden. Hierdoor is er minder kans op een slingerende koers. Halve wind blijft de vaanashoek 20 graden.
Aan de wind met helling van het schip wordt de vaanas hoek t.o.v. de wind groter en neemt de vaan actie af. Bij flinke helling en loefgierigheid kan de koerscorrectie zelfs te klein worden waardoor het schip teveel oploeft in een vlaag. Dan is het prettig als vaanas hoek kleiner wordt gemaakt.
In de figuur is links dus de verticale montage en rechts de voor over montage.

Jan

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 20:05 #932585

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Freek schrijft :Gaat zo'n windvaan het redden om zo'n nerveus roer te sturen?

Het koppel dat het pendulum van de Windpilot Light kan leveren is ruim voldoende om zelfs een geheel on-gebalanceerd roer aan te sturen. Ook iets over-gebalanceerde roeren vormen geen probleem. Via de stuurlijntjes vormen pendulum en roer als het ware een geheel en wordt het roer in toom gehouden. ( Is ook allemaal uit te rekenen )

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 20:18 #932588

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Jan,

Ik heb de tekeningen even in de post ingevoegd.
De bestaande situatie is dus een wat overgebalanceerd roer (roer met de knik erin). Ik twijfel dus wat of de vaan rap genoeg is dat goed te sturen (een ST1000 is rap genoeg en heeft er profijt van dat het roer licht te sturen is)
Trek ik het roer evenwijdig aan de spiegel naar beneden als in nieuwe situatie, dan ontstaat een practisch niet gebalanceerd roer... ik denk dat de vaan i.d.d. de kracht makkelijk kan leveren die te sturen. Dat ie wat voorover mag is in deze situatie wel een voordeel (omdat het roer naar achter loopt en het pendulum roer dat dan ook doet).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 apr 2018 20:19 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 04 apr 2018 21:00 #932604

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Freek,

Ik heb vergelijkende metingen gedaan onder dezelfde omstandigheden op dezelfde boot met een autopilot (vergelijkbaar met een ST1000) en een windvaanpendulum systeem.
Er is een verslagje van in het blad Toerzeilen van jaren geleden.
De pendulum reactie was veel sneller dan de ST1000 . Ik zal het opzoeken.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 06 apr 2018 20:48 #933118

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
In de Topic " Metingen aan autopilots " Dec.2016 worden een tweetal meetstroken getoond van metingen van een AT 50 ( Navik AP vergelijkbaar qua hard-over-tijd en trek/duwkracht met de ST1000) met twee instellingen van de z.g. dode band en met een pendulum windvaan systeem.
De boot was een Westerly Konsort zeilend op een ruime koers met Bf 6.
De AP had moeite om de boot op koers te houden en maakte grote koersslingeringen, zeker met de dode band van ca. 7 graden. Zie de gemeten kompaskoers.
Met de windvaan en pendulum waren de koersslingeringen veel kleiner.
Een windvaan heeft geen dode band en reageert in deze meting soms wel twee keer zo snel als de AP. Hier is de referentie de schijnbare windkoers. De verstoringen kunnen goed worden beheerst, zie de snelle reactie van het roer op een plotselinge vlaag.
Dit zijn wel metingen uit 1984 met de toenmalige stand van de techniek van de AP's.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 07 apr 2018 13:57 #933211

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Jan en andere volgers,

Gisteravond heb ik de tweedehands Windpilot Pacific light welke in goede staat verkeerd opgehaald, David S nog dank voor de tip dat er een hier te koop stond!
Ik vond de ST1000+ erg goed sturen eerlijkgezegd hield de boot goed onder controle!
Het apparaat heeft ook genoeg kracht om een dop als de kolibri te sturen.
Echter de Windpilot heeft geen electriciteit nodig en dat is wel een groot voordeel.
Qua kracht heeft die windpilot pacific light een flinke overcapaciteit.
Het apparaat is een geniaal staaltje industriele aluminiumgiet techniek maar ook echt aan de lompe kant voor mijn boot.
Alles draait wel super licht en doordat het pendulum roer makkelijk opgehaald kan worden verwacht ik wel dat het prima gaat werken ook al had ie voor een kolibri 560 wel wat minder lomp gemogen (ik denk dat ie stiekem ook een kolibri 900 die 2600 kg net 100 kg boven die 2500 kg zit, nog wel stuurt :laugh: ).
Er zijn twee manieren die ik overweeg voor bevestiging.

1) Recht toe recht aan aan een beugel achter het roer zoals op de windpilot hier op een waarschip zit
http://www.windpilot.com/n/wind/ho/foto/lite/Waarship570
2) Geavanceerder maar mogelijk ook wat beter zoals kolibri werf het heeft gedaan met Remy maar dan wil ik het nog iets anders doen, want dan wil ik in plaats van de lat aan het roer die door de ophanging van de Pacific Windpilot light loopt, een roestvrijstalen koker doen met op een eind een buis/bus erin gelast waar de helmstok met de bout aan vast komt, die koker wil ik aan het eerste roerbeslag en aan het roer vast maken dan. http://kolibri-jachtbouw.nl/2012/12/mock-up-wind-pilot/

Oplossing 1 heeft voordeel dat het roer nooit verzwakt raakt.
Oplossing 2 heeft voordeel dat het gewicht 15 cm verder naar voren kan, maar moet er stuk uit het roer gezaagd worden en die verzwakt dus en dat is een behoorlijk nadeel want roer verlies bij kleine boten komt vaak voor, vandaar dat ik het rvs vierkante koker overweeg omdat dit de verzwakking opvangt anderszijds kun je grenen hout wel erg goed aan het roer lijmen met epoxy dus mogelijk is de oplossing van kolibri werf toch beter
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 apr 2018 14:12 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 07 apr 2018 15:40 #933228

Leuk Freek! Daarbij denk ik dat de Kolibriwerf het grenenhout als 'probeersel' gebruikt om later 'echt' hout te gaan gebruiken.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 07 apr 2018 15:41 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 07 apr 2018 16:01 #933233

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hurlyzeiler,

Een mahonie balkje verkies ik hier boven een van grenen i.d.d. ;).
Filmpje van Remy nogmaals bekeken
Bij minuut 8 komt de constructie ook in beeld.
Ik heb het idee, dat men heeft gekozen ook het met RVS te verstevigen en dat er nog twee verticale RVS strippen langs de dikke lat lopen die tegen de voorzijde van het "versmalde" multiplex roer lopen, onder het roerbeslag door en dat de voorste bout van dat bovenste roerbeslag daar ook door gaat.
Zo pak je denk ik het voordeel van beide, het makkelijk verlijmen van hout en de extra stevigheid van RVS

https://vimeo.com/68083346

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 apr 2018 16:04 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 08 apr 2018 07:28 #933342

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575

Hurleyzeiler,

Kreeg gisteren dit te zien van Eli van den Broek.
De feitelijke oplossing van de kolibriwerf werkt dus wat het roer betreft, niet met hout :laugh:
Dit lijkt mij eigenlijk ook de enige gemakkelijke juiste oplossing wil je binnen de standaard steun van de windvaan door met het roer. Of je moet een hele nieuwe maken en dan het staal er tussen lamineren als bij een roer met een roerkoning maar dat is nodeloos complex, ik denk dat dit wel voldoet!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 07:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 08 apr 2018 10:47 #933399

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dat is mooi, dan komt de Pacific mooi dicht bij de boot.
Je zounnen overwegen om de verticale u-balk te verbinden met het onderste roerbeslag, om de kracht over te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 08 apr 2018 11:08 #933407

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sunday schreef
Dat is mooi, dan komt de Pacific mooi dicht bij de boot.
Je zounnen overwegen om de verticale u-balk te verbinden met het onderste roerbeslag, om de kracht over te geven.

Sunday inderdaad! Het is, overigens voor zo ver ik zie, geen U profiel maar een vierkante koker maar ook die valt door te laten lopen naar het onderste beslag. Wanneer je goed kijkt zie je dat er twee gaten in de zijkant van de koker geboord zijn ik neem aan om houtschoeven aan te draaien die door de andere zijde van de koker die tegen de verticale kopse kant van het roer aan ligt, in die kopse kant gaan.
Ik heb zelf ook over een U profiel zitten denken hiervoor maar de vierkante koker (stel wand dikte 2 mm) heeft meer torsie stijfheid in het bovenste deel dat door de bevestiging van de windpilot gaat dus ik denk dat deze oplossing beter is. Er moet trouwens wel een klein RVS stangetje met 2 blokjes achter voor de stuurlijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 11:11 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer met balansdeel en windvaan? 08 apr 2018 12:11 #933410

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Goed utivoerbare ideeën in ieder geval. Ik zou in dit geval zeker voor een gesloten kokerprofiel gaan, zoals je zelf al aangeeft biedt dat VEEL meer torsiestijfheid. Stiekem komt daar een bijhoorlijk moment op.

http://www.metalartspress.com/sites/default/files/chapter-images/wkh-chapter13-image001.gif[img][img size=400]www.metalartspress.com/sites/d...apter13-image001.gif[img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl