Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderwaterschip reparatie/onderhoud

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 21:02 #949209

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2055
Baasklusje schreef :
Airgead schreef :
@ Baasklusje: leuk betoog, maar nogal onnauwkeurig.
Je mag het zelf verbeteren.

Goedkoop, gemakkelijk commentaar.
Vertel jij eens wat er beter moet?

En hou dan even rekening met de evenwichtssituaties en de hysteresis daarbij in vochtigheid tussen een vast materiaal (hout, polyester) en lucht.

En dan even voor verschillende temps en RV's (en dat is een matrix van temp bij RV)

Een beetje hulp: boven de blauwe streep droogt het hout, onder de streep wordt het natter.


Je neemt de temperatuur van het te drogen materiaal niet mee in je redenering. Volgens jou redenering droogt iets net zo goed als het 5 graden is of 40 graden is zo lang het aantal moleculen per m3 in de lucht laten we zeggen maar gelijk is.
Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar volgens de niet te ontkennen redenering dat als het te drogen vaste materiaal warmer is als de omgeving het drogen sneller gaat, lijkt het me ook zeer onwaarschijnlijk dat buiten het differentiele verschil, de temperatuur zelf er niet toe zou doen.
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 21:02 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 21:53 #949213

  • mannes
  • mannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
en daarom heb ik een verfbrander gebruikt om de porieen open te zetten van het polyester omn het procces te versnellen en mijn boot lag gewoon buiten kaal getrokken tot het kale polyester
en 3 weken zo laten staan en alles was kurkdroog er kwam geen vocht meer uit de bootAirgead schreef :
Baasklusje schreef :
Airgead schreef :
@ Baasklusje: leuk betoog, maar nogal onnauwkeurig.
Je mag het zelf verbeteren.

Goedkoop, gemakkelijk commentaar.
Vertel jij eens wat er beter moet?

En hou dan even rekening met de evenwichtssituaties en de hysteresis daarbij in vochtigheid tussen een vast materiaal (hout, polyester) en lucht.

En dan even voor verschillende temps en RV's (en dat is een matrix van temp bij RV)

Een beetje hulp: boven de blauwe streep droogt het hout, onder de streep wordt het natter.


Je neemt de temperatuur van het te drogen materiaal niet mee in je redenering. Volgens jou redenering droogt iets net zo goed als het 5 graden is of 40 graden is zo lang het aantal moleculen per m3 in de lucht laten we zeggen maar gelijk is.
Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar volgens de niet te ontkennen redenering dat als het te drogen vaste materiaal warmer is als de omgeving het drogen sneller gaat, lijkt het me ook zeer onwaarschijnlijk dat buiten het differentiele verschil, de temperatuur zelf er niet toe zou doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 05 juni 2018 05:29 #949228

Of er visueel wel of geen water uitloopt zegt nog niet alles over het vocht gehalte. Te nat laminaat ‘voelt’ ook droog.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 05 juni 2018 06:28 #949243

ISO788 Hans schreef :
Of er visueel wel of geen water uitloopt zegt nog niet alles over het vocht gehalte. Te nat laminaat ‘voelt’ ook droog.

En daar komt nog bij dat mensen geen zintuig hebben om droog en nat te voelen.....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 10 juni 2018 20:30 #950746

Vandaag heb ik de boot nog even een vers laagje verf gegeven.
Dinsdag gaat hij weer in het water, kunnen we eindelijk weer zeilen.


Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 10 juni 2018 20:36 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 11 juni 2018 10:27 #950892

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
ik hoop voor je dat zo snel na de lakbeurt de singels dinsdag geen afdruk geven in je lak.
zorg dat de kraan de singels zo wijd mogelijk zet...
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 11 juni 2018 10:42 #950894

Hij wordt het water in gereden, dus geen last van singels.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Fellowship 27, 1974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 11 juni 2018 10:47 #950896

Baasklusje schreef :

Drogen in de winter gaat prima hoor, in lucht zit in de winter in 1 kubieke meter lucht maximaal 10 cm3 water, meestal een stuk minder. In water zelf zit 100.000.000cm3 water per m3, 10 miljoen keer zoveel.

En in nat laminaat zit altijd nog honderden keren meer water dan in lucht. Drogen? Op de kant, ook in de winter.

Dat alles zegt niet zoveel over hoe snel het water uit het laminaat kan verdampen. Weliswaar bevat die lucht in de winter maar 10cm3 water per m3 maar meer kan er ook niet in.Als het maar 5 graden is kan er zelfs maar 5,74 cm3 in een m3 lucht.( kun je hier zelf uitrekenen als je bij relatief 100% invult: www.lenntech.nl/calculatoren/v...ieve-vochtigheid.htm ) In de zomer kan lucht veel meer water bevatten , bij 25 graden al 20 gram maar ook dan hangt de snelheid van drogen af van de mate van verzadiging van de lucht , samen met de temperatuur van het laminaat. Als de lucht met slechts 10 gram per m3 al verzadigd is zal er niets meer uit het laminaat verdampen.
De absolute luchtvochtigheid zegt daarom niets over het droogvermogen, wel de relatieve luchtvochtigheid wat het percentage is van de hoeveelheid die er bij een bepaalde temperatuur door de lucht kan worden opgenomen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 11 juni 2018 11:02 #950902

Yellow Boat schreef :
De absolute luchtvochtigheid zegt daarom niets over het droogvermogen, wel de relatieve luchtvochtigheid wat het percentage is van de hoeveelheid die er bij een bepaalde temperatuur door de lucht kan worden opgenomen.

Dus eenzelfde laminaat droogt aan lucht van 25 gr en 80% RV net zo goed als aan lucht van 5 gr en 80% RV?

De mate van ventilatie/windsnelheid zal ook nog uitmaken denk ik? Of mengt de grenslaag aan de romp (waar het uitgediffuusde ;) water in opgenomen wordt) van nature wel voldoende snel met de bulk om geen merkbaar verschil te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl