Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderwaterschip reparatie/onderhoud

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 17 apr 2018 17:48 #936220

Momenteel ben ik bezig met het onderwaterschip omdat ik vorig jaar bij het in de winterstalling zetten van de boot wat verontrustende plekken zag zitten.


Inderdaad osmose :-(
Ik denk ook wel de oorzaak te weten, toen we de boot kochten stond de bilge bijna tot aan de vloer vol met water, ook op de ballast van de kiel stond water en kon daar ook tussen de ballast en polyester laminaat kruipen.
Ik heb wel meteen na aanschaf de bilge leeg gepompt maar het kwaad is helaas al geschied.

Ik had helaas geen tijd om meteen het onderwaterschip kaal te maken toen hij op de kant ging, daar ben ik zo'n 3 weken geleden mee begonnen.
Met een vacuümschraper alle AF en onderliggende lagen tot de gelcoat verwijderd en alle blaren open gemaakt.







Opvallend is dat de osmose is beperkt tot de de voorste 2/3 van de kiel en het vreemde is dat het ook alleen aan bakboord zit.
Ik heb in ieder geval alle loszittende laminaat verwijderd en daarna het onderwaterschip (vooral bij de osmose plekken) goed afgespoten met de hogedrukreiniger.
De komende dagen ga ik nog verder schuren voor bereidingen treffen voor reparatie, de romp moet nu eerst een aantal weken goed drogen.
Uiteindelijk wordt het onderwaterschip afgewerkt met koperepoxy volgens hetzelfde recept wat ik ook op het roer heb gebruikt.
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 17:55 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 17 apr 2018 19:55 #936263

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
"Opvallend is dat de osmose is beperkt tot de de voorste 2/3 van de kiel en het vreemde is dat het ook alleen aan bakboord zit.."

Ook gaatjes geboord rond die plek? Misschien zit er nog steeds vocht
tussen de ballast en het laminaat.

A
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 17 apr 2018 20:50 #936279

Nee, geen gaatjes geboord.
Er komt nog wel steeds een beetje vocht tussen ballast en laminaat vandaan wat zich verzameld in de bilge.
Voorlopig gaan we de bilge goed droog houden op die manier proberen we de boel van binnen uit te drogen.
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 21:13 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 18 apr 2018 07:17 #936318

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11659
Als er nog vocht uitkomt kan je er eens een waterstofzuiger op zetten aan de buitenkant. Je zuigt het water dan gelijk weg rn zet er (een beetje) onderdruk op.
Een paar weken is erg weinig om te drogen, dus je zal het laminaat moeten helpen. Met warmte bijvoorbeeld. Ik gebruikte daar eens van die halogeen bouwlampen voor. Die geven stralingswarmte en de warmte kan je door verder weg of juist dichterbij te zetten goed regelen. G
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 18 apr 2018 07:29 #936323

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6185
Een paar weken is idd bij lange na niet voldoende om het laminaat te drogen. Reken bij normale omstandigheden (niet geholpen door bijvoorbeeld halogeen of hotvac) maar een paar maanden.

Epoxy over een te nat laminaat verergert het probleem alleen maar.

Alternatief, als je niet je hele seizoen bij voorbaat verklooit, repareer lokaal, smeer een primertje en wat antifouling erop en doe het komende winter goed.

Zachte heelmeesters...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 18 apr 2018 18:00 #936486

Er komt geen vocht meer uit het laminaat maar binnenin de boot liep er nog wat tussen laminaat en ballast terug de bilge in.
Vandaag heb ik de aangetaste stukken verder uitgeschuurd en aan het eind van de klusdag heb ik de hogedrukreiniger er weer overheen gehaald.

Het totale oppervlak van de osmose plekken is ook niet groter dan 1 vierkante meter en dat wordt dus ook lokaal gerepareerd.

We gaan zien hoe lang het gaat duren voor het laminaat hiervoor droog genoeg is, met het weer van de komende dagen droogt het wel goed.
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 18 apr 2018 18:04 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 07 mei 2018 13:15 #941124

Ondertussen ben ik weer een paar dagen aan het klussen geweest, o.a. wat stukken gedelamineerd polyester verwijderd (lokaal zelfs tot op de roving mat) en tijdens het klussen ook het laminaat helpen drogen met halogeen:

De temperatuur heb ik gemeten met een FLIR camera en heb er voor gezorgd dat de temperatuur ongeveer 80 graden werd:



Verder heb ik de oude schroefaskoker er uit gesloopt, het leek wel een vergiet zo rot was hij.
Deze wordt nu vervangen door een RVS koker en de uithouder wordt ook vervangen door een RVS versie





De oude montageplaat uit de boot gesloopt waar de uithouder aangelast zat:
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 07 mei 2018 13:54 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 30 mei 2018 15:52 #947980

Na twee maanden schuren, spoelen, drogen, schuren, spoelen, drogen, was het eindelijk goed genoeg om te gaan lamineren met glasweefsel en epoxy en daarna in één ruk door twee basislagen pure epoxy en daarna twee lagen koperepoxy. Gisterochtend de tweede laag koperepoxy gezet en vandaag opdracht gegeven om de boot te verzetten zodat ik de stempelplekken ook nog even kan aanpakken.
Vanavond ga ik de nieuwe schroefaskoker in de boot lijmen en aan de steun vastlassen, mits het weer het toelaat.
De nieuwe steun heb ik een paar weken geleden er al in gelijmd.
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 15:53 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 02 juni 2018 19:19 #948768

Het heeft even iets langer geduurd maar vandaag heb ik de schroefaskoker aan de steun gelast.
Op een van de plekken waar de boot eerst ondersteund werd kwam ik nog gaten tegen waar blijkbaar vroeger het log heeft gezeten.
Deze gaten waren slordig dicht gemaakt dus dat heb ik ook maar even goed dicht gemaakt.
Nog een paar kleine plekken in de koperepoxy zetten en dan kan de boot eindelijk het water in.
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 02 juni 2018 19:20 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 06:06 #948979

  • mannes
  • mannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
netjes gedaan allemaal en koop een boot en werk je dood
je komt altijd wel iets tegen
even over je osmose verhaal ik heb ook osmose gehad ik had het over de gehele onderwaterlijn
en de makkelijkste mannier om osmose aan te pakken is de plekken open te schuren
en uit laten lekken en daarna een verfbrander te nemen en langs de plekken te gaan
dan met een borstel met groene zeep de plekken in te smeren en in te laten trekken
door de verfbrander gaan de porieen openstaan
de plekken die dan met groene zeep zijn behandeld na een paar uur weer de verfbrander erop zodat
de porieen open gaan staan dan de plekken afnemen met een borstel met schoonwater
of een tuinslang (geen hogedrukspuit)
omdat je door de kracht het water dieper je polyester in kunt spuiten
dit herhaal je een aantal dagen a 3x per dag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 06:55 #948984

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 567
ik zag de plek op de foto waar je de schroefasuithouder er in gelijmd hebt, en daar zag ik compleet craquelé gelcoat.
dit betekend dat de gelcoat hechting compleet op is , en eigenlijk helemaal kaal moet tot op het laminaat waarna het polyester weer opnieuw behandeld moet worden. Uiteraard na droging.
ik zie nergens in je verhaal dat je de vochtigheid gemeten hebt , en aangezien je zelf aangaf dat de boot een behoorlijke plons water van binnen had toen je deze kocht kan deze nooit droog genoeg zijn met de korte periode van droging.
Hoe droog of nat je romp is kun je niet op het oog constateren maar alleen maar met een gecalibreerde vocht meter.
Ik ben bang dat je veel geld aan je schip uitgegeven hebt wat eigenlijk niet duurzaam is door je "haast".
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 15:13 #949106

Dat valt best mee hoor, alles bijelkaar heeft deze reparatie nog geen €500,- gekost.
De tijd zal het leren of het goed is gerepareerd, ik heb er wel vertrouwen in!
Fellowship 27, 1974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 17:17 #949134

Die craquelé zou idd wel extra aandacht hebben kunnen gebruiken. Mijn kajuitboot staat nu 1,5 jaar op de wal en is nu eindelijk droog.
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
"Wie het altijd voor de wind gaat, die komt vanzelf aan lager wal"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 17:35 #949141

Waarom? De gelcoat zit nog als een huis.
Ik heb alles afgekrabt met een gelplane schraper en daarna grondig geschuurd.
Verdachte plekken zijn doorgeschuurd tot in het laminaat.
Drogen heb ik geholpen met halogeen en de afgelopen maanden is het ook vaak mooi droog weer geweest.
Je kunt je boot wel 1,5 jaar op de kant zetten maar in de herfst en winter droogt hij toch niet (wordt eerder weer natter).
Ik ben ook van mening dat het helemaal niet zo erg is dat het laminaat inwendig nog wat vochtig is (dat wordt het toch wel weer als de boot in het water gaat).
Belangrijker is dat het laminaat aan de oppervlakte droog is voor een goede hechting van de epoxy, en daar heb ik wel vertrouwen in.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Fellowship 27, 1974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 17:46 #949145

Jollygoodfellow schreef :
Waarom? De gelcoat zit nog als een huis.
<knip>
Je kunt je boot wel 1,5 jaar op de kant zetten maar in de herfst en winter droogt hij toch niet (wordt eerder weer natter).

Die gelcoat is lek; door alle scheurtjes loopt er water het laminaat in.
Nu is gelcoat toch al niet helemaal waterdicht, maar dit is wel erg open!


Drogen in de winter gaat prima hoor, in lucht zit in de winter in 1 kubieke meter lucht maximaal 10 cm3 water, meestal een stuk minder. In water zelf zit 100.000.000cm3 water per m3, 10 miljoen keer zoveel.

En in nat laminaat zit altijd nog honderden keren meer water dan in lucht. Drogen? Op de kant, ook in de winter.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 17:59 #949149

En daarom zit er nu epoxy op om het weer waterdicht te maken.
Lekker boeiend verhaal over de hoeveelheid water in lucht hoor, helemaal niet belangrijk.
Het gaat om de relatieve vochtigheid en die is meestal hoog in de herfst en winter (tenzij het vriest).
Afgelopen paar dagen was het trouwens ook behoorlijk vochtig.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Fellowship 27, 1974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 18:58 #949162

Jollygoodfellow schreef :
En daarom zit er nu epoxy op om het weer waterdicht te maken.
Lekker boeiend verhaal over de hoeveelheid water in lucht hoor, helemaal niet belangrijk.
Het gaat om de relatieve vochtigheid en die is meestal hoog in de herfst en winter (tenzij het vriest).

10 cm3 water per m3 lucht IS de Relatieve Vochtigheid bij 100% RV en 10 graden Celsius.

Watermoleculen bewegen van een hoge dichtheid naar een lagere dichtheid: diffusie, vaak via verdamping.
De RV van de lucht doet er niet toe, het gaat om het verschil in aantal watermoleculen in lucht en polyester (of wasgoed, of hout, etc).

Ook in de winter droogt buiten opgehangen wasgoed. En drogen op de wal staande boten. Iets langzamer als de RV hoog is. De RV in de zomer ook relatief, maar de absolute hoeveelheid water bij dezelfde RV is veel hoger als het warm is. Bij 25 graden gaan er 2,5 keer zoveel watermoleculen in een m3 water als bij 10 graden. Je boot droogt dus LANGZAMER in de zomer dan in de winter ALS de RV 100% is in beide gevallen.

Je hoeft het niet te geloven hoor, maar het is een natuurkundige wet. Die wetten zijn waar, of je het gelooft of niet maakt geen verschil :woohoo: Het is net de zwaartekracht. Je kan er niet in geloven, maar de weegschaal trekt zich daar niets van aan :woohoo:
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 19:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 19:22 #949168

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2055
@ Baasklusje: leuk betoog, maar nogal onnauwkeurig.
Je mag het zelf verbeteren.
Een luchtontvochtiger in de boot kan dus geen tientallen lieters uit het hout bekomen.
Natuurlijk speelt de relatieve luchtvochtigheid een rol.
Verwarmen van de huid van de romp heeft dus ook geen zin....

Mijn Duits leraar zou zeggen (dat deed ie ook onder een proefwerk haha! :laugh: ) "daar moet je nog maar even naar kijken".

En heb je wel aan het hygroscopisch effect gedacht? en werkt de temperatuur op uit?
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 19:25 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 19:38 #949174

Airgead schreef :
@ Baasklusje: leuk betoog, maar nogal onnauwkeurig.
Je mag het zelf verbeteren.

Goedkoop, gemakkelijk commentaar.
Vertel jij eens wat er beter moet?

En hou dan even rekening met de evenwichtssituaties en de hysteresis daarbij in vochtigheid tussen een vast materiaal (hout, polyester) en lucht.

En dan even voor verschillende temps en RV's (en dat is een matrix van temp bij RV)

Een beetje hulp: boven de blauwe streep droogt het hout, onder de streep wordt het natter.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 19:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 19:42 #949178

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16625
Ik dacht dat een stalen schip erg kon zijn? Dit is nog veel erger dan stalenschepen! :whistle:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 19:43 #949180

WADnWIND schreef :
Ik dacht dat een stalen schip erg kon zijn? Dit is nog veel erger dan stalenschepen! :whistle:

Jij hebt de mazzel dat staal vrijwel geen water opneemt ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 20:29 #949191

In de winter droogt bij mij de was toch een stuk minder goed dan in de zomer.
Er zijn ook genoeg gevallen bekend die aantonen dat een romp nauwelijks droogt in de wintermaanden.
Droging gebeurt door opname van vocht door de lucht en als de relatieve vochtigheid hoog is gaat dat langzamer.
De absolute hoeveelheid vocht mag dan hoog zijn in de zomer maar de lucht kan bij hogere temperaturen veel meer vocht opnemen en zal dat ook doen.
Hoe dan ook, ik ga gewoon lekker door met het opknappen van mijn boot en hopelijk vanaf volgende week er weer mee zeilen.
We zullen volgend jaar wel zien of ik alle werk voor niets heb gedaan.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Fellowship 27, 1974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 20:32 #949193

OnT maar weer op je project zelf ;-)
Ik heb enkele jaren geleden OWS globaal de osmose opengemaakt en behandeld. Na 6 jaar viel het me tegen hoeveel blazen er zaten. Epoxy er over helpt niet, zeker niet bij het verwijderen... Het is er nu bijna af. Het valt tegen hoelang het duurt voordat een schip ook echt gedroogd is... We meten regelmatig met een gekalibreerde meter...
Nu echt on topic dan maar: die uithouder ziet er mooi uit. van de winter maar kijken wat je bescherming heeft gedaan qua vocht en hechting.
Vocht tussen de ballast: kun je iets bedenken omdat vanaf de bodem er ook echt uit te zuigen?
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
"Wie het altijd voor de wind gaat, die komt vanzelf aan lager wal"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 20:38 #949198

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 567
Jollygoodfellow schreef :
In de winter droogt bij mij de was toch een stuk minder goed dan in de zomer.
Er zijn ook genoeg gevallen bekend die aantonen dat een romp nauwelijks droogt in de wintermaanden.
Droging gebeurt door opname van vocht door de lucht en als de relatieve vochtigheid hoog is gaat dat langzamer.
De absolute hoeveelheid vocht mag dan hoog zijn in de zomer maar de lucht kan bij hogere temperaturen veel meer vocht opnemen en zal dat ook doen.
Hoe dan ook, ik ga gewoon lekker door met het opknappen van mijn boot en hopelijk vanaf volgende week er weer mee zeilen.
We zullen volgend jaar wel zien of ik alle werk voor niets heb gedaan.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Groot gelijk. Lekker doorgaan met opknappen zoals je zelf wilt.
De waarde van je boot is waarschijnlijk lager dan de kosten van een profesionele behandeling om je boot droog te laten maken en duurt zo lang dat je nu zometeen kunt zeilen.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderwaterschip reparatie/onderhoud 04 juni 2018 20:46 #949203

Er zit momenteel geen vocht meer tussen de ballast, ik heb op een paar plaatsen helemaal door het laminaat heen geschuurd (tot op het beton) en daar was het na regelmatig opstoken met halogeenlampen kurkdroog.
Rondom die plek zit nu voor 80% nieuw glas-epoxy laminaat.
Mocht het volgend jaar (of later) toch niet goed zijn dan haal ik de ballast er uit en repareer /vervang ik het polyester van binnenuit.
De problemen zijn tenslotte ook van binnenuit ontstaan.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Fellowship 27, 1974
Laatst bewerkt: 04 juni 2018 20:51 door Jollygoodfellow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl