Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouw 'Emergency Fuel Cut off'

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 10:15 #937079

WADnWIND schreef :
Voor elke verbruiker, dus hoofdmotor, generator, CV/kachel moet een aparte afsluiter zijn, die middels een staaldraad of ijzeren stang bovendeks bedienbaar moet zijn.

Nee dat staat er niet. Artikel 21.1 bijlage II van Hoofdstuk 8.05 punt 7 van de binnenschepenwet:
7. De uitgaande leidingen voor vloeibare brandstoffen moeten onmiddellijk bij de tanks zijn voorzien van een afsluitinrichting die van het dek af kan worden bediend. Dit geldt niet voor brandstoftanks die rechtstreeks aan de motor zijn aangebouwd

Er is niet gespecificeerd of dat mechanisch of electro-mechanisch dient te zijn.
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 15:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 10:34 #937084

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Als aanvulling op WadnWind, wij gebruiken op grotere schepen quick closing valves.
Op main deck is dan in de safety locker, waarin de noodafsluiters zitten. Voor de brandblusflessen is dat vaak met staaldraden en o.a. de brandstof toevoerleidingen zijn vaak olie bediende afsluiters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 10:36 #937085

SanderH schreef :
...de safety locker, waarin de noodafsluiters zitten

Dan worden er wel leidingen omgelegd toch?

"olie bediende afsluiters" klinkt echter weer wel als op afstand bediend (zoals in mijn voorbeeld pneumatisch, maar dan hydraulisch)...
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 10:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 11:09 #937086

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Eventueel kun je er nog een dunne tie wrap als borging op zetten. Dun genoeg omkapot te kunnen trekken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 12:21 #937089

  • Tonnis
  • Tonnis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Als de afsluiter bedoeld is om dieseltoevoer te stoppen is het een slimme oplossing. Als de afsluiter bedoeld is om de motor snel te laten stoppen (omdat er kennelijk geen andere manier meer is om de motor uit te zetten) moet je zorgen dat de motor geen lucht meer krijgt, dan weet je zeker dat de motor vrijwel onmiddellijk ermee ophoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 15:25 #937104

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Zoals Tonnis zegt denk dat Timo vooral geen diesel aan de brand wil toevoegen.
Bij brand motor stil is minder belangrijk denk ik, die stopt vanzelf na enige minuten.

Timo waarom heb je niet ook de buitenkabel gebruikt?
Nu hangt je kabel beetje los in de motorruimte? En als er iets anders aan haakt of op ligt sluit ie onbedoeld af?

Bij mij (boot uit 1988) zit altijd al een rode knop met symbool onder de trap waar je door trekken de brandstof afsluit.
Nooit gebruikt gelukkig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 16:55 #937115

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Nachtvlinder schreef :
SanderH schreef :
...de safety locker, waarin de noodafsluiters zitten

Dan worden er wel leidingen omgelegd toch?

"olie bediende afsluiters" klinkt echter weer wel als op afstand bediend (zoals in mijn voorbeeld pneumatisch, maar dan hydraulisch)...

Het zijn inderdaad op afstand bediende kleppen in de diesel toevoerleidingen. De dieselleidingen worden niet omgelegd. Hier wordt gebruik gemaakt van hydrauliek ipv lucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 17:14 #937118

Hmmm dacht dat ik klaar was met klussen maar helaas. Staat nu ook op mijn lijstje. :)
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 17:15 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 17:48 #937121

Ik ben zelf werkzaam in de (zeer luxe) motorjachten bouw. Wij passen een vergelijkbaar systeem aan boord toe. Niets elektrisch of hydraulisch maar alles gewoon lekker degelijk mechanisch met een soort fiets rem kabel. ( aan een speciaal daar voor ontworpen afsluiter)

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl