sy helios schreef :
een magneetventiel als noodvoorziening...
klinkt leuk, maar is mi juist een afhankelijkheid inbouwen voor precies die situatie waar je dat niet wilt.
Wil je je vetgedrukte statement toelichten? Wat is afhankelijk van welke situatie?
In de industrie is het verplicht om een volledig automatisch ESD (Emergency Shutdown) systeem te hebben. Dit zal op de grote vaart niet anders zijn. Daar werkt men niet met touwtjes of staaldraadjes. Bij hogere SIL ratings (ter verlaging van de kans op "faillure on demand") zie je zelfs meerdere kleppen in serie, waarbij de serieklep door een autonoom systeem wordt geactiveerd.
In geval van confirmed fire wordt de brandstof toevoer ESD klep gede-activeerd. Zo werk ik op dit moment aan de implementatie van een Burner Management System wat exact dit doet.
Aan boord zou deze ESD klep in de toevoerleiding een fail-to-close spring action moeten hebben: bij wegvallen van het electrisch signaal (automatisch ofwel door handmatig indrukken van een shutdown drukknop) sluit zo'n klep vanzelf.
Als drukknop kun je een standard noodstopknop gebruiken. Die zijn "normally open" en reset je door uit te trekken. Daar blokkeert ie dan. Bestaan ook in waterdichte versies en zou je buiten kunnen plaatsen, zelfs meerdere in serie als je ook vanaf het voordek de brandstoftoevoer af wilt kunnen sluiten
Uiteraard dien je deze klep te specificeren naar temperatuur-rating, echter dat zou je bij een hand-afsluiter bediend dmv een staalkabeltje net zo goed moeten. Als de seal vast smelt kun je zo'n klep ook niet meer sluiten namelijk. Vandaar mijn advies deze magneetklep zo dicht mogelijk bij de tank te installeren (dichter bij de bron en verder van de meest waarschijnlijke brandhaard). Brand zal in het algemeen eerder in de motorruimte ontstaan (hoge temperaturen, vonkende dynamo etc) dan bij een tank geplaatst in een koele bakskist.
sy helios schreef :
een elektra probleem kan juist wel eens de oorzaak van de brand zijn.
In dat geval initieert deze oorzaak juist het sluiten van de klep - spanning valt weg
Brand veroorzaakt door de hiervoor extra benodigde bekabeling ondervang je uiteraard met een zekering.
Hier een consumentenshop:
www.magneetventiel.nl/afsluite...IX1nPQxoCN8UQAvD_BwE
PS: er is niets mis met Timo's idee hoor, zo wordt het vaker gedaan. Een deel van mijn suggestie was en is om de branstof dichter bij de tank te kunnen afsluiten. Als de brandstofslang doorsmelt net voor de afsluiter in de motorruimte...