Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouw 'Emergency Fuel Cut off'

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:07 #937012

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
De Engelsen hebben er een prachtige term voor, maar hoe noem je dat nu in het Nederlands? Een 'noodafsluiter in de brandstofleiding' of zo? Ik ben er nog niet uit. Afijn, dit projectje gaat over het inbouwen in de il Cigno, een Compromis 888, van een mogelijkheid om bij brand in de motorruimte de dieselkraan dicht te kunnen zetten.

Op veel nieuwe boten zit de afsluiter in de dieselleiding buiten de motorruimte zodat je die gemakkelijk dicht kunt zetten bij een probleem. Brand in de motorruimte is wel de meest extreme situatie, maar ook als de normale manier van de motor stoppen niet meer werkt is dit doeltreffend natuurlijk. Op onze boot zit de afsluiter echter in de motorruimte. Natuurlijk zijn er afsluiters die je elektrisch op- en dicht kunt doen. Er zijn er zelfs die elektrisch open gehouden worden en wanneer de spanning wegvalt automatisch dichtgaan. Maar dat is complex en duur. Ik denk nu een simpele oplossing gevonden te hebben om deze toch van buiten dicht te kunnen zetten en die deel ik hier met jullie.

Het principe is eenvoudig: je sluit de bestaande afsluiter door met een staaldraadje aan de handel te trekken. Maar het moet simpel, degelijk en ook een beetje netjes zijn. Ik heb daarom een gewone luikring gekocht en deze aangepast voor dit doel.



De scharnierpen (een gewone splitpen in dit model) verwijderd en de achterkant opengezaagd



Twee sleufjes gezaagd naar het oorspronkelijke gat van de scharnierpen



En van de ring twee hoekjes afgevijld om het staaldraad ruimte te geven



Bij de fietsenmaker een stuk van de dunste remkabel gekocht die hij had en deze door een gaatje in de handel van afsluiter gestoken



De ruikring vastgeschroefd op de buitenzijde van de motorruimte. Het staaldraad door het gat naar buiten gestoken en met een ruime lus door de ring gestoken. Het staaldraad vastgezet met drie aderhulsjes en omkleed met een stukje krimpkous



Door de lus in het staaldraad blijft de ring netjes vastzitten in de behuizing. Door de ring te pakken trek je in één beweging de afsluiter dicht.



Er zit nu nog even een stickertje bij, maar dat wordt nog vervangen door een klein gegraveerd plaatje. Officieel moet er deze sticker bij



maar die is 10cm groot en erg lelijk. Maar ik dub nog over welke tekst ik nu op het plaatje moet laten zetten. Suggesties zijn welkom.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:19 #937014

"Fuel Shut-off" is de officiele naam.

Goed bezig! heb ik vorig jaar ook gemaakt op alle dieselaansluitingen op de tank. In geval van brand kun je op die manier de toevoer van diesel aan de brand voorkomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:21 #937016

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
En weer een project op mn lijstje... Bedankt :whistle:
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:28 #937017

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Wat een goed idee. Bedankt voor de tip.
(Eerst een andere afsluiter kopen en installeren).
Brengt me vooral ook op ideeën, omdat de afsluiter van het koelwater op een onmogelijke plaats zit. Ik moet altijd het motorluik in de kuipbodem open maken.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:29 #937019

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Erikdejong schreef :
"Fuel Shut-off" is de officiele naam.
Dat geloof ik graag, maar ik zoek dus naar een Nederlands equivalent. "Noodafsluiter" vind ik niet expliciet genoeg (kan elke afsluiter zijn).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:31 #937020

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
hengelst schreef :
En weer een project op mn lijstje... Bedankt
Ja, daar heb ik nu ook regelmatig last van op dit forum :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:34 #937021

"Diesel afsluiter" is de Nederlandse variant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 20 apr 2018 21:55 #937024

Op de aggregaten in zeecontainers hadden we het ooit zelfs nog vrij simpel geautomatiseerd.

Iedereen kent die rode glazenbuisje op een sprinkler installatie wel , daarachter ga een CO2 patroon wat ook in je zwemvest zit

Een simpel cilindertje waarvan de zuigerstang aan de afsluiter kabeltje vast zit.

Rode buisje knapt door temperatuur, vulling CO2 patroon drukt de zuiger naar buiten kabel trekt afsluiter dicht.

Nodig hier niet echt , maar misschien krijgt iemand een idee :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 02:38 #937034

Geinig knutselen zo!

Wat zit er voor deze afsluiter in deze motorruimte? Heeft een magneetventiel zo dicht mogelijk bij de tank niet de voorkeur? Die schakel je dan mee met het contactslot...
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 02:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 05:52 #937037

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
een magneetventiel als noodvoorziening...
klinkt leuk, maar is mi juist een afhankelijkheid inbouwen voor precies die situatie waar je dat niet wilt.
sterker nog, een elektra probleem kan juist wel eens de oorzaak van de brand zijn.

mooi en slim gemaakt Timo
wordt copy paste denk ik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 06:19 #937039

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Bij onze boot zit die voorziening er al, het lijkt me een amerikaans dingetje trouwens.
Gewoon aangesloten op zo'n trekknop waar je ook de motor mee afzet. Lijkt me dat die gemakkelijk te krijgen zijn?





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 07:08 #937042

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Dat heet in de wet inderdaad een noodafsluiter en is op alle schepen onder klasse verplicht en bovendeks bedienbaar met een staaldraadje....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 07:22 #937050

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Welke schepen vallen er onder alle schepen onder klasse?

Ik wist van het bestaan maar had die voorziening nooit eerder gezien... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 07:59 #937056

sy helios schreef :
een magneetventiel als noodvoorziening...
klinkt leuk, maar is mi juist een afhankelijkheid inbouwen voor precies die situatie waar je dat niet wilt.

Wil je je vetgedrukte statement toelichten? Wat is afhankelijk van welke situatie?

In de industrie is het verplicht om een volledig automatisch ESD (Emergency Shutdown) systeem te hebben. Dit zal op de grote vaart niet anders zijn. Daar werkt men niet met touwtjes of staaldraadjes. Bij hogere SIL ratings (ter verlaging van de kans op "faillure on demand") zie je zelfs meerdere kleppen in serie, waarbij de serieklep door een autonoom systeem wordt geactiveerd.

In geval van confirmed fire wordt de brandstof toevoer ESD klep gede-activeerd. Zo werk ik op dit moment aan de implementatie van een Burner Management System wat exact dit doet.

Aan boord zou deze ESD klep in de toevoerleiding een fail-to-close spring action moeten hebben: bij wegvallen van het electrisch signaal (automatisch ofwel door handmatig indrukken van een shutdown drukknop) sluit zo'n klep vanzelf.

Als drukknop kun je een standard noodstopknop gebruiken. Die zijn "normally open" en reset je door uit te trekken. Daar blokkeert ie dan. Bestaan ook in waterdichte versies en zou je buiten kunnen plaatsen, zelfs meerdere in serie als je ook vanaf het voordek de brandstoftoevoer af wilt kunnen sluiten ;)

Uiteraard dien je deze klep te specificeren naar temperatuur-rating, echter dat zou je bij een hand-afsluiter bediend dmv een staalkabeltje net zo goed moeten. Als de seal vast smelt kun je zo'n klep ook niet meer sluiten namelijk. Vandaar mijn advies deze magneetklep zo dicht mogelijk bij de tank te installeren (dichter bij de bron en verder van de meest waarschijnlijke brandhaard). Brand zal in het algemeen eerder in de motorruimte ontstaan (hoge temperaturen, vonkende dynamo etc) dan bij een tank geplaatst in een koele bakskist.
sy helios schreef :
een elektra probleem kan juist wel eens de oorzaak van de brand zijn.

In dat geval initieert deze oorzaak juist het sluiten van de klep - spanning valt weg ;) Brand veroorzaakt door de hiervoor extra benodigde bekabeling ondervang je uiteraard met een zekering.

Hier een consumentenshop:
www.magneetventiel.nl/afsluite...IX1nPQxoCN8UQAvD_BwE

PS: er is niets mis met Timo's idee hoor, zo wordt het vaker gedaan. Een deel van mijn suggestie was en is om de branstof dichter bij de tank te kunnen afsluiten. Als de brandstofslang doorsmelt net voor de afsluiter in de motorruimte...
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 08:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:20 #937057

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
gaat om de onnodige afhankelijkheid
bij een fors incident blijkt altijd weer de samenhang tot (meer) ellende te leiden

je zegt; fail safe, wegvallen spanning is wegvallen toevoer diesel.

ok; stel;
motor loopt,
elektra probleem >primair probleem, maar geen issue want diesel blijft lopen, boot is bestuurbaar
wordt het met die valve alsnog een potentieel gevaarlijke situatie
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:24 #937059

Zo een brand gebeurd nog niet eens in de honderd jaar of zo. Als je installatie in orde is.

Normaal gebruik: misschien 50 keer per jaar motor starten? of nog vaker.

Dan heb je dus die klep nodig om te kunnen starten. Die klep heeft spanning nodig.
daaarvoor moet je draadjes trekken, zekering installeren.

wordt het middel niet erger dan de kwaal?
Want in een nood situatie MOET de motor meteen starten.

(Dat is het mooie met electrisch , hoef je niet eens te starten. knopje draaien is voldoende)

edit, wat helios schrijft dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 08:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:27 #937060

Uiteraard valt de klep dicht als ie geen spanning krijgt.

Vind je dit realistisch of eng, dan zou je de spanning van de klep direct van de accu kunnen betrekken (zoals VHF fabrikanten dat ook aanraden) of zelfs voor een eventuele diodebrug, direct van de dynamo. Als de motor loopt zal de dynamo ook wel werken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:40 #937064

nou ja, het is weer een extra installatie voor een niet bestaand probleem.
realistisch gezien.
nb: besteed het geld aan een goede onderhoudsbeurt door een vakmonteur.

nb2: je kan beter goed naar voren kijken of er geen paaltjes in het water staan. Het is gebleken dat dat veel gevaarlijker is dan brand in de motorruimte...
( of is dit nog te vroeg? :unsure: )
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 08:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:53 #937067

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Leuk gedaan!

Wij aan boord (beroepsvaart) noemen het SOS-valves
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 08:55 #937068

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
nb2: je kan beter goed naar voren kijken of er geen paaltjes in het water staan.
Oooof je vaart je tank leeg zodat die kraan helemaal overbodig is... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 09:01 #937069

Nachtvlinder schreef :
Geinig knutselen zo!

Wat zit er voor deze afsluiter in deze motorruimte? Heeft een magneetventiel zo dicht mogelijk bij de tank niet de voorkeur? Die schakel je dan mee met het contactslot...

Nee, de eerste afsluiter bij de tank hoort een handafsluiter te zijn, mijn voorkeur is een kogelafsluiter.

Een magneetklep (normally closed) erachter is een veelgebruikte oplossing voor opslagtanks, maar je installatie groeit wel. En voor het doel moet het stevig aan de tank bevestigd zitten.

Stroomvoorziening zie ik niet als een probleem: als de motor werkt, laadt de accu ook bij. Voor de motorbootvaarders met mast hebben ze de bypass met handafsluiter uitgevonden die dus normaal dicht staat (en alleen voor nood, dus zonder gemonteerde hendel).

Met alle respect: ik vraag me af of de noodafvoer van IlCigno gaat werken, als je merkt dat er brand is is de sterkte van staaldraad zeer gering. Ik zou liever de leiding zo routeren dat je wel van buitenaf erbij kunt, maar ik zie het probleem ook wel bij mijn eigen boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 09:43 #937072

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Ik weet een ding zeker, je dieselt nog zeker 5 a 10 minuten voort voor je motor stilvalt met dit soort afsluiters.
Was eens vergeten mijn brandstofkraan open te zetten, motor gestart, liep prima, meeste trosjes losgemaakt, elektriciteit weggeborgen, alles klaar, varen maar .... net voor ik de laatste landvast wou losmaken begint mijn motor onregelmatig te draaien, sputtert nog wat tegen en valt stil. :sick:

Toen ondekte ik dat ik de kraan nog had dichtstaan. :sick: :sick:

De diesel in de filters en leidingen had mijn pruttelaartje dus nog geruime tijd aan de praat gehouden.
Test dat zelf maar eens uit.
Als je je motor wilt stoppen door de brandstof af te knijpen moet je dat direkt voor de motor doen, en ja hoor, daar staat dan ook de magneetklep die dit automatisch voor je doet bij moderne motoren.
Of je nog iets gaat winnen met die klep lijkt me dus eerder twijfelachtig.
Brandstofafstluitkraan buiten de machineruimet krijgen is een goed idee, die noodstop moet maar eerst eens bewijzen dat die werkt in praktijk, en binnen een redelijke tijd de motor stopt. :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 09:53 #937074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
holtere schreef :
Welke schepen vallen er onder alle schepen onder klasse?

Ik wist van het bestaan maar had die voorziening nooit eerder gezien... :huh:

Alle schepen die een CVO of CBB moeten hebben op binnenwateren, grofweg alle schepen >20meter of >12 personen of >100m3 als blokfactor lxbxd
Alle zeegaande schepen onder klasse, dus ook charter jachten etc. zowel conventie- als niet-conventie schepen (non-solas).

www.binnenvaartwinkel.nl/noodafsluiters-6103/

Voor elke verbruiker, dus hoofdmotor, generator, CV/kachel moet een aparte afsluiter zijn, die middels een staaldraad of ijzeren stang bovendeks bedienbaar moet zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 09:57 #937075

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
reuver schreef :

Met alle respect: ik vraag me af of de noodafvoer van IlCigno gaat werken, als je merkt dat er brand is is de sterkte van staaldraad zeer gering. Ik zou liever de leiding zo routeren dat je wel van buitenaf erbij kunt, maar ik zie het probleem ook wel bij mijn eigen boot.

Normaal wordt in de scheepvaart daar ook 3 tot5mm staaldraad voor gebruikt. Ik heb nog nooit gezien dat brandstofleidingen omgeleid werden naar een buiten bereikbare plaats op een schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw 'Emergency Fuel Cut off' 21 apr 2018 10:13 #937078

Het wordt steeds interessanter ;) Hobbyen voor niet bestaande problemen is wat het "houden van boten" zo veelzijdig maakt ;)

Hieronder een stukje (zeer rudimentaire) scheiding tussen process control vs. safeguarding in een serieuze toepassing.

Kijk naar hoe het niveau in de waterzak onder dit vessel geregeld en gesafeguard wordt (dit design is zo'n 30 jaar oud...):


  • Control: level controller DLC-641 stuurt haar klep verder open/dicht om het niveau op setpoint te houden. Dit is een interface level trouwens: bovenop de waterlaag drijft condensaat (benzineachtig).
  • De regelklep is fail-to-close (AO=Air to open): indien instrumenten lucht weg valt sluit de klep en voorkomt dat er condensaat naar de waterzuivering verdwijnt (of erger: gas blow by!)
  • Rondom de regelklep zie je een bypass en twee afsluiters om de klep in te blokken (als die er voor onderhoud uit moet)
  • Safeguarding: Low level switch LDLSA-151 tript de spanning naar magneetklep SOV-151 bij kritisch laag waterniveau. SOV-151 is ook fail-to-close, waardoor de instrumentenlucht naar ESD klep LLSA-151 wegvalt en deze ESD klep sluit (de ESD klep is ook FC).

Bij vloeistoffen uit vaten is alles altijd fail-to-close: je wilt geen gas waar vloeistof bedoeld is, ook is de druk in zo'n vessel altijd hoger dan na zo'n klep - de designpressure kan zelfs lager zijn waardoor apparatuur en of leidingen uit elkaar kunnen klappen.

Magneetkleppen worden overal toegepast...
Laatst bewerkt: 21 apr 2018 15:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl