Ben een lange termijn project van plan om het roergevoel te verbeteren
Om de diepgang van mijn droogvallende boot beperkt te houden tot de diepgang van de opgetrokken swingkielen, heeft mijn boot dubbele balansroeren.
Bij opgetrokken kielen is de diepgang van kielen en roeren gelijk, waardoor de boot gelijkmatig ondersteund wordt bij droogvallen:
Ondanks dat dit (elk) relatief kleine roeren zijn, stuurt dit heel neutraal (ik vind te neutraal), met een erg goede controle onder helling. Ik denk dat dit komt doordat bij helling zowel de lei-kiel als het lei-roer meer in het water gedrukt worden (en meer vertikaal komen), waardoor het lateraalpunt onder helling naar lei verschuift. Dit compenseert enigszins voor het zeilpunt, wat onder helling ook naar lei verschuift. Ook voorkomt dit ventileren van het lei-roer (zit vertikaal en lekker diep)
Ik heb hier weleens geklaagd over het gebrek aan roerdruk/helmstokgevoel. Zelfs als ik, om rechtuit te gaan, de helmstok 15 graden naar loef moet trekken, voel ik nauwelijks iets. Het sturen (bewegen van de helmstok) kost wel kracht, maar de helmstok blijft (ook bij 15 gr uitslag) gewoon staan waar ie staat.
Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door de grote wrijving in het system. De lagering is heel basic en bestaat uit vele bijdrages:
- Lagering bij rompdoorvoeren (afdichting met gaiters) dmv een over de roerkoning geschoven bronzen bus, welke draait in een ingelaminineerde polyester bus.
- Lagering hoger in de romp dmv een kunststof glijlager in een bracket
- Taatslager dmv bronzen schijf op boven genoemd bracket. Ik heb daar 2 dunne Teflon ringen tussengelegd
- Overbrenging naar (ik noem dat verder) "stuuras" helmstok dmv stangen met kogelkoppelingen
- Stuuras draait in romp dmv kogellager
- Kuipdoorvoor stuuras is kunsttofglijlager, taatslager ook
Al met al heel wat bijdragen aan de totale wrijving in het systeem. Op de kant beweegt het "redelijk" licht, maar totaal niet vergelijkbaar met de First 31.7 die naast me stond. Onder zijdelingse belasting zal dit snel beroerder worden: alle 6 glijlagers worden dan belast; bij een enkel roer zijn dat er maar 2...
Ik wil dus iets wat superlicht stuurt en veel terugkoppeling geeft van de krachten die op het roerblad werken.
Waar ik aan zit te denken is:
- Een enkel roer met form-factor zoals de zuster-rompen (First 310, First 31.7)
- Jefa zelfstellende tonnenlagers en taatslager, zowel bij romp als dekdoorvoer roerkoning
- Roer moet (onderwater) opklapbaar worden, zodat de diepte in opgeklapte toestand dan gelijk is aan wat die nu is
Ovni doet zoiets in aluminium; hydraulisch bediend, op de Dehlya 22 werkt men ook in aluminium: dubbele boven "bracket", waar een aluminium plaat in draait. Roerkoming is daar hol en de haallijn loopt daar doorheen, bedienbaar via een klemmetje onder de helmstok.
Mijn eisen:
-Het moet voldoende sterk zijn om op droog te kunnen vallen (boot steunt dan op beide kielen en roer
-Moet redelijk eenvoudig bediendaar zijn
-Ik wil over zoveel mogelijk hoogte een net NACA profiel kunnen realiseren
Iemand ervaring/ideeen?