holtere schreef :
- Kevlar gebruiken om weerstand tegen penetratie/puntbelastig te verhogen en dan maar een laagje draagt volgens mij nauwelijks bij. Je zou dan wezenlijk meer kevlar moeten toepassen en de totale laag is daarvoor te dun. Een houten plaat als sandwich is al sterk!
- Voldoende dik kevlar mag dan wel werken tegen penetratie maar constructief is een kevlar laminaat een drama vergeleken met bijv. glas en carbon. Kevlar laminaten verouderen snel en worden slap. Zo'n laminaat is totaal niet stijf en op stuik niet te belasten. Je wilt immers toch een stijve boot overhouden!
Een poging om het wat toe te lichten!
Proefjes doen: een laag kevlar ergens op lamineren en er dan met de hamer op slaan en zeggen dat het sterk is, dan zeg ik dat ook. Je hebt het dan over een laminaat van 100% kevlar! Heb je een bootromp van twee cm dik en je voegt daar 1 laagje kevlar aan toe dan doen die 1% kevlar er niet toe op het totaal en dan zeg ik: je moet een substantieel aandeel toevoegen wil je het verschil merken!
Ga je op een laagje 100% kevlar met een buks schieten...Ik ben onder de indruk van die proefjes. Men maakt al tientallen jaren kogel/scherfwerend materiaal van kevlar. Het spul (100% kevlar) is er uitermate geschikt voor!
Met een hamer slaan of een buks schieten… Een willekeurige boot weegt 5 tot 10 ton en ga je nu zeggen dat een toevoeging van een laagje of 1% kevlar aan het laminaat het verschil gaat maken als je met 6 knopen op een container butst? Dat zou indrukwekkend zijn! Doe even een proefje zou ik zeggen!
Kevlar in een laminaat zie je nog maar verdomd weinig. Vroeger wel overigens, de marketingmachine voor kevlar heeft uitstekend gewerkt en galmt tot nu toe na!
Waarom worden er geen vol-kevlar bootrompen gemaakt, prijs is niet hoger dan carbon toch? Zie je weleens masten van kevlar, het spul is toch zo treksterk? De reden daarvoor is dat kevlar laminaten snel vermoeien. Op stuik is het materiaal waardeloos in tegenstelling tot carbon of glas dat wel goed tegen deze belasting kan! Een romp van 100% kevlar vaar je geen gat in zeg ik en is dus sterk. Na een tijdje varen zul je echter je verstaging in moeten korten en de deuren gaan niet meer open en dicht omdat de stijfheid van je romp verdwijnt!
Overigens Noreen, je toelichting is voor mij wel verhelderend. Aan droogvallen had ik niet gedacht als bezitter van een eenromper! Voor die toepassing (schuren en doorprikken van steentjes) zou het denkbaar wel kunnen schelen!
simpel antwoord je hoeft geen vol laminaat van aramide te maken, dat is ook onzin, je wilt alleen de schil buiten beschermen, daar voldoet het dus prima voor de penetratie eigenschappen zijn dus superieur, terwijl het een dunne laag is.
Dat is toch net als met een carbon romp? dat is dunner laminaat en toch sterker, dus lichter, als je voor dezelfde laminaat dikte zou moeten gaan tov polyester of epoxy is het toch helemaal niet interessant meer, das een materiaal eigenschap, net als staal aluminium etc
maar goed dat toonde de door mij gemaakte proef plankjes ook aan, onbehandeld, met een glas matje en het laminaat er op de pion zit uiteindelijk.
Inderdaad geen testen gedaan zeecontainer vs boot met 6 knopen, toch is zonder de test zeker dat met of zonder er een verschil zal zijn.
hoe groot dat verschil is zou je moeten testen, en daar pas ik even voor, maar dat kun je je wel voorstellen denk ik zo