Afgelopen weekend uiteindelijk de boot in haar Coppercoat jas geholpen. Hier zag ik toch een beetje tegenop. Ik had nog niet eerder met het product gewerkt en de vooraf gewonnen informatie gaf me ook niet een comfortable gevoel. Na uitgebreid wat draadjes gelezen en wat (tegenstrijdige) adviezen had ingewonnen het volgende plan van aanpak gemaakt.
- Niet nat-nat aanbrengen van de Coppercoat direct na de laatste laag Interprotect, zoals door Goudsmit was aangeraden maar door Jaco van Shipcenter was afgeraden. De eerste betoogde dat de hechting van de beide epoxysoorten beter zou verlopen en de laatste dat de uitdamping van de oplosmiddelen van Interprotect gehonderd zou worden en nadelige invloed op watergedragen Coppercoat zou hebben.
Dat laatste vond ik logisch en werd bevestigd door een citaat uit een e-mail, hier gedeeld op ZF (ben even kwijt in welk draadje) dat adviseerde de Interprotect (met naam genoemd) beter eerst zoveel mogelijk (minstens een week) uitgehard zou moeten zijn voordat Coppercoat aangebracht kan worden. Dat laatste sterkte mijn overtuiging dat die aanpak het beste resultaat zou opleveren.
Dus heb ik de Interprotect een week laten uitharden. De zomerse temperaturen hielpen daar prima bij.
- Volgende deel van de aanpak werd bepaald door het feit dat ik in mijn eentje de Coppercoat zou aanbrengen. Dat betekende dat ik niet in keer alles achter elkaar kon aanbrengen op het onderwaterschip. Ik moest het in delen doen. Dus heb ik de boot verdeeld in een stuur- en baklboordzijde. Elke zijde kon ik in 1 dag voltooien. Alleen de batches van 1 liter Coppercoat waren te groot t.o.v. opgegven potlife. En die zou in de voorspelde temperaturen er niet gunstiger op zijn. Ik zag in de posts van Noballast dat hij de batches ook had gesplitst in kleinere porties om tegemoet te komen aan het alleen aanbrengen van de Coppercoat binnen de gestelde potlife. Dat leek mij een uitstekend idee. En dus heb ik de 8 pakketen koper van elk 2,2 kilo verdeeld in 16 pakketten van 1,1 kilo zodat ik 16 batches van een halve liter (250 ml van elk component + 1,1 kili koperpoder) kon verwerken.
- Ik wilde eerste de schaduwzijde van de boot doen zodat ik niet gehinderd zou worden door de temperatuur van direct zonlicht/wamte. Dus ging de stuurboordezijde afgelopen zaterdag als eerste. Na de voorbereidingen ging ik van start en zakte me de moed een beetje in de schoenen. Zoals opgegeven zou de eerste laag/gang niet dekkend zijn, maar dat het zo weinig zou dekken deed me twijfelen of ik wel de juiste voorbereidingen had getroffen. Had ik toch de Interprotect moeten schuren of ontvetten? Is het niet te warm? Toen ook mijn buurman zich verwonderd afvroeg wat er op de romp van mijn boot zich afspeelde (hijzelf heeft Ecoline van Econautic op het onderwaterschip) sloeg bij mij lichte paniek toe. Heb ik iets over het hoofd gezien? Heb ik het wel allemaal goed begrepen en gelezen? Beseffende dat er niet echt een weg terug was ben ik stug dorgegaan en om te zien waar mijn inspanningen zouden stranden. Elke keer een halve liter en een ruime kilo koper mixen en erop zetten ging het na de tweede laag zowaar dekken en verdween de grijze Interprotect ondergrond.
Zondag heb ik de bakboordzijde behandeld. Omdat deze in direct zonlicht stond had ik een zeil; gespannen over de gehele lengte van de boot om de romp uit het zonlicht te houden. Dat werkte goed. Nu ik ervaring had van de dag ervoor kon ik de Coppercoat wat sneller en overtuigender aanbrengen dan zaterdag. Ik was 3 uur eerder klaar dan de dag ervoor.
Het was een pittige klus. Niet eens zozeer de omstandigheden (heel warm) maar vooral het doorwerken en verwerken van 16 batches. Zaterdag lang aan de gang geweest. Door onervarenheid met het product en mijn twijfel of het wel goed ging of goed zou komen vond ik het niet echt bevredigend. Zondag verliep veel beter en was eerder klaar. Met het bereikte resulaat ben ik tevreden. het zit er strak op, al zeg ik het zelf. Ik ben benieuwd hoe de Coppercoat zich gedraagd en of we er echt 10 jaar gemak en bescherming aan beleven.
Omdat ik tussendoor, in de droogperiode van de Interprotect, de waterlijnen opnieuw had aangebracht waren deze nogal vers. Bij het verwijderen van de schildertape scheurde helaas een stukje waterlijn mee. Dat moet ik nog herstellen.
Deze week plaats ik het roer terug, worden de stempelplekken behandeld, schuur ik de Coppercoat romp licht op en gaat ze te water. Nog genoeg te doen. Wordt vervolgd.