Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 07 juli 2018 08:10 #958112

Na een paar keer een vervuilde watertank te hebben gehad wil ik een Tank-O3 systeem plaatsen van mijn Hurley 800. Deze Tank-O3 produceert een gering hoeveelheid ozon (O3) en dat dood effectief alle micro-organismen.
Een ontluchting is wel vereist, die moest trouwens toch op mijn watertank geplaatst worden, want ook bij het vullen borrelt en proest vaak water met lucht uit de vulpijp.
De ontluchting wil ik plaatsen in/door de grote dop (22 cm) boven op de watertank, zodat ik geen gat hoef te maken in de kunststof watertank zelf. De ontluchtingsslang wil ik over de watertank naar voren leiden en dan via een doorvoer naar de ankerbak leiden en boven in de ankerbak laten eindigen met een haakse ontluchter (met roostertje tegen inkruip van insecten). Ik maak de ontluchting slag gewoon met tiewraps vast aan de dikke watervulslang.

Wat voor een doorvoer kan ik het beste plaatsen? De afdichting wil ik doen met butyltape. Daar heb ik goede ervaring mee.
Zijn er ZF leden die dit ook zo hebben opgelost?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 08:13 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 07 juli 2018 10:33 #958146

Is er geen ont- beluchting aansluiting op de tank?

Het langs de vulslang terugborrelen van water is heel simpel te voorkomen door de vulslang zo ver in de in de tankvulpijp te steken dat hij een stukje de tank insteekt, dan hindert de uitstromende lucht het in stromende water niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 07 juli 2018 14:10 #958184

Wat ik mij afvraag is of het 'Tank O3' systeem wel zo handig is op een zeiljacht. Het systeem gebruikt immers elektrische stroom, kortom, je hebt een extra stroomgebruiker aan boord. Dat vraagt rekening houden met de stroomvoorziening aan boord.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 08 juli 2018 07:36 #958264

Volgens de website trekt dat ding maar 50 milliamp dus daar zal de accu niet snel van leeglopen.
www.tank-o3.nl/veelgestelde-vragen/
Volgens deze test een heel goed systeem: www.nkc.nl/media/2796443/hoe-s...ertank.pdf?fromsso=1
Alleen niet echt goedkoop voor €399 ( n.b. in die test nog €299?).

Alleen vraag ik me wel af hoe zij ozon met electrolyse willen maken zoals ze op hun website schrijven want daaarmee maak je echt alleen zuurstof(en waterstof), dus geen zuurstofionen zoals je die voor ozon nodig hebt uit water .
Ozon wordt gemaakt met behulp van UV of door hoogvoltage vonkjes ( vergelijk bliksem waarbij ook ozon wordt gevormd wat je soms zelfs kunt ruiken c.q. wat een frisse geur geeft) en gezien het lage stroomverbruik waarschijnlijk de tweede methode.
In feite ioniseer je de zuurstof en die vormt dan O3 i.p.v. O2
En wat zij zeggen dat ozon geen gevaarlike stof is is beslist niet waar want ozon is juist erg giftig. Alleen niet in de lage concentraties waarover het hier zal gaan .
Overigens is chloor ( bijv. het hier als beste geteste Hadex) niet giftiger dan ozon in de lage concentraties waarover het hier gaat.
Ad
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 07:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 08 juli 2018 18:03 #958390

Het verbruik is normaliter maximaal 50 mA. In de haven ligt mijn boot aan de walstroom. Dus, daar maak ik mij niet zoveel zorgen over.
Maar ... mijn vraag ging over de ontluchting van de watertank via een doorvoer naar de ankerbak. ;)
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 18:06 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 08 juli 2018 18:43 #958405

Raadzaam om de opening van de ontluchting in de ankerbak zo hoog mogelijk uit te laten komen om te voorkomen dat er buitenwater de drinkwatertank inloopt. Het spuigat van de ankerbak is (bij ons althans) vrij klein, bij buiswater, dekspoelen en regen staat er soms een laagje water in de ankerbak, zeker als het scheepje wat achterover ligt.

Om het houten schot tegen de ankerbak niet te doorboren en geen leidingen in het zicht te hebben is er te denken aan een doorvoer door de bodem van de ankerbak met een daartoe bestendig pijpje naar boven. Ozon is niet helemaal 'risico-arm' en 'millieuvriendelijk' valt hier te lezen.

www.lenntech.nl/schadelijke-stoffen/ozon-effecten.htm

Maar op zich is de zelflozende ankerbak een goede optie. Kook je op gas? Staat de gastank ook in de ankerbak? Wat doet O3 in combinatie met gas bij lekkage?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 19:00 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 08 juli 2018 20:45 #958430

Ja, kook op gasten de tankjes staan inderdaad in de ankerbak. Ozon en gas doen samen niets. Net zomin als ga en lucht (20% zuurstof) tenzij er een vonk of zoiets bij komt. Lijkt me dat dat niet spontaan gebeurt in ankerbak, of dat zou moeten komen van de aansluiting van de walstroom.
Ik ga inderdaad door de bodem van de ankerbak boren en dan goed afdichten anders krijg ik natte voeten in bed. Ik wil inderdaaad de ontluchtingsslang tot net onder het dek laten komen.

Wat ozon betreft: natuurlijk is dit een oxiderende verbinding en dus in principe schadelijk. Dat is ook de bedoeling, want microorganismen gaan niet zomaar dood, die moet je wel even over de drempel helpen. De concentratie ozon in het water is zeer gering en het is altijd de concentratie dat een gif schadelijk maakt. Bij lage concentraties zijn sommige gevaarlijke/giftige stoffen zelfs geneesmiddelen. Dat doet geen kwaad bij consumptie
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 20:54 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 11 juli 2018 11:10 #959167

Er zijn andere eenvoudiger mogelijkheden om m.b.v. een katalysator oxon te produceren. Lees dit artikel bijvoorbeeld: mailto:?subject=IntechOpen,%20Electrolysis%20for%20Ozone%20Water%20Production&body=Hi,%20check%20this%20out!%20https://www.intechopen.com/books/electrolysis/electrolysis-for-ozone-water-production
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 11 juli 2018 12:06 #959181

Hé , dat kende ik nog niet Erg interessant .Ga ik eens bestuderen .
Bedankt voor de link maar hier een beter functionerende link:
www.intechopen.com/books/elect...one-water-production
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchtingsdoorvoer naar ankerbak 11 juli 2018 12:54 #959202

Om nog exacter te zijn, dit is het systeem dat wordt gebruikt in het Tank-O3 systeem; www.wateronline.com/doc/genera...n-be-the-future-0001

Ik heb deze cell ook als reserve erbij gekregen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl