2 jaar geleden kwam mn boot weer uit het water voor onderhoud. Ik was redelijk teleur gesteld. Veel roest en los verf. Het jaar daar voor had ik veel aandacht besteed aan het onderwater schip. Niet gelukt dus. De knoop maar doorgehakt. Het onderwaterschip gaat gestraald worden. Echter blijft het daar niet bij. Ook komt er een andere motor in, wordt de zwaardkast vervangen en worden en nog diverse andere klussen aangepakt.
Het onderwaterschip.
Boot bij de straler. Onderwaterschip wordt voorzien van 3 lagen coating en daarna breng ik nog 2 lagen aan en 2 lagen antifauling.
Terug van de straler ga ik het hele schip maar schilderen.
Begin zomer 2017 kan die het water weer in. Helaas niet voor lang. Er stroomt allemaal water naar binnen! Waarschijnlijk is met het stralen een deel van de zwaardkast "stuk" gestraald. Op een plek wat niet te zien was. Even denk ik dat ik dit wel kan repareren. Maar de zwaardkast is zo slecht dat er een nieuwe in moet. Boot dus maar weer terug de loods in en snel een tent kopen voor de vakantie.
Met een extreem grote haakseslijper, een zaag en veel goede moet gaan ik aan de slag. 20 zaagjes later ( a e 10,=) is de zwaardkast er uit en het gat boven water.
Een nieuwe zwaardkast laat ik maken door een constructie bedrijf. de zwaardkast word voorzien van een flens waardoor ik hem er vanonder in kan schuiven en dan kan aflassen.
Het duurt vrij lang voor dat de zwaardkast klaar is. dus ondertussen maar even wat andere klussen aanpakken.
ballast blokken uit het schip halen, schoonmaken, coaten, het vlak coaten en en spul weer terug. een hele klus, vooral omdat je overal niet heel erg goed bij kan.
Onder het bed in de punt zit een oude stalen watertank. deze is niet meer in gebruik. tank haal ik er uit. Het bed kan nu 10cm lager. En dat geeft veel meer ruimte!